Πλήρη στοιχεία αποκαλυπτικά για τα αεροσκάφη VIP

Επειδή κάποιοι προσπαθούν να συσκοτίσουν την υπόθεση με ανακρίβειες, αοριστίες, προσωπικές επιθέσεις και επιφανειακές δικαιολογίες, ας δούμε ΟΛΑ τα στοιχεία που αφορούν τα αεροσκάφη VIP, από τότε που τα πρωτοπήραμε μέχρι και σήμερα.

υποναυάρχου ε.α.
προέδρου Κοινωνίας Αξιών

1. Επί κυβερνήσεως Κωνσταντίνου Μητσοτάκη έγιναν δύο προσκτήσεις αεροσκαφών VIP.
• Η πρώτη ήταν η μετατροπή ενός Boeing 727 της Ολυμπιακής σε VIP αεροσκάφος. Στο αεροσκάφος δόθηκε η ονομασία «Μέγας Αλέξανδρος», έκανε μόλις δύο ταξίδια στη Σαουδική Αραβία και στο Παρίσι και κρίθηκε οικονομικά ασύμφορο και παροπλίσθηκε.

• Η δεύτερη ήταν το μοιραίο Falcon (στο οποίο σκοτώθηκαν 7 άτομα μαζί με τον τότε υπουργό εξωτερικών Γιάννο Κρανιδιώτη), που το πήραμε στα αντισταθμιστικά για τα Mirage 2000. Μετά το δυστύχημα έμεινε καθηλωμένο για χρόνια σε αεροδρόμιο της Ελβετίας. Τελικά πουλήθηκε προ μερικών ετών. Τα Falcon 900 B έχουν εμβέλεια πτήσεως 3.500 μίλια περίπου.

2. Επί κυβερνήσεως Σημίτη έγιναν τρεις προσκτήσεις VIP αεροσκαφών.

• Το έτος 1999 έγινε η παραλαβή του Embraer -135LR (30 θέσεων) και εμβέλειας πτήσεως 1750 μιλίων περίπου , στο πλαίσιο των αντισταθμιστικών για τα ιπτάμενα ραντάρ Embraer που αποκτήσαμε από την Βραζιλία, κόστους περίπου 27 εκατ. δολάρια (μέσα στα αντισταθμιστικά). 

• Το 2002 αποκτήθηκε και δεύτερο αεροσκάφος Embraer -135BJ Legacy (θεωρήθηκε και αυτό ως μέρος των αντισταθμιστικών) , 13 θέσεων και ίδιας περίπου εμβέλειας πτήσεως, κόστους 27,5 εκατομμυρίων δολαρίων, κι αυτό με την ίδια μεθόδευση. 

• Το 2003, έγινε η παραλαβή του αεροπλάνου Gulfstream-V, το οποίο κόστισε 48 εκατομμύρια δολάρια, διαθέτει 15 θέσεις και έχει εμβέλεια πτήσεως 4.500 μίλια (ιδανικό για υπερατλαντικά ταξίδια)

ΚΟΣΤΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΧΡΗΣΗ ΤΩΝ ΑΕΡΟΣΚΑΦΩΝ

Σύμφωνα με την εφημερίδα της Κυβερνήσεως αρ. Φύλλου 2808/5 Νοεμβρίου, το κόστος ανά ώρα πτήσης κάθε αεροσκάφους είναι:
• Gulfstream V: €5.537/ώρα πτήσεως
• Embraer 135 LR και 135 BJ Legacy: €4.904
• Το προς πρόσκτηση Falcon: Η εταιρεία Dassault δίνει κόστος (με πρόβλεψη 200 ωρών το χρόνο) 6.430 δολάρια/ώρα πτήσεως, δηλαδή περίπου 5.500 ευρώ /ώρα πτήσεως. Εάν οι ώρες πτήσεως είναι 100 ετησίως, τότε η εταιρεία δίνει κόστος 8.641 δολ/ώρα πτήσεως, δηλαδή 7.280 ευρώ/ ανά ώρα πτήσεως

ΣΗΜ: Στο κόστος ανά ώρα πτήσεως περιλαμβάνονται και το κόστος συντήρησης και οι αμοιβές του πληρώματος (2.000 την ημέρα οπωσδήποτε για 5 άτομα) και τα τέλη υπερπτήσεων και παραμονής σε αεροδρόμια της ΕΕ, (εάν τα αεροσκάφη παραμείνουν μόνο για μερικές ώρες σε ημερήσια απασχόληση - περιλαμβάνονται και τα κόστη υπέρ-πτησης και παραμονής στα αεροδρόμια χωρών της ΕΕ, όπου υπάρχουν μικρότερες χρεώσεις. 

