Andrew Korybko - oneworld.press / Παρουσίαση Freepen.gr
Αυτές οι αξιοσημείωτες εξελίξεις οφείλονται πιθανώς στο πώς προδόθηκε η Ουκρανία από τον Αμερικανό προστάτη της μετά τη Σύνοδο Κορυφής των Μπάιντεν-Πούτιν του περασμένου μήνα. Υποδηλώνει επίσης ότι εάν αυτή η κυβέρνηση που θεωρείται προσκείμενη στις ΗΠΑ μπορεί με βεβαιότητα να σχεδιάσει μια αμοιβαία επωφελή στρατηγική εταιρική σχέση με την Κίνα παρά τον ολοένα εντεινόμενο Νέο Ψυχρό Πόλεμο, τότε δεν υπάρχει λόγος για τον οποίο η συγκριτικά πιο ανεξάρτητη και πολύ ισχυρότερη πολωνική κυβέρνηση δεν μπορεί να πράξει ομοίως το ίδιο καλά.
Οι σχέσεις Πολωνίας-Αμερικής, όπως και οι σχέσεις Ουκρανίας-Αμερικής, βιώνουν επί του παρόντος άνευ προηγουμένου ένταση μετά τη Σύνοδο Κορυφής του Μπάιντεν-Πούτιν και την προηγούμενη παραίτηση των ΗΠΑ για περισσότερες κυρώσεις Nord Stream II. Η αυξανόμενη απομόνωση της Πολωνίας από τις περιφερειακά σημαντικές Δυνάμεις των ΗΠΑ, της Γερμανίας και της Ρωσίας - οι δύο πρώτες εκ των οποίων διεξάγουν από κοινού έναν Υβριδικό Πόλεμο με στόχο την ανατροπή της συντηρητικής-εθνικιστικής κυβέρνησης της Βαρσοβίας - έθεσε τον ηγέτη της Κεντρικής Ευρώπης σε επισφαλή στρατηγική θέση.
Η μόνη ρεαλιστική λύση είναι διττή, και αυτό είναι για την Πολωνία να διαπραγματευτεί ένα ανεπίσημο «σύμφωνο μη επιθετικότητας» με τη Ρωσία στη Λευκορωσία και την Ουκρανία μαζί με μια οικονομική στροφή προς την Κίνα. Αυτό θα μείωνε την περιττή πίεση που προκαλείται από τις ΗΠΑ κατά μήκος της ανατολικής πλευράς, παράλληλα με το να δείξει στον υπερατλαντικό προστάτη του ότι έχει βιώσιμες εναλλακτικές λύσεις έναντι των αμερικανικών και γερμανικών επενδύσεων, ώστε να μην προσπαθήσουν να το εργαλειοποιήσουν αυτό για να ασκήσουν περαιτέρω πίεση στο κυβερνών κόμμα.
Δεν υπήρξε ποτέ καλύτερη ευκαιρία για την Πολωνία να αναζητήσει αυτές τις λύσεις. Η απροσδόκητα εντατικοποιημένη στρατηγική εταιρική σχέση Κίνας-Ουκρανίας θα προσθέσει σοβαρή οικονομική ουσία στην πρωτοβουλία «Three Seas Initiative» (3SI) με επικεφαλής τη Βαρσοβία για τη σύνδεση της Αδριατικής, της Βαλτικής και της Μαύρης Θάλασσας, μειώνοντας την εξάρτηση αυτού του διαπεριφερειακού δικτύου από τις ΗΠΑ και τη Γερμανία. Θα μπορούσε επίσης να διευκολύνει τον πραγματιστικό διάλογο με τη Ρωσία, καθώς η Κίνα θα μπορούσε να οραματίσει την Ευρασιατική Γέφυρα (ELB) σε όλη την επικράτειά της ως το προτιμώμενο μέσο για την πιο άμεση σύνδεση της οικονομίας της με την Ουκρανία.
