Φρεγάτες: Αυτοί κερδίζουν την πρώτη «μάχη! «Κλειδώνει» η ενδιάμεση λύση - Ποια πλοία παίρνουμε άμεσα

Προβάδισμα των Ολλανδών με τις φρεγάτες «Μ» για τα πλοία που θα ενισχύσουν το Πολεμικό Ναυτικό μέχρι να φτιαχτούν τα ολοκαίνουργια - Πάει για Φθινόπωρο η οριστική απόφαση, με τους «μνηστήρες να παίζουν... ρέστα - Ξανά στο Πεντάγωνο Naval και Damen -Παίζουν... πονηρά οι ΗΠΑ

Από: newsbomb.gr - Βασίλης Σκουλαράκος

Μπορεί οι Αμερικανοί να έχουν ζητήσει νέα παράταση της διαδικασίας για τις νέες φρεγάτες που επιθυμεί να αποκτήσει το ελληνικό Πολεμικό Ναυτικό, ωστόσο, στη λεωφόρο Μεσογείων, πολιτική και στρατιωτική ηγεσία φέρονται αποφασισμένες να προχωρήσουν στα επόμενα βήματα.

Είναι δεδομένο πως η διαδικασία θα έπρεπε να έχει ολοκληρωθεί, όμως ο εξονυχιστικός έλεγχος από το ΓΕΝ όλων των πλοίων, οι βελτιωμένες προτάσεις που κατέθεταν οι «μνηστήρες» και οι καθυστερήσεις των ΗΠΑ στην παράδοση της δικής τους πρότασης, έχουν οδηγήσει το ζήτημα στο… ψυγείο.

Αυτή τη στιγμή βρίσκεται σε εξέλιξη η δεύτερη φάση της αξιολόγησης όλων των προτάσεων, ενώ ο υπουργός Άμυνας κ. Νίκος Παναγιωτόπουλος, ο Αρχηγός ΓΕΕΘΑ, Στρατηγός Κωνσταντίνος Φλώρος και φυσικά πολύπειρος Αρχηγός ΓΕΝ, Αντιναύαρχος Στυλιανός Πετράκης έχουν ενημερώσει πλήρως τον πρωθυπουργό, κ. Κυριάκο Μητσοτάκη για όλα τα υποψήφια πλοία και τις συνολικές προτάσεις που έχουν φτάσει στο ελληνικό «Πεντάγωνο».

Θυμίζουμε πως συνεχίζουν στην «κούρσα»:


  •     Η Γαλλία με τις φρεγάτες Belh@rra
  •     Η Γερμανία με τις φρεγάτες Α 200
  •     Το Ηνωμένο Βασίλειο με τις φρεγάτες Arrowhead 140
  •     Οι ΗΠΑ με τις φρεγάτες MMSC
  •     Η Ιταλία με τις φρεγάτες FREMM
  •     Η Ολλανδία με τις φρεγάτες Sigma

Εκτός διαγωνισμού έμειναν η Ισπανία και η δεύτερη γερμανική πρόταση.

Αν και το υπουργείο Άμυνας είχε αποφασίσει ένας «ανάδοχος» να τα προσφέρει όλα ως λύση «πακέτο», δηλαδή 4 νέες φρεγάτες, εκσυγχρονισμό των ΜΕΚΟ, πλοία ενδιάμεσης λύσης και ναυπήγηση στην Ελλάδα, τελικά, κρίθηκε προτιμότερο και για εξοικονόμηση χρόνου και γιατί κάποιοι μπορεί να προσφέρουν καλές μεταχειρισμένες φρεγάτες αλλά όχι τόσο καλές λύσεις για καινούργια πλοία, οι διαδικασίες να «σπάσουν» σε τρεις αυτόνομες συμβάσεις.

Πιο συγκεκριμένα, οι τρεις αυτόνομες συμβάσεις για τις φρεγάτες θα αφορούν: Η πρώτη την προμήθεια 4 νέων φρεγατών και τη ναυπήγησή τους. Η δεύτερη τον εκσυγχρονισμό των 4 φρεγατών ΜΕΚΟ. Η Τρίτη, τα λεγόμενα πλοία «ενδιάμεσης λύσης», τα πλοία δηλαδή που θα χρησιμοποιεί το Ναυτικό έως ότου κατασκευαστούν τα καινούργια.

Υπό αυτά τα δεδομένα, είναι πολύ πιθανό να αγοράσουμε καινούργια πλοία – για παράδειγμα – από τη Γαλλία ή τις ΗΠΑ, μεταχειρισμένα ως ενδιάμεση λύση – για παράδειγμα – από την Ολλανδία ή τη Μεγάλη Βρετανία και η αναβάθμιση των ΜΕΚΟ να δοθεί – για παράδειγμα – στη Γερμανία.
 
