H γαλλική Διεύθυνση Αμυντικών Προμηθειών και Ερευνών (DGA), γνωστοποίησε στις 20 Μαΐου την έναρξη των πτητικών δοκιμών της νέας διαμόρφωσης F4 του μαχητικού πολλαπλών ρόλων Rafale. Σύμφωνα με τις πληροφορίες που δημοσιοποιήθηκαν, το πρώτο Rafale διαμόρφωσης F4-1 πέταξε στις 26 του περασμένου Απριλίου και μέχρι τις 29 του ίδιου μήνα.
Από: defence-point.gr - Του Στέργιου Δ. Θεοφανίδη
Η είδηση, όπως δημοσιεύθηκε και στο DP, κάνει λόγο για σταδιακή αναβάθμιση όλων των μαχητικών Rafale (B/C/M) που βρίσκονται σε υπηρεσία στη Γαλλική Αεροπορία και τη γαλλική Ναυτική Αεροπορία, μέχρι το έτος 2030. Για την ολοκλήρωση των δοκιμών και κατ΄ επέκταση της διαδικασίας πιστοποίησης του λογισμικού και των συστημάτων που θα φέρει η νέα διαμόρφωση, δεν δόθηκε στη δημοσιότητα σαφές χρονοδιάγραμμα.
Αυτό που έχει σημασία είναι το ότι με δεδομένο πώς η έναρξη της ανάπτυξης της νέας διαμόρφωσης, ανακοινώθηκε πριν από δυόμιση σχεδόν χρόνια (Ιανουάριος 2019), φαίνεται ότι οι Γάλλοι προχωρούν πλέον πάσει δυνάμει στην ολοκλήρωση του προγράμματος, καθώς τα δεδομένα είναι τελείως διαφορετικά σήμερα, σε σχέση με τότε. Το “πάσει δυνάμει” δε, αποδεικνύεται και από το γεγονός ότι στις δοκιμές της νέας διαμόρφωσης εμπλέκονται ταυτόχρονα όλοι οι γαλλικοί αρμόδιοι φορείς.
Η DGA, η Γαλλική Αεροπορία, η Ναυτική Αεροπορία και η κατασκευάστρια Dassault Aviation, είναι τέσσερις φορείς που συνεργάζονται για τη διενέργεια των πτητικών δοκιμών, παρέχοντας ο κάθε ένας δοκιμαστές ιπταμένους, ενώ το σύνολο των κατασκευαστών που εμπλέκονται στο πρόγραμμα Rafale (Safran Group, Thales, MBDA), συμμετέχει με τεχνικούς.
Πρόκειται για το μεγαλύτερο κομμάτι της γαλλικής αμυντικής βιομηχανίας με άλλα λόγια. Η συνδυασμένη προσπάθεια γίνεται με στόχο τη μείωση του χρόνου και του κόστους ανάπτυξης. Όσο για τις δυνατότητες χρηματοδότησης, αλλά και τη συνολική προοπτική του προγράμματος Rafale, είναι πλέον εντελώς διαφορετικά σε σχέση με το 2019.
Την ελληνική παραγγελία των 18 αεροσκαφών, διαδέχθηκε μία δεύτερη από την πλευρά της Αιγύπτου για άλλες 30 μονάδες και η παραγγελία της Κροατίας για 12 μεταχειρισμένα μαχητικά που θα παραδοθούν στη διαμόρφωση F3R. Η Ινδία παραμένει υποψήφιος αγοραστής για δεύτερη φορά, ενώ σε τελικά στάδια (;) διαπραγμάτευσης για την προμήθεια μαχητικών Rafale βρίσκονται η Ινδονησία, όπως και η Ελβετία.
Οι αναβαθμίσεις στο ραντάρ RBE2AA, το συγκρότημα ηλεκτροοοπτικών και τα συστήματα επικοινωνιών του μαχητικού (με σημαντικότερη την εγκατάσταση προηγμένου Link-16), συνοδεύονται και από την παγίωση συστήματος στοχοποίησης επί κάσκας που είναι το Scorpion της Thales στον στάνταρ εξοπλισμό του μαχητικού, σε συνδυασμό με την πιστοποίηση του νέας γενιάς πυραύλου αέρος – αέρος BVR, MICA NG και της κατευθυνόμενης αυτοπροωθούμενης βόμβας AASM των 2000 λιβρών (1000 κιλών).
