Από: capital.gr
Πλέον τα δεδομένα φαίνεται να αλλάζουν και όλες οι κινήσεις της φορολογικής δείχνουν ότι ο σχεδιασμός θα προχωρήσει με λίγες πιθανότητες για νέες αναβολές. Ο μοναδικός λόγος να μετατεθούν εκ νέου οι ημερομηνίες είναι ένα νέο lockdown που στην παρούσα φάση δεν φαίνεται ορατό. Σύμφωνα με τον νέο σχεδιασμό:
1. Διαβίβαση παραστατικών εσόδων στην πλατφόρμα myDATA
* Από 1.10.2021 διαβιβάζουν υποχρεωτικά τα παραστατικά εσόδων τους, που εκδίδουν από την ημερομηνία αυτή και μετά:
-
Οι επιχειρήσεις (φυσικά και νομικά πρόσωπα) με διπλογραφικά βιβλία με τζίρο άνω των 50.000 ευρώ.
-
Οι επιχειρήσεις (φυσικά και νομικά πρόσωπα) με απλογραφικά βιβλία με τζίρο άνω των 100.000 ευρώ.
*Από 1.11.2021 διαβιβάζουν υποχρεωτικά τα παραστατικά εσόδων τους όλες οι υπόλοιπες επιχειρήσεις.
*Τα παραστατικά εσόδων που έχουν εκδώσει ή θα εκδώσουν οι επιχειρήσεις μέχρι την ημερομηνία έναρξης υποχρεωτικής διαβίβασης, πρέπει να διαβιβαστούν στην πλατφόρμα του myDATA το αργότερο έως τις 31.03.2022. Σημειώνεται ότι ειδικά για το 2021 η υποχρέωση διαβίβασης αφορά μόνο τα παραστατικά εσόδων και όχι τους λογιστικούς χαρακτηρισμούς εξόδων.
Τι πρέπει να ξέρουν οι επιχειρήσεις στο ξεκίνημα των ηλεκτρονικών βιβλίων
-
Πώς αντιμετωπίζονται οι λοιπές επιβαρύνσεις πλην ΦΠΑ στην ψηφιακή πλατφόρμα myData;
Οι επιβαρύνσεις πλην ΦΠΑ (παρακρατούμενοι, λοιποί φόροι, χαρτόσημο, τέλη, κρατήσεις) παρότι δεν αποτελούν υποχρεωτικό περιεχόμενο του τιμολογίου, είναι υποχρεωτική η διαβίβασή τους στην ψηφιακή πλατφόρμα myData.
2. Ποιος έχει την υποχρέωση να διαβιβάζει τα παραπάνω δεδομένα;
Ο εκδότης.
3. Ποια είναι η υποχρέωση του Λήπτη σχετικά με τους παρακρατούμενους φόρους;
Ανεξάρτητα από την υποχρέωση του Εκδότη να διαβιβάζει τα παραπάνω
δεδομένα, υφίσταται η υποχρέωση στον Λήπτη ως προς την παρακράτηση
αυτών και την υποβολή της αντίστοιχης δήλωσης παρακρατούμενων.
4. Τι περιλαμβάνουν οι κρατήσεις στην ψηφιακή πλατφόρμα myData και γιατί δεν έχουν λίστα τιμών;
Οι κρατήσεις περιλαμβάνουν όλες τις περιπτώσεις επιβαρύνσεων που
αφορούν τους λοιπούς φορείς του Δημοσίου και στην πρώτη φάση λειτουργίας
δεν έχουν λίστα τιμών. Σε επόμενη φάση και όταν οι λίστες τιμών δοθούν
από τον αντίστοιχο φορέα θα δίνονται προς επιλογή για να τις διαβιβάζει
διακριτά ο Εκδότης. Στην παρούσα φάση αρκεί η διαβίβαση του συνολικού
ποσού.
5. Πώς χαρακτηρίζονται οι αναγραφόμενες αξίες εσόδων και εξόδων
στα παραστατικά που δεν επηρεάζουν το λογιστικό και φορολογικό
αποτέλεσμα, στην ψηφιακή πλατφόρμα myData;
Σε όλες τις περιπτώσεις που στα παραστατικά αναγράφονται αξίες
που δεν επηρεάζουν το λογιστικό και φορολογικό αποτέλεσμα της
επιχείρησης χαρακτηρίζονται με 1.95 "Λοιπά Πληροφοριακά Στοιχεία Εσόδων"
από τον Εκδότη και 2.95 "Λοιπά Πληροφοριακά Στοιχεία Εξόδων" από τον
Λήπτη.
