Με υψηλό 15ετίας αποχαιρέτησε το 2020 το οργανωμένο λιανεμπόριο τροφίμων που "είδε” τις πωλήσεις του να καταγράφουν άνοδο 9,7%, για τις 52 εβδομάδες που ολοκληρώθηκαν στις 27 Δεκεμβρίου σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2019 (πηγή: Nielsen), όταν το σύνολο της αγοράς μετρά σωρευτικές απώλειες άνω του 30%.
Από: capital.gr - Της Αλεξάνδρας Γκίτση
Ποσοστιαία ανάπτυξη που θα είναι μεγαλύτερη αν προστεθούν και οι τελευταίες ημέρες του 2020 όπου παραδοσιακά πραγματοποιούνται σημαντικές πωλήσεις.
Αυτή είναι η μεγάλη, αναμενόμενη, εικόνα για έναν κλάδο που πριμοδοτήθηκε από το γεγονός ότι παρέμεινε ανοικτός καθ’ όλη τη διάρκεια του 2020, όταν η υπόλοιπη αγορά έμεινε για μεγάλο χρονικό διάστημα κλειστή λόγω των περιοριστικών μέτρων και κάλυψε μέρος του κενού που δημιουργήθηκε.
Από τις πρώτες κιόλας ημέρες, που ξέσπασε η πανδημία, κατηγορίες προϊόντων όπως: αθλητικός εξοπλισμός, βιβλία, είδη ζωγραφικής, ένδυση, παιγνίδια, είδη γραφείου, μαρκαδόροι, σχολικά είδη και εποχικά κατέγραψαν υψηλούς ρυθμούς αύξησης ενώ κάποιες εβδομάδες "έτρεξαν” με τριψήφιο ποσοστό ανάπτυξης.
Εκτός από το πρόσκαιρο κέρδος -αύξηση πωλήσεων σε μια επί της ουσίας κλειστή αγορά- οι αλυσίδες σούπερ μάρκετ ενίσχυσαν τη σύνδεση τους με τους πελάτες τους, έφεραν περισσότερους μέσα στα καταστήματα τους και έβαλαν τα θεμέλια για να "φορτώσουν” όχι κατ’ ανάγκη το φυσικό τους δίκτυο αλλά σίγουρα τα ηλεκτρονικά τους καταστήματα με προϊόντα που ήταν προνομιακός χώρος άλλων.
Ακόμη και ας μην θέλουν να το παραδεχθούν ανοικτά και ας υποστηρίζουν ότι το "άλλο” λιανεμπόριο είναι διαφορετικό από αυτό που γνωρίζουν, σίγουρα δεν θα ήταν επιζήμιο για αυτούς να βάλουν γερά πόδι σε έναν τζίρο που είναι πολλαπλάσιος από αυτόν που πραγματοποιεί ετησίως το οργανωμένο λιανεμπόριο τροφίμων, να ενισχύσουν ακόμη περισσότερο τη διαπραγματευτική τους δύναμη έναντι των προμηθευτών και να κάνουν συνεργασίες με άλλους παίκτες της αγοράς.
Όπως αυτή που έκανε o Μασούτης με το you.gr της Quest του Φέσσα, όπου οι επισκέπτες του e-shop της Μασούτης έχουν πρόσβαση σε 500 κατηγορίες προϊόντων μεταξύ αυτών εξοπλισμό πληροφορικής, smartphones και τηλεοράσεις, κλπ που διαθέτει το you.gr.
Ποιες κατηγορίες οδήγησαν στην κούρσα ανόδου
Ας δούμε όμως ποιες κατηγορίες οδήγησαν σε αυτή την "κούρσα” ανόδου. Σύμφωνα με τα στοιχεία της Nielsen, οι πωλήσεις των φρέσκων/χύμα προϊόντων -μεγάλη μερίδα καταναλωτών τα προμηθεύονταν παραδοσιακά από τις λαϊκές αγορές, τα μπακάλικα, τα κρεοπωλεία κ.λπ.- αυξήθηκαν κατά 7,2%.
Ο τζίρος στα είδη bazaar, παρ’ότι για αρκετές εβδομάδες τους δύο τελευταίους μήνες δεν πραγματοποιήθηκαν περαιτέρω πωλήσεις, λόγω των κυβερνητικών ρυθμιστικών απαγορεύσεων, ενισχύθηκε κατά +10,7%.
Σε ό,τι αφορά στις πωλήσεις των ταχυκίνητων καταναλωτικών προϊόντων, βασικό κορμό των σούπερ μάρκετ, αναπτύχθηκαν κατά +10,5%. Αύξηση που προήλθε από τις κατηγορίες καθαρισμού και υγιεινής του σπιτιού (+18%), από τα τυποποιημένα τρόφιμα και ροφήματα (+9,8%), και από τις κατηγορίες των καλλυντικών και της ατομικής περιποίησης (+5,4%).
Όσον αφορά στις διαφορετικές τυπολογίες καταστημάτων, τα Hypermarkets (καταστήματα άνω των 2.500 τ.μ.) αναπτύχθηκαν το 2020 με +17,7%, τα μεγάλα Supermarkets (καταστήματα 1.000-2.499 τ.μ.) κατά +9,8%, ενώ χαμηλότεροι ήταν οι ρυθμοί αύξησης των πωλήσεων για τις μικρότερες αίθουσες.
