Perlinator / pixabay |
Του Στέλιου Συρμόγλου
Είναι η αισθητική που δένει βαθειά με τη θεώρηση της κοινωνικής πραγματικότητας, με την οδύνη των ασθενέστερων κοινωνικών ομάδων, που αποτελούν το πλειοψηφικό ρεύμα.
Και η σωρεία των λέξεων που μπορούν να την περιγράψουν, δεν μπορούν να έχουν την κομψή αυαισθησία του απαλού συναισθήματος. Έχουν την "αγριάδα" που αναλογεί στα γεγονότα. Κι αυτές οι βιωμένες πραγματικότητες, με την πολλότητα του νοήματός τους, όπως προβάλλει από διαπλασμένες καταστάσεις, δεν μας απαλλάσσουν ως κοινωνία από τη δουλικότητα της προσαρμογής σε συγκεκριμένη θεώρηση.
Και είναι "πραγματικότητες" ασυγκόλλητες, γεμάτες ρωγμές, που στάζουν απογοήτευση, οινωνικό ιδρώτα και πόνο, ψέμα και δόλο, ρουφιανιά και πουτανιά, και ραγισμένες ελπίδες μπλεγμένες με πεθαμένες ιδέες. Είναι το ραγιάδικο και ντερβίσικο συνάμα στοιχείο σε ασφυκτικό εναγκαλισμό.
Είναι οι απογυμνωμένες αβρότητες, οι χρεωκοπημένες ηθικές, η "λαμπαδηφορία" των αναξίων και των βλακών, η λατρεία της υποκρισίας, η αθωότητα των αδικαίωτων και η "ωραιότητα" των τάφων, όπου βρίσκονται καταπλακωμένες οι μεγάλες ιδέες του έθνους.
Και είναι η αναπόδραστη ιστορική ανάγκη, η κοινωνική πλάνη που θυμίζει την πολιτική αναισχυντία απ' όπου προβάλλει το μηδέν με τη μελωδία των εραστών των μεγάλων λόγων και σχημάτων.
Και δυστυχώς οι αδέσποτες μνήμες των Ελλήνων αδυνατούν να συνδέσουν το ιστορικό παρελθόν με το άθλιο παρόν. Με την πολιτική βλακεία να "φλυαρεί" την εκλογή του μηδενός, αιωρούμενου προκλητικά μεταξύ κενού και πληρότητας. Με το θόρυβο του ήχου του να ακούγεται σαν μια κραυγή αγωνίας των δυσπραγούντων Ελλήνων, που μετακινεί τα σύνορα της ελπίδας στην αποθέωση της ετυμηγορίας του κοινωνικού θανάτου.