6. Οι Φορολογικοί Αντιπρόσωποι με ΑΦΜ-ΦΠΑ Ελλάδας υποχρεούνται σε διαβίβαση δεδομένων στην ψηφιακή πλατφόρμα myData;
Οι Φορολογικοί Αντιπρόσωποι με ΑΦΜ-ΦΠΑ Ελλάδας στην πρώτη φάση
λειτουργίας της πλατφόρμας δεν είναι υπόχρεοι να διαβιβάζουν δεδομένα
στην ψηφιακή πλατφόρμα myData.
7. Οι ναυτιλιακές εταιρείες (του Α.Ν. 89/1967) υποχρεούνται σε διαβίβαση δεδομένων στην ψηφιακή πλατφόρμα myData;
Ναι, είναι υπόχρεες να διαβιβάζουν δεδομένα στην ψηφιακή πλατφόρμα myDATA.
8. Οι εταιρείες οι οποίες βρίσκονται υπό καθεστώς εκκαθάρισης υποχρεούνται σε διαβίβαση δεδομένων στην ψηφιακή πλατφόρμα myData;
Οι εταιρείες οι οποίες βρίσκονται υπό καθεστώς εκκαθάρισης, είναι
υπόχρεες να διαβιβάζουν δεδομένα στην ψηφιακή πλατφόρμα myDATA.
9. Ποια επιχείρηση θεωρείται μηχανογραφημένη για σκοπούς ψηφιακής πλατφόρμας myData;
Μηχανογραφημένη επιχείρηση για σκοπούς διασύνδεσης στην ψηφιακή
πλατφόρμα myData θεωρείται εκείνη που το λογισμικό της πληροί τις
προδιαγραφές που αναρτώνται στο σάιτ της Α.Α.Δ.Ε. http://www.aade.gr/mydata
10. Ποια επιχείρηση θεωρείται χειρόγραφη για σκοπούς ψηφιακής πλατφόρμας myData;
Χειρόγραφη επιχείρηση για σκοπούς διασύνδεσης στην ψηφιακή
πλατφόρμα myData θεωρείται εκείνη που το λογισμικό της δεν πληροί τις
προδιαγραφές που αναρτώνται στο σάιτ της Α.Α.ΔΕ. http://www.aade.gr/mydata, καθώς επίσης και οι περιπτώσεις χειρόγραφης τήρησης και έκδοσης λογιστικών αρχείων (βιβλίων - στοιχείων).
11. Πώς διαβιβάζονται τα δεδομένα στην περίπτωση αυτοτιμολόγησης;
Στην
περίπτωση αυτοτιμολόγησης την υποχρέωση διαβίβασης σύνοψης έχει πάντα ο
λήπτης αγαθών-υπηρεσιών που στην προκείμενη περίπτωση λειτουργεί ως
Εκδότης και διαβιβάζει και χαρακτηρισμούς συναλλαγών εξόδων. Η οντότητα
Λήπτης (πωλητής αγαθών-υπηρεσιών) διαβιβάζει μόνο χαρακτηρισμούς εσόδων.
12. Ποια η διαφορά του τίτλου κτήσης με την αυτοτιμολόγηση;
Η
περίπτωση της αυτοτιμολόγησης αφορά συναλλαγές μεταξύ υπόχρεων
οντοτήτων που γίνεται κατόπιν συμφωνίας ενώ η περίπτωση τίτλου κτήσης
αφορά συναλλαγές είτε με μη υπόχρεους (ιδιώτες), είτε με υπόχρεες
οντότητες αρνούμενες στην έκδοση παραστατικών.
13. Πώς αντιμετωπίζονται οι λοιποί φόροι, το χαρτόσημο και τα
τέλη στην ψηφιακή πλατφόρμα myData, τόσο από την πλευρά του Εκδότη όσο
και από την πλευρά του Λήπτη;
Για τον Εκδότη, οι λοιποί φόροι, το χαρτόσημο και τα τέλη αποτελούν ποσά προς απόδοση, ενώ για τον Λήπτη αποτελούν έξοδο.
14. Πώς διαβιβάζεται η εγγυοδοσία (κενές φιάλες) στη ψηφιακή πλατφόρμα myData;
Το συνολικό ποσό που αφορά εγγυοδοσία, έρχεται ως διακριτή γραμμή
στο παραστατικό που διαβιβάζεται και χαρακτηρίζεται ως 1.95 "Λοιπά
Πληροφοριακά Στοιχεία Εσόδων" από τον Εκδότη και 2.95 "Λοιπά
Πληροφοριακά Στοιχεία Εξόδων" από τον Λήπτη. Και στις δύο περιπτώσεις
(Εκδότη και Λήπτη) οι αναγραφόμενες αξίες δεν σχετίζονται με κωδικό Ε3
και δεν επηρεάζουν το λογιστικό και φορολογικό αποτέλεσμα.
