Για κάτι δεν πρέπει να είναι ικανές οι κυβερνήσεις μας; Μόνο να δίνουν ξέρουν; Μόνο να ξεπουλούν την Ελλάδα και τους Έλληνες χωρίς το παραμικρό αντάλλαγμα; Μόνο να κρατούν στα συρτάρια τους τα νέα μνημονιακά νομοσχέδια, όπως για την απορρύθμιση της εργασίας, για τις συντάξεις ή για έναν ακόμη πτωχευτικό νόμο, έως ότου κρίνουν πως δεν θα κινδυνεύσουν πολιτικά; Πού οδηγεί ξανά η ΝΔ την Ελλάδα, μετά την υπερχρέωση του 2004-09, το έγκλημα του PSI και την υπογραφή τόσων μνημονίων; Γιατί αυξάνει συνεχώς το δημόσιο χρέος μας που έχει υπερβεί τα 375 δις €, παρά το ότι ξεπουλάει ταυτόχρονα τις κρατικές επιχειρήσεις; Δεν βλέπει πως το κόκκινο ιδιωτικό χρέος έχει ξεπεράσει τα 240 δις €, ενώ το συνολικό μας εξωτερικό χρέος πλησιάζει στα 500 δις $, όπως θα καταθέσουμε στα πρακτικά; Γιατί καταδικάζει όλες τις επόμενες γενιές των Ελλήνων που θα κληθούν να πληρώσουν τόσα χρέη; Πόσο μάλλον όταν η πατρίδα μας πεθαίνει δημογραφικά;
Από: analyst.gr
Κοινοβουλευτική Εργασία
Όπως αναφέραμε στην πρώτη επιτροπή, δεν θα πάψει να μας στενοχωρεί η εξωκοινοβουλευτική διακυβέρνηση της χώρας μας από την Τρόικα, όποιο όνομα και αν της δίνει κανείς – κάτι που τεκμηριώσαμε, παραθέτοντας στοιχεία από την 8η και από την 9η αξιολόγηση, τα οποία προς τιμήν του επιβεβαίωσε ο υπουργός. Τα στοιχεία αυτά αποδεικνύουν πως τα μνημόνια ζουν και βασιλεύουν – καθώς επίσης πως το σημερινό νομοσχέδιο είναι μέρος των μνημονιακών δεσμεύσεων της κυβέρνησης.
Οφείλει λοιπόν να γίνει κατανοητό στους βουλευτές όλων των παρατάξεων, συμπεριλαμβανομένης της ΝΔ, πως η κυβέρνηση διαχειρίζεται μόνο την επικοινωνία, τη δημοσιότητα – όπως με το καταστροφικό νομοσχέδιο που προωθείται για τις λαϊκές αγορές.
Ευτυχώς πάντως ο υπουργός ανάπτυξης δεν ισχυρίσθηκε ακόμη μία φορά πως ο ίδιος αποφασίζει και δεν θέλει να του πάρει τη δόξα η Τρόικα – όπως στο παρελθόν, με τη διάλυση του συστήματος υγείας μας που σήμερα πληρώνουμε στο πολλαπλάσιο.
Την πληρώνουμε πανάκριβα, αφενός μεν με τα θηριώδη ελλείμματα που ξεπέρασαν τα 20 δις € το 2020 αυξάνοντας ανάλογα το δημόσιο χρέος μας, αφετέρου με την Υγεία των συμπολιτών μας – όχι μόνο εξαιτίας της πανδημίας, αλλά, επί πλέον, από άλλες ασθένειες που δεν ήταν σε θέση να φροντίσει το διαλυμένο από τα μνημόνια υγειονομικό μας σύστημα.
Έχουμε δε την άποψη, όσον αφορά νομοσχέδια όπως το σημερινό, πως πρόκειται για τα συνήθη εκβιαστικά προαπαιτούμενα των μνημονίων – αυτή τη φορά με αντάλλαγμα να μπορεί να δανείζεται η Ελλάδα, παρά την αποτυχημένη διαχείριση της πανδημίας.
Διαφορετικά ασφαλώς δεν θα δάνειζε κανένας την Ελλάδα – ενώ με τον τρόπο αυτό στην ουσία χρηματοδοτείται η αλλαγή του ιδιοκτησιακού καθεστώτος της χώρας μας που θα φέρει πολλαπλάσια κέρδη στους νέους ιδιοκτήτες της.