Σε όλες τις γεωγραφικές περιοχές της χώρας οι πωλήσεις των Supermarkets ήταν ανοδικές, με τον νομό Θεσσαλονίκης να καταγράφει την υψηλότερη ανάπτυξη (+11,8%) και την Κρήτη τη χαμηλότερη (+3,1%), επηρεαζόμενη προφανώς από τη μειωμένη τουριστική κίνηση.
Από: capital.gr - Της Αλεξάνδρας Γκίτση
Ποσοστιαία ανάπτυξη που θα είναι μεγαλύτερη αν προστεθούν και οι τελευταίες ημέρες του 2020 όπου παραδοσιακά πραγματοποιούνται σημαντικές πωλήσεις.
Αυτή είναι η μεγάλη, αναμενόμενη, εικόνα για έναν κλάδο που πριμοδοτήθηκε από το γεγονός ότι παρέμεινε ανοικτός καθ’ όλη τη διάρκεια του 2020, όταν η υπόλοιπη αγορά έμεινε για μεγάλο χρονικό διάστημα κλειστή λόγω των περιοριστικών μέτρων και κάλυψε μέρος του κενού που δημιουργήθηκε.
Από τις πρώτες κιόλας ημέρες, που ξέσπασε η πανδημία, κατηγορίες προϊόντων όπως: αθλητικός εξοπλισμός, βιβλία, είδη ζωγραφικής, ένδυση, παιγνίδια, είδη γραφείου, μαρκαδόροι, σχολικά είδη και εποχικά κατέγραψαν υψηλούς ρυθμούς αύξησης ενώ κάποιες εβδομάδες "έτρεξαν” με τριψήφιο ποσοστό ανάπτυξης.
Εκτός από το πρόσκαιρο κέρδος -αύξηση πωλήσεων σε μια επί της ουσίας κλειστή αγορά- οι αλυσίδες σούπερ μάρκετ ενίσχυσαν τη σύνδεση τους με τους πελάτες τους, έφεραν περισσότερους μέσα στα καταστήματα τους και έβαλαν τα θεμέλια για να "φορτώσουν” όχι κατ’ ανάγκη το φυσικό τους δίκτυο αλλά σίγουρα τα ηλεκτρονικά τους καταστήματα με προϊόντα που ήταν προνομιακός χώρος άλλων.
Ακόμη και ας μην θέλουν να το παραδεχθούν ανοικτά και ας υποστηρίζουν ότι το "άλλο” λιανεμπόριο είναι διαφορετικό από αυτό που γνωρίζουν, σίγουρα δεν θα ήταν επιζήμιο για αυτούς να βάλουν γερά πόδι σε έναν τζίρο που είναι πολλαπλάσιος από αυτόν που πραγματοποιεί ετησίως το οργανωμένο λιανεμπόριο τροφίμων, να ενισχύσουν ακόμη περισσότερο τη διαπραγματευτική τους δύναμη έναντι των προμηθευτών και να κάνουν συνεργασίες με άλλους παίκτες της αγοράς.
Όπως αυτή που έκανε o Μασούτης με το you.gr της Quest του Φέσσα, όπου οι επισκέπτες του e-shop της Μασούτης έχουν πρόσβαση σε 500 κατηγορίες προϊόντων μεταξύ αυτών εξοπλισμό πληροφορικής, smartphones και τηλεοράσεις, κλπ που διαθέτει το you.gr.
Ποιες κατηγορίες οδήγησαν στην κούρσα ανόδου
Ας δούμε όμως ποιες κατηγορίες οδήγησαν σε αυτή την "κούρσα” ανόδου. Σύμφωνα με τα στοιχεία της Nielsen, οι πωλήσεις των φρέσκων/χύμα προϊόντων -μεγάλη μερίδα καταναλωτών τα προμηθεύονταν παραδοσιακά από τις λαϊκές αγορές, τα μπακάλικα, τα κρεοπωλεία κ.λπ.- αυξήθηκαν κατά 7,2%.
Ο τζίρος στα είδη bazaar, παρ’ότι για αρκετές εβδομάδες τους δύο τελευταίους μήνες δεν πραγματοποιήθηκαν περαιτέρω πωλήσεις, λόγω των κυβερνητικών ρυθμιστικών απαγορεύσεων, ενισχύθηκε κατά +10,7%.
Σε ό,τι αφορά στις πωλήσεις των ταχυκίνητων καταναλωτικών προϊόντων, βασικό κορμό των σούπερ μάρκετ, αναπτύχθηκαν κατά +10,5%. Αύξηση που προήλθε από τις κατηγορίες καθαρισμού και υγιεινής του σπιτιού (+18%), από τα τυποποιημένα τρόφιμα και ροφήματα (+9,8%), και από τις κατηγορίες των καλλυντικών και της ατομικής περιποίησης (+5,4%).
Όσον αφορά στις διαφορετικές τυπολογίες καταστημάτων, τα Hypermarkets (καταστήματα άνω των 2.500 τ.μ.) αναπτύχθηκαν το 2020 με +17,7%, τα μεγάλα Supermarkets (καταστήματα 1.000-2.499 τ.μ.) κατά +9,8%, ενώ χαμηλότεροι ήταν οι ρυθμοί αύξησης των πωλήσεων για τις μικρότερες αίθουσες.
Σε όλες τις γεωγραφικές περιοχές της χώρας οι πωλήσεις των Supermarkets ήταν ανοδικές, με τον νομό Θεσσαλονίκης να καταγράφει την υψηλότερη ανάπτυξη (+11,8%) και την Κρήτη τη χαμηλότερη (+3,1%), επηρεαζόμενη προφανώς από τη μειωμένη τουριστική κίνηση.