File Photo: Φρεγάτα τύπου “Belhara”. Πηγή εικόνας: Group Naval |
Σχεδόν μια βδομάδα έχει μείνει για την παράδοση της λίστας αξιολόγησης που έχει κάνει το Πολεμικό Ναυτικό.
Από: Hellasjournal.com
Όλες οι προτάσεις θα έχουν λεπτομερή ανάλυση, όπως επισημαίνουν Επιτελείς του ναυτικού ενώ θα καταδεικνύουν κι όλα εκείνα τα σημεία που έχουν να κάνουν με τον κυβερνητικό σχεδιασμό.
Και μπορεί ο κύριος Παναγιωτόπουλος μιλώντας στο φόρουμ των Δελφών να είπε ότι περιμένει από το ναυτικό μια προεπιλογή τριών ενδεχομένως προτάσεων, των πιο ελκυστικών, ωστόσο από την πλευρά του Πολεμικού Ναυτικού ετοιμάζουν την λίστα και για τις οκτώ συνολικά προτάσεις που έχουν φτάσει στη Διεύθυνση Εξοπλισμών του Γενικού Επιτελείου Ναυτικού.
Βεβαίως βρίσκονται εν αναμονή της επίσημης πρότασης των Ηνωμένων Πολιτειών ώστε να κλείσει κι εκείνος ο φάκελος με όλα τα στοιχεία που θα προκύψουν από την LOA των Αμερικανών.
- Τ’ αγκάθια όλο αυτό το διάστημα στην αξιολόγηση που γίνεται δεν είναι λίγα και ποικίλουν, όπως σημειώνουν οι ίδιες πηγές.
Τα περισσότερα έχουν να κάνουν με το δύσκολο θέμα της ενδιάμεσης λύσης, των πλοίων δηλαδή που θέλει η Ελλάδα να βοηθήσουν όλη την περίοδο που οι τέσσερις ΜΕΚΟ θα έχουν φύγει από τον στόλο για να υποστούν την αναβάθμιση που χρειάζονται.
Πολλές ήταν και είναι οι συσκέψεις για την ενδιάμεση λύση διότι το ναυτικό σε καμία περίπτωση δεν θέλει να προσθέσει, όπως έχουμε γράψει κι άλλες φορές, επιπλέον προβλήματα στα ήδη υπάρχοντα.
Και δεν θα είναι παράλογο αν δούμε στο τέλος είτε ενδιάμεσες λύσεις μέσω νέων πλοίων είτε αν πρόκειται για μεταχειρισμένα, να μην προέρχονται από την χώρα που θα κλειδώσει τις τέσσερις νέες φρεγάτες του στόλου.
Σ’ ότι αφορά τις πλατφόρμες, υπάρχουν προτάσεις που ικανοποιούν στον μεγαλύτερο βαθμό το ναυτικό και βλέπουν πως αυτά τα πλοία μπορούν να ν’ ανταπεξέλθουν στις ανάγκες και την αντιμετώπιση των σύγχρονων προκλήσεων που αναδύονται στην περιοχή.
- Μια βασική όπως λέγεται λεπτομέρεια είναι ότι στο ναυτικό δίνουν περισσότερους «πόντους» σε πλοία που ήδη κατασκευάζονται.
Βεβαίως στην αξιολόγηση παίζουν κι άλλα δεδομένα σημαντικό ρόλο, όπως επίσης και αντίβαρα που έχουν προταθεί από τους ίδιους τους «μνηστήρες».
Τα γεωπολιτικά- γεωστρατηγικά κίνητρα δεν λείπουν από την τελική απόφαση, αλλά δεν είναι μέρος της επιχειρησιακής αξιολόγησης του ναυτικού και αφορούν μόνο την κυβέρνηση, τον υπουργό δηλαδή και τον πρωθυπουργό.
Καλά τα λόγια αλλά με ποιον τρόπο θα χτιστούν οι φρεγάτες στα ναυπηγεία
Από την άλλη πλευρά όλοι οι «μνηστήρες» έχουν μιλήσει με τα πιο θερμά λόγια για την Ελληνική ναυπηγοεπισκευαστική ζώνη και τα ναυπηγεία της χώρας, τα οποία αντιμετωπίζουν σημαντικά προβλήματα όλα τα τελευταία χρόνια.
Και μπορεί όλοι όσοι φλερτάρουν με τα 5 δισ. της Ελλάδας, που έχουν προϋπολογιστεί ήδη για το μεγάλο εξοπλιστικό πρόγραμμα του Πολεμικού Ναυτικού, να υπόσχονται πως οι φρεγάτες θα είναι «made in Greece», μένει όμως να φανεί πως θα εφαρμοστεί το σχέδιο στα Ελληνικά ναυπηγεία.
- «Το πρόγραμμα των φρεγατών αναμφίβολα συνδέεται και με την ελληνική ναυπηγική βιομηχανία.
Αν θα υπάρξει ενοποίηση των ναυπηγείων είναι κάτι που θα το δούμε στο μέλλον. Τα ναυπηγεία μας τώρα πρέπει να γίνουν φιλικά προς το περιβάλλον, να γίνουν επισκευές, αυτό είναι μια μεγάλη ευκαιρία για την Ελλάδα.»
Ανέφερε μεταξύ άλλων ο Άδωνις Γεωργιάδης κατά τη διάρκεια του φόρουμ των Δελφών, ενώ ο σύμβουλος ασφάλειας του Πρωθυπουργού Θάνος Ντόκος τόνισε «Το 30% της επένδυσης στο πρόγραμμα των φρεγατών πρέπει να μείνει στην χώρα μας. Πρόκειται για ένα μεγάλο ποσό.
Από τα 5 δισ. ευρώ που είναι η συνολική αξία του προγράμματος, να μείνει το 1.5 δις ευρώ. Αυτό θα δώσει μία μεγάλη ανάσα στη χώρα και ώθηση στην αμυντική βιομηχανία».
Αξιοσημείωτη πάντως είναι η παρατήρηση του Ναυάρχου ε.α. Κυριάκου Κυριακίδη που είχε θητεύσει ως Διευθυντής της Γενικής Διεύθυνσης Εξοπλισμών του υπουργείου Εθνικής Άμυνας διότι αναφέρθηκε σε κάτι που δεν είναι ουτοπικό κι αν οι κυβερνήσεις στο παρελθόν έδειχναν ενδιαφέρον για το μέλλον των ναυπηγείων και για την άμυνα, σήμερα δεν θα μιλούσαμε ίσως για οκτώ «μνηστήρες» του Πολεμικού Ναυτικού.
«Δεν είναι δυνατόν να γίνονται αγορές οπλικών συστημάτων με συνθήκες πανικού ή εν όψει υφιστάμενης απειλής.
Ενδεικτικό παράδειγμα αποτελεί η κοινή πρόταση το 2010, του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου και της Σχολής Ναυτικών Δοκίμων για την ανάπτυξη πολεμικού πλοίου.
Το πρόγραμμα δεν προχώρησε γιατί η άποψη των ιθυνόντων ήταν ότι εμείς χρειαζόμαστε τώρα τα πλοία και όχι μετά από μια δεκαετία που θα ολοκληρωθούν.
Σήμερα, ύστερα από 12 χρόνια, εξακολουθούμε να συζητάμε για προμήθεια Φρεγατών. Εδώ μπορούμε να σκεφτούμε και την τύχη των ναυπηγείων μας εάν έτρεχε το πρόγραμμα από τότε.»…