Εξελίξεις με την ενδιάμεση λύση

Το μεγάλο «αγκάθι» θα μπορούσε να χαρακτηριστεί στο συγκεκριμένο εξοπλιστικό πρόγραμμα το ζήτημα της ενδιάμεσης λύσης. Πώς άλλωστε να μην είναι αφού ο Στόλος μας τα επόμενα τρία τουλάχιστον χρόνια θα περιμένει να κατασκευαστούν οι νέες φρεγάτες που θα παραγγείλει και παράλληλα θα έχει βάλει στα… πιτς και τις φρεγάτες ΜΕΚΟ προκειμένου να εκσυγχρονιστούν.

Οι «μνηστήρες» έχουν καταθέσει εξαιρετικές προτάσεις για καινούργια πλοία, με τους Ευρωπαίους μάλιστα να είναι τουλάχιστον ένα βήμα πιο μπροστά από τους Αμερικανούς που δεν είχαν να παρουσιάσουν κάποια πρόταση να ικανοποιεί σε μεγάλο βαθμό το Πολεμικό μας Ναυτικό.

Οι περισσότεροι υποψήφιοι ωστόσο, για να μην πούμε όλοι, υστερούν σε ένα πράγμα, στα πλοία ενδιάμεσης λύσης. Οι Γάλλοι, για παράδειγμα, ενώ αναμφισβήτητα έχουν την πιο ολοκληρωμένη πρόταση και σαφώς ένα από τα πιο ισχυρά πλοία από άποψης οπλισμού και τεχνολογίας, ως ενδιάμεση λύση προτείνουν πλοία 25ετίας, ασύμφορα οικονομικά για την Ελλάδα και με μεγάλες απαιτήσεις σε στελέχωση. Πρόκειται για την αντιαεροπορική φρεγάτα AAW Jean Bart και η ανθυποβρυχιακή φρεγάτα ASW Latouche-Treville.

Οι Αμερικανοί από την πλευρά τους, κατέθεσαν την πιο απογοητευτική πρόταση, δίνοντας ως ενδιάμεση λύση τις «αρχαίες» και παροπλισμένες φρεγάτες τύπου Perry και αποβατικά σκάφη τύπου Island.

Οι Γερμανοί πρότειναν κορβέτες Κ-130 και υποβρύχια Type 214, ενώ οι Βρετανοί τις φρεγάτες Type 23, επίσης 25 περίπου ετών πλοία. Οι Ιταλοί πάλι, δίνουν φρεγάτες Maestrale, αξιοπρεπής επιλογή που όμως δύσκολα θα ικανοποιήσει τις ανάγκες του ελληνικού Στόλου.

Οι πιο δυνατοί στο κομμάτι της ενδιάμεσης λύσης είναι οι Ολλανδοί. Η κατασκευάστρια εταιρεία Damen, προτείνει 2 φρεγάτες «Μ» από το Ολλανδικό Ναυτικό, αφού πρώτα συντηρηθούν και αναβαθμιστούν. Πρόκειται για δύο πλοία κλάσης Karel Doorman, γνωστές και ως M, την Van Speijk(F828) και την Van Amstel(F831) οι οποίες επιχειρούν για το Ολλανδικό Βασιλικό ναυτικό από τα μέσα της δεκαετίας του 90’. Πρόκειται για «σκαριά» γνώριμα στο Πολεμικό Ναυτικό, μιας και αποτελούν εξέλιξη των φρεγατών S, τις οποίες διαθέτει στο οπλοστάσιό του ο Ελληνικός Στόλος από τις αρχές της δεκαετίας του 80’.

Φρεγάτα Μ του ολλανδικού ναυτικού, ως ενδιάμεση λύση

Οι δύο Karel Doorman ενδιαφέρουν ιδιαίτερα το Πολεμικό Ναυτικό αφού σε περίπτωση απόκτησής τους, σε χρόνο ρεκόρ θα μπορούν τα τις στελεχώσουν πληρώματα από φρεγάτες S τις οποίες θα αποσύρει ο Στόλος. Μάλιστα, το κλιμάκιο του Πολεμικού Ναυτικού που μετέβη στο Άμστερνταμ για την αξιολόγηση των μεταχειρισμένων φρεγατών τύπου «Μ» φέρεται να διαπίστωσε πως τα σκάφη είναι σε καλή κατάσταση και μπορούν να βοηθήσουν το Στόλο μας. Επίσης, υπάρχει πληροφορία πως εκτός των δυο Ολλανδικών φρεγατών τύπου «Μ», έχει πέσει στο τραπέζι και το ενδεχόμενο απόκτησης για ακόμη δυο φρεγάτες «Μ» των Βέλγων, σε πολύ καλή τιμή, γεγονός που καλοβλέπει το ΓΕΝ.

