Robert Farley - nationalinterest.org / Πρώτη δημοσίευση Warisbaring - Παρουσίαση Freepen.gr
Με πολλούς τρόπους, το θωρηκτό αντιπροσώπευε τη μεγαλύτερη συγκέντρωση ναυτικής δύναμης σε ένα μόνο σκάφος. Μεταξύ του Α' Παγκοσμίου Πολέμου και του Β' Παγκοσμίου Πολέμου, τα μεγάλα, γρήγορα, πυκνά θωρακισμένα και βαριά οπλισμένα πολεμικά πλοία κυριάρχησαν στους ωκεανούς του κόσμου.
Και τότε, πολύ γρήγορα, το θωρηκτό κατέστη πρακτικά παρωχημένο. Γιατί είναι μια περίπλοκη ερώτηση - αυτή που ο καθηγητής του Πανεπιστημίου του Κεντάκυ Ρόμπερτ Φάρλεϊ, απευθύνεται στο νέο του τόμο the Battleship Book.
"Ο Δεύτερος Παγκόσμιος Πόλεμος ήταν πολύ πιο θανατηφόρος". Εξήντα τρία θωρηκτά ήταν σε υπηρεσία το 1939 και άλλες δύο δωδεκάδες από τα γιγαντιαία πολεμικά πλοία έφυγαν από τις γέφυρες πριν από το τέλος της σύγκρουσης. Είκοσι τρία βυθίστηκαν στη μάχη.
Τα θωρηκτά διακρίθηκαν σε βομβαρδισμό στην ακτή, αντιαεροπορική άμυνα και δράση εναντίον άλλων θωρηκτών. Αλλά όχι για πολύ. Κατά τη διάρκεια του Β' Παγκοσμίου Πολέμου και πέρα, η νέα τεχνολογία ξεκίνησε να διαβρώνει τα πλεονεκτήματα των μεγάλων πλοίων.
"Ειδικά με τη στροφή προς την εποχή του μαχητικού αεροσκάφους, μικρότερα, λιγότερο δαπανηρά πλοία θα μπορούσαν να παρέχουν την ίδια αντιαεροπορική άμυνα". Τα υποβρύχια αποδείχθηκαν καλύτεροι δολοφόνοι θωρηκτών από άλλα θωρηκτά. Τα Battlewagons εξακολουθούσαν να είναι αποτελεσματικά στον ρόλο του βομβαρδισμού αλλά τα αεροσκάφη που ξεκινούσαν από αεροπλανοφόρα αμφισβήτησαν τα θωρηκτά σε αυτή την αποστολή.
"Η εποχή του θωρηκτού τελείωσε όχι επειδή τα πλοία δεν είχαν χρησιμότητα", γράφει ο Farley, "αλλά μάλλον επειδή δεν μπορούσαν πλέον να εκπληρώσουν τους ρόλους τους με οικονομικά αποδοτικό τρόπο". Ήταν πολύ μεγάλα, πολύ ακριβά να ναυπηγηθούν και να συντηρηθούν και τα πληρώματά τους των χιλιάδων ναυτικών ήταν απλά πάρα πολύ μεγάλα.
"Τα θωρηκτά, στο τέλος, είναι απλά ένα σύστημα εκτόξευσης πυρών", καταλήγει ο Farley. "Όταν άλλες πλατφόρμες έγιναν ικανές να εξαπολύσουν τα πυρομαχικά πιο αποτελεσματικά, το θωρηκτό άρχισε να εξαφανίζεται". Σήμερα, μόνο ένα battlewagon, από τον ορισμό του Farley, παραμένει στην πρώτη γραμμή χρήσης-το Pyotr Velikiy της Ρωσίας, ένας οπλισμένο με πυραύλους πυρηνικού κινητήρα battlecruiser που χρονολογείται στον Ψυχρό Πόλεμο.
Όταν φύγει κι αυτό, η εποχή του θωρηκτού θα τελειώσει πραγματικά.