15. Πώς διαβιβάζουν τα δεδομένα τους τα Νομικά Πρόσωπα μη Κερδοσκοπικού Χαρακτήρα στην ψηφιακή πλατφόρμα myData;
Τα Νομικά Πρόσωπα μη Κερδοσκοπικού Χαρακτήρα στην πρώτη φάση
λειτουργίας της πλατφόρμας διαβιβάζουν τα δεδομένα τους συγκεντρωτικά
στο τέλος του έτους μόνο μέσω των τύπων παραστατικών 17.4 "Λοιπές
εγγραφές τακτοποίησης εσόδων – Φορολογική Βάση" και 17.6 "Λοιπές
εγγραφές τακτοποίησης εξόδων – Φορολογική Βάση" και δεν έχουν υποχρέωση
για χαρακτηρισμό Ε3. Σε κάθε περίπτωση, έχουν την υποχρέωση να
διαβιβάσουν παραστατικά που εκδίδουν βάσει προδιαγραφών (σύνοψη -
χαρακτηρισμός) για συναλλαγές που υπόκεινται σε ΦΠΑ, καθ’ όσον αποκτούν
έσοδα από άσκηση επιχειρηματικής δραστηριότητας, τα οποία και
χαρακτηρίζουν με 1.95 Λοιπά Πληροφοριακά Στοιχεία Εσόδων. Στην περίπτωση
εξόδων που λαμβάνουν από υπόχρεους Εκδότες ημεδαπής τα χαρακτηρίζουν με
2.95 Λοιπά Πληροφοριακά Στοιχεία Εξόδων. Στις παραπάνω περιπτώσεις
περιλαμβάνονται και οι Αστικές μη Κερδοσκοπικές.
16. Πώς διαβιβάζονται τα δεδομένα στην περίπτωση ανάθεσης τιμολόγησης;
Στην
περίπτωση ανάθεσης τιμολόγησης την υποχρέωση διαβίβασης έχει πάντα η
τρίτη οντότητα στην οποία έχει ανατεθεί η τιμολόγηση, από την οντότητα
πωλητή αγαθών – υπηρεσιών και μόνο για τα δεδομένα της σύνοψης. Η
υποχρέωση διαβίβασης χαρακτηρισμού συναλλαγών της παραπάνω περίπτωσης
υφίσταται μόνο από την οντότητα πωλητή αγαθών - υπηρεσιών (πράγματι
υπόχρεος).
17. Ποια η διαφορά των χαρακτηρισμών 2.4 Γενικά Έξοδα με δικαίωμα έκπτωσης ΦΠΑ (-) / (+) και 2.3 Λήψη Υπηρεσιών (-) / (+);
Δεν υπάρχει καμία ουσιαστική διαφορά και ούτε καμία υποχρέωση για
τη διακριτή επιλογή των δύο χαρακτηρισμών. Προτείνεται στην περίπτωση
που η Επιχείρηση - Λήπτης λαμβάνει παραστατικά εξόδων που αντιστοιχούν
σε λήψη υπηρεσιών να επιλέγει ως χαρακτηρισμό το 2.3 Λήψη Υπηρεσιών (-) /
(+) και στην περίπτωση που η συναλλαγή αφορά έξοδα πλην υπηρεσιών να
επιλέγει ως χαρακτηρισμό το 2.4 Γενικά Έξοδα με δικαίωμα έκπτωσης ΦΠΑ
(-) / (+).
18. Ποιος χαρακτηρισμός εξόδων χρησιμοποιείται στην περίπτωση που επιλέγεται ή απαιτείται η εξοδοποίηση του ΦΠΑ;
Στην περίπτωση που η Επιχείρηση- Λήπτης λαμβάνει παραστατικά
εξόδων και επιλέγει ή απαιτείται η εξοδοποίηση του ΦΠΑ επιλέγει ως
χαρακτηρισμό εξόδων το 2.5 Γενικά Έξοδα χωρίς δικαίωμα έκπτωσης ΦΠΑ (-) /
(+). Στην περίπτωση αυτή το ποσό ΦΠΑ προστίθεται στην καθαρή αξία και
δεν σχετίζεται με τους κωδικούς εισροών της Περιοδικής Δήλωσης ΦΠΑ.
