freegr / pixabay |
Από: ypodomes.com - Νίκος Καραγιάννης
Αναθέτουσα Αρχή του έργου είναι η ΣΤΑΣΥ Α.Ε. η οποία είναι ο operator του δικτύου Μετρό. Το κόστος του έργου εκτιμήθηκε σε ποσό με ΦΠΑ, 86,8 εκατ. ευρώ (ποσό χωρίς ΦΠΑ 70 εκατ. ευρώ). Η δημοπράτηση του έργου θα πραγματοποιηθεί την 1η Νοεμβρίου και στις 5 του ίδιου μήνα θα γίνει η αποσφράγιση των προσφορών.
Για το έργο αναμένεται να ενδιαφερθούν μεγάλες πολυεθνικές κατασκευής συρμών από Ευρώπη και όχι μόνο, όπως η Siemens, Alstom που έχουν ήδη συμμετέχει και προμηθεύσει συρμούς στο δίκτυο του Μετρό.
Έργο με το κλειδί στο χέρι
Η διάρκεια των έργων εκτιμήθηκε σε 34 μήνες από την υπογραφή της σύμβασης. Αν το έργο υπογραφεί μέσα στο 2022, τότε στο σύνολο τους οι συρμοί θα έχουν εκσυγχρονιστεί μέχρι το 2025. Πέρα από την συνολική προθεσμία, θα γίνει τμηματική παράδοση των συρμών. Ο πρώτος “νέος” συρμός θα παραδοθεί σε χρόνο 19 μηνών (570 ημερών) από την ημέρα υπογραφής της σύμβασης, άλλοι τέσσερις στους 25 μήνες, και άλλοι πέντε στους 30 μήνες.
Οι νέοι συρμοί δεν θα θυμίζουν σε τίποτα τους σημερινούς καθώς θα έχουν πλέον την ίδια εμφάνιση και χαρακτηριστικά με τους συρμούς των γραμμών 2 και 3. Αναφορικά με το περίβλημα δεν προβλέπεται να γίνει κάποια αλλαγή, ωστόσ οταν θα ολοκληρωθεί η μελέτη του πρώτου συρμού από τον ανάδοχο θα συζητηθεί και το θέμα του χρωματισμού. Δηλαδή αν προταθεί να αλλάξει η σημερινή εμφάνιση με κάποιο άλλο χρωματισμό που μπορεί να έχει αντι-γκράφιτι τεχνολογίες.
Πρόκειται για έργο που δημοπρατείται ως σύμβαση «με το κλειδί στο χέρι» (turn-key project), υπό την έννοια ότι ο ανάδοχος αναλαμβάνει στο πλαίσιο των αναλυτικών προδιαγραφών και λειτουργικών απαιτήσεων της παρούσας να παραδώσει τους 14 συρμούς των 5 οχημάτων της Γραμμής 1, ήτοι συνολικά εβδομήντα (70) οχήματα, πλήρως αναβαθμισμένους και ικανούς για παραγωγική λειτουργία για τα επόμενα 25 χρόνια από την ολοκλήρωση της σύμβασης.
Πως θα μεταμορφωθούν οι συρμοί
Συνοπτικά το αντικείμενο περιλαμβάνει: αντικατάσταση παραθύρων, καθισμάτων, συντήρηση του συστήματος κλιματισμού, νέο δάπεδο και πλευρικά τοιχώματα, θα εγκατασταθεί φωτισμός LED και νέο κλειστό κύκλωμα καμερών, οθόνες πληροφόρησης κοινού. Οι συρμοί θα είναι προσβάσιμοι στα ΑΜΕΑ ενώ προβλέπεται και η τοποθέτηση ζωνών ασφαλείας για τα αμαξίδια. Αναλυτικά:
A) Αναβάθμιση (μελέτη, ανασχεδίαση, προμήθεια/κατασκευή, εγκατάσταση εξοπλισμού, υπηρεσίες συντήρησης/επισκευής εξοπλισμού, προμήθεια ειδικών εργαλείων και διαγνωστικού εξοπλισμού, εκπαίδευση προσωπικού, δοκιμές και θέση σε λειτουργία) δέκα τεσσάρων (14) συρμών των 5 οχημάτων, σύμφωνα με τους όρους του συνόλου των συμβατικών τευχών.
B) Προμήθεια Ανταλλακτικών Συρμών Αρχικής Υποστήριξης, όπως αναλυτικά περιλαμβάνονται στον συνημμένο στο έντυπο οικονομικής προσφοράς ”Πίνακα Ανταλλακτικών Αρχικής Υποστήριξης».
Ένα πράσινο έργο
Το έργο χρηματοδοτείταια από το ΕΣΠΑ 2014-2020. Το έργο θα δώσει μία δεύτερη ζωή στους συρμούς, όπως αναφέρουν πηγές κοντά στο θέμα. Είναι επιπλέον καθ`όλα πράσινο, καθώς ικανοποιεί τους πράσινους στόχους που έχουν τεθεί από την Κομισιόν και είναι στο γενικότερο πνεύμα της κυκλικής οικονομίας.
Το πολύ ενδιαφέρον όμως είναι πως παράλληλα προετοιμάζεται ένας νέος διαγωνισμός για την ανακαίνιση 10-11 συρμών της 10ης γενιάς. Αυτό που έχει γίνει από τη ΣΤΑΣΥ είναι να ενταχθεί ως πρόταση για ένταξη στο ΕΣΠΑ 2021-2027. Αυτό πρακτικά σημαίνει πως μέχρι το 2026 σχεδόν όλοι οι συρμοί της γραμμής 1 θα είναι ανακαινισμένοι και θα προσομοιάζουν λειτουργικά και αισθητικά με εκείνους των γραμμών 2 και 3.
Το έργο εντάσσεται στο πρόγραμμα δημοπρατήσεων του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών για τις αστικές συγκοινωνίες. Το 2022 αναμένεται η δημοπράτηση του έργου επέκτασης της γραμμής 2 προς Ίλιον. Σε προετοιμασία διαγωνισμού είναι και το έργο προμήθειας 800 αστικών λεωφορείων νέας τεχνολογίας, αρκετά εξ αυτών να είναι ηλεκτρικά. Τα λεωφορεία θα εκσυγχρονίσουν τους στόλους Αθήνας και Θεσσαλονίκης.