Εάν όμως παραμείνουν πέραν την μίας ημέρας για την επιστροφή, τότε θα υπάρχει αύξηση των εξόδων ανάλογα με τις ημέρες παραμονής στο αεροδρόμιο και την υποχρέωση αμοιβής και διανυκτερεύσεων για το πλήρωμα). Δεν έχει υπολογισθεί το κόστος των γευμάτων, διότι εξαρτάται από τον αριθμό των επιβαινόντων. 

Δηλαδή εάν υπολογίσουμε ότι ένα αεροσκάφος VIP πάει στις Βρυξέλλες και γυρίζει, με συνολική απασχόληση 10 ωρών (χωρίς διανυκτερεύσεις) το συνολικό κόστος είναι μεταξύ 50.000 - 55.000 ευρώ. 

ΑΝΤΙΣΤΑΘΜΙΣΤΙΚΑ ΚΑΙ ΑΓΟΡΕΣ ΑΕΡΟΣΚΑΦΩΝ

Αυτό που πρέπει να γνωρίζουμε είναι ότι τα «Αντισταθμιστικά οφέλη (Α-Ω)» προβλέπονται να δίνονται ως αντιστάθμισμα για τα εξοπλιστικά προγράμματα, προκειμένου να εξισορροπηθεί το μεγάλο κόστος που έχουν. Δεν δίνεται τίποτε τσάμπα, απλά με λογικά χαμηλότερο κόστος που οι εταιρείες το ενσωματώνουν τελικά στο συνολικό ποσό της προμήθειας.Συνήθως οι κυβερνήσεις κρύβουν το πραγματικό κόστος των αντισταθμιστικών (Α-Ω), αφού το εντάσσουν στο σύνολο του κόστους προμήθειας. Και είναι γνωστό ότι με τεχνάσματα, τα Α-Ω χρησιμοποιήθηκαν για να κερδοσκοπήσουν διάφοροι διεφθαρμένοι πολιτικοί και επιτήδειοι μεσάζοντες και γι’ αυτό καταργήθηκαν με νόμο το 2011. 

Όμως δεν είναι όλα τα Α-Ω αμαρτωλά. Υπάρχουν και κατηγορίες σημαντικές για την χώρα μας, τις οποίες θα μπορούσαμε να εκμεταλλευθούμε με διαφάνεια, έλεγχο, υπευθυνότητα, λογοδοσία και αποτελεσματικότητα όπως είναι:

• Η πρόβλεψη για συμπαραγωγές και η υποβοήθηση της αμυντικής βιομηχανίας.
• Η ανάπτυξη-ενίσχυση επιχειρηματικών δραστηριοτήτων στην Ελλάδα, που να συμβάλλουν στην αναβάθμιση της τεχνολογικής και παραγωγικής υποδομής της χώρας.

Συνεπώς δεν είναι ακριβής η δήλωση ότι το αεροσκάφος FALCON μας προσφέρεται δωρεάν.
Προφανώς και υπάρχει κρυμμένο κόστος στην συνολική κοστολόγηση της προμήθειας των Rafale.
Και όπως δημοσιεύεται σε πολλές εφημερίδες, έντυπες και διαδικτυακές, το κρυμμένο κόστος για το Falcon φθάνει τα 22 εκατ. ευρώ (μεταχειρ.) έναντι των 36 εκατ. ευρώ της αξίας του καινούριο (Οι σελίδες της εταιρείας αναφέρουν για τα Falcon της σειράς 900, κοστίζουν σήμερα καινούρια περίπου 44 εκατ. δολ. – δηλαδή 36.960.000 ευρώ πλήρως εξοπλισμένο). 

Οφείλει η κυβέρνηση να το ξεκαθαρίσει χωρίς λογιστικά τεχνάσματα (άλλωστε σύντομα θα μαθευτεί η αλήθεια από τις ανακοινώσεις της εταιρείας στον ξένο τύπο). 

