Από: defence-point.gr
Την ώρα που στην Ελλάδα η κυβέρνηση προσπαθεί εδώ και ένα έτος να ολοκληρώσει την εξυγίανση, υποτίθεται, της ναυπηγικής βιομηχανίας σε συνδυασμό με την ανάθεση των χρυσοφόρων συμβολαίων για την αναβάθμιση των φρεγατών MEKO 200HN και της ναυπήγησης των τεσσάρων νέων φρεγατών πολλαπλών αποστολών, με προτάσεις βασισμένες σε ξένες σχεδιάσεις, οι Τούρκοι προχώρησαν στην υπογραφή σύμβασης για την ολοκλήρωση της σχεδίασης της νέας γενιάς πυραυλακάτων.
Το πρόγραμμα ονομάζεται “Turkish Assault Boat Project” και αποτελεί ένα ακόμη βήμα στην πλήρη απεξάρτησης της Τουρκίας από ξένες ναυτικές σχεδιάσεις μια απόφαση που ελήφθη πριν από 24 χρόνια από την κυβέρνηση της Τανσού Τσιλέρ.
Το πρόγραμμα είχε ξεκινήσει πριν από αρκετά χρόνια και πιο συγκεκριμένα το 2014 και τότε οι προδιαγραφές αφορούσαν τη σχεδίαση και ναυπήγηση 10 ταχέων ευέλικτων πυραυλοφόρων σκαφών με μήκος μέχρι και 45 μέτρα και εκτοπίσματος μέχρι 240 τόνους, εξοπλισμένα με 2-4 κατευθυνόμενα βλήματα επιφανείας-επιφανείας, τηλεχειριζόμενα πολυβόλα/πυροβόλα και περιορισμένες δυνατότητες αεράμυνας.
Στόχος των Τούρκων ήταν και όπως φαίνεται το πέτυχαν η όσο το δυνατό μεγαλύτερη συμμετοχή της εγχώριας αμυντικής βιομηχανίας και σε αυτό το ναυπηγικό πρόγραμμα κάτι που όπως φαίνεται το πέτυχαν αν κρίνουμε από τα οπλικά συστήματα και τους αισθητήρες που θα εξοπλίσουν τα νέα σκάφη.
Η υπογραφή της σύμβασης ανακοινώθηκε στις 29 Δεκεμβρίου από την ιστοσελίδα savunmasanayist και ανάδοχος του προγράμματος είναι η τουρκική εταιρεία STM (Savunma Teknolojileri Mühendislik ve Ticaret A.Ş.) η οποία έχει αποκτήσει σημαντική εμπειρία από την σχεδίαση και επίβλεψη της ναυπήγησης των φρεγατών κλάσης “Ada” & “Istanbul”.
Όπως φαίνεται το νέο ταχύπλοο σκάφος του Τουρκικού Ναυτικού θα βασιστεί σχεδιαστικά στο σκάφος τύπου FAC-55 της εταιρείας STM το οποίο είχε παρουσιαστεί επίσημα δημοσίως το Νοέμβριο του 2016 στην έκθεση IDEAS 2016 στο Πακιστάν.
Σύμφωνα με τα δημοσιεύματα της περιόδου αυτής το σκάφος ήταν αποτέλεσμα διετούς προσπάθειας έρευνας και σχεδιασμού και είχε προταθεί για τις Ναυτικές Δυνάμεις του Αζερμπαϊτζάν και του Πακιστάν που το 2016 αναζητούσε μια κατάλληλη πρόταση για την αγορά 6 σκαφών χωρίς όμως επιτυχία.
Σήμερα, μετά από τέσσερα χρόνια, η σχεδίαση της STM κέρδισε το τουρκικό συμβόλαιο και πρόκειται να παραδώσει την επικαιροποιημένη και σύμφωνα με τις ανάγκες του τουρκικού Ναυτικού σχεδίαση του ταχύπλοου σκάφους FAC-55.
Το τελευταίο όταν παρουσιάστηκε το 2016 είχε προκαλέσει την έκπληξη των ειδικών αφού οι Τούρκοι πρότειναν μια πυραυλάκατο μεγάλου εκτοπίσματος που μπορούσε να αναπτύξει υψηλή ταχύτητα 55+ κόμβων.
Πιο συγκεκριμένα το ταχύπλοο πυραυλοφόρο σκάφος FAC-55 σχεδιάστηκε με γνώμονα την μείωση του ηλεκτρομαγνητικού, υπέρυθρου, ακουστικού και μαγνητικού του ίχνους. Επιπλέον το σκάφος μπορεί να επιχειρεί σε συνθήκες θαλάσσης 5.
Το ταχύπλοο πυραυλοφόρο σκάφος FAC-55 έχει ολικό μήκος 62,67 μέτρα, μήκος μεταξύ καθέτων 55,98 μέτρα, πλάτος 9,84 μέτρα και βύθισμα 1,68 μέτρα. Το εκτόπισμα του σκάφους με πλήρες φορτίο είναι 535 τόνοι.
Το προωστήριο σκεύος περιλαμβάνει συνδυασμό αεροστροβίλων και αεροστροβίλων COGAG (Combined gas turbine and gas turbine) μέγιστης ισχύος 28MW και τρία waterjet. Χάρις στο προωστήριο σκεύος του το νέο τουρκικό σκάφος μπορεί να αναπτύσσει μέγιστη ταχύτητα άνω των 55 κόμβων και οικονομική ταχύτητα 18 κόμβων.
