Από το γ΄ τρίμηνο του 2021, αναμένονται οι παραδόσεις στην Ελλάδα των μεταχειρισμένων τεθωρακισμένων Μ1117 Guardian που παραχωρούνται ως πλεονάζον υλικό (EDA) από τις ΗΠΑ. Σύμφωνα με την ενημέρωση από αμερικανικής πλευράς στις 15 Ιανουαρίου, οι παραδόσεις πρόκειται να εξελιχθούν σε δύο κύριες φάσεις, το 2021 και το 2022.
Από: doureios.com - Από Σάββας Δ. Βλάσσης
Σε πρώτη φάση, το γ΄ τρίμηνο του τρέχοντος έτους πρόκειται να παραδοθούν 300 οχήματα και άλλα 300 το δ΄ τρίμηνο, δηλαδή συνολικώς 600 οχήματα. Το 2022 θα ακολουθήσει κατά το ίδιο μοτίβο η παράδοση των υπολοίπων 600 οχημάτων, διαιρεμένων και πάλι σε παρτίδες των 300 στα γ΄ και δ΄ τρίμηνα. Μένει να διαπιστωθεί στην πράξη κατά πόσο θα καταστεί εφικτή η τήρηση του χρονοδιαγράμματος, με δεδομένη την εξέλιξη των προβλημάτων της πανδημίας του κορωνοϊού παγκοσμίως.
Ο σχεδιασμός προβλέπει ότι στο ενδιάμεσο διάστημα, θα πραγματοποιηθεί η επιθώρηση των οχημάτων από επιτροπές αξιωματικών του ΓΕΣ, που θα μεταβούν για τον λόγο αυτό στις Αποθήκες Στρατού Sierra (Sierra Army Depot) στην Καλιφόρνια. Οι εργασίες και υπηρεσίες επιθεωρήσεως του συνόλου των οχημάτων, κοστολογούνται σε κάτι περισσότερο από 330.000 $ αλλά η συνολική δαπάνη που καλείται να καταβάλει η ελληνική πλευρά για τα οχήματα, ανέρχεται σε 97,14 εκατ. $. Αυτό αναλογεί σε 80.950 $ ανά όχημα, κόστος όμως το οποίο αφορά το όχημα “γυμνό”.
Η ανωτέρω τάξη δαπάνης, δεν περιλαμβάνει καθόλου οπλισμό για τα οχήματα, που στην περίπτωση του Μ1117 αφορά πύργο M48 με συνδυασμό βαρέος πολυβόλου Μ2ΗΒ των 12,7 mm και πολυβόλου βομβίδων Μk19 Mod 3 των 40 mm ενώ στο εσωτερικό του οχήματος φέρεται πολυβόλο ομάδος των 7,62 mm. Στον πύργο επίσης, φέρονται εκτοξευτές καπνογόνων. Ο οπλισμός έχει ζητηθεί με ξεχωριστό αίτημα από το ΓΕΣ, δίχως ακόμη να έχει ληφθεί απάντηση.
Απομένει να διαπιστωθεί εάν τα οχήματα θα φέρουν περισκόπια οδηγού νυκτός κ.λπ. καθώς θεωρείται βέβαιο ότι δεν θα φέρουν σταθμούς ασυρμάτου και συστήματα κλιματισμού. Συνεπώς, αναμένεται να απαιτηθεί μια αρκετά σημαντική δαπάνη για να καλυφθούν αυτές οι απαιτήσεις, δαπάνη η οποία αυξάνεται ακόμη περισσότερο στην περίπτωση του οπλισμού. Η συγκεκριμένη κατάσταση, δημιουργεί προοπτική για την ανάθεση συμβάσεων σε ελληνικές εταιρείες, που μπορούν να καλύψουν τις ανωτέρω ανάγκες.
Εκτιμάται πάντως ότι ένας σημαντικός αριθμός οχημάτων Μ1117 που θα παραληφθεί, δεν θα αξιοποιηθεί επιχειρησιακώς από τον Ελληνικό Στρατό αλλά θα χρησιμοποιηθεί ως πηγή προσπορισμού ανταλλακτικών.
Σε πρώτη φάση, το γ΄ τρίμηνο του τρέχοντος έτους πρόκειται να παραδοθούν 300 οχήματα και άλλα 300 το δ΄ τρίμηνο, δηλαδή συνολικώς 600 οχήματα. Το 2022 θα ακολουθήσει κατά το ίδιο μοτίβο η παράδοση των υπολοίπων 600 οχημάτων, διαιρεμένων και πάλι σε παρτίδες των 300 στα γ΄ και δ΄ τρίμηνα. Μένει να διαπιστωθεί στην πράξη κατά πόσο θα καταστεί εφικτή η τήρηση του χρονοδιαγράμματος, με δεδομένη την εξέλιξη των προβλημάτων της πανδημίας του κορωνοϊού παγκοσμίως.
Ο σχεδιασμός προβλέπει ότι στο ενδιάμεσο διάστημα, θα πραγματοποιηθεί η επιθώρηση των οχημάτων από επιτροπές αξιωματικών του ΓΕΣ, που θα μεταβούν για τον λόγο αυτό στις Αποθήκες Στρατού Sierra (Sierra Army Depot) στην Καλιφόρνια. Οι εργασίες και υπηρεσίες επιθεωρήσεως του συνόλου των οχημάτων, κοστολογούνται σε κάτι περισσότερο από 330.000 $ αλλά η συνολική δαπάνη που καλείται να καταβάλει η ελληνική πλευρά για τα οχήματα, ανέρχεται σε 97,14 εκατ. $. Αυτό αναλογεί σε 80.950 $ ανά όχημα, κόστος όμως το οποίο αφορά το όχημα “γυμνό”.
Η ανωτέρω τάξη δαπάνης, δεν περιλαμβάνει καθόλου οπλισμό για τα οχήματα, που στην περίπτωση του Μ1117 αφορά πύργο M48 με συνδυασμό βαρέος πολυβόλου Μ2ΗΒ των 12,7 mm και πολυβόλου βομβίδων Μk19 Mod 3 των 40 mm ενώ στο εσωτερικό του οχήματος φέρεται πολυβόλο ομάδος των 7,62 mm. Στον πύργο επίσης, φέρονται εκτοξευτές καπνογόνων. Ο οπλισμός έχει ζητηθεί με ξεχωριστό αίτημα από το ΓΕΣ, δίχως ακόμη να έχει ληφθεί απάντηση.
Απομένει να διαπιστωθεί εάν τα οχήματα θα φέρουν περισκόπια οδηγού νυκτός κ.λπ. καθώς θεωρείται βέβαιο ότι δεν θα φέρουν σταθμούς ασυρμάτου και συστήματα κλιματισμού. Συνεπώς, αναμένεται να απαιτηθεί μια αρκετά σημαντική δαπάνη για να καλυφθούν αυτές οι απαιτήσεις, δαπάνη η οποία αυξάνεται ακόμη περισσότερο στην περίπτωση του οπλισμού. Η συγκεκριμένη κατάσταση, δημιουργεί προοπτική για την ανάθεση συμβάσεων σε ελληνικές εταιρείες, που μπορούν να καλύψουν τις ανωτέρω ανάγκες.
Εκτιμάται πάντως ότι ένας σημαντικός αριθμός οχημάτων Μ1117 που θα παραληφθεί, δεν θα αξιοποιηθεί επιχειρησιακώς από τον Ελληνικό Στρατό αλλά θα χρησιμοποιηθεί ως πηγή προσπορισμού ανταλλακτικών.