Η υπερκινητικότητα του πρωθυπουργού τις τελευταίες ημέρες, με αποκορύφωμα την έναρξη περιοδειών στη χώρα με καθαρά επικοινωνιακό περιεχόμενο, αλλά κυρίως η μεταφορά πολλών δύσκολων μέτρων με μεγάλο πολιτικό κόστος το φθινόπωρο, ανατρέπουν την εκτίμηση ότι δεν υπάρχει θέμα εκλογών το τρέχον έτος!
Το Μαξίμου, βλέποντας τις δημοσκοπήσεις να του δίνουν ακόμα ένα προβάδισμα που την περίοδο αυτή φθάνει έως τα επίπεδα των εκλογών του 2019 (η εμφάνιση Δένδια στην Άγκυρα έδωσε αύξηση των ποσοστών στην κυβέρνηση, που μένει να διαπιστωθεί πόσο προσωρινή θα είναι) και γνωρίζοντας πως η κατάσταση με το άνοιγμα της οικονομίας θα είναι πάρα πολύ δύσκολη για την κοινωνία, επανεξετάζει τις φιλοδοξίες για εξάντληση της τετραετίας.
Ο προβληματισμός που επικρατεί στα ηγετικά κλιμάκια της κυβέρνησης είναι εάν θα αξιοποιήσει το «ξέφωτο» που ενδεχομένως δημιουργηθεί τέλη καλοκαιριού, αρχές φθινοπώρου, προκειμένου να στήσει πρόωρες κάλπες, τώρα που οι μετρήσεις δείχνουν ότι μπορεί να τις κερδίσει με ένα ποσοστό που θα της δίνει τη δυνατότητα να προχωρήσει και σε δεύτερες κάλπες, ώστε να «κάψει» την απλή αναλογική και να μην απαιτηθεί συνεργασία από την πρώτη κιόλας Κυριακή! Σε διαφορετική περίπτωση, εάν δεν επιλέξει ή εάν δεν μπορεί να χρησιμοποιήσει το «ξέφωτο» αυτό, καθίσταται σαφές πως ο Κυριάκος Μητσοτάκης οδηγείται σε εξάντληση τετραετίας, αφού εκτιμάται πως το φθινόπωρο οι δημοσκοπήσεις θα είναι έως διαφορετικές από τις σημερινές, όσον αφορά στα ποσοστά της Νέας Δημοκρατίας!
Τα επιχειρήματα για εξάντληση της τετραετίας
Οι υποστηρικτές της εξάντλησης της τετραετίας έχουν ουκ ολίγα επιχειρήματα στο τραπέζι. Πρώτον, τότε εκτιμάται ότι θα αρχίσουν να αποδίδουν τα πρώτα χρήματα από το Ταμείο Ανάκαμψης, έστω και αν τα χρήματα αυτά δεν θα αφορούν ευθέως το μεγαλύτερο μέρος των ελληνικών επιχειρήσεων, αλλά πολύ μικρό μέρος τους. Δεύτερον, επειδή οι δημοσιονομικοί περιορισμοί από την Ευρωπαϊκή Ένωση, σε μεγάλο βαθμό, δεν θα ισχύσουν ούτε το 2022-και υπό προϋποθέσεις, ούτε το 2023-γεγονός που αφήνει περιθώρια στην κυβέρνηση για μια συνέχιση σε κάποιο βαθμό μιας μη πολύ αυστηρής οικονομικής πολιτικής.
Και τρίτον, επειδή δεν βλέπει –τουλάχιστον ακόμα- την αντιπολίτευση να την απειλεί, γεγονός που της επιτρέπει να σχεδιάζει παραμονή στην εξουσία για 4+4 χρόνια, αντί για 2+4, αν γινόταν ακόμα πρόωρες κάλπες. Επιπλέον, ο Κυριάκος Μητσοτάκης φέρεται να θεωρεί πως με νίκη επί του ΣΥΡΙΖΑ στο τέλος της τετραετίας, μέσα μάλιστα από διπλές εκλογές, θα επιτύχει στρατηγική νίκη επί του Αλέξη Τσίπρα, οδηγώντας το κόμμα της αξιωματικής αντιπολίτευσης σε κρίση, ακόμα και σε θέμα ηγεσίας.
