Σύμφωνα με τους αναλυτές, η απόφαση προκλήθηκε από την ήρεμη στάση του Μαρόκου και από τις ευρείες αντιδράσεις χλευασμού και σαρκασμού στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης μετά την απόφαση της Αλγερίας να διακόψει τους δεσμούς με τον Ραμπάτ.
Ο υπουργός Εξωτερικών Ramtane Lamamra δεν είχε αναφέρει την απόφαση σχετικά με τον αγωγό φυσικού αερίου κατά τη διάρκεια της διάσκεψης κατά την οποία ανακοίνωσε την αναστολή των διπλωματικών σχέσεων, αν και μίλησε εκτενώς για τα κίνητρα της κίνησης και τι θα συνεπαγόταν, επιβεβαιώνοντας έτσι πως η απόφαση ήταν στη συνέχεια λαμβάνεται ως απάντηση στην απαθή στάση του Μαρόκου.
Ο υπουργός Ενέργειας της Αλγερίας Μοχάμεντ Αρκάμπ επιβεβαίωσε την Πέμπτη ότι όλες οι προμήθειες φυσικού αερίου της Αλγερίας στην Ισπανία και από εκεί στην Ευρώπη θα πραγματοποιηθούν στο μέλλον μέσω του αγωγού Medgaz που διασχίζει τη Μεσόγειο.
Το Μαρόκο προμηθεύεται σήμερα φυσικό αέριο μέσω του αγωγού Μαγκρέμπ-Ευρώπης (GME) που συνδέει την Αλγερία με την Ισπανία και διασχίζει το βασίλειο.
Η Αλγερία έχει έναν δεύτερο αγωγό, τον Medgaz, που δε διασχίζει το Μαρόκο, και ο υπουργός Ενέργειας Μοχάμεντ Αρκάμπ δήλωσε ότι θα προμηθεύσει το σύνολο των αποθεμάτων φυσικού αερίου της Ισπανίας.
Ο Medgaz συνδέει άμεσα τις εγκαταστάσεις της στη δυτική πόλη Beni Saf με την Almeria, στη νοτιοανατολική Ισπανία, με ετήσια χωρητικότητα 8 δισεκατομμυρίων κυβικών μέτρων.
Ο μαροκινός ειδικός στο διεθνές δίκαιο, Sabri El-Ho, δήλωσε πως η Αλγερία πιστεύει ότι με αυτό το βήμα θα μειώσει τα μαροκινά έσοδα. Τα ετήσια κέρδη από τη διέλευση του αγωγού μέσω του μαροκινού εδάφους υπολογίζονται σε περίπου 50 εκατομμύρια δολάρια.
Μιλώντας στο The Arab Weekly, ο El-Ho πρόσθεσε: «Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο η Αλγερία πρόσφατα επέκτεινε μια γραμμή και τη συνέδεσε με τον παλιό αγωγό για να αυξήσει τη χωρητικότητά της. Ο στόχος είναι να επιτευχθεί, πριν από το τέλος Οκτωβρίου 2021, μια ικανότητα που να καλύπτει τις ανάγκες της Ισπανίας σε φυσικό αέριο χωρίς τον αγωγό Μαγκρέμπ που διέρχεται από το Μαρόκο».
Ο Sabri El-Ho κατέληξε στο συμπέρασμα ότι «η πρόθεση υπήρχε. Η κίνηση ήταν σαφώς προμελετημένη».
Οι ειδικοί στις διεθνείς σχέσεις συμφωνούν ότι το τεντωμένο χέρι του Μαρόκου και η συγκρατημένη απάντησή του στη διακοπή των δεσμών φαίνεται να δυσαρέστησε τους Αλγερινούς υπεύθυνους λήψης αποφάσεων που επέλεξαν την κλιμάκωση. Οι ειδικοί τονίζουν πως η απόφαση της Αλγερίας είναι πολιτική και δεν θα επιτύχει τον σκοπό της να πιέσει το Μαρόκο.