Η εμβέλεια του σκάφους με ταχύτητα 20 κόμβων είναι 1000 ν.μ και με ταχύτητα 50 κόμβων 750 ν.μ. δηλαδή το τουρκικό σκάφος θα μπορεί θεωρητικά να φτάσει στις ακτές της Λιβύης από το ναύσταθμο του Αξάζ μέσα σε λιγότερο από 8 ώρες. Το FAC-55 μπορεί να μεταφέρει 90 τόνους καυσίμου και οχτώ (8) τόνους φρέσκου νερού.
Διαθέτει τρείς ντιζελο-γεννήτριες των 200 Kw και ένα RHIB. Η αυτονομία του είναι 7 ημέρες και το πλήρωμα αποτελείται από 34 άτομα. Ο εξοπλισμός του σκάφους περιλαμβάνει:
• Ένα κύριο πυροβόλο των 76 χλστ/62 OTO MELARA Super Rapido
• Δύο τηλεχειριζόμενα πολυβόλα των 12,7 χλστ τύπου STAMP της εταιρείας Aselsan,
• 8 πυραύλους επιφανείας-επιφανείας τύπου RGM-84 Harpoon ή εναλλακτικά τον τουρκικής ανάπτυξης ATMACA τοποθετημένους επί δύο τετραπλές ανακλινώμενες βάσεις εκτόξευσης οι οποίες βρίσκονται εντός του σκάφους και αναπτύσσονται προς τα άνω όταν πρόκειται να εκτοξευθεί ο πύραυλος
• Ένα σύστημα RAM Mk 31 Guided Missile Weapon System (GMWS) με ειδική προσθήκη εκατέρωθεν του εκτοξευτή ώστε να μειωθεί το ηλεκτρομαγνητικό του ίχνος,
• Δύο εκτοξευτές αναλωσίμων
Ο ηλεκτρονικός εξοπλισμός του σκάφους περιλαμβάνει:
• Ένα Radar/EO Σύστημα Ελέγχου Πυρός τύπου STING-EO Mk2 της Thales Nederland, ή εναλλακτικό το τουρκικής ανάπτυξης σύστημα AKR-D Blok-A1,
• Ένα 3D Radar τύπου Smart-S Mk2 της Thales Netherland το οποίο κατασκευάζεται κατόπιν άδειας από την τουρκική Aselsan,
• Ένα Radar LPI τύπου ALPER της Aselsan,
• Ένα σταθεροποιημένο ηλεκτροπτικό σύστημα ημέρας/νύκτας στο πρυμναίο τμήμα της υπερκατασκευής, και
• Το τουρκικής ανάπτυξης Σύστημα Διαχείρισης Μάχης ADVENT (Network Enabled Data Integrated Combat Management System) του Ναυτικού Κέντρου Ερευνών του Τουρκικού Ναυτικού (Turkish Naval Research Center Command) και της τουρκικής εταιρείας HAVELSAN.
Όπως φαίνεται η νέα τουρκική πυραυλάκατος έχει πολλά κοινά αναφορικά με τον εξοπλισμό της με τις ελληνικές πυραυλακάτους τύπου Super Vita με τη διαφορά ότι είναι τουρκικής σχεδίασης. Αυτό σημαίνει ότι η τουρκική εταιρεία μπορεί να εξάγει το σκάφος χωρίς περιορισμούς και φυσικά το γεγονός ότι το νέο σκάφος διαθέτει πληθώρα τουρκικής ανάπτυξης υποσυστήματα, σε συνδυασμό με την υψηλή ταχύτητα.
Σύμφωνα με εκτιμήσεις πρόκειται να ναυπηγηθούν 10 πλοία τα οποία θα αντικαταστήσουν τα σκάφη κλάσης Doğan: TCG Doğan (P-340), TCG Martı (P-341), TCG Tayfun (P-342), TCG Volkan (P-343)) και κλάσης Rüzgar (TCG Rüzgâr (P-344), TCG Poyraz (P-345), TCG Gurbet (P-346), TCG Fırtına (P-347).
Τα νέα σκάφη μαζί με τα 11 πλοία των κλάσεων Kılıç και Yıldız θα αποτελέσουν το νέο στόλο ταχέων πυραυλακάτων του Τουρκικού Ναυτικού που θα επιχειρεί στο Αιγαίο.
Όσον αφορά το ελληνικό Πολεμικό Ναυτικό, όταν οι Τούρκοι θα ξεκινήσουν την ναυπήγηση των νέων πυραυλακάτων εμείς ίσως ακόμη θα αναζητούμε αγοραστές για τα ναυπηγεία μας, ακόμη θα ψάχνουμε να βρούμε ποιο ξένο πλοίο θα αγοράσουμε και ποια ξένα οπλικά και λοιπά συστήματα θα τοποθετήσουμε σε αυτά με το ανάλογο φυσικά αστρονομικό κόστος αγοράς και ολοκλήρωσης. Άλλωστε για ποιον λόγο να βιαζόμαστε.
Οι Τούρκοι για αρκετούς Έλληνες πολιτικούς, στρατιωτικούς και ακαδημαϊκούς έχουν δίκιο σε πολλές από τις διεκδικήσεις τους κι εμείς οι Έλληνες, όπως αποδέχονται, είμαστε μαξιμαλιστές! Επίσης, οι Τούρκοι δεν πρόκειται να χρησιμοποιήσουν βία αφού θα πάρουν αυτό που επιθυμούν με διαπραγματεύσεις…
Σε τελική ανάλυση ας το ρισκάρουμε κι αυτό βρε αδελφέ όπως πράξαμε τα τελευταία 12 χρόνια! Τι είναι ένα-δύο ακόμη χρόνια αδράνειας ακόμα, μπροστά σε μια δεκαπενταετία… Έχουμε χρόνο…