19. Ποια η διαφορά του Τύπου Παραστατικού 5.1 Πιστωτικό Τιμολόγιο
/ Συσχετιζόμενο και του 5.2 Πιστωτικό Τιμολόγιο / Μη Συσχετιζόμενο;
Ο Τύπος Παραστατικού 5.1 περιλαμβάνει περιπτώσεις πιστωτικών που
συσχετίζονται με προηγούμενο τιμολόγιο και περιλαμβάνει όλες τις
περιπτώσεις παραστατικών εσόδων ημεδαπής και αλλοδαπής (ενδοκοινοτικές,
τρίτων χωρών). Σε κάθε περίπτωση είναι υποχρεωτική η αναγραφή του
συσχετιζόμενου Μοναδικού Αριθμού Καταχώρισης (ΜΑΡΚ) του αρχικού
παραστατικού. Ο Τύπος Παραστατικού 5.2 περιλαμβάνει είτε περιπτώσεις
πιστωτικών τζίρου που δεν σχετίζονται άμεσα με συγκεκριμένα παραστατικά
που έχουν εκδοθεί προγενέστερα, είτε περιπτώσεις πιστωτικών που μπορεί
να συσχετίζονται με παραστατικά που έχουν εκδοθεί προγενέστερα αλλά δεν
επιλέγεται από την επιχείρηση ο άμεσος συσχετισμός τους. Επίσης
περιλαμβάνει όλες τις περιπτώσεις παραστατικών εσόδων ημεδαπής και
αλλοδαπής (ενδοκοινοτικές, τρίτων χωρών).
20. Στην περίπτωση που το Δημόσιο, οι Περιφέρειες, οι Νομαρχίες,
οι Δήμοι, οι Κοινότητες και τα λοιπά νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου,
που εξαιρούνται από την υποχρέωση διαβίβασης δεδομένων εκδώσουν
παραστατικό με ΦΠΑ τι υποχρέωση έχουν;
Έχουν την υποχρέωση να το διαβιβάσουν στην ψηφιακή πλατφόρμα myDATA, μέσω των καναλιών διαβίβασης που προβλέπονται από την Α.1138/2020 και συγκεκριμένα είτε μέσω ERP είτε μέσω της Ειδικής Φόρμας Καταχώρησης εφόσον πληροί τα κριτήρια.
21. Η διαβίβαση παραστατικών για σκοπούς ΦΠΑ καθιστά τον φορέα
του Δημοσίου συνολικά υπόχρεο στη διαβίβαση δεδομένων στην ψηφιακή
πλατφόρμα myDATA ;
Όχι.
22. Οι φορείς του Δημοσίου μπορούν να συμμετέχουν προαιρετικά στη διαδικασία διαβίβασης δεδομένων στην ψηφιακή πλατφόρμα myDATA
Ναι.
23. Στην περίπτωση που επιχείρηση διαβιβάσει έναν Τύπο
Παραστατικού στην ψηφιακή πλατφόρμα myDATA και ενώ έχει πάρει ΜΑΡΚ εκ
των υστέρων διαπιστωθεί ανακρίβεια στα αξιακά δεδομένα για το 2020 και
2021 θα έχει κυρώσεις;
Όχι, το έτος 2020 είναι έτος εκπαίδευσης και το 2021 είναι έτος
ανοχής στις εκπρόθεσμες και ανακριβείς διαβιβάσεις. Πρωταρχικός στόχος
του έργου είναι η δυνατότητα των επιχειρήσεων να μπορούν να διαβιβάζουν
μέσω των πέντε καναλιών διαβίβασης. Σε κάθε περίπτωση για το 2021 και
έως την υποβολή της Δήλωσης Φορολογίας Εισοδήματος φορολογικού έτους
2021 οι επιχειρήσεις έχουν την υποχρέωση να διαβιβάσουν όλα τα δεδομένα
τους με ακρίβεια σε σχέση με τα δεδομένα των βιβλίων τους και του Ε3.
25. Στην περίπτωση που επιχείρηση για κάθε είδους συναλλαγή
(χονδρική - λιανική, εμπορία - παροχή, ημεδαπής και αλλοδαπής) κατά τη
διάρκεια έκδοσης παραστατικού η διαβίβαση δεν ολοκληρωθεί σε πραγματικό
χρόνο και το παραστατικό δεν πάρει ΜΑΡΚ, η συναλλαγή παραμένει σε
αναμονή έως την ολοκλήρωση της διαβίβασης στην ψηφιακή πλατφόρμα myDATA;
Όχι, ποτέ δεν σταματά συναλλαγή με αναμονή για χορήγηση ΜΑΡΚ. Σε κάθε περίπτωση η συναλλαγή συνεχίζεται κανονικά, η διαβίβαση ολοκληρώνεται επιτυχώς και λαμβάνει ΜΑΡΚ σε σύντομο δεύτερο χρόνο από τον πραγματικό χρόνο της συναλλαγής. Σε αυτές τις περιπτώσεις το παραστατικό εκδίδεται και διαβιβάζεται πάντα με διακριτή ένδειξη για την απώλεια διασύνδεσης και την απόκλιση από τον πραγματικό χρόνο συναλλαγής. Σε κάθε περίπτωση η παραπάνω ασυνέπεια διαβίβασης σε πραγματικό χρόνο (π.χ. απώλεια internet, διακοπή ρεύματος κ.ά.) καταγράφεται σε σχέση με το πλήθος παραστατικών και τη συχνότητα που συμβαίνει.