Αντίστροφη μέτρηση λίγων ωρών "τρέχει" μέχρι το άνοιγμα των "χαρτιών" της κυβέρνησης σε σχέση με την αναπροσαρμογή ή μη του κατώτατου μισθού. Σήμερα, στα πλαίσια της συνεδρίασης του Υπουργικού Συμβουλίου, αναμένεται να αποφασισθεί αν ο κατώτατος μισθός θα παραμείνει στο υφιστάμενο επίπεδο που βρίσκεται από το Φεβρουάριο του 2019, δηλαδή στα 650 ευρώ (μικτά) ή αν και πότε θα αυξηθεί.
Από: capital.gr
Του Δημήτρη Κατσαγάνη
Χθες, ο Υπ. Εργασίας, κος Κωστής Χατζηδάκης δήλωσε πως "και οι μικρομεσαίοι, η ΕΣΕΕ και η ΓΣΕΒΕΕ, τάσσονται υπέρ του "παγώματος" του μισθού επειδή έχει μεσολαβήσει μια ύφεση 8,2% πέρυσι.Η ΓΣΕΕ τάσσεται υπέρ μιας αύξησης από τα 650 ευρώ στα 751 ευρώ για λόγους στήριξης των εργαζομένων. Η κυβέρνηση έχει σταθμίσει όλα τα δεδομένα, βλέπει και τι έχει μεσολαβήσει και την προοπτική της οικονομίας και θα κινηθεί με έναν τρόπο συνετό και δίκαιο".
Κύκλοι του Υπ. Εργασίας αναφέρουν στο Capital.gr πως "το πιθανότερο σενάριο" είναι να αποφασισθεί μία αύξηση της τάξεως του 2%.
Ωστόσο (την ίδια ώρα που το σενάριο του "παγώματος" έως τα μέσα του 2022 φαίνεται να έχει απομακρυνθεί) σύμφωνα με τις τελευταίες πληροφορίες του Capital.gr δεν έχει "κλειδώσει" ο χρόνος εφαρμογής μίας τέτοιας απόφασης, δηλαδή αν αυτή η αύξηση θα δοθεί άμεσα δηλαδή, πχ από την 1η Αυγούστου 2021, προς τα τέλη του τρέχοντος έτους ή από την 1η Ιανουαρίου 2022. Στις δύο τελευταίες περιπτώσεις, ο κατώτατος μισθός θα μείνει "παγωμένος" έως τότε (δηλ. έως τα τέλη του 2021 ) στα 650 ευρώ (μικτά).
Μάλιστα, σύμφωνα με ορισμένες πληροφορίες, σε περίπτωση που προκριθεί το σενάριο της εφαρμογής της αύξησης τον Ιανουάριο του 2022, δεν θα πρέπει να αποκλείεται μία αύξηση μεγαλύτερη του 2%.
Επίσης, προς την ίδια κατεύθυνση (μίας αύξησης μεγαλύτερης του 2%) ανοιχτό παραμένει το εξής ενδεχόμενο : μία αύξηση του μικτού κατώτατου μισθού να συνδυαστεί και μία νέα μείωση των εισφορών, οδηγώντας σε ακόμα μεγαλύτερη αύξηση των καθαρών αποδοχών των μισθωτών του ιδιωτικού τομέα, καθώς μία νέα μείωση εισφορών θα αφορά και τις εισφορές του ασφαλισμένων και όχι μόνο των εργοδοτών.
Εξάλλου, μία παραπέρα μείωση των εργοδοτικών εισφορών θα αύξανε τη δυνατότητα των επιχειρήσεων να αυξήσουν τον καθαρό μισθό των εργαζομένων τους. Υπενθυμίζεται πως εκκρεμεί μία μείωση 1,1% στις εισφορές των μισθωτών, προκειμένου να υλοποιηθεί η κυβερνητική δέσμευση περί μείωσης του μη μισθολογικού κόστους κατά 5 μονάδες έως το 2023.
Σημειώνεται πως το 2020-21 οι εισφορές των μισθωτών έχουν μειωθεί κατά 3,9% (σ.σ. και έτσι μένουν ακόμα 1,1 μονάδες έως την υλοποίηση της δέσμευσης της κυβέρνησης). Παράλληλα, είναι ήδη ψηφισμένη (σ.σ. από την προηγούμενη κυβέρνηση και την έχει διατηρήσει η παρούσα), μείωση 0,5% στις εισφορές υπέρ της επικουρικής ασφάλισης από τα μέσα του 2022.
