Θριαμβολογίες αλλά και επικριτικά σχόλια για τα χωρικά ύδατα. Επιγραμματικά κάποια σημεία για το θέμα:
αντιστράτηγος ε.α.
- Η Ελλάδα είναι η μοναδική χώρα παγκοσμίως που σύμφωνα με το δίκαιο της θάλασσας μπορεί αλλά δεν έχει επεκτείνει τα χωρικά της ύδατα στα 12 ν.μ. Η Τουρκία έχει προχωρήσει στην εν λόγω επέκταση από το 1964 στον Εύξεινο Πόντο και στην Ανατολική Μεσόγειο.
- Η έλλειψη στρατηγικού σχεδιασμού από την πλευρά μας και το φοβικό σύνδρομο από το 1995, λόγω της τουρκικής απειλής πολέμου έχουν οδηγήσει στη μη άσκηση μέχρι σήμερα του μονομερούς αυτού κυριαρχικού δικαιώματος και στον επικοινωνιακό μηρυκασμό δηλώσεων, ότι : «Η αύξηση των χωρικών υδάτων θα ασκηθεί όταν και όποτε κρίνουμε κατάλληλο».
- Η άποψη ότι ενδεχομένως ο διεθνής παράγων αντιδρά και για το λόγο αυτό υπάρχει αναβλητικότητα στο θέμα αυτό δεν ευσταθεί, καθόσον η σύμβαση για το δίκαιο της θάλασσας προβλέπει στενά διεθνούς ναυσιπλοΐας που ανήκουν στα χωρικά ύδατα ενός κράτους, αλλά σ΄ αυτά υφίσταται το δικαίωμα «αβλαβούς διέλευσης»
- Η κατάσταση με την Τουρκία έχει φτάσει σε ένα σημείο που το επόμενο χρονικό διάστημα ενδεχομένως θα οδηγηθούμε σε διαπραγματεύσεις είτε διμερείς είτε σε διεθνές δικαιοδοτικό δικαστήριο. Αυτό μπορεί να συμβεί κατόπιν διμερούς συνεννόησης ή μετά από κάποιο θερμό επεισόδιο και παρέμβασης του διεθνούς παράγοντα για εξεύρεση ειρηνικής λύσης. Η ελληνική πλευρά ενδεχομένως σκοπεύει να χρησιμοποιήσει την επέκταση ή μη των χωρικών υδάτων στα 12 ν.μ. ως διαπραγματευτικό αντάλλαγμα και να το συνδέσει με το σύνολο των θεμάτων που θέτει η Τουρκία στο Αιγαίο και την Αν. Μεσόγειο.
- Είτε όμως οδηγηθούμε σε απευθείας διερευνητικές συνομιλίες είτε πάμε σε κάποιο διεθνές δικαστήριο η διαφορά θα ξεκινήσει με δεδομένο το εύρος των χωρικών υδάτων στα 6 ν.μ.
- Το 2003 επί κυβερνήσεως Σημίτη είχαν γίνει συνομιλίες στο πλαίσιο εξομάλυνσης των σχέσεων και οι δύο χώρες είχαν φτάσει σε συνεννόηση για οριοθέτηση με επιλεκτική διαφοροποίηση των ορίων ανά περιοχή. Σε κάποια σημεία 12 μίλια και σε άλλα 6, 8, 10, κ.λπ. Επίσης, εξετάστηκε η δυνατότητα να χαρακτηριστεί η περιοχή στο Αιγαίο από τον 25ο μεσημβρινό και ανατολικά ως «χώρος αποφυγής έντασης» ανάμεσα στις δύο χώρες. Στην περιοχή αυτή θα εφαρμοζόταν αφοπλισμός των στρατιωτικών αεροσκαφών και των δύο πλευρών και δεν θα εκτελούνταν πτήσεις ελληνικών και τουρκικών αεροσκαφών, αλλά μόνο ασκήσεις και πτήσεις για σκοπούς αεράμυνας. Το μέτρο του αφοπλισμού ουσιαστικά θα περιόριζε την άσκηση των εθνικών κυριαρχικών δικαιωμάτων της χώρας μας, καθόσον με τον τρόπο αυτό αμφισβητείται το δικαίωμα της Ελλάδας να πετούν τα αεροσκάφη της όπως αυτή κρίνει στον Εθνικό Εναέριο Χώρο της.
- Η επιδίωξη της Τουρκίας μέσω οποιασδήποτε λύσης προταθεί θα είναι να πετύχει την ανατροπή της υφιστάμενης κατάστασης μέσω της συγκυριαρχίας στο Αιγαίο και τον γεωπολιτικό ακρωτηριασμό της Ελλάδας.
