Στις 10 Φεβρουαρίου, αντιπροσωπεία της Lockheed Martin είχε επαφές στην Ελλάδα στο πλαίσιο προωθήσεως της προτάσεως MMSC για το πρόγραμμα νέας φρεγάτας του Πολεμικού Ναυτικού.
Από: doureios.com - Σάββας Δ. Βλάσσης
Από: doureios.com - Σάββας Δ. Βλάσσης
Την επομένη 11 Φεβρουαρίου, σειρά είχαν εκπρόσωποι της Naval Group, που κατέθεσαν την δική τους πρόταση για την φρεγάτα Belharra.
Στις 11 Φεβρουαρίου επίσης, σε δεύτερη διαδικτυακή ενημέρωση εκπροσώπων Τύπου της Lockheed Martin εντός διαστήματος μερικών ημερών, επαναλήφθηκε ότι από ελληνικής πλευράς δεν έχει εκδοθεί Επιστολή Αιτήσεως (LOR) για νέες πληροφορίες επί της αρχικής προτάσεως που έχει κατατεθεί από τις 7 Νοεμβρίου 2019. Αυτό σημαίνει πρακτικώς, ότι το Πολεμικό Ναυτικό δεν έχει εκφράσει στην αμερικανική εταιρεία τις απαιτήσεις τροποποιήσεων που το ενδιαφέρουν, ως προς τα συστήματα μάχης, τα ηλεκτρονικά αποστολής, τα όπλα της φρεγάτας κ.λπ. Ως εκ τούτου, οι Αμερικανοί δηλώνουν πλήρη άγνοια για τις απαιτήσεις του Πολεμικού Ναυτικού, συνεπώς δεν μπορούν να καταθέσουν “τελική” πρόταση.
Τα ίδια ισχύουν και με τους Γάλλους ενώ με βεβαιότητα μπορούμε να υποθέσουμε ότι αυτό συμβαίνει και με τις άλλες εταιρείες που έχουν υποβάλει πρόταση: όλες έχουν καταθέσει μια “βασική” αρχική πρόταση για το σχέδιο φρεγάτας που προτείνουν αλλά δεν έχουν ενημερωθεί για τυχόν τροποποιήσεις που επιθυμεί το Πολεμικό Ναυτικό ώστε να καταθέσουν τάξη επιβαρύνσεως κόστους.
Η εικόνα αυτή είναι παράδοξη, δεδομένου ότι η κυβέρνηση διαρρέει τις τελευταίες εβδομάδες ότι το Πολεμικό Ναυτικό θα πρέπει να επιλέξει το καλύτερο σχέδιο μέχρι τα μέσα Μαρτίου… Και η κυβέρνηση από εκεί και πέρα θα λάβει την απόφασή της μέχρι τον Ιούνιο. “Δεν υπάρχει άλλος χρόνος”, διαδίδει η κυβέρνηση που θέλει να τελειώνει με αυτή την υπόθεση. Από την μία δεν υπάρχει χρόνος, από την άλλη δεν έχουν ζητηθεί ακόμη απαντήσεις για εφικτότητα και κόστος τροποποιήσεων σε κάθε σχέδιο φρεγάτας…
Τα ερωτήματα που ανακύπτουν είναι απλά και αυτονόητα:
α) Πότε σκοπεύει να ζητήσει το Πολεμικό Ναυτικό τις απαντήσεις των ενδιαφερομένων εταιρειών επί των τροποποιήσεων – επεμβάσεων που επιθυμεί;
β) Επαρκεί ο χρόνος για να καταθέσουν οι ενδιαφερόμενες εταιρείες τις “τελικές” προτάσεις τους, βάσει των κριτηρίων του Πολεμικού Ναυτικού και αυτό να τις αξιολογήσει και να τις ιεραρχήσει από πλευράς καλύψεως των αναγκών του;
Επειδή οι προφανείς απαντήσεις διά της λογικής είναι αυτές που όλοι φανταζόμαστε, μπορούμε να οδηγηθούμε σε ορισμένες βάσιμες υποθέσεις:
Στις 11 Φεβρουαρίου επίσης, σε δεύτερη διαδικτυακή ενημέρωση εκπροσώπων Τύπου της Lockheed Martin εντός διαστήματος μερικών ημερών, επαναλήφθηκε ότι από ελληνικής πλευράς δεν έχει εκδοθεί Επιστολή Αιτήσεως (LOR) για νέες πληροφορίες επί της αρχικής προτάσεως που έχει κατατεθεί από τις 7 Νοεμβρίου 2019. Αυτό σημαίνει πρακτικώς, ότι το Πολεμικό Ναυτικό δεν έχει εκφράσει στην αμερικανική εταιρεία τις απαιτήσεις τροποποιήσεων που το ενδιαφέρουν, ως προς τα συστήματα μάχης, τα ηλεκτρονικά αποστολής, τα όπλα της φρεγάτας κ.λπ. Ως εκ τούτου, οι Αμερικανοί δηλώνουν πλήρη άγνοια για τις απαιτήσεις του Πολεμικού Ναυτικού, συνεπώς δεν μπορούν να καταθέσουν “τελική” πρόταση.