Όσον αφορά το Σχέδιο Πορίσματος του ΚΕΠΕ το οποίο παρέλαβε ο Υπ. Εργασίας, κος Κωστής Χατζηδάκης, προβλέπει τη διατήρηση του κατώτατου μισθού κατά την τρέχουσα περίοδο, την έγκαιρη αναγγελία της αναπροσαρμογής του και την ισχύ της αναπροσαρμογής από τις αρχές του έτους.
Χαρακτηριστικά, το εν λόγω Σχέδιο αναφέρει πως "εφόσον αποκατασταθεί η ομαλότητα στην οικονομία και αυτή καταγράψει συστηματικά θετικούς ρυθμούς ανάπτυξης υπάρχουν περιθώρια βελτίωσης του κατώτατου μισθού.
"Την τρέχουσα περίοδο με την έντονη αβεβαιότητα που υπάρχει ενώ η οικονομία ακόμα έχει περιορισμούς στη λειτουργία της και τα μέτρα στήριξης συνεχίζουν να υφίστανται θεωρούμε ότι δεν είναι σκόπιμο να υπάρξει κάποια επιπλέον διαταραχή στην αγορά εργασίας" σημειώνει το ΚΕΠΕ.
Όπως επίσης αναφέρεται στο ίδιο σχέδιο "ως γενικότερη αρχή τόσο το ΚΕΠΕ όσο και τα μέλη της Επιτροπής θεωρούν ότι οι αποφάσεις που θα αφορούν την αναπροσαρμογή του κατώτατου μισθού είναι σκόπιμο να μην είναι ξαφνικές και να μην ανατρέπουν τον οικονομικό προγραμματισμό των επιχειρήσεων.
Γενικότερα η έγκαιρη αναγγελία τους, καθώς και η ισχύς τους από την αρχή του επόμενου έτους θεωρούνται διεθνώς καλές πρακτικές.
Εφόσον η πρόταση Οδηγίας 18 για επαρκείς κατώτατους μισθούς στην Ευρωπαϊκή Ένωση γίνει δεκτή και η ελληνική νομοθεσία εναρμονιστεί σε αυτή ίσως είναι σκόπιμος ένας προγραμματισμός με βάση τον τελικό στόχο και τη μεταβατική περίοδο που θα ορίζεται” καταλήγει το ΚΕΠΕ.
Του Δημήτρη Κατσαγάνη
Χθες, ο Υπ. Εργασίας, κος Κωστής Χατζηδάκης δήλωσε πως "και οι μικρομεσαίοι, η ΕΣΕΕ και η ΓΣΕΒΕΕ, τάσσονται υπέρ του "παγώματος" του μισθού επειδή έχει μεσολαβήσει μια ύφεση 8,2% πέρυσι.Η ΓΣΕΕ τάσσεται υπέρ μιας αύξησης από τα 650 ευρώ στα 751 ευρώ για λόγους στήριξης των εργαζομένων. Η κυβέρνηση έχει σταθμίσει όλα τα δεδομένα, βλέπει και τι έχει μεσολαβήσει και την προοπτική της οικονομίας και θα κινηθεί με έναν τρόπο συνετό και δίκαιο".
Κύκλοι του Υπ. Εργασίας αναφέρουν στο Capital.gr πως "το πιθανότερο σενάριο" είναι να αποφασισθεί μία αύξηση της τάξεως του 2%.
Ωστόσο (την ίδια ώρα που το σενάριο του "παγώματος" έως τα μέσα του 2022 φαίνεται να έχει απομακρυνθεί) σύμφωνα με τις τελευταίες πληροφορίες του Capital.gr δεν έχει "κλειδώσει" ο χρόνος εφαρμογής μίας τέτοιας απόφασης, δηλαδή αν αυτή η αύξηση θα δοθεί άμεσα δηλαδή, πχ από την 1η Αυγούστου 2021, προς τα τέλη του τρέχοντος έτους ή από την 1η Ιανουαρίου 2022. Στις δύο τελευταίες περιπτώσεις, ο κατώτατος μισθός θα μείνει "παγωμένος" έως τότε (δηλ. έως τα τέλη του 2021 ) στα 650 ευρώ (μικτά).