- Η Ελλάδα είναι η μοναδική χώρα παγκοσμίως που σύμφωνα με το δίκαιο της θάλασσας μπορεί αλλά δεν έχει επεκτείνει τα χωρικά της ύδατα στα 12 ν.μ. Η Τουρκία έχει προχωρήσει στην εν λόγω επέκταση από το 1964 στον Εύξεινο Πόντο και στην Ανατολική Μεσόγειο.
- Η έλλειψη στρατηγικού σχεδιασμού από την πλευρά μας και το φοβικό σύνδρομο από το 1995, λόγω της τουρκικής απειλής πολέμου έχουν οδηγήσει στη μη άσκηση μέχρι σήμερα του μονομερούς αυτού κυριαρχικού δικαιώματος και στον επικοινωνιακό μηρυκασμό δηλώσεων, ότι : «Η αύξηση των χωρικών υδάτων θα ασκηθεί όταν και όποτε κρίνουμε κατάλληλο».
- Η άποψη ότι ενδεχομένως ο διεθνής παράγων αντιδρά και για το λόγο αυτό υπάρχει αναβλητικότητα στο θέμα αυτό δεν ευσταθεί, καθόσον η σύμβαση για το δίκαιο της θάλασσας προβλέπει στενά διεθνούς ναυσιπλοΐας που ανήκουν στα χωρικά ύδατα ενός κράτους, αλλά σ΄ αυτά υφίσταται το δικαίωμα «αβλαβούς διέλευσης»
- Η κατάσταση με την Τουρκία έχει φτάσει σε ένα σημείο που το επόμενο χρονικό διάστημα ενδεχομένως θα οδηγηθούμε σε διαπραγματεύσεις είτε διμερείς είτε σε διεθνές δικαιοδοτικό δικαστήριο. Αυτό μπορεί να συμβεί κατόπιν διμερούς συνεννόησης ή μετά από κάποιο θερμό επεισόδιο και παρέμβασης του διεθνούς παράγοντα για εξεύρεση ειρηνικής λύσης. Η ελληνική πλευρά ενδεχομένως σκοπεύει να χρησιμοποιήσει την επέκταση ή μη των χωρικών υδάτων στα 12 ν.μ. ως διαπραγματευτικό αντάλλαγμα και να το συνδέσει με το σύνολο των θεμάτων που θέτει η Τουρκία στο Αιγαίο και την Αν. Μεσόγειο.
- Είτε όμως οδηγηθούμε σε απευθείας διερευνητικές συνομιλίες είτε πάμε σε κάποιο διεθνές δικαστήριο η διαφορά θα ξεκινήσει με δεδομένο το εύρος των χωρικών υδάτων στα 6 ν.μ.
- Το 2003 επί κυβερνήσεως Σημίτη είχαν γίνει συνομιλίες στο πλαίσιο εξομάλυνσης των σχέσεων και οι δύο χώρες είχαν φτάσει σε συνεννόηση για οριοθέτηση με επιλεκτική διαφοροποίηση των ορίων ανά περιοχή. Σε κάποια σημεία 12 μίλια και σε άλλα 6, 8, 10, κ.λπ. Επίσης, εξετάστηκε η δυνατότητα να χαρακτηριστεί η περιοχή στο Αιγαίο από τον 25ο μεσημβρινό και ανατολικά ως «χώρος αποφυγής έντασης» ανάμεσα στις δύο χώρες. Στην περιοχή αυτή θα εφαρμοζόταν αφοπλισμός των στρατιωτικών αεροσκαφών και των δύο πλευρών και δεν θα εκτελούνταν πτήσεις ελληνικών και τουρκικών αεροσκαφών, αλλά μόνο ασκήσεις και πτήσεις για σκοπούς αεράμυνας. Το μέτρο του αφοπλισμού ουσιαστικά θα περιόριζε την άσκηση των εθνικών κυριαρχικών δικαιωμάτων της χώρας μας, καθόσον με τον τρόπο αυτό αμφισβητείται το δικαίωμα της Ελλάδας να πετούν τα αεροσκάφη της όπως αυτή κρίνει στον Εθνικό Εναέριο Χώρο της.
- Η επιδίωξη της Τουρκίας μέσω οποιασδήποτε λύσης προταθεί θα είναι να πετύχει την ανατροπή της υφιστάμενης κατάστασης μέσω της συγκυριαρχίας στο Αιγαίο και τον γεωπολιτικό ακρωτηριασμό της Ελλάδας.