Οι NAVTEX ως εργαλεία ανεύθυνης πολιτικής για τη διεθνή ναυτιλία

Σχεδόν καθημερινά ακούμε πως η Τουρκία εξέδωσε παράνομες NAVTEX με σκοπό να προκαλέσει εντάσεις και να εξυπηρετήσει τον αναθεωρητισμό της, αμφισβητώντας στην ουσία τις διεθνείς συμφωνίες που η ίδια έχει δεσμευθεί και υπογράψει.

υποναυάρχου ε.α.
προέδρου Κοινωνίας Αξιών

Ας δούμε όμως τι είναι το σύστημα NAVTEX;

Το NAVTEX (NAVigational TEleX , επίσης Navtex ή NavTex[1], είναι μια διεθνής υπηρεσία άμεσης μετάδοσης στα πλοία ναυτιλιακών προειδοποιήσεων, μετεωρολογικών πληροφοριών κατεπείγουσας μορφής καθώς και πληροφοριών για την ασφάλεια στη θάλασσα (MSI).

Είναι ένα επίγειο σύστημα μεσαίας εμβέλειας (240-400 ν.μ.) που λειτουργεί στην περιοχή των μεσαίων συχνοτήτων (MF) για την κάλυψη των περισσότερων ακτοπλοϊκών περιοχών. Τα μηνύματα εκπέμπονται από ειδικούς σταθμούς της ξηράς και λαμβάνονται από τα πλοία με ειδικούς δέκτες άμεσης εκτύπωσης. Οι εκπομπές γίνονται στη συχνότητα 518 kHz και στην Αγγλική γλώσσα.
Κατόπιν αιτήματος της ΥΥ ΠΝ και έγκρισης από τον I.M.O. ιδρύθηκε και τέθηκε σε λειτουργία από την 1η Φεβρουαρίου 2012 η Εθνική Υπηρεσία NAVTEX στη συχνότητα 490 kHz στην Ελληνική γλώσσα.

Το NAVTEX εντάσσεται σε ένα διεθνώς συντονισμένο δίκτυο εκπομπών (Maritime Safety Information). Το MIS διαθέτει τρεις υπηρεσίες εκπομπής, μια εκ των οποίων είναι και το NAVTEX.
Αν και η υπηρεσία NAVTEX μπορεί να χρησιμοποιηθεί και για έκδοση σήματος κινδύνου, συντονισμό επιχειρήσεων διάσωσης, τοπικές επικοινωνίες και σήματα τοποθεσίας, εντούτοις αυτό δεν είναι ο κύριος σκοπός χρήσης της.

Η ίδρυση του NAVTEX έχει συμφωνηθεί, από κοινού, από τους Διεθνείς Οργανισμούς ΙΗΟ (Διεθνής Υδρογραφικός Οργανισμός με καθεστώς παρατηρητού στον ΟΗΕ) και ΙΜΟ (Διεθνής Ναυτιλιακός Οργανισμός) και αποτελεί ένα μέρος του Global Maritime Distress and Safety System (GMDSS), το οποίο αναπτύσσεται μέσα στα πλαίσια του ΙΜΟ.

Ο ΙΗΟ - Διεθνής Υδρογραφικός Οργανισμός- έχει σκοπό να διασφαλίσει ότι όλες οι θάλασσες, οι ωκεανοί και τα πλωτά νερά του κόσμου ελέγχονται και χαρτογραφούνται, υποστηρίζοντας την ασφάλεια της πλοήγησης και την προστασία του θαλάσσιου περιβάλλοντος. Συντονίζει τις δραστηριότητες των Εθνικών Υδρογραφικών Υπηρεσιών και καθορίζει πρότυπα για την τυποποίηση σε ναυτικούς χάρτες και υδρογραφικά έγγραφα. Εκδίδει βέλτιστες πρακτικές έρευνας και παρέχει οδηγίες για τη μεγιστοποίηση της χρήσης υδρογραφικών πληροφοριών.

Ο ΙΜΟ - ο Διεθνής Ναυτιλιακός Οργανισμός - είναι ο ειδικευμένος οργανισμός των Ηνωμένων Εθνών με ευθύνη για την ασφάλεια της ναυτιλίας και την πρόληψη της θαλάσσιας και ατμοσφαιρικής ρύπανσης από τα πλοία. Το έργο του IMO υποστηρίζει τους SDG (Sustainable Development Goals) του ΟΗΕ. Ως εξειδικευμένος οργανισμός των Ηνωμένων Εθνών, ο ΙΜΟ είναι η παγκόσμια αρχή καθορισμού προτύπων για την ασφάλεια, την προστασία και τις περιβαλλοντικές επιδόσεις των διεθνών ναυτιλιακών μεταφορών.