Από τη στιγμή λοιπόν που «έσπασε» η λύση - «πακέτο», είναι πολύ πιθανό, ακόμα και μέσα στον Ιούνιο να έχουμε εξελίξεις στην υπόθεση της ενδιάμεσης λύσης, με το Πολεμικό Ναυτικό να επισημαίνει πως η πρόταση των Ολλανδών για τις «Μ» ικανοποιεί τις απαιτήσεις του Στόλου μας, καλύπτει άμεσες ανάγκες μας, τα ελληνικά πληρώματα γνωρίζουν άριστα την τεχνολογία των Ολλανδών και ταυτόχρονα συμφέρει οικονομικά.
 
Απόφαση για νέα πλοία από... Φθινόπωρο!

Το τονίζουμε για μια ακόμη φορά πως η «κούρσα» για τις νέες φρεγάτες είναι σε πλήρη εξέλιξη. Μπορεί η ενδιάμεση λύση να «κλειδώνει» υπέρ των Ολλανδών, όμως το «χοντρό πακέτο» είναι τα νέα πλοία.

Όλο αυτό το διάστημα, αντιπροσωπείες των υποψήφιων χωρών δεν έχουν σταματήσει να... παρευλάνουν από το υπουργείο Άμυνας, δίνοντας διευκρινίσεις για τα πλοία τους τους, αλλά και βελτιώνοντας παράλληλα τις προτάσεις που έχουν κατατεθεί.

Στο πλαίσιο αυτό, αυτή την εβδομάδα πέρασαν την πύλη της λεωφόρου Μεσογείων οι Ολλανδοί, οι οποίοι έδωσαν νέα στοιχεία για τις φρεγάτες Sigma 11515, αλλά και οι Γάλλοι που φέρονται να βελτιώνουν συνεχώς την πρότασή τους, να προσθέτουν νέα δελααστικά στοιχεία στις Belh@rra και παράλληλα να συμπιέζουν όσο το δυνατόν περισσότερο το κόστος.

Οι Αμερικανοί από την άλλη, μετά το νομοσχέδιο που κατέθεσαν στο Κονγκρέσο οι γερουσιαστές Μενέντεζ και Ρούμπιο και προβλέπει την χρηματοδότηση της Ελλάδας για αγορά νέων οπλικών συστημάτων την περίοδο 2022 - 2026, δηλώνουν βέβαιοι πως θα πάρουν τη... δουλειά, θεωρώντας πως η Ελλάδα δεν θα μπορέσει να αρνηθεί μία πρόταση που θα περιλαμβάνει χρήμα για αγορά φρεγατών και άλλων οπλικών συστημάτων, F-35 και εμβάθυνση της αμυντικής συνεργασίας των δύο χωρών.

Όπως όλα δείχνουν, η... φρεγατομαχία θα συνεχιστεί όλο το καλοκαίρι, με την κυβέρνηση να δείχνει διατεθειμένη να περιμένει την τελική πρόταση των Αμερικανών που έχουν δεσμευτεί ότι θα παραδώσουν Σεπτέμβριο. Μέχρι τότε, οι «μνηστήρες» θα συνεχίζουν το... ψηστήρι στο ελληνικό «Πεντάγωνο», ενώ είναι βέβαιο πως οι πιέσεις θα φτάσουν και μέχρι τον πρωθυπουργό, ο οποίος υπενθυμίζουμε πως την ερχόμενη εβδομάδα συναντά Μπάιντεν και Μακρόν στη Σύνοδο Κορυφής του ΝΑΤΟ και εκτιμάται πως τόσο ο Γάλλος πρόεδρος όσο και ο Αμερικανός θα θελήσουν να αλιεύσουν τις προθέσεις του κ. Μητσοτάκη για το ζήτημα των τεσσάρων φρεγατών.
Νεότερη Παλαιότερη
--------------
Ακούστε το τελευταίο ηχητικό από τη ΜΕΣΗ ΓΡΑΜΜΗ


Η Freepen.gr ουδεμία ευθύνη εκ του νόμου φέρει για τα άρθρα / αναρτήσεις που δημοσιεύονται και απηχούν τις απόψεις των συντακτών τους και δε σημαίνει πως τα υιοθετεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών ή ότι υπάρχει κάποιο σφάλμα, επικοινωνήστε μέσω e-mail