Η είδηση, όπως δημοσιεύθηκε και στο DP, κάνει λόγο για σταδιακή αναβάθμιση όλων των μαχητικών Rafale (B/C/M) που βρίσκονται σε υπηρεσία στη Γαλλική Αεροπορία και τη γαλλική Ναυτική Αεροπορία, μέχρι το έτος 2030. Για την ολοκλήρωση των δοκιμών και κατ΄ επέκταση της διαδικασίας πιστοποίησης του λογισμικού και των συστημάτων που θα φέρει η νέα διαμόρφωση, δεν δόθηκε στη δημοσιότητα σαφές χρονοδιάγραμμα.
Αυτό που έχει σημασία είναι το ότι με δεδομένο πώς η έναρξη της ανάπτυξης της νέας διαμόρφωσης, ανακοινώθηκε πριν από δυόμιση σχεδόν χρόνια (Ιανουάριος 2019), φαίνεται ότι οι Γάλλοι προχωρούν πλέον πάσει δυνάμει στην ολοκλήρωση του προγράμματος, καθώς τα δεδομένα είναι τελείως διαφορετικά σήμερα, σε σχέση με τότε. Το “πάσει δυνάμει” δε, αποδεικνύεται και από το γεγονός ότι στις δοκιμές της νέας διαμόρφωσης εμπλέκονται ταυτόχρονα όλοι οι γαλλικοί αρμόδιοι φορείς.
Η DGA, η Γαλλική Αεροπορία, η Ναυτική Αεροπορία και η κατασκευάστρια Dassault Aviation, είναι τέσσερις φορείς που συνεργάζονται για τη διενέργεια των πτητικών δοκιμών, παρέχοντας ο κάθε ένας δοκιμαστές ιπταμένους, ενώ το σύνολο των κατασκευαστών που εμπλέκονται στο πρόγραμμα Rafale (Safran Group, Thales, MBDA), συμμετέχει με τεχνικούς.
Πρόκειται για το μεγαλύτερο κομμάτι της γαλλικής αμυντικής βιομηχανίας με άλλα λόγια. Η συνδυασμένη προσπάθεια γίνεται με στόχο τη μείωση του χρόνου και του κόστους ανάπτυξης. Όσο για τις δυνατότητες χρηματοδότησης, αλλά και τη συνολική προοπτική του προγράμματος Rafale, είναι πλέον εντελώς διαφορετικά σε σχέση με το 2019.
Την ελληνική παραγγελία των 18 αεροσκαφών, διαδέχθηκε μία δεύτερη από την πλευρά της Αιγύπτου για άλλες 30 μονάδες και η παραγγελία της Κροατίας για 12 μεταχειρισμένα μαχητικά που θα παραδοθούν στη διαμόρφωση F3R. Η Ινδία παραμένει υποψήφιος αγοραστής για δεύτερη φορά, ενώ σε τελικά στάδια (;) διαπραγμάτευσης για την προμήθεια μαχητικών Rafale βρίσκονται η Ινδονησία, όπως και η Ελβετία.
Οι αναβαθμίσεις στο ραντάρ RBE2AA, το συγκρότημα ηλεκτροοοπτικών και τα συστήματα επικοινωνιών του μαχητικού (με σημαντικότερη την εγκατάσταση προηγμένου Link-16), συνοδεύονται και από την παγίωση συστήματος στοχοποίησης επί κάσκας που είναι το Scorpion της Thales στον στάνταρ εξοπλισμό του μαχητικού, σε συνδυασμό με την πιστοποίηση του νέας γενιάς πυραύλου αέρος – αέρος BVR, MICA NG και της κατευθυνόμενης αυτοπροωθούμενης βόμβας AASM των 2000 λιβρών (1000 κιλών).
Σε ό,τι αφορά στην πρόσφατη παραγγελία 30 μαχητικών από την Αίγυπτο, είχαμε γράψει ότι “το ύψος της συμφωνίας αναφέρεται πως θα ανέλθει σε 4,5 δισ. δολάρια ΗΠΑ. Δηλαδή με βάση την τρέχουσα ισοτιμία, οι Αιγύπτιοι θα καταβάλλουν 3,75 δισ. ευρώ. Κατά συνέπεια, 3,55 δισ. ευρώ για τα αεροπλάνα και άλλα 200 εκατομμύρια ευρώ για όπλα και εξοπλισμό-συστήματα”.
