Amelia Atalay and Nader Habibi - ahvalnews.com / Παρουσίαση Freepen.gr
Ωστόσο, παρά όλες αυτές τις ανησυχίες και προκλήσεις, η Κίνα έχει προχωρήσει ως ο μόνος μεγάλος ξένος επενδυτής που δεσμεύεται να επενδύσει στο κανάλι. Πράγματι, ορισμένοι παρατηρητές, όπως ο δημοσιογράφος Jale Ozgenturk, υποστήριξαν ακόμη και ότι ο Ερντογάν δεν θα είχε ανακοινώσει την έναρξη του έργου τον περασμένο μήνα χωρίς κινεζική υποστήριξη.
Από την ανακοίνωση αυτή, τα τουρκικά μέσα ενημέρωσης συμμετείχαν σε έντονη συζήτηση για την υποστήριξη και την αντίθεση στο έργο. Ωστόσο, δεν έχει δοθεί αρκετή προσοχή στα κίνητρα της Κίνας για τη δέσμευση τόσο σημαντικής οικονομικής στήριξης για αυτήν.
Αυτό το άρθρο θα αναλύσει το κίνητρο της Κίνας να υπηρετήσει ως ο κύριος ξένος επενδυτής για το έργο του Καναλιού της Κωνσταντινούπολης, εξετάζοντας τους κινδύνους και τα οφέλη μιας τέτοιας επιχείρησης στο πλαίσιο των συνολικών σχέσεων της Κίνας με την Τουρκία και της ευρύτερης παγκόσμιας οικονομικής στρατηγικής της, η οποία είναι πλέον γνωστή σε ολόκληρο τον κόσμο ως Belt and Road Initiative.
Τα τελευταία χρόνια η Κίνα έχει αναδειχθεί ως ένας από τους σημαντικότερους οικονομικούς εταίρους της Τουρκίας. Εκτός από τη σταθερή αύξηση του όγκου των διμερών συναλλαγών μεταξύ των δύο χωρών, η Κίνα έχει εμφανιστεί ως ο κορυφαίος επενδυτής στα μεγάλα έργα του Προέδρου Ερντογάν, όπως η Τρίτη Γέφυρα του Βοσπόρου, η σήραγγα του Μαρμαρά και το Αεροδρόμιο της Κωνσταντινούπολης. Ακόμα πιο σημαντικά, σε αρκετές περιπτώσεις τα τελευταία χρόνια, οι έγκαιρες κινεζικές χρηματοοικονομικές επενδύσεις εμπόδισαν την τουρκική λίρα να βιώσει μια σκληρή συντριβή.
Οι επενδύσεις σε αυτά τα έργα, και τώρα στο Κανάλι της Κωνσταντινούπολης, αντιπροσωπεύουν τη σημασία που δίνει η Κίνα στην Τουρκία ως οικονομικό εταίρο. Εκτός από το ότι έχει ένα ελκυστικό και φιλόξενο περιβάλλον για ξένες επενδύσεις, η γεωγραφική τοποθεσία της Τουρκίας είναι πολύ σημαντική για τη σύνδεση της Κίνας με την Ευρώπη. Ως εκ τούτου, δεν αποτελεί έκπληξη το γεγονός ότι τα προαναφερθέντα μεγάλα έργα ενισχύουν τις σιδηροδρομικές και εθνικές μεταφορές μεταξύ Ασίας και Ευρώπης μέσω της Τουρκίας, που αντιπροσωπεύει τον μεσαίο διάδρομο για τη χερσαία σύνδεση μεταξύ των δύο περιοχών. Η Κίνα έχει επίσης επενδύσει στον εμπορικό θαλάσσιο τερματικό σταθμό Kumport κοντά στην Κωνσταντινούπολη στη Θάλασσα του Μαρμαρά για να ενσωματώσει την Τουρκία στο δίκτυο εμπορικών λιμένων της.
Ωστόσο, σε αυτό το ευρύτερο πλαίσιο του Belt and Road, το κανάλι της Κωνσταντινούπολης διαφέρει από άλλες κινεζικές επενδύσεις στην Τουρκία με διάφορους τρόπους. Πρώτον, η συμβολή του στο εμπόριο και τις μεταφορές της Κίνας δεν είναι τόσο σημαντική όσο τα προηγούμενα έργα, τα οποία βελτιώνουν τα σημεία συμφόρησης των μεταφορών στα στενά του Βοσπόρου. Σε αντίθεση με την τρίτη γέφυρα του Βοσπόρου και τη σήραγγα του Μαρμαρά, το κανάλι της Κωνσταντινούπολης εκτείνεται βόρεια-νότια και, ως εκ τούτου, μπορεί να βοηθήσει μόνο την Κίνα στις οικονομικές της σχέσεις με τη Ρωσία και άλλα παράκτια κράτη της Μαύρης Θάλασσας. Το εμπόριο της Κίνας με αυτήν την περιοχή δεν είναι τόσο σημαντικό, και οι εξαγωγές πετρελαίου και φυσικού αερίου της Ρωσίας προς την Κίνα εκτελούνται ήδη μέσω αγωγών από τη Σιβηρία. Επιπλέον, οποιαδήποτε βελτίωση της αποστολής φορτίου της Κίνας στην περιοχή του Εύξεινου Πόντου θα είναι οριακή επειδή το στενό του Βοσπόρου είναι ήδη διαθέσιμο.