Από την άλλη πλευρά, κρίνοντας από τις επί μέρους διατάξεις του σημερινού σχεδίου νόμου και όχι μόνο, η Τρόικα επιμένει να μας μετατρέψει στα γκαρσόνια της Ευρώπης, εάν όχι στις Φιλιππινέζες της, με την ευρεία έννοια του όρου – επίσης σε ένα μέρος διασκέδασης για τους Ευρωπαίους, με τα καζίνο του, με τους χώρους αναψυχής του κλπ. και με τους Έλληνες να τους υπηρετούν, ως φθηνοί, εξαθλιωμένοι σκλάβοι χρέους
Επίσης με τα hotspot που χρηματοδοτεί, έτσι ώστε η Ελλάδα να μετατραπεί σε μία πολυπολιτισμική, εύκολα ελεγχόμενη περιοχή – ενώ είναι ξεκάθαρο πως έτσι γκριζάρεται η εδαφική μας κυριαρχία και διασπάται η κοινωνική συνοχή.
Τουλάχιστον αυτό συμπεραίνουμε εμείς που είμαστε από την αρχή αντίθετοι με τη μονοκαλλιέργεια του τουρισμού – εν προκειμένω από τα περιεχόμενα του νομοσχεδίου, με το οποίο εντάσσονται συγκεκριμένες επαγγελματικές δραστηριότητες στο πεδίο εφαρμογής του μνημονιακού Ν.4442/2016 που ορίζει ένα απλούστερο, ένα απορυθμισμένο είναι η σωστή λέξη, πλαίσιο αδειοδότησης επιχειρήσεων.
Ειδικότερα, προστίθενται στο συγκεκριμένο καθεστώς αδειοδότησης διάφοροι άλλοι τομείς, κυρίως όσον αφορά τις υπηρεσίες – όπως τουριστικές εγκαταστάσεις, καταστήματα υγειονομικού ενδιαφέροντος μέσα σε αυτές, καθώς επίσης σε λιμένες, λούνα Παρκ, τσίρκο, παγοδρόμια, σχολές ναυαγοσωστικής εκπαίδευσης, κέντρα ημερήσιας φροντίδας ηλικιωμένων, ρυθμίσεις για μεταφορές και οχήματα, καθώς επίσης διάφορα άλλα.
Οι ρυθμίσεις για τη μεταποίηση αναφέρονται στο 2ο μέρος, μαζί με κάποια θέματα που έχουν σχέση γενικότερα με την επιχειρηματική δραστηριότητα – ενώ όλες οι ρυθμίσεις ακολουθούν ένα επαναλαμβανόμενο μοτίβο, όπου καθορίζονται η αρμόδια αρχή, η διαδικασία γνωστοποίησης, το παράβολο, οι κυρώσεις και οι έλεγχοι.
Τέλος, περιλαμβάνονται λοιπές διατάξεις που αφορούν οργανωτικά του Υπουργείου, τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά, την ενημέρωση των τιμών των supermarket στην πλατφόρμα e-Καταναλωτής, τη διακίνηση πετρελαίου θέρμανσης, την εγκατάσταση αυτόματων μηχανημάτων ταχυμεταφορών κλπ.
Σε γενικές γραμμές, πρόκειται για ένα ανούσιο νομοθέτημα που εκπληρώνει τις μνημονιακές υποχρεώσεις που έχει αναλάβει η κυβέρνηση – ενώ δεν πρόκειται να βοηθήσει στη βελτίωση της οικονομίας μας που έχει καταστραφεί σχεδόν ολοκληρωτικά.
Παρατηρήθηκαν πάντως στα σχόλια των ενδιαφερόμενων στη διαβούλευση ιδιαίτερα παράπονα, απόλυτα σωστά, για το ζήτημα του νέου τρόπου αδειοδότησης – κυρίως για την απουσία τυπικών ελέγχων και έγκρισης, υπό το φόβο ότι πλέον θα μπορεί ο καθένας, ακόμα και άσχετος με το αντικείμενο, να εμπλέκεται στις συναφείς δραστηριότητες, όπως εκμίσθωση σκαφών αναψυχής κλπ., με δυσμενή επακόλουθα.