Η πληροφορία αυτή αποκαλύφθηκε από πρόσθετα δημοσιεύματα στον διεθνή Τύπο ότι δεν είναι ακριβής. Τα αιγυπτιακά Rafale δηλαδή θα είναι ακόμη πιο ακριβά από την αρχική μας εκτίμηση σε σχέση με τα ελληνικά. Δηλαδή το κόστος θα είναι 3,75 δισεκατομμύρια ευρώ συν 200 εκατ. ευρώ για τα όπλα. Στα οποία θα περιλαμβάνεται και ο MICA NG προφανώς.
Και λέμε “προφανώς” γιατί ήδη η Αίγυπτος είναι ο πρώτος εξαγωγικός χρήστης του MICA NG VL για τις κορβέτες Gowind και τις φρεγάτες ΜΕΚΟ Α200 του Ναυτικού της, έχοντας συμβόλαιο προμήθειας του όπλου στις 23 Φεβρουαρίου του 2021. Επομένως, η λογική υποδεικνύει ότι η πρόσφατη έναρξη των δοκιμών για την ολοκλήρωση της ανάπτυξης της διαμόρφωσης F4 του Rafale, είναι σχετική και με την πρόσφατη παραγγελία της Αιγύπτου.
Τα αιγυπτιακά μαχητικά είναι σημαντικά πιο ακριβά από τα ελληνικά όχι μόνο γιατί θα είναι καινούρια στο σύνολό τους, αλλά και γιατί θα είναι διαφορετικής (μεγαλύτερων δυνατοτήτων…) διαμόρφωσης. Το αν και τα 24 Rafale που έχει ήδη ενταγμένα σε υπηρεσία η Αεροπορία της Αιγύπτου, αναβαθμιστούν στο ίδιο επίπεδο (από F3 σε F4…), το οποίο επίσης θα επιβάρυνε το συμβατικό τίμημα, είναι κάτι για το οποίο επίσης δεν υπάρχουν ακόμη ασφαλείς πληροφορίες.
A French Dassault Rafale M Fighter touches down on the flight deck aboard the Nimitz-class aircraft carrier USS Harry S. Truman – CVN 75 (U.S. Navy photo by Mass Communication Specialist 3rd Class Rebekah A. Watkins)
Αυτό που πρέπει να κρατήσουμε, είναι πως παρά το ότι η Αίγυπτος λαμβάνει στρατιωτική βοήθεια από τις ΗΠΑ με σκοπό τη χρηματοδότηση της προμήθειας αμερικανικών συστημάτων και όπλων από τις ένοπλες δυνάμεις της και παρά το ότι έχει ενεργές 13 πολεμικές Μοίρες εξοπλισμένες με μαχητικά F-16 (συνολική δύναμη 218 μονάδων!), δεν έχει στη διάθεσή της πυραύλους ΑΙΜ-120 ΑΜRΑΑΜ (λόγω αμερικανικών εξαγωγικών περιορισμών…), παρά μόνο αρχαίους ΑΙΜ-7 Sparrow των εκδόσεων -F/-P και -Μ!
Αυτό προφανώς εξηγεί και τη “στροφή” της Αιγύπτου προς τα γαλλικά συστήματα και όπλα, ως εναλλακτική… Όχι μόνο για την Αεροπορία, αλλά και για το Ναυτικό της. Το οποίο έχει εκσυγχρονίσει και αναβαθμίσει σε πολύ μεγάλο βαθμό την τελευταία δεκαετία, απευθυνόμενη σε ευρωπαϊκές αποκλειστικά επιλογές.
Έτσι παίζεται το παιχνίδι της διεθνούς πολιτικής και όποιος νομίζει ότι με “κυριλέ” τρόπους θα αποσπάσει και κάτι ουσιώδες πέραν των γνωστών ευχαριστιών και των κολακειών, είναι εκτός από αφελής (διασκεδαστικό για μη άμεσα εμπλεκόμενους λαούς), ιδιαίτερα επικίνδυνος.