Τα ίδια ισχύουν και με τους Γάλλους ενώ με βεβαιότητα μπορούμε να υποθέσουμε ότι αυτό συμβαίνει και με τις άλλες εταιρείες που έχουν υποβάλει πρόταση: όλες έχουν καταθέσει μια “βασική” αρχική πρόταση για το σχέδιο φρεγάτας που προτείνουν αλλά δεν έχουν ενημερωθεί για τυχόν τροποποιήσεις που επιθυμεί το Πολεμικό Ναυτικό ώστε να καταθέσουν τάξη επιβαρύνσεως κόστους.
Η εικόνα αυτή είναι παράδοξη, δεδομένου ότι η κυβέρνηση διαρρέει τις τελευταίες εβδομάδες ότι το Πολεμικό Ναυτικό θα πρέπει να επιλέξει το καλύτερο σχέδιο μέχρι τα μέσα Μαρτίου… Και η κυβέρνηση από εκεί και πέρα θα λάβει την απόφασή της μέχρι τον Ιούνιο. “Δεν υπάρχει άλλος χρόνος”, διαδίδει η κυβέρνηση που θέλει να τελειώνει με αυτή την υπόθεση. Από την μία δεν υπάρχει χρόνος, από την άλλη δεν έχουν ζητηθεί ακόμη απαντήσεις για εφικτότητα και κόστος τροποποιήσεων σε κάθε σχέδιο φρεγάτας…
Τα ερωτήματα που ανακύπτουν είναι απλά και αυτονόητα:
α) Πότε σκοπεύει να ζητήσει το Πολεμικό Ναυτικό τις απαντήσεις των ενδιαφερομένων εταιρειών επί των τροποποιήσεων – επεμβάσεων που επιθυμεί;
β) Επαρκεί ο χρόνος για να καταθέσουν οι ενδιαφερόμενες εταιρείες τις “τελικές” προτάσεις τους, βάσει των κριτηρίων του Πολεμικού Ναυτικού και αυτό να τις αξιολογήσει και να τις ιεραρχήσει από πλευράς καλύψεως των αναγκών του;
Επειδή οι προφανείς απαντήσεις διά της λογικής είναι αυτές που όλοι φανταζόμαστε, μπορούμε να οδηγηθούμε σε ορισμένες βάσιμες υποθέσεις:
- Η αποστολή LOR στην Lockheed Martin δεν έγινε μέχρι σήμερα, εξαιτίας της γενικής κατακραυγής για το σχέδιο MMSC, που στηρίζεται στο πολύπαθο σχέδιο LCS.
- Η επιλογή αυτή, συμπαρέσυρε σε ίδια αντιμετώπιση και των υπολοίπων ενδιαφερομένων.
- Εφόσον η ίδια η κυβέρνηση έχει καταστήσει σαφές ότι συνδέει απολύτως το πρόγραμμα με την τύχη των ναυπηγείων της χώρας και δεδομένου ότι η πρόταση εξαγοράς των ναυπηγείων Ελευσίνας από την ΟΝΕΧ (με βλέψεις και για τον Σκαραμαγκά) στηρίζεται σε επένδυση του αμερικανικού κρατικού ταμείου επενδύσεων DFC, είναι αναμενόμενο η αμερικανική υποψηφιότητα να αντιμετωπίζεται από την κυβέρνηση προνομιακώς.
- Από πλευράς DFC, πρέπει να θεωρείται δεδομένο ότι για την έγκριση των επενδυτικών σχεδίων της ΟΝΕΧ έχει τεθεί ως όρος η ανάθεση του προγράμματος φρεγάτας στην Lockheed Martin.
- Η στροφή της κυβερνήσεως σε φρεγάτα “πολλαπλού ρόλου”, την στιγμή που η Lockheed Martin δεν διαθέτει πρόταση για φρεγάτα αυξημένων Α/Α δυνατοτήτων που επιθυμούσε το Πολεμικό Ναυτικό, είναι κραυγαλέα ένδειξη υποβαθμίσεως των απαιτήσεων του επιχειρησιακού φορέα έναντι παντός άλλου σκοπού.
- Η αόριστη διακήρυξη της προθέσεως προμήθειας νέας φρεγάτας χωρίς προκήρυξη διαγωνιστικής διαδικασίας αλλά και χωρίς να ανακοινώνονται εξαρχής λεπτομερείς επιχειρησιακές απαιτήσεις, τις οποίες αφήνεται περίπου να μαντέψουν οι ενδιαφερόμενοι, συνιστά παγκόσμια πρωτοτυπία αλλά η εξήγηση είναι προφανής.
- Για να διασώσει τα προσχήματα, η κυβέρνηση εμφανίζεται να διεκδικεί από την αμερικανική κυβέρνηση την αγορά δύο μεταχειρισμένων αντιτορπιλικών κλάσεως ARLEIGH BURKE ως “ενδιάμεση λύση” αλλά μπορεί να συμβιβασθεί και με καταδρομικά TICONDEROGA, ανεξαρτήτως γνωμοδοτήσεως του Πολεμικού Ναυτικού.
- Η επιλογή του Πολεμικού Ναυτικού μεταξύ των (τελικών;) προτάσεων νέας φρεγάτας, δεν αναμένεται να έχει καμμία απολύτως σημασία για την κυβέρνηση, η οποία θα ανακοινώσει απλώς την απόφαση που έχει λάβει εδώ και πολύ καιρό.
- Προφανώς η κυβέρνηση αντιλαμβάνεται ότι δεν μπορεί να συνεχίζει επί πολύ αυτή την κατάσταση, γι’ αυτό και “επισπεύδει” το πρόγραμμα.