Φυσικά, η Λαϊκή Δημοκρατία θα μπορούσε επίσης να χρησιμοποιήσει την υποδομή του «Μεσαίου διαδρόμου» του Νότιου Καυκάσου στη Γεωργία και στη συνέχεια πέρα από τη Μαύρη Θάλασσα ως πολυτροπική λύση σε περίπτωση που οι σχέσεις Ρωσίας-Ουκρανίας παραμείνουν τεταμένες όπως αναμένεται, αλλά αυτό θα μπορούσε ακόμα να είναι επωφελές για την Πολωνία δεδομένου ότι θα μειώσει, ωστόσο, τη δυσανάλογη οικονομική εξάρτησή της και του 3SI από τις ΗΠΑ και τη Γερμανία.
Οι παρατηρητές θα πρέπει επίσης να γνωρίζουν ότι το Μεγάλο Βιομηχανικό Πάρκο της Κίνας στο Μινσκ είναι το μεγαλύτερο έργο αυτού του έργου Belt & Road Initiative (BRI) στην Ευρώπη. Η Λευκορωσία εμπίπτει στις αλληλεπικαλυπτόμενες «σφαίρες επιρροής» της Πολωνίας και της Ρωσίας, και το οικονομικό δυναμικό της σε ολόκληρη την ηπειρωτική χώρα μέσω της BRI δεν μπορεί να αξιοποιηθεί πλήρως έως ότου τελειώσει ο υβριδικός πόλεμος με την υποστήριξη των ΗΠΑ και της Πολωνίας ενάντια στην κυβέρνησή του.
Το προτεινόμενο πολωνο-ρωσικό «σύμφωνο μη επιθετικότητας» στη Λευκορωσία και την Ουκρανία θα μπορούσε να βοηθήσει σταδιακά στο να μετατρέψει τον εκεί γεωπολιτικό τους ανταγωνισμό μηδενικού αθροίσματος σε ένα κερδοφόρο γεωοικονομικό, επικεντρωμένο στην έννοια της «ανταγωνιστικής συνδεσιμότητας», διευκολυνόμενη όπως θα ήταν από τον ηγετικό ρόλο της BRI και στις τέσσερις χώρες. Η Λευκορωσία και η Ουκρανία θα μπορούσαν τότε να χρησιμεύσουν ως σημείο σύγκλισης των σχετικών πολωνο-ρωσικών συμφερόντων αντί να τα χωρίσουν περαιτέρω, μειώνοντας έτσι την πίεση στην ανατολική πλευρά της Πολωνίας και, συνεπώς, η Βαρσοβία θα μπορεί να επικεντρωθεί περισσότερο στην αποτροπή του κοινού υβριδικού πολέμου ΗΠΑ-Γερμανίας.
Με την πάροδο του χρόνου, το ELB θα μπορούσε να αναπτυχθεί πληρέστερα και στις τέσσερις περιοχές τους, γεγονός που θα οδηγούσε στη φυσική δημιουργία μιας οικονομικά βιώσιμης εμπορικής ζώνης μεταξύ τους. Με άλλα λόγια, η BRI θα μπορούσε τελικά να είναι υπεύθυνη για τη συγκέντρωση της πολωνικής 3SI και της Ευρασιατικής Οικονομικής Ένωσης υπό την ηγεσία της Ρωσίας (ΕΕΕ) μέσω του προβλεπόμενου ρόλου της στη Λευκορωσία και την Ουκρανία. Αυτό δεν είναι καν πολιτική κερδοσκοπία, δεδομένου ότι ένα τέτοιο σενάριο είναι σήμερα αξιόπιστο αφού η Ουκρανία που κυριαρχείται από όλες τις χώρες αντιστάθηκε γενναία στα αιτήματα του προστάτη της, πρωτοπορώντας με βεβαιότητα σε μια νέα φάση στρατηγικών οικονομικών σχέσεων με την Κίνα.
Εάν η Ουκρανία μπορούσε να το κάνει αυτό, τότε θα μπορούσε και η Πολωνία. Στην πραγματικότητα, θα μπορούσαν ακόμη και να συντονίσουν τις συμπληρωματικές προσπάθειές τους στο θέμα αυτό, προκειμένου να δημιουργήσουν ένα νέο κέντρο οικονομικής βαρύτητας μεταξύ τους για την αμοιβαία ενίσχυση της στρατηγικής τους ανεξαρτησίας με το χρόνο. Το μόνο που χρειάζεται για να γίνει αυτό πιο βιώσιμο είναι η πολιτική βούληση της ηγεσίας της Πολωνίας.