Βέβαια όπως αναρωτιέται ο οιοσδήποτε εχέφρων και υπεύθυνος Έλληνας, αυτό που μας έλειπε ήταν ένα ακόμη αεροσκάφος VIP για να το πάρουμε με τα αντισταθμιστικά, ενώ έχουμε άλλα τρία ή θα ήταν καλύτερα να παίρναμε ανταλλακτικά για τα mirage, οπλικά συστήματα και συσκευές που μας λείπουν, ή ακόμη καλύτερα κάποιο έστω και μικρό πρόγραμμα συμπαραγωγής και μεταφοράς τεχνογνωσίας που θα προσέφερε και στην παραγωγική οικονομία; 

ΠΩΛΗΣΕΙΣ ΑΕΡΟΣΚΑΦΩΝ VIP ΠΟΥ ΠΟΤΕ ΔΕΝ ΕΓΙΝΑΝ

Ανακοινώθηκε από την κυβέρνηση ότι το αεροσκάφος Embraer Legacy, των 13 (ή 15) θέσεων, θα πωληθεί και το προϊόν της πώλησης θα χρησιμοποιηθεί για την κάλυψη άλλων αναγκών των Ενόπλων Δυνάμεων. 

Το τι ποσόν θα πιάσει είναι άγνωστο αυτή τη στιγμή, αλλά με δεδομένο ότι το 2013 βγάλαμε στο σφυρί το μεγαλύτερο Embraer 135LR με τιμή 7 εκατομμύρια ευρώ, και δεν πουλήθηκε, αντιλαμβάνεται κανείς την κάκιστη αυτή μεθόδευση. 

1) Ας θυμηθούμε ότι πρώτη η κυβέρνηση Καραμανλή είχε αποφασίσει να πωληθεί το μεγαλύτερο Embraer (30 θέσεων) για να αγορασθεί ακόμη ένα υπερσύγχρονο Gulfstream και ένα άλλο αεροσκάφος μικρότερης εμβέλειας. Ευτυχώς που δεν υλοποιήθηκε η απόφαση λόγω της δημόσιας κατακραυγής που υπήρξε!

2) Στη συνέχεια η κυβέρνηση Σαμαρά, μεσούσης της κρίσης χρέους , αποφάσισε το 2012 να κρατήσει για την κυβέρνηση μόνο το μεγάλο Gulfstream V, που κάνει και για υπερατλαντικά ταξίδια, όπως παρακάτω:

α) Το Embraer 30 θέσεων θα παραχωρηθεί στην Πολεμική Αεροπορία και θα χρησιμοποιηθεί τόσο για την εκπαίδευση των πιλότων των – ιδίου τύπου – ιπτάμενων ραντάρ, όσο και για την αεροκομιδή ασθενών, μοσχευμάτων κλπ, έτσι ώστε να αποφευχθεί η καταπόνηση των στρατιωτικών μεταγωγικών και να μειωθεί το κόστος μεταφοράς.

β) Το αεροσκάφος Embraer 13 θέσεων θα πωληθεί και το προϊόν της πώλησης θα χρησιμοποιηθεί για την κάλυψη άλλων αναγκών των Ενόπλων Δυνάμεων.

γ) Το αεροσκάφος Gulfstream V θα παραμείνει στην διάθεση της κυβέρνησης, αλλά θα παραχωρείται και αυτό – κατόπιν σχετικής αίτησης – στην Πολεμική Αεροπορία με σκοπό και πάλι την αποφυγή καταπόνησης των στρατιωτικών μεταγωγικών και τη μείωση του σχετικού κόστους 

Όμως ούτε η απόφαση αυτή υλοποιήθηκε όσον αφορά τις πωλήσεις.

