O Σελτσούκ Μπαϊρακτάρ, ιδιοκτήτης εταιρείας κατασκευής οπλισμένων drone, έχει ερμηνεύσει την απόφαση των ΗΠΑ να απομακρύνουν την Τουρκία από το διεθνές πρόγραμμα κατασκευής μαχητικών F-35 ως ευοίωνη εξέλιξη. Ο Μπαϊρακτάρ, ο οποίος είναι επίσης γαμπρός του προέδρου Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν, πιστεύει ότι αντί των F-35, η Τουρκία θα πρέπει να επικεντρωθεί σε μη επανδρωμένα μαχητικά αεροσκάφη, υποστηρίζοντας ότι θα έχουν ολοκληρώσει το πρώτο πρωτότυπο από το 2023. Οι γείτονες, βέβαια, της Τουρκίας, έχουν εντελώς διαφορετική άποψη ως προς το θέμα.
Από: capital.gr
Πέτρος Κράνιας
Η Ισραηλινή Πολεμική Αεροπορία, η οποία είχε προσθέσει το πρώτο F-35 στο απόθεμά της από το 2016, έχει σήμερα 27 από αυτά τα αεροσκάφη, από τα 50 που είχε παραγγείλει αρχικά. Το 2024 το Ισραήλ θα έχει δύο στόλους F-35 στη αεροπορική βάση Nevatim.
Η Ελλάδα, έχει ήδη κοινοποιήσει σε επιστολή προς την κυβέρνηση των ΗΠΑ την πρόθεσή της να αγοράσει μεταξύ 18 και 24 F-35, είτε πρόσφατα παραχθέντα είτε σε χρήση από την Πολεμική Αεροπορία των ΗΠΑ. Στην επιστολή η Αθήνα ζήτησε επίσης να ξεκινήσει η παράδοση το 2021. Ενώ η Ουάσιγκτον ανταποκρίθηκε θετικά, το χρονοδιάγραμμα δεν έχει ακόμη διευθετηθεί. Η Ελλάδα έχει επίσης συνάψει συμφωνία με τη Γαλλία για την αγορά 18 μαχητών Rafale, από τα οποία έχει ήδη παραδοθεί η πρώτη παρτίδα.
Η Τουρκία είχε αρχικά προγραμματίσει να αποκτήσει 100 F-35. Τα πρώτα τέσσερα αεροσκάφη που παραδόθηκαν στην Τουρκία το 2019 σε μια εκπαιδευτική αεροπορική βάση στην Αριζόνα δεν επιτράπηκε ποτέ να φύγουν από τις ΗΠΑ. Η Τουρκία απομακρύνθηκε τελικά από το πρόγραμμα αφού απέτυχε να μειώσει την ένταση με την Ουάσινγκτον σχετικά με την αγορά των ρωσικών S-400.
Η Άγκυρα δεν αποκάλυψε κάποιο σχέδιο ώστε να μειωθεί το χάσμα με τους γείτονές της που έχουν αποκτήσει μαχητικά νέας γενιάς. Ενώ μια επίσκεψη υψηλού επιπέδου στη Ρωσία το 2019 περιελάμβανε συνομιλίες για πιθανή αγορά της σειράς των Sukhoi, η τουρκική κυβέρνηση φαίνεται να έχει αποφύγει την ιδέα, η οποία θα μπορούσε αναμφισβήτητα να συνεπάγεται πλήρη απομάκρυνση από το ΝΑΤΟ.
Το "National Fighter Jet", ένα σχέδιο για την ανάπτυξη του εντόπιου μαχητικού αεροσκάφους της Τουρκίας που ανακοινώθηκε από τον ίδιο τον Ερντογάν, εξαρτάται από την υποστήριξη του Ηνωμένου Βασιλείου. Ωστόσο, το έργο έχει φτάσει σε αδιέξοδο ως αποτέλεσμα των περιορισμών του Λονδίνου στη μεταφορά τεχνολογίας. Οι συνομιλίες για την προμήθεια κινητήρων Rolls Royce εξακολουθούν να έχουν ανεπίλυτα προβλήματα.
Ενώ η Τουρκική Πολεμική Αεροπορία έχει σιγήσει αναφορικά με την απέλαση της Άγκυρας από το πρόγραμμα F-35, η δήλωση που περιμένει η βάση ψηφοφόρων του Ερντογάν προήλθε από τον γαμπρό του, Μπαϊρακτάρ, ο οποίος σε ένα βίντεο που τράβηξε κατά την οδήγηση ενός αυτοκινήτου δήλωσε ότι η απομάκρυνση της Τουρκίας ήταν μια ευτυχής συγκυρία. Είπε ότι ένα μαχητικό αεροσκάφος παρόμοιο με το F-35 θα χρειαστεί 15 - 20 χρόνια για να αναπτυχθεί στην Τουρκία και ότι η χώρα θα πρέπει αντ' αυτού να επικεντρωθεί σε μη επανδρωμένα μαχητικά αεροσκάφη, τα οποία είπε ότι είναι η τεχνολογία του μέλλοντος. Ο Μπαϊρακτάρ πρόσθεσε ότι η εταιρεία του, η Baykar, θα έχει παρουσιάσει το πρώτο πρωτότυπο έως το 2023.