Ο φόβος της απώλειας της κυριαρχίας
Ωστόσο, άλλα στελέχη υπογραμμίζουν όλο και περισσότερο το ενδεχόμενο να χαθεί ο έλεγχος και η κυριαρχία της Νέας Δημοκρατίας, καθώς με το σταμάτημα της ενίσχυσης επιχειρήσεων και εργαζομένων από την κυβέρνηση η κοινωνική κρίση θα ενταθεί και για κάποιες κατηγορίες ανθρώπων θα θυμίζει η κατάσταση τις εποχές των πρώτων μνημονίων.
Είναι χαρακτηριστικό του φόβου του πολιτικού κόστους που έχει η κυβέρνηση είναι ότι, παρά την πίεση των θεσμών, μεταφέρει για το φθινόπωρο τα δύσκολα μέτρα, όπως πλειστηριασμοί, δασικοί χάρτες, νέες αντικειμενικές αξίες κοκ, ακόμα και την λειτουργία της λεγόμενης πανεπιστημιακής αστυνομίας. Γεγονός που θα της επιτρέψει, εάν θελήσει να κάνει πρόωρες κάλπες, να έχει τα χέρια της λυμένα.
Η «εναλλακτική λύση» του δομικού ανασχηματισμού
Μη πρόωρες κάλπες στις αρχές φθινοπώρου, πάντως, φέρνουν –όπως έγραψαν ήδη τα «Παιχνίδια Εξουσίας»- πιο κοντά τον ανασχηματισμό. Έναν «θερινό ανασχηματισμό», που θα πραγματοποιηθεί πριν τον προσεχή Σεπτέμβριο, ώστε ο πρωθυπουργός να μεταβεί στη Διεθνή Έκθεση Θεσσαλονίκης με νέα κυβέρνηση και ο οποίος, σύμφωνα με όλες τις ενδείξεις, θα είναι «δομικός».
Ο Κυριάκος Μητσοτάκης, άλλωστε, φέρεται να εκτιμά ότι ο ανασχηματισμός που πραγματοποίησε τον Ιούλιο του 2020 δεν ήταν και ο πλέον επιτυχημένος, καθώς ήδη έχει παραιτηθεί ο Χρήστος Ταραντίλης που ορίστηκε κυβερνητικός εκπρόσωπος –με την Αριστοτελία Πελώνη να καταλαμβάνει τη θέση του- ενώ δεν έλυσε με αποφασιστικό τρόπο τα προβλήματα που το Μαξίμου θεωρεί ότι υπάρχουν σε διάφορα υπουργεία.
Δεν είναι τυχαίο δε πως με εξαίρεση ίσως το υπουργείο Εξωτερικών, όπου η κυριαρχία του Νίκου Δένδια είναι απόλυτη, σε πολλά υπουργεία υπάρχει μια ιδιότυπη διαρχία, με ένα πρόσωπο της εμπιστοσύνης του πρωθυπουργού να έχει περισσότερη ισχύ και από τον υπουργό. Χαρακτηριστικότερα, ίσως, παραδείγματα το υπουργείο Υγείας ή και αυτό το υπουργείο Οικονομικών.
Οι δε πληροφορίες της στήλης επιμένουν πως πρόσωπα που «γλύτωσαν» την καρέκλα τους την τελευταία στιγμή στον ανασχηματισμό του Ιουλίου του 2020 πολύ δύσκολα –και μόνο μέσω καραμπόλας- θα τη σώσουν και το φετινό καλοκαίρι, εφόσον πραγματοποιηθεί ο ανασχηματισμός.
Κοινή, άλλωστε, είναι η πεποίθηση πως το υπάρχον σχήμα δεν αποδίδει και πως έχει εξαντλήσει πλήρως τις δυνατότητές του.
Πολλά, πάντως, ως προς την τελική απάντηση του πρωθυπουργού στο δίλημμα «κάλπες ή δομικός ανασχηματισμός» θα δώσουν οι πορείες του εμβολιασμού και της πανδημίας, αλλά και τα αποτελέσματα του πρωθυπουργού.