Μια άλλη σημαντική διαφορά είναι ότι το κανάλι φαίνεται να είναι πιο αμφιλεγόμενο από τα προηγούμενα μεγάλα έργα του Ερντογάν στην εσωτερική πολιτική της Τουρκίας. Καθώς η Τουρκία πλησιάζει τις προεδρικές εκλογές του 2023, το έργο του καναλιού θα είναι πιο πολιτικοποιημένο και θα βρεθεί στο προσκήνιο στις προεκλογικές συζητήσεις. Ως εκ τούτου, ενδέχεται να αντιμετωπίσει περισσότερους πολιτικούς κινδύνους και η τύχη του μπορεί να συνδέεται στενά με το αποτέλεσμα των εκλογών. Με άλλα λόγια, υπάρχει ο κίνδυνος να τερματιστεί το έργο εάν ο Πρόεδρος Ερντογάν και το κόμμα του δεν τα πάνε καλά στις προσεχείς προεδρικές και κοινοβουλευτικές εκλογές.
Επιπλέον, η αυξανόμενη διαμάχη για το κανάλι μπορεί να αυξήσει τα αρνητικά συναισθήματα της τουρκικής κοινής γνώμης έναντι της Κίνας ως του κύριου χρηματοδότη του έργου. Η Κίνα αποτελεί ήδη στόχο σοβαρής κριτικής από ορισμένους πολιτικούς της αντιπολίτευσης και απλούς πολίτες λόγω της μεταχείρισης των Μουσουλμάνων Ουιγούρων στην επαρχία Σινγιάνγκ. Μια τρίτη διαφορά μεταξύ του καναλιού της Κωνσταντινούπολης και άλλων κινεζικών επενδύσεων στην Τουρκία προκύπτει από την αντίθεση της Ρωσίας. Η Ρωσία, η οποία είναι σημαντικός οικονομικός και στρατηγικός εταίρος της Κίνας, αντιτίθεται στην κατασκευή του καναλιού για στρατιωτικούς και λόγους ασφαλείας. Ανησυχεί πως το κανάλι της Κωνσταντινούπολης θα δώσει στις Ηνωμένες Πολιτείες και το ΝΑΤΟ ευκολότερη πρόσβαση στον Εύξεινο Πόντο. Επενδύοντας σε αυτό το έργο, η Κίνα κινδυνεύει να βιώσει κάποια ένταση με τη Ρωσία.
Αυτοί οι αρνητικοί παράγοντες είναι πιθανό να υπερτερούν των άμεσων αποδόσεων που θα κερδίσει η Κίνα από επενδύσεις στο έργο του καναλιού, το οποίο θα συνίσταται σε ρυθμίσεις κατανομής εσόδων με την τουρκική κυβέρνηση. Ωστόσο, τα τιμολόγια μεταφοράς στα εμπορικά πλοία δεν είναι πιθανό να είναι σημαντικά ή να παράγουν επαρκή έσοδα. Αυτό συμβαίνει επειδή εάν τα τέλη διέλευσης θα είναι πολύ υψηλά, πολλά πλοία ενδέχεται να συνεχίσουν να χρησιμοποιούν το Στενό του Βοσπόρου. Όπως αποδεικνύεται σε πολλά άλλα έργα του Belt and Road, η κινεζική κυβέρνηση λαμβάνει υπόψη πολλά μακροπρόθεσμα και έμμεσα οφέλη τέτοιων έργων.
Ένα από αυτά τα έμμεσα οφέλη για την Κίνα είναι ότι οι κινεζικές εταιρείες θα μπορούν να συμμετάσχουν σε πιο επικερδείς ευκαιρίες επενδύσεων σε ακίνητα στις νέες αστικές και εμπορικές ζώνες γύρω από το κανάλι. Όχι μόνο οι κινεζικές κατασκευαστικές εταιρείες θα επωφεληθούν από τη συμμετοχή σε αυτά τα έργα μεγάλης κλίμακας, αλλά πολλοί Κινέζοι πολίτες και επιχειρήσεις αναμένεται να αγοράσουν ακίνητα και να κάνουν επιχειρήσεις σε αυτές τις νεοσύστατες αστικές περιοχές.