Ο Μπαϊρακτάρ είναι μια δημοφιλής προσωπικότητα στην Τουρκία, ιδιαίτερα μετά την επιτυχία των drone του στη σύγκρουση εναντίον του Κουρδικού Εργατικού Κόμματος (PKK), καθώς και σε επιχειρήσεις στη Λιβύη και το Ναγκόρνο-Καραμπάχ. Ωστόσο, τα drone του βασίζονται επίσης σε ξένη τεχνολογία για ορισμένα από τα ζωτικά τους συστατικά, όπως οπτικά συστήματα, κινητήρες και συστήματα καθοδήγησης για πυρομαχικά.
Το ποιες εγχώριες εταιρείες θα παράγουν εξαρτήματα υψηλής τεχνολογίας του εθνικού μη επανδρωμένου μαχητικού αεροσκάφους δεν έχει ακόμη ανακοινωθεί. Η TUSAŞ και η ASELSAN, οι κορυφαίοι προμηθευτές στρατιωτικής τεχνολογίας της χώρας, δεν αναφέρονται σε τίποτα που να σχετίζεται με το μη επανδρωμένο μαχητικό μεταξύ των υπό εξέλιξη έργων τους.
Το σχεδιασμένο για F-35 πλοίο θα μετατραπεί
Ένα άλλο τεράστιο πρόβλημα είναι το TGC Anadolu, ένα πλοίο που μπορεί να θεωρηθεί ως ελαφρύ αεροπλανοφόρο για την οριζόντια απογείωση και προσγείωση του F-35 που είχε αρχίσει να κατασκευάζει η Τουρκία. Η Αμυντική Βιομηχανία (SSB) της τουρκικής προεδρίας αποφάσισε να επανασχεδιάσει το πλοίο με τρόπο που να επιτρέπει τη χρήση του από drone. Έτσι, η Τουρκία θα έχει το πρώτο αεροπλανοφόρο drone στον κόσμο. Οι επικριτές ανέφεραν ότι αυτός ο τύπος, που στοχεύει στη χρήση περίπου 650 εκατομμυρίων δολαρίων που επενδύθηκαν στο πλοίο, δεν έχει νόημα όσον αφορά την εναέρια άμυνα.
Η εναέρια επιθετικότητα της Τουρκίας ενίσχυσε σημαντικά την εταιρεία Bayraktar τα τελευταία χρόνια. Σε μια απόφαση του 2019, η κυβέρνηση χορήγησε στη Baykar μια φορολογική απαλλαγή 100% για οκτώ χρόνια και μια επενδυτική συνεισφορά 120%. Το κίνητρο συνεπάγεται ότι θα προσφερθεί στην εταιρεία ένα δωρεάν κίνητρο ύψους περίπου 73 εκατομμυρίων δολαρίων.
Πέτρος Κράνιας
Η Ισραηλινή Πολεμική Αεροπορία, η οποία είχε προσθέσει το πρώτο F-35 στο απόθεμά της από το 2016, έχει σήμερα 27 από αυτά τα αεροσκάφη, από τα 50 που είχε παραγγείλει αρχικά. Το 2024 το Ισραήλ θα έχει δύο στόλους F-35 στη αεροπορική βάση Nevatim.
Η Ελλάδα, έχει ήδη κοινοποιήσει σε επιστολή προς την κυβέρνηση των ΗΠΑ την πρόθεσή της να αγοράσει μεταξύ 18 και 24 F-35, είτε πρόσφατα παραχθέντα είτε σε χρήση από την Πολεμική Αεροπορία των ΗΠΑ. Στην επιστολή η Αθήνα ζήτησε επίσης να ξεκινήσει η παράδοση το 2021. Ενώ η Ουάσιγκτον ανταποκρίθηκε θετικά, το χρονοδιάγραμμα δεν έχει ακόμη διευθετηθεί. Η Ελλάδα έχει επίσης συνάψει συμφωνία με τη Γαλλία για την αγορά 18 μαχητών Rafale, από τα οποία έχει ήδη παραδοθεί η πρώτη παρτίδα.
Η Τουρκία είχε αρχικά προγραμματίσει να αποκτήσει 100 F-35. Τα πρώτα τέσσερα αεροσκάφη που παραδόθηκαν στην Τουρκία το 2019 σε μια εκπαιδευτική αεροπορική βάση στην Αριζόνα δεν επιτράπηκε ποτέ να φύγουν από τις ΗΠΑ. Η Τουρκία απομακρύνθηκε τελικά από το πρόγραμμα αφού απέτυχε να μειώσει την ένταση με την Ουάσινγκτον σχετικά με την αγορά των ρωσικών S-400.