Στις επόμενες επιτροπές τώρα αναφερθήκαμε αναλυτικά επί των άρθρων.
Μεταξύ άλλων, τονίσαμε πως μετά από δύο χρόνια απλουστεύσεων από την παρούσα κυβέρνηση, από τον πρώτο αναπτυξιακό ακόμη και μετά από 11 χρόνια οδυνηρών μεταρρυθμίσεων, όχι μόνο δεν έχουν έλθει επενδύσεις στην Ελλάδα, αλλά την έχουν εγκαταλείψει πολλές υφιστάμενες – γεγονός που φυσικά μας στενοχωρεί όλους.
Δυστυχώς φαίνεται πως οι δανειστές ενδιαφέρονται μόνο για την επιβολή νόμων, όπως ο σημερινός που απορρυθμίζει την οικονομία αντί να την οργανώνει – καθώς επίσης για το ξεπούλημα της δημόσιας περιουσίας μας και για τους πλειστηριασμούς της ιδιωτικής.
Λογικά πάντως αναρωτηθήκαμε γιατί δεν στηρίζουν έστω κάποιες υφιστάμενες επενδύσεις, όπως της ΠΙΤΣΟΣ ή ορισμένες νέες, όπως τη δημιουργία εργοστασίου ηλεκτρικών αυτοκινήτων από τη Volkswagen ή από κάποια άλλη – υπενθυμίζοντας πως είμαστε η μοναδική χώρα που δεν αποζημιώθηκε για το γερμανικό σκάνδαλο των σκανδάλων, για το Dieselgate, παρά τις συνεχείς ερωτήσεις μας στον υπουργό.
Πόσο μάλλον όταν έχουμε το μοναδικό πλεονέκτημα του νικελίου και της ΛΑΡΚΟ για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Επειδή η αγορά είναι δήθεν μικρή, όπως είπε ο υπουργός ανάπτυξης;
Προφανώς όχι, αφού ηλεκτρικά αυτοκίνητα παράγει και η Βουλγαρία, σε συνεργασία με τη Renault – όχι φυσικά με τους ανύπαρκτους επενδυτές από τα Σκόπια που παρουσιάσθηκαν στην Ελλάδα. Εάν πάντως είναι η δική μας αγορά μικρή, δεν είναι της Ευρώπης – στην οποία πουλάει μαζικά αυτοκίνητα η Τουρκία!
Στην ουσία, αυτός θα έπρεπε να είναι ο βασικός στόχος της μνημονιακής έστω κυβέρνησης: η προσέλκυση ξένων επενδύσεων.
Ας μην ξεχνάμε πως ακόμη και η Γερμανία προσέλκυσε μετά τον πόλεμο ξένες επενδύσεις, ενώ διέγραψε πάνω από το 50% των χρεών της, διακανονίζοντας την πληρωμή των υπολοίπων με ρήτρα εξαγωγών – παρά το ότι είχε αιματοκυλίσει για δεύτερη φορά τον πλανήτη.
Για κάτι δεν πρέπει να είναι ικανές οι κυβερνήσεις μας; Μόνο να δίνουν ξέρουν; Μόνο να ξεπουλούν την Ελλάδα και τους Έλληνες χωρίς το παραμικρό αντάλλαγμα;
Μόνο να κρατούν στα συρτάρια τους τα νέα μνημονιακά νομοσχέδια, όπως για την απορρύθμιση της εργασίας, για τις συντάξεις ή για έναν ακόμη πτωχευτικό νόμο, έως ότου κρίνουν πως δεν θα κινδυνεύσουν πολιτικά;
Πού οδηγεί ξανά η ΝΔ την Ελλάδα, μετά την υπερχρέωση του 2004-09, το έγκλημα του PSI και την υπογραφή τόσων μνημονίων; Γιατί αυξάνει συνεχώς το δημόσιο χρέος μας που έχει υπερβεί τα 375 δις €, παρά το ότι ξεπουλάει ταυτόχρονα τις κρατικές επιχειρήσεις;
Δεν βλέπει πως το κόκκινο ιδιωτικό χρέος έχει ξεπεράσει τα 240 δις €, ενώ το συνολικό μας εξωτερικό χρέος πλησιάζει στα 500 δις $, όπως θα καταθέσουμε στα πρακτικά; Γιατί καταδικάζει όλες τις επόμενες γενιές των Ελλήνων που θα κληθούν να πληρώσουν τόσα χρέη; Πόσο μάλλον όταν η πατρίδα μας πεθαίνει δημογραφικά;
Συνεχίζοντας, μία προσφιλής τακτική της κυβέρνησης, της Τρόικα καλύτερα, είναι η κατάθεση ενός νομοσχεδίου για ένα γενικά αποδεκτό θέμα, όπως είναι οι απλουστεύσεις διαδικασιών, η νησιωτική πολιτική, το παραεμπόριο κλπ. – χωρίς εμπεριστατωμένη ανάλυση όμως, όπως για παράδειγμα η κοστολόγηση των συνεπειών του από το ΓΛΚ.
