ΤΙ ΕΙΝΑΙ ΤΟ CLICK AWAY
Σύμφωνα με τον γενικό γραμματέα Εμπορίου και Προστασίας Καταναλωτή, του υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων, Παναγιώτη Σταμπουλίδη, η μέθοδος CLICK AWAY (ΚΛΙΚ ΑΓΟΥΕΙ) είναι μια διεθνής πρακτική που εφαρμόζεται σε πολλές χώρες. Πρόκειται για ηλεκτρονική παραγγελία, η οποία προπληρώνεται και παραλαμβάνεται σε έναν ειδικά, εξωτερικό, διαμορφωμένο χώρο του καταστήματος και έτσι, αποφορτίζονται οι μεταφορές και αποφεύγεται ο συνωστισμός.
ΤΙ ΕΙΝΑΙ ΤΟ CLICK AWAY
- Ο πελάτης επισκέπτεται το ηλεκτρονικό κατάστημα του Εμπόρου για να δει τα προϊόντ.
- Γίνεται ηλεκτρονική παραγγελία του προϊόντος και ως τόπο παραλαβής της παραγγελίας ο πελάτης επιλέγει το φυσικό κατάστημα και όχι παράδοση στο σπίτι του.
- Ο καταναλωτής προπληρώνει το προϊόν.
- Τέλος, με το αποδεικτικό παραγγελίας – πληρωμής παραλαμβάνει το προϊόν από ειδικά διαμορφωμένο, εξωτερικό χώρο του καταστήματος.
Σημειώνουμε ότι η μέθοδος εφαρμόζεται ήδη σε πολλά ηλεκτρονικά καταστήματα, πολύ πριν την Πανδημία. Η μέθοδος αναπτύχθηκε για την καλύτερη εξυπηρέτηση των πελατών αλλά και για την ευκαιρία που έχει ο έμπορος να πουλήσει κάτι ακόμα όταν ο πελάτης έρθει να παραλάβει από το κατάστημά του.
ΤΑ ΠΛΗΝ
- Σήμερα πολύ λίγες επιχειρήσεις έχουν e-shop. Ο κ. Σταμπουλίδης παραδέχτηκε σε συνέντευξή του ότι ««εμάς μας ενδιαφέρει όλοι να έχουν τη δυνατότητα. Αν λειτουργήσει από τώρα, θα εξυπηρετηθούν μόνο οι μεγάλες αλυσίδες, με αποτέλεσμα οι μικροί που έχουν κλείσει να μην αντέξουν στον ανταγωνισμό», σχολίασε ο κ. Σταμπουλίδης.
- Προϋπόθεση είναι να έχει κάρτα (χρεωστική ή πιστωτική) ο πελάτης ώστε να προπληρώσει, άρα όχι δεσμευμένο τραπεζικό λογαριασμό ή να έχει εισόδημα κάτω του ακατάσχετου ώστε να μπορεί να κάνει χρήση της κάρτας του.
- Ο έμπορος πρέπει να δημιουργήσει υποδομή έξω από το κατάστημά του, μέσα στο χειμώνα, για να παραδίδει τις παραγγελίες. Αυτό πρακτικά θα είναι αδύνατο για πολλούς εμπόρους και θα δημιουργήσει περαιτέρω προβλήματα.
- Εξαφανίζει κάθε πλεονέκτημα του μικρού εμπόρου το οποίο αφορά την προσωπική επαφή με τον πελάτη. Οι μεγάλοι έμποροι κάνουν διαφημίσεις και οι μικροί έμποροι στηρίζονται στην προσωπική επαφή και εξυπηρέτηση.
- Πως θα χειριστούν ζητήματα αλλαγών και επιστροφών;;
- Θα δημιουργείται συνωστισμός από τους πελάτες που θα πηγαίνουν, πχ στο εμπορικό κέντρο της πόλης, για να παραλάβουν τα δέματά τους
- Η εμπειρία στο εξωτερικό δείχνει ότι θα προκύψουν απάτες, εις βάρος των εμπόρων, κυρίως σε ηλεκτρονικό επίπεδο. Πχ πληρώνει με κάρτα άλλου, παραλαμβάνει, φεύγει και μετά αποκαλύπτεται η απατή από αυτόν που καταγγέλλει την παράνομη χρήση της κάρτας του και ακυρώνει την συναλλαγή
- Αν ο έμπορος αργεί να βρει κάθε παραγγελία, θα δημιουργηθεί μεγάλη ουρά και θα προκύψουν προβλήματα, ειδικά όταν υπάρχει κακοκαιρία
ΤΑ ΣΥΝ
- Ο καταναλωτής μπορεί να παραλάβει άμεσα την παραγγελία του και να μην περιμένει την εταιρία ταχυμεταφορών να παραδώσει.
- Ο καταναλωτής δεν πληρώνει έξοδα μεταφοράς.
ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ Ε.Ε.Α.
- Αφού θα έχει ο Έμπορος eshop και ο πελάτης θα προπληρώσει, γιατί να μην βάλει παραγγελία στο eshop και να έχει και το δικαίωμα υπαναχώρησης (14 ημέρες) που του δίνει ο νόμος;
- Αναζητήσαμε στο διαδίκτυο, με τους όρους CLICK AWAY, για να δούμε την εφαρμογή του σε άλλες χώρες, τα προβλήματα, τα πλεονεκτήματα. Στο εξωτερικό το ονομάζουν CLICK AND COLLECT (Κλικ εντ Κολεκτ, δηλαδή κάνε κλικ και συνέλεξε). Η μέθοδος είναι πολλών ετών και όχι καινούρια. Εκεί οι εταιρείες είναι εξοικειωμένες με την μέθοδο αυτή.
- Σύμφωνα με στατιστικά στοιχεία στις ΗΠΑ το 43% των λιανεμπόρων προσφέρει Click & Collect ενώ στην Ευρώπη το 78% των εμπόρων. Γενικά το 57% των εμπόρων παγκοσμίως προσφέρει αυτό το μοντέλο εδώ και πολλά χρόνια.
- Σε πολλές χώρες οι έμποροι έχουν ειδικά κουτιά εκτός καταστήματος και ο πελάτης πάει στο κουτί, με τον κωδικό που έχει λάβει στο κινητό του, παίρνει το δέμα και φεύγει, ανέπαφα.
- Προφανώς με πολύ λίγα e-shops στην αγορά η μέθοδος Click Away θα ευνοήσει τους μεγάλους.