Την παραχώρηση των μεταχειρισμένων φρεγατών Μ σε πιο σύντομο χρόνο και με μειωμένη τιμή φαίνεται ότι συνδυάζουν πλέον ξεκάθαρα οι Ολλανδοί με συμφωνία για τις καινούργιες φρεγάτες Sigma 11515. Ήδη το Πολεμικό Ναυτικό έχει εγγράφως εκφράσει το ενδιαφέρον του προς το Royal Netherland Navy για τις δύο μεταχειρισμένες φρεγάτες M κλάσης Karel Doorman, την HNLMS Van Amstel(F831) και την HNLMS Van Speijk(F828), ενώ ενδιαφέρον υπάρχει και για τις δύο Μ που επιχειρούν για λογαριασμό του Βελγικού ναυτικού.
Πληροφορίες αναφέρουν ότι οι Ολλανδοί δείχνουν διατεθειμένοι τόσο να μειώσουν το κόστος για την παραχώρηση των Μ στο Ελληνικό Πολεμικό Ναυτικό όσο και να επισπεύσουν το χρόνο παράδοσης νωρίτερα από την ολοκλήρωση της κατασκευής νέων πλοίων για το ναυτικό τους. Αρκεί η Ελλάδα να επιλέξει τη Sigma 11515 ως την καινούργια φρεγάτα του Ελληνικού Στόλου.Το αρχικό κόστος των περίπου 70 εκ για κάθε φρεγάτα Μ μπορεί να πέσει στα 50 εκ ενώ το ίδιο κόστος θα έχουν για το Πολεμικό Ναυτικό και οι δύο Βελγικές Μ. Συνολικά δηλαδή το κόστος για τέσσερα πλοία δεν θα ξεπεράσει τα 200 εκ ευρώ.
Επιπλέον οι Ολλανδοί φέρονται να δηλώνουν έτοιμοι να συζητήσουν την παράδοση των μεταχερισμένων πλοίων πιο γρήγορα και να μην περιμένουν την κατασκευή για το ναυτικό τους των καινούργιων Μονάδων οι οποίες θα αντικαταστήσουν τις Μ. Σε περίπτωση πάντως που το ΠΝ επιλέξει άλλη πρόταση για την καινούργια φρεγάτα του Στόλου το κόστος για τις μεταχειρισμένες Μ θα ανέβει σημαντικά ενώ και ο χρόνος παράδοσης εκτινάσσεται. Οι συζητήσεις βρίσκονται σε εξέλιξη αφού η Ολλανδική πρόταση μαζί με τη Γαλλική, την Ιταλική και την Αμερικανική παρουσιάζονται ως οι πιο ισχυρές.
Κατά τη διάρκεια της αμυντικής έκθεσης DEFEA 2021 όλοι οι ‘’μνηστήρες’’ είχαν την ευκαιρία να προβάλλουν τις προτάσεις τους και να τονίσουν τα ισχυρά σημεία των πλοίων τα οποία προτείνουν. Οι επιτελείς του Πολεμικού Ναυτικού πάντως έχουν ήδη σχηματίσει πλήρη εικόνα τόσο για τα πλεονεκτήματα όσο και για τις αδυναμίες κάθε φρεγάτας η οποία προτείνεται.
Όσο προχωρά πάντως η αξιολόγηση των προτάσεων ‘’πόντους’’ φαίνεται να κερδίζουν τα πλοία τα οποία ήδη κατασκευάζονται ή έχουν δοκιμαστεί επιχειρησιακά έναντι αυτών που βρίσκονται σε πρώιμο στάδιο.
Πιο αναλυτικά μεταξύ των προτεινόμενων πλοίων ήδη σε υπηρεσία βρίσκεται η Αμερικανική φρεγάτα MMSC με τα γνωστά προβλήματα πρόωσης τα οποία οι κατασκευαστές διαβεβαιώνουν ότι θα επιλυθούν μέσα στους επόμενους μήνες.
H Ιταλική Fremm χρησιμοποιείται ήδη εδώ και χρόνια από το ναυτικό της Ιταλίας. Πρόσφατα παραδόθηκαν Fremm στην Αίγυπτο ενώ η κατασκευάστρια εταιρία Fincantieri έκλεισε συμφωνία και με την Ινδονησία για κατασκευή έξι πλοίων.
Οι Γερμανικές Α200 ήδη επιχειρούν τόσο στο Γερμανικό ναυτικό όσο και στο ναυτικό της Αλγερίας ενώ σε εξέλιξη βρίσκεται η κατασκευή τουλάχιστον τεσσάρων για το πολεμικό ναυτικό της Αιγύπτου.
Η πρώτη Γαλλική φρεγάτα Belhara βρίσκεται ήδη υπό κατασκευή στο ναυπηγείο της Naval Group στη Lorian και συγκεκριμένα στο στάδιο που ‘’χτίζονται’’τα ‘’block’’ της ατράκτου του πλοίου.
Τόσο η Βρετανική πρόταση με την Arrowhead 140 όσο και η Ολλανδική με την Sigma 11515 παραμένουν στο στάδιο ολοκλήρωσης του σχεδιασμού ωστόσο στηρίζονται σύμφωνα με τους κατασκευαστές σε πλοία τα οποία ήδη ‘’χτίζονται’’ ή επιχειρούν.