3) Στην συνέχεια το 2015, η κυβέρνηση Τσίπρα αποφάσισε κι αυτή να πουλήσει ένα από τα δύο αεροσκάφη Embraer, με τιμή 7,7 εκατομ. Ευρώ.
Ούτε αυτή η απόφαση υλοποιήθηκε (ο ισχυρισμός ήταν ότι δεν βρέθηκε αγοραστής)

ΘΕΤΙΚΑ ΚΑΙ ΑΡΝΗΤΙΚΑ ΤΗΣ ΚΑΤΟΧΗΣ ΤΩΝ ΑΕΡΟΣΚΑΦΩΝ VIP

Τα θετικά της κατοχής των αεροσκαφών και της ένταξής τους στην Π.Α. είναι ότι χρησιμοποιούνται και για άλλες αποστολές, όπως ταχείες μεταφορές ασθενών, μοσχευμάτων κλπ. Ενώ αν χρησιμοποιούνταν αεροσκάφη C130 (κόστος ώρας πτήσεως 7. 667 ευρώ) θα ήταν πολύ μεγάλο το κόστος. Εάν χρησιμοποιούνται C-27 το κόστος είναι 4.088 Ευρώ/ώρα πτήσεως. 

Η εκπαίδευση των πιλότων για πτήσεις σε συνδυασμό με κάλυψη και άλλων αναγκών μεταφοράς προσωπικού και υλικού από την Π.Α. καθιστούν επιχειρησιακά χρήσιμα τα δυο Embraer,
Όμως η βασική τους αποστολή είναι να καλύπτουν τις κυβερνητικές ανάγκες για μετακινήσεις.
Τα τρία συνεπώς αεροσκάφη που έχουμε είναι υπεραρκετά και εάν θέλαμε να μειώσουμε συνολικά τα κόστη, θα μπορούσαμε να προμηθευτούμε ένα φθηνό μικρό αεροσκάφος για την Π.Α., με πολύ χαμηλό κόστος ωρών πτήσεως για την μεταφορά με πολύ χαμηλό κόστος των μοσχευμάτων και των ασθενών αλλά και άλλων πολυδάπανων σήμερα αποστολών.

ΚΑΤΑΛΗΓΟΝΤΑΣ

1) Όπως ξεκάθαρα διαπιστώνεται, δεν υπάρχει άμεση ανάγκη για προμήθεια νέου αεροσκάφους VIP, αφού τα υπάρχοντα υπερκαλύπτουν τις ανάγκες ακόμη και σε αριθμό αλλά και για τις υπερατλαντικές πτήσεις.

2) Τα αντισταθμιστικά δεν προσφέρονται τσάμπα, αλλά έχουν κρυμμένα/καλυμμένα κόστη είτε από την εταιρεία που υπερκοστολογεί άλλες παροχές για να ισοφαρίσει είτε από τις κυβερνήσεις για να κρύψουν κακές επιλογές και πρόσθετα έξοδα. Τα λογιστικά τεχνάσματα ήταν η πρώτη αιτία αδιαφάνειας που ευνόησε την διαφθορά, μαζί με τον ελλιπή έλεγχο και τις πελατειακές σχέσεις στην υλοποίησή τους. 

3) Αντί να πάρουμε ως αντισταθμιστικά οφέλη (Α-Ω) έστω και δωρεάν ένα αεροσκάφος VIP, θα ήταν καλύτερα να επαναδιαπραγματευθούμε για να καλύψουμε άλλες επιτακτικές ανάγκες για τα Mirage, τα ανταλλακτικά τους, τις συσκευές, τα οπλικά συστήματα, μεταφορά τεχνογνωσίας και συμπαραγωγή έστω και μικρών τμημάτων για τα Rafale. 

4) Και φυσικά αναρωτιόμαστε όλοι μας: 

Έχει αντιληφθεί η κυβέρνηση ότι η χώρα μας χρωστάει 380 δισεκατομμύρια ευρώ, ότι είναι η δεύτερη σε χρέος στον κόσμο, με συρρικνωμένο ΑΕΠ λιγότερο σήμερα από 165 δις ευρώ και με 4η μεγαλύτερη ύφεση στην ΕΕ 8,2% και ότι πρέπει να εξοικονομούμε χρήματα από παντού, και ότι δεν υπάρχουν περιθώρια για πολυτελείς δαπάνες;

Νεότερη Παλαιότερη
--------------
Ακούστε το τελευταίο ηχητικό από τη ΜΕΣΗ ΓΡΑΜΜΗ


Η Freepen.gr ουδεμία ευθύνη εκ του νόμου φέρει για τα άρθρα / αναρτήσεις που δημοσιεύονται και απηχούν τις απόψεις των συντακτών τους και δε σημαίνει πως τα υιοθετεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών ή ότι υπάρχει κάποιο σφάλμα, επικοινωνήστε μέσω e-mail