Ας δούμε τι ισχύει:
Η έρευνα είναι ωκεανογραφική και δεν γίνεται στην επιφάνεια του βυθού και στο υπέδαφος του. Συνεπώς δεν υπάρχει παραβίαση κυριαρχικού δικαιώματος, ακόμη και αν είχαμε ανακηρύξει ΑΟΖ και Υφαλοκρηπίδα.
Οι θαλάσσιες επιστημονικές έρευνες στην στήλη της θάλασσας πάνω από τον βυθό επιτρέπονται εκτός χωρικών υδάτων, ακόμη και αν είχαμε ανακηρύξει ΑΟΖ. Όμως στην περίπτωση αυτή θα έπρεπε να αιτηθεί αδείας η χώρα είτε το ερευνητικό ίδρυμα που θα τις κάνει από την χώρα που ενασκεί το κυριαρχικό δικαίωμα της ΑΟΖ στις περιοχές της έρευνας.
Η Τουρκία δεν το έκανε, ισχυριζόμενη προφανώς ότι δεν έχουμε ανακηρύξει και οριοθετήσει ούτε ΑΟΖ ούτε υφαλοκρηπίδα. Συνεπώς καμία άδεια δεν χρειάζεται να αιτηθούν από κανένα.
Η μόνη παράβαση (και όχι παραβίαση) που κάνουν είναι ότι την NAVTEX την εξέδωσε Τουρκικός σταθμός που δεν έχει αρμοδιότητα στην συγκεκριμένη περιοχή (Σμύρνης) η οποία αρμοδιότητα ανήκει στον Ελληνικό σταθμό της Λήμνου.
Συνεπώς καλά κάνουμε και εκδίδουμε ρηματική διακοίνωση για την παράβαση αυτή, αλλά όλα τα άλλα περί συνοδείας πολεμικών πλοίων, απειλής βύθισης, δημιουργίας κλίματος ένοπλης αντιπαράθεσης και υψηλής ρητορικής παρέλκουν, αν δεν είναι εξόχως αφελή.
Είναι προφανές ότι η Τουρκία επίτηδες κάνει αυτήν την ενέργεια, για να δείξει ότι δεν έχουμε κανένα κυριαρχικό δικαίωμα για ΑΟΖ στο Αιγαίο, αφού δεν την έχουμε ανακηρύξει, ούτε και οριοθετήσει.
Σκοπός της Τουρκίας είναι να επιβεβαιώσει τα τετελεσμένα και να μας εκθέσει διεθνώς για υπερβολικές αντιδράσεις και για δικά μας λάθη.
Και αναφέρομαι σε λάθη, γιατί τόσα χρόνια, όταν κάποιο πανεπιστήμιο, είτε χώρα ήθελα να κάνει θαλάσσιες επιστημονικές και ωκεανογραφικές έρευνες στην περιοχή της δικής μας δυνητικής ΑΟΖ, απαιτούσαμε να υποβάλλει αίτημα, έστω και αν δεν την είχαμε οριοθετήσει.
Και η θέση μας αυτή βασιζόταν εν πολλοίς στον νόμο Μανιάτη του 4001/2011, όπου αναφέρεται στα όρια της υφαλοκρηπίδας (και της ΑΟΖ αφ’ ής κηρυχθεί όμως) όχι μόνο στο Ιόνιο και νότια της Κρήτης, αλλά και για όλες τις άλλες θαλάσσιες περιοχές στην παρ. 1 του άρθρου 156 ότι: «ελλείψει συμφωνίας οριοθέτησης με γειτονικά κράτη των οποίων οι ακτές είναι παρακείμενες ή αντικείμενες με τις ελληνικές ακτές, το εξωτερικό όριο της υφαλοκρηπίδας και της αποκλειστικής οικονομικής ζώνης (αφ΄ης κηρυχθεί), είναι η μέση γραμμή, κάθε σημείο της οποίας απέχει ίση απόσταση από τα εγγύτερα σημεία των γραμμών βάσης (τόσο ηπειρωτικών όσο και νησιωτικών) από τις οποίες μετράται το εύρος της αιγιαλίτιδας ζώνης».ότι σε όλες τις άλλες θαλάσσιες περιοχές που περιβάλλον την Ελληνική επικράτεια, ισχύει ο κανόνας της μέσης γραμμής.
Και ρωτώ την κυβέρνηση: Τόσα χρόνια που ζητούσαμε από τα πανεπιστήμια και τα επιστημονικά ιδρύματα που ήθελαν να κάνουν για θαλάσσιες έρευνες, να αιτούνται άδεια από εμάς κάθε φορά που θα έκαναν την έρευνα σε περιοχή Ελληνικών κυριαρχικών δικαιωμάτων ήταν λάθος;
Εάν ναι, τότε δεν τηρείται ο νόμος Μανιάτη!
Εάν όχι τότε εφαρμόστε τον!
Και σε κάθε περίπτωση τον υποβάλαμε και στον ΟΗΕ, μαζί με τα επιχειρήματα μας για την παρανομία του Τουρκολυβικού μνημονίου.
Και φυσικά ήταν εσφαλμένη η δήλωση του πρωθυπουργού για αμφισβητούμενες και διεκδικούμενες θαλάσσιες περιοχές για το σύνολο της ΑΟΖ και της υφαλοκρηπίδας. Ακυρώνει όχι μόνο πολιτικές αλλά και νόμους.
Επιτέλους αποφασίστε! Ισχύει ή δεν ισχύει; Και σταματήστε να αυτό-ακυρώνεστε.
Και οπωσδήποτε μην στείλετε στην συγκεκριμένη περίπτωση πολεμικά πλοία για να παρεμποδίσει, να σταματήσει ή και να παρακολουθήσει από δίπλα το Τσεσμέ.
Θα είναι μεγάλο λάθος να στρατιωτικοποιήσετε μία ωκεανογραφική έρευνα και να την μετατρέψετε σε κρίση, όσο και αν ξέρουμε ότι έχει τον συμβολισμό της και ότι γίνεται για πρόκληση.
ΤΙ ΕΙΝΑΙ Η NAVTEX
Το σύστημα NAVTEX (NAVigational TEleX)\ είναι μια διεθνής υπηρεσία άμεσης μετάδοσης στα πλοία ναυτιλιακών προειδοποιήσεων, μετεωρολογικών πληροφοριών κατεπείγουσας μορφής, καθώς και πληροφοριών για την ασφάλεια στη θάλασσα (MSI).
Η ίδρυση του NAVTEX έχει συμφωνηθεί από κοινού, από τους Διεθνείς Οργανισμούς ΙΗΟ (Διεθνής Υδρογραφικός Οργανισμός με καθεστώς παρατηρητού στον ΟΗΕ) και ΙΜΟ (Διεθνής Ναυτιλιακός Οργανισμός) και αποτελεί ένα μέρος του Global Maritime Distress and Safety System (GMDSS), το οποίο αναπτύσσεται μέσα στα πλαίσια του ΙΜΟ.