Έτσι δεν γίνεται ουσιαστική συζήτηση επί των αποτελεσμάτων του, με στόχο την αποφυγή των κοινωνικών αντιδράσεων – ενώ το κοινοβούλιο χρησιμοποιείται για την επικύρωση του, η οποία είναι δεδομένη με την πλειοψηφία που έχει το κυβερνών κόμμα.
Περαιτέρω, όπως αναφέραμε, δήθεν απλοποιούνται ορισμένες δραστηριότητες και η απλοποίηση είναι κάτι που θεωρείται καλό – ενώ η γραφειοκρατία κακό.
Εν τούτοις, η γραφειοκρατία δεν αποτελεί εμπόδιο για το Ελληνικό, για τις Σκουριές, για τους επιδοτούμενους αυτοκινητόδρομους ή για όπου αλλού πρέπει να προωθηθούν έργα που εξυπηρετούν τα μεγάλα συμφέροντα – κάτι που όμως δεν συμβαίνει με κάποια μικρή επιχείρηση που θέλει, για παράδειγμα, να πάρει έγκριση τύπου για την παραγωγή μικρών ηλεκτρικών οχημάτων στην Ελλάδα, αφού δεν υπάρχει γραφείο.
Παρεμπιπτόντως κ. υπουργέ, εισέπραξε η κυβέρνηση τα 300 εκ. € προκαταβολή από τον όμιλο Λάτση για το Ελληνικό που ήταν εγγεγραμμένα στον προϋπολογισμό στο 1ο τρίμηνο, όπως ήταν και το 2020, χωρίς να έχει πληρωθεί έστω μία δραχμή;
Σε κάθε περίπτωση αυτού του είδους οι απλοποιήσεις, όπως οι σημερινές, τονίσαμε πως αποκαλούνται απορυθμίσεις της αγοράς – έτσι όπως επιβάλλονται από νεοφιλελεύθερα καθεστώτα που έχουν ως τελικό αποτέλεσμα να γίνονται οι μεγάλοι επενδυτές κυρίαρχοι και ασύδοτοι, μονοπωλώντας τελικά την αγορά.
Εν προκειμένω είναι κωμικοτραγικό το ότι, όταν πολλές άλλες χώρες, όπως πρόσφατα οι Η.Π.Α., εγκαταλείπουν το νεοφιλελευθερισμό, θεωρώντας πως έχει προκαλέσει τεράστιες ζημίες στις κοινωνίες, η Ελλάδα, με καθυστέρηση 40 ετών, τον υιοθετεί! Αν είναι δυνατόν!
Περαιτέρω, σε γενικές γραμμές η παρακολούθηση των απλοποιημένων υπηρεσιών του σχεδίου νόμου, θα διενεργείται μέσω του Ολοκληρωμένου Πληροφοριακού Συστήματος – ενώ ανάλογα θα αποφασίζεται ο δυνητικός έλεγχος και τα πρόστιμα θα καθορίζονται από τον εκάστοτε υπουργό.