Ο μαροκινός οικονομολόγος Driss Elfina τόνισε ότι η απόφαση της Αλγερίας προορίζεται μόνο για εσωτερική κατανάλωση, ώστε να δείξει πως η διακοπή των διπλωματικών σχέσεων δεν θα είναι χωρίς οικονομικές συνέπειες για το Μαρόκο. Επισήμανε ότι «το Μαρόκο λαμβάνει προμήθειες φυσικού αερίου από πολλές χώρες, κυρίως τις Ηνωμένες Πολιτείες, την Ισπανία και τη Νορβηγία».
Σχολιάζοντας την απόφαση, η γενική διευθύντρια του Μαροκινού Γραφείου Υδρογονανθράκων και Ορυκτών, Amina Benkhadra, δήλωσε στον ιστότοπο Maroc-Le Jour ότι το Μαρόκο υποστηρίζει τη συνέχιση της χρήσης του αγωγού που μεταφέρει φυσικό αέριο από την Αλγερία στην Ισπανία μέσω μαροκινού εδάφους.
Πρόσθεσε πως το Μαρόκο εξέφρασε αυτή τη θέση τόσο σε ιδιωτικές συνομιλίες όσο και σε δημόσιες δηλώσεις, τονίζοντας ότι ο αγωγός αντιπροσωπεύει ένα μέσο περιφερειακής συνεργασίας.
Η τριμερής συμφωνία μεταξύ Αλγερίου, Ραμπάτ και Μαδρίτης λήγει στις 31 Οκτωβρίου και ο αγωγός εγγυάται την παροχή φυσικού αερίου από την Αλγερία στην Ισπανία και την Πορτογαλία μέσω Μαρόκου.
Τα αλγερινά μέσα ενημέρωσης ανέφεραν προηγουμένως ότι η Αλγερία σκόπευε να επιβάλει νέους συμβατικούς όρους στο Μαρόκο για την εμπορία ποσοτήτων φυσικού αερίου 1 δισεκατομμυρίου κυβικών μέτρων ετησίως, για την κάλυψη των αναγκών Ισπανίας και Πορτογαλίας σε φυσικό αέριο μέσω του αγωγού «Medgaz».
Κατά συνέπεια, το Ραμπάτ θα χάσει το πλεονέκτημα των δικαιωμάτων διαμετακόμισης και θα αναγκαστεί να αποδεχτεί τους νέους όρους που επέβαλε η Αλγερία βάσει των τιμών της αγοράς, οι οποίες έχουν αυξηθεί κατά 640 τοις εκατό.
Η Driss Elfina τόνισε πως μετά την απόφαση, είναι απαραίτητο να επιστρέψουμε στη συμφωνία που δεσμεύει τη Sonatrach και τα μαροκινά μέρη, και εάν υπάρχει παραβίαση των όρων αυτής της συμφωνίας, είναι δικαίωμα του Μαρόκου - ή άλλων ενδιαφερομένων μερών - να ζητήσει αποζημίωση για ζημίες.
Θεώρησε ότι η απόφαση δεν είναι προς το συμφέρον της Αλγερίας, καθώς η Sonatrach γνωρίζει πολύ καλά πως η διατήρηση του αγωγού που συνδέει την Αλγερία με το Μαρόκο είναι απαραίτητη για τη Sonatrach, ακόμη και αν πρόκειται απλώς να προβλεφθεί οποιαδήποτε έκτακτη ανάγκη που θα επηρεάσει τον αγωγό που περνά από την Αλγερία στην Ισπανία.
Ο Sabri El-Ho πιστεύει ότι η Αλγερία κάνει επίσης ελιγμούς ώστε να αποτρέψει το Μαρόκο από την αναθεώρηση των τελών διαμετακόμισης, διότι από τον ερχόμενο Μάρτιο, η υποδομή θα είναι ιδιοκτησία του Μαρόκου και, ως εκ τούτου, τα τέλη διαμετακόμισης θα υπόκεινται σε αναθεώρηση ώστε να συμπεριλαμβάνεται το κόστος της υποδομής.