Η Άγκυρα δεν αποκάλυψε κάποιο σχέδιο ώστε να μειωθεί το χάσμα με τους γείτονές της που έχουν αποκτήσει μαχητικά νέας γενιάς. Ενώ μια επίσκεψη υψηλού επιπέδου στη Ρωσία το 2019 περιελάμβανε συνομιλίες για πιθανή αγορά της σειράς των Sukhoi, η τουρκική κυβέρνηση φαίνεται να έχει αποφύγει την ιδέα, η οποία θα μπορούσε αναμφισβήτητα να συνεπάγεται πλήρη απομάκρυνση από το ΝΑΤΟ.
Το "National Fighter Jet", ένα σχέδιο για την ανάπτυξη του εντόπιου μαχητικού αεροσκάφους της Τουρκίας που ανακοινώθηκε από τον ίδιο τον Ερντογάν, εξαρτάται από την υποστήριξη του Ηνωμένου Βασιλείου. Ωστόσο, το έργο έχει φτάσει σε αδιέξοδο ως αποτέλεσμα των περιορισμών του Λονδίνου στη μεταφορά τεχνολογίας. Οι συνομιλίες για την προμήθεια κινητήρων Rolls Royce εξακολουθούν να έχουν ανεπίλυτα προβλήματα.
Ενώ η Τουρκική Πολεμική Αεροπορία έχει σιγήσει αναφορικά με την απέλαση της Άγκυρας από το πρόγραμμα F-35, η δήλωση που περιμένει η βάση ψηφοφόρων του Ερντογάν προήλθε από τον γαμπρό του, Μπαϊρακτάρ, ο οποίος σε ένα βίντεο που τράβηξε κατά την οδήγηση ενός αυτοκινήτου δήλωσε ότι η απομάκρυνση της Τουρκίας ήταν μια ευτυχής συγκυρία. Είπε ότι ένα μαχητικό αεροσκάφος παρόμοιο με το F-35 θα χρειαστεί 15 - 20 χρόνια για να αναπτυχθεί στην Τουρκία και ότι η χώρα θα πρέπει αντ' αυτού να επικεντρωθεί σε μη επανδρωμένα μαχητικά αεροσκάφη, τα οποία είπε ότι είναι η τεχνολογία του μέλλοντος. Ο Μπαϊρακτάρ πρόσθεσε ότι η εταιρεία του, η Baykar, θα έχει παρουσιάσει το πρώτο πρωτότυπο έως το 2023.
Ο Μπαϊρακτάρ είναι μια δημοφιλής προσωπικότητα στην Τουρκία, ιδιαίτερα μετά την επιτυχία των drone του στη σύγκρουση εναντίον του Κουρδικού Εργατικού Κόμματος (PKK), καθώς και σε επιχειρήσεις στη Λιβύη και το Ναγκόρνο-Καραμπάχ. Ωστόσο, τα drone του βασίζονται επίσης σε ξένη τεχνολογία για ορισμένα από τα ζωτικά τους συστατικά, όπως οπτικά συστήματα, κινητήρες και συστήματα καθοδήγησης για πυρομαχικά.
Το ποιες εγχώριες εταιρείες θα παράγουν εξαρτήματα υψηλής τεχνολογίας του εθνικού μη επανδρωμένου μαχητικού αεροσκάφους δεν έχει ακόμη ανακοινωθεί. Η TUSAŞ και η ASELSAN, οι κορυφαίοι προμηθευτές στρατιωτικής τεχνολογίας της χώρας, δεν αναφέρονται σε τίποτα που να σχετίζεται με το μη επανδρωμένο μαχητικό μεταξύ των υπό εξέλιξη έργων τους.
Το σχεδιασμένο για F-35 πλοίο θα μετατραπεί
Ένα άλλο τεράστιο πρόβλημα είναι το TGC Anadolu, ένα πλοίο που μπορεί να θεωρηθεί ως ελαφρύ αεροπλανοφόρο για την οριζόντια απογείωση και προσγείωση του F-35 που είχε αρχίσει να κατασκευάζει η Τουρκία. Η Αμυντική Βιομηχανία (SSB) της τουρκικής προεδρίας αποφάσισε να επανασχεδιάσει το πλοίο με τρόπο που να επιτρέπει τη χρήση του από drone. Έτσι, η Τουρκία θα έχει το πρώτο αεροπλανοφόρο drone στον κόσμο. Οι επικριτές ανέφεραν ότι αυτός ο τύπος, που στοχεύει στη χρήση περίπου 650 εκατομμυρίων δολαρίων που επενδύθηκαν στο πλοίο, δεν έχει νόημα όσον αφορά την εναέρια άμυνα.
Η εναέρια επιθετικότητα της Τουρκίας ενίσχυσε σημαντικά την εταιρεία Bayraktar τα τελευταία χρόνια. Σε μια απόφαση του 2019, η κυβέρνηση χορήγησε στη Baykar μια φορολογική απαλλαγή 100% για οκτώ χρόνια και μια επενδυτική συνεισφορά 120%. Το κίνητρο συνεπάγεται ότι θα προσφερθεί στην εταιρεία ένα δωρεάν κίνητρο ύψους περίπου 73 εκατομμυρίων δολαρίων.