Μάλιστα, σύμφωνα με ορισμένες πληροφορίες, σε περίπτωση που προκριθεί το σενάριο της εφαρμογής της αύξησης τον Ιανουάριο του 2022, δεν θα πρέπει να αποκλείεται μία αύξηση μεγαλύτερη του 2%.
Επίσης, προς την ίδια κατεύθυνση (μίας αύξησης μεγαλύτερης του 2%) ανοιχτό παραμένει το εξής ενδεχόμενο : μία αύξηση του μικτού κατώτατου μισθού να συνδυαστεί και μία νέα μείωση των εισφορών, οδηγώντας σε ακόμα μεγαλύτερη αύξηση των καθαρών αποδοχών των μισθωτών του ιδιωτικού τομέα, καθώς μία νέα μείωση εισφορών θα αφορά και τις εισφορές του ασφαλισμένων και όχι μόνο των εργοδοτών.
Εξάλλου, μία παραπέρα μείωση των εργοδοτικών εισφορών θα αύξανε τη δυνατότητα των επιχειρήσεων να αυξήσουν τον καθαρό μισθό των εργαζομένων τους. Υπενθυμίζεται πως εκκρεμεί μία μείωση 1,1% στις εισφορές των μισθωτών, προκειμένου να υλοποιηθεί η κυβερνητική δέσμευση περί μείωσης του μη μισθολογικού κόστους κατά 5 μονάδες έως το 2023.
Σημειώνεται πως το 2020-21 οι εισφορές των μισθωτών έχουν μειωθεί κατά 3,9% (σ.σ. και έτσι μένουν ακόμα 1,1 μονάδες έως την υλοποίηση της δέσμευσης της κυβέρνησης). Παράλληλα, είναι ήδη ψηφισμένη (σ.σ. από την προηγούμενη κυβέρνηση και την έχει διατηρήσει η παρούσα), μείωση 0,5% στις εισφορές υπέρ της επικουρικής ασφάλισης από τα μέσα του 2022.
Όσον αφορά το Σχέδιο Πορίσματος του ΚΕΠΕ το οποίο παρέλαβε ο Υπ. Εργασίας, κος Κωστής Χατζηδάκης, προβλέπει τη διατήρηση του κατώτατου μισθού κατά την τρέχουσα περίοδο, την έγκαιρη αναγγελία της αναπροσαρμογής του και την ισχύ της αναπροσαρμογής από τις αρχές του έτους.
Χαρακτηριστικά, το εν λόγω Σχέδιο αναφέρει πως "εφόσον αποκατασταθεί η ομαλότητα στην οικονομία και αυτή καταγράψει συστηματικά θετικούς ρυθμούς ανάπτυξης υπάρχουν περιθώρια βελτίωσης του κατώτατου μισθού.
"Την τρέχουσα περίοδο με την έντονη αβεβαιότητα που υπάρχει ενώ η οικονομία ακόμα έχει περιορισμούς στη λειτουργία της και τα μέτρα στήριξης συνεχίζουν να υφίστανται θεωρούμε ότι δεν είναι σκόπιμο να υπάρξει κάποια επιπλέον διαταραχή στην αγορά εργασίας" σημειώνει το ΚΕΠΕ.
Όπως επίσης αναφέρεται στο ίδιο σχέδιο "ως γενικότερη αρχή τόσο το ΚΕΠΕ όσο και τα μέλη της Επιτροπής θεωρούν ότι οι αποφάσεις που θα αφορούν την αναπροσαρμογή του κατώτατου μισθού είναι σκόπιμο να μην είναι ξαφνικές και να μην ανατρέπουν τον οικονομικό προγραμματισμό των επιχειρήσεων.
Γενικότερα η έγκαιρη αναγγελία τους, καθώς και η ισχύς τους από την αρχή του επόμενου έτους θεωρούνται διεθνώς καλές πρακτικές.
Εφόσον η πρόταση Οδηγίας 18 για επαρκείς κατώτατους μισθούς στην Ευρωπαϊκή Ένωση γίνει δεκτή και η ελληνική νομοθεσία εναρμονιστεί σε αυτή ίσως είναι σκόπιμος ένας προγραμματισμός με βάση τον τελικό στόχο και τη μεταβατική περίοδο που θα ορίζεται” καταλήγει το ΚΕΠΕ.