Naftali Bennett during a visit to China in 2014 when he served as Israel’s minister of economy.
(photo credit: Courtesy)
|
Του ΓΙΑΚΟΒ ΚΑΤΖ - jpost.com / Παρουσίαση Freepen.gr
Όταν ο πρωθυπουργός Ναφτάλι Μπένετ ταξιδέψει στην Ουάσινγκτον τις επόμενες εβδομάδες - η τελική ημερομηνία δεν έχει οριστεί ακόμη - θα συναντήσει έναν πρόεδρο που βρίσκεται ψηλά και έτοιμος να αντιμετωπίσει τον μεγαλύτερο αντίπαλο της Αμερικής.
Αυτός ο αντίπαλος δεν είναι το Ιράν, η ισλαμική τρομοκρατία στη Μέση Ανατολή ή ακόμη και η Ρωσία του Βλαντιμίρ Πούτιν. Είναι η Κίνα και το Ισραήλ βρίσκεται στη λάθος πλευρά αυτών των γραμμών μάχης.
Ο Μπένετ θα πρέπει να το έχει υπόψη του, διότι ενώ θα μπει στο Οβάλ Γραφείο με την ελπίδα να εξασφαλίσει δεσμεύσεις ασφαλείας απέναντι στο Ιράν και τη Συρία, ο Πρόεδρος Τζο Μπάιντεν και το ανώτερο επιτελείο του ζητούν το Ισραήλ να διακόψει τη σχέση του με την Κίνα. Θα χαρούν να μιλήσουν για το Ιράν, τους Παλαιστίνιους και να διατηρήσουν το ποιοτικό στρατιωτικό πλεονέκτημα των IDF, αλλά θέλουν επίσης ασφαλείς δεσμεύσεις για την Κίνα.
«Πρέπει να ξυπνήσουμε», δήλωσε ένας κορυφαίος κυβερνητικός αξιωματούχος αυτήν την εβδομάδα.
Αυτό είναι το πρίσμα μέσα από το οποίο θα πρέπει κανείς να δει το νομοσχέδιο υποδομής αξίας 1 τρισεκατομμυρίου δολαρίων που έφερε ο Μπάιντεν στη Γερουσία αυτήν την εβδομάδα. Ναι, θα αναβαθμίσει τους επιδεινωμένους δρόμους και τις γέφυρες της Αμερικής και θα χρηματοδοτήσει νέες ευρυζωνικές πρωτοβουλίες. αλλά θα βοηθήσει επίσης τις ΗΠΑ να παραμείνουν σε ανταγωνισμό με την Κίνα, η οποία χτυπάει τις επενδύσεις της Δύσης σε υποδομές εδώ και χρόνια. Όπως ο Μπάιντεν προειδοποίησε μια ομάδα γερουσιαστών τον Φεβρουάριο για το Πεκίνο: «Αν δεν κινηθούμε, θα φάνε το μεσημεριανό μας».
Ενώ ορισμένοι βλέπουν τον Μπάιντεν να συνεχίζει απλώς την αντι-κινεζική πολιτική του Ντόναλντ Τραμπ, ο νέος πρόεδρος φαίνεται να καθοδηγείται από μια σαφή στρατηγική και όχι μόνο δηλώσεις. Δουλεύει για να υπονομεύσει το Πεκίνο σε πολλά μέτωπα - κυρώσεις, συμβουλές κατά της επιχειρηματικής δραστηριότητας στο Χονγκ Κονγκ και κατηγορεί ανοιχτά το κινεζικό Υπουργείο Εξωτερικής Ασφάλειας για κυβερνοεπιθέσεις κατά της Δύσης.
Το Ισραήλ έλαβε μια γεύση από αυτήν την απειλή στον κυβερνοχώρο αυτή την εβδομάδα, όταν η διεθνής εταιρεία κυβερνοασφάλειας FireEye ανακοίνωσε ότι η Κίνα έχει χακάρει δεκάδες δημόσιες και ιδιωτικές ισραηλινές εταιρείες τεχνολογίας και υποδομής στο πλαίσιο σχεδίου κλοπής τεχνολογίας και πληροφοριών.
Αυτή είναι η ίδια Κίνα που...τρώει την υποδομή του Ισραήλ την τελευταία δεκαετία. Λιμάνια, σταθμοί παραγωγής ενέργειας, γέφυρες, σήραγγες και πολλά άλλα έχουν κατασκευαστεί από την Κίνα. Όλα δείχνουν πως ο Μπάιντεν θα το συζητήσει με τον Μπένετ όταν οι δυο τους συναντηθούν. Ορισμένοι στην κυβέρνηση του Ισραήλ έχουν συστήσει τη σύγκληση του υπουργικού συμβουλίου ασφαλείας για να συζητήσουν το θέμα. Είναι τόσο σημαντικό.