Έχοντας ζωτικό ρόλο στο έργο, η Κίνα θα ενισχύσει περαιτέρω τους διπλωματικούς και οικονομικούς δεσμούς της με την τουρκική κυβέρνηση. Η Κίνα επενδύει σε μεγάλο βαθμό στις περιοχές της Ανατολικής Μεσογείου και των Βαλκανίων. Φαίνεται τώρα ότι με την ενθάρρυνση της κινεζικής κυβέρνησης, πολλές κινεζικές εταιρείες επιλέγουν την Τουρκία ως περιφερειακό κόμβο για τις δραστηριότητές τους σε ολόκληρη την περιοχή. Η συμμετοχή της Κίνας στο Κανάλι της Κωνσταντινούπολης θα οδηγήσει σε μια πιο ευνοϊκή και υποστηρικτική γνώμη της τουρκικής κυβέρνησης έναντι αυτών των κινεζικών επιχειρήσεων.
Σε αντίθεση με τα κόμματα της αντιπολίτευσης, η κυβέρνηση Ερντογάν υιοθέτησε πρόσφατα μια λιγότερο κριτική πολιτική έναντι της Κίνας όσον αφορά την εθνική ομάδα των Ουιγούρων. Αυτός ο ευχάριστος τόνος οφείλεται κυρίως στις αυξανόμενες οικονομικές σχέσεις μεταξύ Τουρκίας και Κίνας και στην εκτίμηση της κυβέρνησης του Προέδρου Ερντογάν για τις κινεζικές επενδύσεις. Σε μια εποχή που οι Ηνωμένες Πολιτείες και οι ευρωπαϊκές χώρες αυξάνουν την ένταση της φωνής τους ως προς την στήριξη των ανθρωπίνων δικαιωμάτων για τους Ουυγούρους, η πιο φιλική στάση της Τουρκίας είναι πολύ σημαντική και δικαιολογεί εν μέρει τη δέσμευση της Κίνας για το έργο του Καναλιού.
Συνολικά, φαίνεται ότι η δέσμευση της Κίνας για του Καναλιού της Κωνσταντινούπολης εν μέρει αποσκοπεί στην ενίσχυση των σχέσεών της με τον Πρόεδρο Ερντογάν, ο οποίος θεωρεί ότι το έργο αποτελεί κρίσιμο παράγοντα στην προσπάθεια επανεκλογής του στην προεδρία το 2023. Ωστόσο, αυτή η επένδυση θα ενισχύσει επίσης τη συμμετοχή της Κίνας στην οικονομία της Τουρκίας και θα εντάξει την Τουρκία βαθύτερα στην πρωτοβουλία Belt and Road στην Ανατολική Μεσόγειο και την Ευρασία. Σε μια εποχή που οι Ηνωμένες Πολιτείες εργάζονται σκληρά για να μειώσουν την οικονομική εξάρτηση των ευρωπαϊκών χωρών από την Κίνα, η Τουρκία φαίνεται να είναι τόσο σημαντική για την κινεζική κυβέρνηση που το Πεκίνο φαντάζει έτοιμο να διακινδυνεύσει να δημιουργήσει εντάσεις με τη Ρωσία για να ευχαριστήσει τον Πρόεδρο Ερντογάν υποστηρίζοντας την κατασκευή του καναλιού.
Ακόμα πιο σημαντικό από το να ενοχλεί τη Ρωσία, η Κίνα θα πρέπει επίσης να λάβει υπόψη τα συναισθήματα του τουρκικού λαού για το κανάλι της Κωνσταντινούπολης. Λαμβάνοντας υπόψη τις περιβαλλοντικές ανησυχίες, αυτά τα συναισθήματα φαίνεται να είναι πολύ πολωμένα. Ορισμένοι στην Τουρκία θεωρούν το κανάλι και άλλες κινεζικές επενδύσεις ως υποστήριξη της τουρκικής οικονομίας και μείωση του αρνητικού αντίκτυπου των δυτικών κυρώσεων. Άλλοι ανησυχούν ότι αυτά τα έργα ωφελούν τον Πρόεδρο Ερντογάν εις βάρος του εθνικού συμφέροντος της Τουρκίας. Ανησυχούν ότι με την υποστήριξη της Κίνας, ο Ερντογάν ακολουθεί μια πολιτική αντιπαράθεσης που θέτει σε κίνδυνο τις διπλωματικές σχέσεις με τη Δύση. Η υποστήριξη της Κίνας για το κανάλι της Κωνσταντινούπολης μπορεί να αυξήσει τα αρνητικά συναισθήματα προς την Κίνα, και τα αντιπολιτευόμενα πολιτικά κόμματα είναι βέβαιο ότι θα εκμεταλλευτούν αυτά τα συναισθήματα. Εάν ο Πρόεδρος Ερντογάν και το κόμμα αποτύχουν στις προσεχείς εκλογές του 2023, οι νέοι πολιτικοί ηγέτες ενδέχεται να μειώσουν αυτές τις ταχέως αναπτυσσόμενες διμερείς σχέσεις.