Η καθιέρωση (επιβολή) της ηλεκτρονικής ψηφοφορίας στις εθνικές ή δημοτικές εκλογές αποτελεί μία από τις βασικές μελλοντικές επιλογές του Κυρ. Μητσοτάκη. Σε δεδομένη χρονική περίοδο θα εξεταστεί από τους αρμόδιους φορείς το κατά πόσο το Σύνταγμα της χώρας αφήνει περιθώρια για τέτοιου είδους πρωτοβουλίες.
Από: Το Παρόν
Αν πάντως ο κ. Μητσοτάκης καταφέρει να υλοποιήσει τον συγκεκριμένο στόχο του, αυτό θα αλλάξει άρδην τις διαδικασίες αλλά και το τελικό αποτέλεσμα, χωρίς να είναι βέβαιο ότι με τον τρόπο αυτό θα ενισχυθεί περαιτέρω η βούληση του ελληνικού λαού. Με όλους τους κινδύνους που ελλοχεύουν ως προς τη διαφάνεια και την αξιοπιστία της διαδικασίας, καθώς υπάρχει πάντα η απειλή της έξωθεν παρεμβολής στις εκλογές μέσω της τεχνολογίας.
Προάγγελος των σχεδιασμών που επεξεργάζεται το στενό επιτελείο του συνιστά, σύμφωνα με όλες τις ενδείξεις, η συζήτηση που διεξήχθη με πρωτοβουλία του Ινστιτούτου Δημοκρατίας «Κωνσταντίνος Καραμανλής». Όπου κλήθηκαν να κατέθεσαν τις απόψεις τους ο υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης Κυρ. Πιερρακάκης και ο γραμματέας της Νέας Δημοκρατίας Γ. Στεργίου. Είναι προφανές ότι αμφότεροι μετείχαν στη συζήτηση για να μεταφέρουν τις βασικές θέσεις της κυβέρνησης, τις οποίες ασπάζεται και ο πρωθυπουργός. Οι θιασώτες της ηλεκτρονικής ψηφοφορίας εντός της κυβέρνησης υποστηρίζουν ότι αν υπάρχει η δυνατότητα οι πολίτες να ψηφίζουν μέσω διαδικτύου, αυτό θα έχει σημαντικά και πολλαπλά οφέλη.
Πρώτον, θα αυξηθεί το ποσοστό συμμετοχής στις εκλογές, δεδομένου ότι οι πολίτες θα μπορούν να ψηφίζουν από το σπίτι ή το γραφείο τους. Εκατοντάδες χιλιάδες πολίτες θα γλιτώσουν την ταλαιπωρία της μετακινήσεις είτε εντός της περιφέρειας είτε σε άλλο σημείο της επικράτειας. Εξ αυτού θα μειωθεί γενικά το κόστος των εκλογών.
Εξίσου ισχυρές ωστόσο είναι και οι επιφυλάξεις που εγείρονται από την απέναντι πλευρά και αφορούν, πρώτον, την ασφάλεια της διαδικασίας, καθώς μέσω της τεχνολογίας υπάρχει πάντα ο κίνδυνος μιας παρεμβολής από τρίτους (και εκτός επικράτειας) που θα μπορούσε να αλλοιώσει το τελικό αποτέλεσμα.
Δεύτερον, θεωρούν ότι δεν διασφαλίζεται έτσι η βασική πρόβλεψη του Συντάγματος που έχει να κάνει με την μυστικότητα της ψήφου, αφού οι πολίτες θα ψηφίζουν μέσω μιας πλατφόρμας. Ερωτηματικά προκύπτουν και για τον τρόπο που το σύστημα θα διασφαλίζει την ακριβή ταυτότητα του πολίτη-ψηφοφόρου.
Από την πλευρά του, ο υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης Κυρ. Πιερρακάκης παραδέχθηκε ότι αυτήν τη στιγμή στη χώρα μας δεν υπάρχουν οι προϋποθέσεις και οι τεχνολογικές δυνατότητες για να διεξάγουμε εθνικές εκλογές. Υπογράμμισε όμως ότι αυτός πρέπει να είναι ο προσανατολισμός. Τόνισε δε ότι η αρχή πρέπει να γίνει από τις εκλογές σε σωματεία, συνδικαλιστικά όργανα και σταδιακά να φτάσει σε επίπεδο εθνικών εκλογών.
Ένθερμος υποστηρικτής της ηλεκτρονικής ψηφοφορίας εμφανίσθηκε ο γραμματέας της Νέας Δημοκρατίας Γ. Στεργίου. «Σε μια εποχή που η συμμετοχή στα κοινά και η αντιπροσωπευτικότητα των θεσμών αμφισβητείται από ορισμένους, ίσως το μέσο της ηλεκτρονικής ψηφοφορίας αποτελεί μια προοπτική για τους δημοκρατικούς θεσμούς», ανέφερε. Είπε ακόμη ότι μετά τις εκλογές σε σωματεία, επιστημονικούς φορείς κ.ά. η ηλεκτρονική ψηφοφορία μπορεί να εφαρμοστεί για τη διεξαγωγή δημοψηφισμάτων, καθώς επίσης και για την εκλογή οργάνων στα πολιτικά κόμματα.
Τέλος, υπογράμμισε την ειλημμένη απόφαση του πρωθυπουργού να εισαγάγει την τεχνολογία σε όλες τις διαδικασίες, λήψη αποφάσεων κ.ά.