Freepen.gr - Η Τουρκία μπορεί να χρειαστεί να διατηρήσει τον στόλο μαχητικών αεροσκαφών F-16 για πολύ περισσότερο από ό,τι είχε προγραμματιστεί λόγω απόλυτης ανάγκης, θυμίζοντας τις προσπάθειες του Ιράν της εποχής του Σάχη να διατηρήσει τα γηρασμένα αεροσκάφη F-4 σε λειτουργία για μεγάλο χρονικό διάστημα, έγραψε ο αναλυτής Paul Iddon για το Forbes την Τρίτη.
Η αγορά από την Αγκυρα ρωσικών συστημάτων πυραυλικής άμυνας S-400 το 2019 είχε ως αποτέλεσμα την απομάκρυνση της χώρας από το πρόγραμμα των F-35 των Ηνωμένων Πολιτειών. Από τότε η Ουάσινγκτον έχει επιβάλει κυρώσεις στο ead της υπηρεσίας αμυντικών προμηθειών της Τουρκίας, ενώ το Κογκρέσο των ΗΠΑ έχει παγώσει τις πωλήσεις όπλων στη χώρα από το 2018.
Αυτές οι εξελίξεις σε συνδυασμό σημαίνουν ότι η Τουρκία θα έχει ιδιαίτερες δυσκολίες να πάρει βοήθεια από τις Ηνωμένες Πολιτείες για την αναβάθμιση του μεγάλου στόλου των γηρασμένων F-16 ή για την προμήθεια εξαρτημάτων για αναβαθμίσεις.
Ωστόσο, σύμφωνα με πληροφορίες, η Άγκυρα έχει ήδη αποθηκεύσει ανταλλακτικά πριν παραδοθούν τα S-400s, δήλωσε ο Iddon. Τα τρέχοντα μαχητικά αεροσκάφη της Τουρκίας θα πρέπει να καταργηθούν σταδιακά τα επόμενα 10 με 15 χρόνια, ανέφερε.
"Οι επιλογές της Άγκυρας για ένα μαχητικό αεροσκάφος πέμπτης γενιάς είναι, τουλάχιστον, πολύ περιορισμένες για το προβλέψιμο μέλλον", δήλωσε ο Iddon. Η Τουρκία θα μπορούσε να αγοράσει ρωσικά Su-57, αλλά μια τέτοια κίνηση θα ανέβαζε ακόμη περισσότερο τη διάσταση με το ΝΑΤΟ και τις Ηνωμένες Πολιτείες. Ενώ η χώρα βρίσκεται στη διαδικασία ανάπτυξης του δικού της αεριωθούμενου αεροσκάφους, το TF-X δεν αναμένεται να ολοκληρωθεί εντός αυτής της δεκαετίας, ανέφερε.
Το Ιράν είχε αποκτήσει μαχητικά αεροσκάφη F-14, F-4 και F-5 στη δεκαετία του 1970, κατά τη διάρκεια του τελευταίου χρόνου του Σάχη στην κυβέρνηση, και είχε προγραμματίσει να αγοράσει περίπου 300 F-16 έως ότου η επανάσταση του 1979 τερμάτισε τις διπλωματικές σχέσεις μεταξύ Ουάσινγκτον και Τεχεράνης.
Σε αντίθεση με το Ιράν, η Τουρκία έχει την ικανότητα να κατασκευάζει F-16 και διάφορα εξαρτήματα για αυτά. Εν τω μεταξύ, η Τεχεράνη κατάφερε να κρατήσει κάποια F-14 λειτουργικά, 40 χρόνια αργότερα.
"Ίσως", δήλωσε ο Iddon, " πηγαίνοντας στη δεκαετία του 2030, πολλά από τα σημερινά Block 50 F-16 της Τουρκίας να εξακολουθούν να είναι σε υπηρεσία πρώτης γραμμής εξοπλισμένα με περισσότερα τοπικά κατασκευασμένα τουρκικά εξαρτήματα και οπλικά συστήματα".