Η υπηρεσία NAVTEX της Ελλάδας ανήκει στην περιοχή της Μεσογείου NAVAREA III συντονιστής της οποίας είναι η Ισπανική Υδρογραφική Υπηρεσία. Η περιοχή αρμοδιότητάς της είναι όση και το FIR γι’ αυτό κάποιες φορές όταν οη υδρογραφική μας υπηρεσία αναφέρεται στις παραβιάσεις της Τουρκίας με τις NAVTEX χρησιμοποιεί ως σημείο αναφορά της περιοχή FIR

Για την υλοποίηση της Διεθνούς Υπηρεσίας NAVTEX στην Ελλάδα, μετά από έγκριση του I.M.O. και αποδοχή του IHO, έχουν ιδρυθεί τρείς (3) σταθμοί (Ηράκλειο , Κέρκυρα και Λήμνο) που ο καθένας εξυπηρετεί μία συγκεκριμένη θαλάσσια περιοχή.

Οι εκπομπές του NAVTEX είναι προγραμματισμένες να γίνονται κάθε τέσσερις (4) ώρες, έχουν μέγιστο χρόνο διάρκειας δέκα (10) λεπτά και είναι σύμφωνες με το πρόγραμμα εκπομπών που έχει εκδώσει ο I.M.O.

ΤΟ NAVTEX ΚΑΙ Η ΑΝΤΙΠΑΡΑΘΕΣΗ ΜΕ ΤΗΝ ΤΟΥΡΚΙΑ

Η Τουρκία έχει αναλάβει την αρμοδιότητα σε συγκεκριμένες περιοχές στη Μαύρη Θάλασσα, στο Αιγαίο και στην Ανατολική Μεσόγειο, με τους σταθμούς στην Κωνσταντινούπολη, Σαμψούντα, Σμύρνη και Αντάλυα.

Όμως μέσα στην προσπάθεια αναθεώρησης των διεθνών συμφωνίων που η ίδια έχει δεσμευθεί να τηρεί, δεν αναγνωρίζει πλέον την αρμοδιότητα που έχει εκχωρηθεί στην Ελλάδα για ναυτιλιακές ανακοινώσεις, πληροφορίες ασφαλούς ναυσιπλοϊας και υδρογραφικές πληροφορίες, όπως έχουν εκχωρηθεί από IMO και IHO.

Γι αυτό κάθε φορά εκδίδει μόνη της NAVTEX σε περιοχής ευθύνης και αρμοδιότητας της Ελλάδος.

Η Ελλάδα αντιδρά λέγοντας ότι αυτές οι ανακοινώσεις και προειδοποιήσεις για την ναυτιλιακή ασφάλεια είναι παράνομες (αφού δεν εκδίδονται από τον υπεύθυνο σταθμό για την συγκεκριμένη περιοχή) και να μην ληφθούν υπ’ όψιν από του ναυτιλλόμενους).

Το ίδιο κάνει και η Τουρκία για τις δικές μας ανακοινώσεις
Εύκολα γίνεται αντιληπτή η σύγχυση που επικρατεί στα πλοία διαφόρων εθνικοτήτων που παραπλέουν και λαμβάνουν αυτές τις NAVTEX. Τελικά τι ισχύει; Υπάρχει ναυτιλιακός κίνδυνος; Πλέουν ασφαλώς η κινδυνεύουν να φάνε βλήματα πυραύλους και τορπίλες;
Και η κατάσταση αυτή συνεχίζεται επί δεκαετίες.

ΤΟ ΠΡΟΒΛΗΜΑ ΑΣΦΑΛΕΙΑΣ

Το λάθος το δικό μας είναι ότι λέμε στα πλοία να μην λάβουν υπ' όψιν την παράνομη τουρκική NAVTEX γιατί εκδόθηκε ανεύθυνα από αναρμόδιο σταθμό.

Τι γίνεται όμως για το ναυτιλιακό κίνδυνο, πράγμα που ενδιαφέρει άμεσα το κάθε πλοίο; Να τον λάβει υπόψη του ή να μας ακούσει και να μη λάβει υπόψη την παράνομη NAVTEX.

Μήπως αντί να επισημάνουμε απλά την παρανομία της Τουρκίας (λέγοντας τους μάλιστα ότι η Τουρκική NAVTEX είναι άκυρη, λες και θα πάψει να υπάρχει ο κίνδυνος για τα πλοία, εάν μας ακούσουν και την εκλάβουν ως άκυρη) , θα έπρεπε να προειδοποιήσουμε τα πλοία, ότι λόγω της παρανομίας αυτής και της ανευθυνότητας της Τουρκίας, που δε σέβεται τις διεθνείς ρυθμίσεις ασφαλείας, υπάρχει αυξημένος κίνδυνος για την ασφάλειά τους πλέοντας στην συγκεκριμένη περιοχή ναυσιπλοΐας, η οποία ανήκει στην περιοχή ευθύνης και αρμοδιότητας των Ελληνικών σταθμών;

Τότε θα ήμασταν πραγματικά κατανοητοί και υπεύθυνοι έναντι της διεθνούς ναυσιπλοΐας!
Νεότερη Παλαιότερη
--------------
Ακούστε το τελευταίο ηχητικό από τη ΜΕΣΗ ΓΡΑΜΜΗ


Η Freepen.gr ουδεμία ευθύνη εκ του νόμου φέρει για τα άρθρα / αναρτήσεις που δημοσιεύονται και απηχούν τις απόψεις των συντακτών τους και δε σημαίνει πως τα υιοθετεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών ή ότι υπάρχει κάποιο σφάλμα, επικοινωνήστε μέσω e-mail