Ενώ οι αξιωματούχοι του Τραμπ προσπάθησαν να ωθήσουν την προηγούμενη κυβέρνηση να καταπολεμήσει τις κινεζικές επενδύσεις στο Ισραήλ, ο πρώην πρωθυπουργός Μπέντζαμιν Νετανιάχου δεν έκανε πολλά εκτός από το να αγοράσει χρόνο, με τη δημιουργία ενός αδύναμου μηχανισμού εποπτείας το 2019 που οι αξιωματούχοι παραδέχονται ότι είναι ανίσχυρος. Οι Αμερικανοί το έχουν παρατηρήσει και θέλουν να δουν πιο σκληρή δράση.
Αυτό μας οδηγεί στην καθυστέρηση στην ανακοίνωση των κατασκευαστικών εταιρειών που κέρδισα τον διαγωνισμό για την κατασκευή των νέων πράσινων και μοβ γραμμών του ελαφρού σιδηροδρόμου του Τελ Αβίβ. Η NTA, η χρηματοδοτούμενη από την κυβέρνηση εταιρεία που είναι υπεύθυνη για το σχεδιασμό και την κατασκευή του συστήματος διαμετακόμισης-το οποίο διευθύνεται από τον πρώην αξιωματικό της Υπηρεσίας Φυλακών Haim Glick-έχει καθυστερήσει να πάρει μια τελική απόφαση.
(Επίσημα, ο εκπρόσωπος Τύπου της NTA, Avi First ισχυρίστηκε την Πέμπτη πως η εταιρεία περίμενε το υπουργείο Οικονομικών να του επιτρέψει να ανοίξει τους φακέλους. Ερωτηθείς για τον ισχυρισμό, ο εκπρόσωπος του υπουργείου Οικονομικών Lilach Weissman, ο οποίος εκπροσωπεί τον γενικό διευθυντή Ram Belinkov, ο οποίος επίσης υπηρετεί ως πρόεδρος του ΝΤΑ, αρνήθηκε να απαντήσει).
Η καθυστέρηση στην ανακοίνωση του νικητή έχει διπλωματική αίσθηση για το Ισραήλ, εάν ο διαγωνισμός έχει καταλήξει στην China Railway Construction Company (CRCC), μέλος ενός από τους ομίλους που ανταγωνίζονται για τη συμφωνία πολλών δισεκατομμυρίων δολαρίων.
Η CRCC είναι πολύ γνωστή στο Ισραήλ και εργάζεται εδώ και χρόνια. Μία από τις θυγατρικές της, η China Civil Engineering Construction Corp (CCECC), έσκαψε τη σήραγγα Gilon στο Βορρά το 2014 με κόστος περίπου 200 εκατομμύρια δολάρια, εργάστηκε ως υπεργολάβος στο έργο της σήραγγας Carmel για περίπου 150 εκατομμύρια δολάρια. Το 2010, και τα τελευταία δύο χρόνια εργάζεται στην Κόκκινη Γραμμή του Τελ Αβίβ στον ελαφρύ σιδηρόδρομο ύψους 500 εκατομμυρίων δολαρίων.
Ο Μπάιντεν εξέδωσε εκτελεστικό διάταγμα τον Ιούνιο που απαγόρευε σε αυτές τις εταιρείες να λαμβάνουν οποιεσδήποτε αμερικανικές επενδύσεις, λόγω υπόπτων σχέσεων με την κινεζική αμυντική βιομηχανία. Έτσι, οι Αμερικανοί δεν μπορούν να συνεργαστούν με την CRCC, αλλά το Ισραήλ φαίνεται να πιστεύει πως μπορεί.
Ο νικητής του διαγωνισμού είχε αρχικά προγραμματιστεί να ανακοινωθεί τον Ιούνιο. Ορισμένοι ειδικοί του κλάδου έχουν εικάσει ότι ο Bennett θέλει να καθυστερήσει την ανακοίνωση μέχρι τη συνάντησή του με τον Biden.
Εάν αυτή είναι η στρατηγική του, ο πρωθυπουργός μπορεί να θέλει να το ξανασκεφτεί. Ναι, μόλις ανακοινωθεί ο νικητής του διαγωνισμού είναι σχεδόν αδύνατο να ακυρωθεί η απόφαση. Αλλά ο Μπένετ θα ήταν σοφό να αποφύγει την ανακοίνωση της NTA ότι η CRCC κέρδισε το διαγωνισμό λίγες εβδομάδες αφότου επέστρεψε από τις διαβεβαιώσεις στην Ουάσινγκτον πως θα διακόψει τους δεσμούς του Ισραήλ με την Κίνα. Αυτό θα προκαλέσει μόνο μεγαλύτερο πρόβλημα στο Ισραήλ.
Όπως και να έχει, το Ισραήλ πρέπει να πατήσει προσεκτικά τα επόμενα χρόνια. Η Αμερική έρχεται ενάντια στην Κίνα με όλη την οικονομική της δύναμη. Το Ισραήλ δε θα μπορεί να πει ότι δεν το ήξερε.