Η Τουρκία μπορεί τελικά να διακινδυνεύσει να αγοράσει αεροσκάφη Su-35 από τη Ρωσία, αλλά ακόμη και με ένα τέτοιο σενάριο, το αεροσκάφος θα αποτελέσει συμπλήρωμα των F-16 και όχι πλήρη αντικατάσταση, δήλωσε ο Iddon.
Η αγορά από την Αγκυρα ρωσικών συστημάτων πυραυλικής άμυνας S-400 το 2019 είχε ως αποτέλεσμα την απομάκρυνση της χώρας από το πρόγραμμα των F-35 των Ηνωμένων Πολιτειών. Από τότε η Ουάσινγκτον έχει επιβάλει κυρώσεις στο ead της υπηρεσίας αμυντικών προμηθειών της Τουρκίας, ενώ το Κογκρέσο των ΗΠΑ έχει παγώσει τις πωλήσεις όπλων στη χώρα από το 2018.
Αυτές οι εξελίξεις σε συνδυασμό σημαίνουν ότι η Τουρκία θα έχει ιδιαίτερες δυσκολίες να πάρει βοήθεια από τις Ηνωμένες Πολιτείες για την αναβάθμιση του μεγάλου στόλου των γηρασμένων F-16 ή για την προμήθεια εξαρτημάτων για αναβαθμίσεις.
Ωστόσο, σύμφωνα με πληροφορίες, η Άγκυρα έχει ήδη αποθηκεύσει ανταλλακτικά πριν παραδοθούν τα S-400s, δήλωσε ο Iddon. Τα τρέχοντα μαχητικά αεροσκάφη της Τουρκίας θα πρέπει να καταργηθούν σταδιακά τα επόμενα 10 με 15 χρόνια, ανέφερε.
"Οι επιλογές της Άγκυρας για ένα μαχητικό αεροσκάφος πέμπτης γενιάς είναι, τουλάχιστον, πολύ περιορισμένες για το προβλέψιμο μέλλον", δήλωσε ο Iddon. Η Τουρκία θα μπορούσε να αγοράσει ρωσικά Su-57, αλλά μια τέτοια κίνηση θα ανέβαζε ακόμη περισσότερο τη διάσταση με το ΝΑΤΟ και τις Ηνωμένες Πολιτείες. Ενώ η χώρα βρίσκεται στη διαδικασία ανάπτυξης του δικού της αεριωθούμενου αεροσκάφους, το TF-X δεν αναμένεται να ολοκληρωθεί εντός αυτής της δεκαετίας, ανέφερε.
Το Ιράν είχε αποκτήσει μαχητικά αεροσκάφη F-14, F-4 και F-5 στη δεκαετία του 1970, κατά τη διάρκεια του τελευταίου χρόνου του Σάχη στην κυβέρνηση, και είχε προγραμματίσει να αγοράσει περίπου 300 F-16 έως ότου η επανάσταση του 1979 τερμάτισε τις διπλωματικές σχέσεις μεταξύ Ουάσινγκτον και Τεχεράνης.
Σε αντίθεση με το Ιράν, η Τουρκία έχει την ικανότητα να κατασκευάζει F-16 και διάφορα εξαρτήματα για αυτά. Εν τω μεταξύ, η Τεχεράνη κατάφερε να κρατήσει κάποια F-14 λειτουργικά, 40 χρόνια αργότερα.
"Ίσως", δήλωσε ο Iddon, " πηγαίνοντας στη δεκαετία του 2030, πολλά από τα σημερινά Block 50 F-16 της Τουρκίας να εξακολουθούν να είναι σε υπηρεσία πρώτης γραμμής εξοπλισμένα με περισσότερα τοπικά κατασκευασμένα τουρκικά εξαρτήματα και οπλικά συστήματα".
Η Τουρκία μπορεί τελικά να διακινδυνεύσει να αγοράσει αεροσκάφη Su-35 από τη Ρωσία, αλλά ακόμη και με ένα τέτοιο σενάριο, το αεροσκάφος θα αποτελέσει συμπλήρωμα των F-16 και όχι πλήρη αντικατάσταση, δήλωσε ο Iddon.