Αλήθεια όπως πρόσφατα, όπου ο υπουργός επέβαλλε πρόστιμο 8.000 € στη ΝΟΤΟΣ και την επόμενη ημέρα ακυρώθηκε; Δεν τεκμηρίωσε έτσι πως πρόστιμα θα πληρώνουν μόνο οι αδύναμοι;
Το γεγονός αυτό προφανώς μπορεί να λειτουργήσει προς όφελος κάποιων, παρέχοντας τους τις δυνατότητες παράκαμψης νομικών εμποδίων – ενώ παράλληλα υιοθετούνται αδιαφανώς τα παράβολα και οι κυρώσεις εξωκοινοβουλευτικά, με ΚΥΑ.
Τι εμποδίζει αλήθεια εδώ κάποιους επαγγελματίες να διεκδικήσουν την υπαγωγή τους στο «απλοποιημένο» εντός εισαγωγικών καθεστώς, ειδικά εάν έχουν την εύνοια των εκάστοτε υπουργών και της τρόικα, όσον αφορά τους ελέγχους; Απολύτως τίποτα.
Επί ορισμένων άρθρων τώρα, επιγραμματικά απλά και μόνο για να κατανοηθεί η ουσία του σχεδίου νόμου, τα εξής:
Στο Κεφάλαιο Β για τα λούνα-παρκ, τσίρκο και παγοδρόμια, είμαστε επιφυλακτικοί ως προς τη λογική της απλούστευσης – με δεδομένο το ότι, εύκολα μπορεί να στηθεί και να λυθεί μια τέτοια εγκατάσταση.
Τι θα συμβεί εάν υπάρξει ασυδοσία και σκοτωθεί κάποιο άτομο σε λούνα Παρκ, όπως έχει συμβεί αρκετές φορές στο παρελθόν; Θα θεωρηθεί πως είναι λογικός ο θάνατος, στο όνομα της επιτάχυνσης της επενδυτικής διαδικασίας;
Στο Κεφάλαιο Ε για τις σχολές ναυαγοσωστικής εκπαίδευσης, θεωρούμε πως υπάρχει μεγάλη ελαφρότητα, όσον αφορά την εκπαίδευση ναυαγοσωστών – ενώ για την εκμίσθωση θαλάσσιων μέσων αναψυχής, αναγράφεται πως οι δραστηριότητες που θα συμπεριληφθούν, θα καθορισθούν αργότερα με ΚΑΔ και με υπουργική απόφαση.
Δηλαδή, ψηφίζοντας το νόμο θα δώσουμε λευκή επιταγή για μία δραστηριότητα, όπως η εκμίσθωση θαλασσίων μέσων αναψυχής που είναι κεντρική στους χώρους μαζικού τουρισμού και σημαντική πηγή ατυχημάτων; Μόνο στις λαϊκές αγορές θέλει να βάλει τάξη η Τρόικα;
Στο κεφάλαιο Η τώρα για την απλούστευση του πλαισίου ίδρυσης και λειτουργίας συνεργείων οχημάτων, στην ουσία δίνεται η δυνατότητα να ιδρύει συνεργείο όποιος θέλει, όπου θέλει, με συνοπτικές διαδικασίες – σε μία περίοδο που ο κλάδος είναι βυθισμένος στην κρίση.
Ειδικότερα, από 2.500 νόμιμες εξουσιοδοτημένες μονάδες, με έκθεση, συνεργείο και φανοποιείο, στα τέλη του 2017 έμειναν μόλις 1.300 – ενώ από τους 20.000 εργαζομένους που απασχολούσαν το 2007, σήμερα απασχολούν λιγότερους από 10.000.
Δεν είναι δυνατόν να μπορεί όποιος θέλει να ξεκινήσει γκαράζ στην πυλωτή ή στο υπόγειο μίας πολυκατοικίας – με ότι αυτό μπορεί να σημαίνει για την όχληση ή για την ασφάλεια τόσο των περιοίκων, όσο και των εργαζόμενων. Είναι ντροπή να γυρίζει η Ελλάδα τόσες δεκαετίες πίσω.
Κλείνοντας, ασφαλώς δεν περιμένει η κυβέρνηση να ψηφίσουμε εμείς μία μνημονιακή δέσμευση και ένα νομοσχέδιο που απορρυθμίζει εντελώς την αγορά, κατά τα πρότυπα του ήδη αποτυχημένου νεοφιλελευθερισμού που υπηρετεί το Επιτελικό Κράτος της ΝΔ – εννοώντας πως προφανώς το καταψηφίζουμε.