Γράφει ο Ζαχαρίας Μυτιληνιός
Είναι πρώτη φορά που το Πολεμικό Ναυτικό βγήκε για ψώνια με όρους της αγοράς και όχι σαν υποτελής δουλοπάροικος που παρακαλάει για το καλύτερο δυνατόν. Ασχέτως των συνθηκών που έγινε αυτό (ας είναι καλά η συμφωνία ΑυστραλοΒρετανοΑμερικανών) δεν παύει να είναι μια συμφωνία που σε λίγα χρόνια θα έχει ως αποτέλεσμα να έχει ανανεωθεί μέχρι και το 100% των αρχαίων πλέον πλοίων του ΠΝ (οι φρεγάτες S) και επιτέλους θα μπουν οι κορβέτες στη ζωή των ναυτικών μας. Γρήγορες, αξιόμαχες, ευέλικτες, με απαιτούμενο προσωπικό ελάχιστα περισσότερο απ΄ότι οι ΤΠΚ κλάσης Ρουσσέν.
Υπάρχουν αρνητικά;
Ναι τα 7 χρόνια στο Θιβέτ.
Στο ΚΑΛΥΤΕΡΟ σενάριο τα δύο πρώτα πλοία (1 Μπελάρα και 1 κορβέτα) θα αρχίσουν να είναι επιχειρησιακά αξιοποιήσιμα μετά από περίπου επτά χρόνια. Εφόσον παραδοθούν στο τέλος του 2025, χρειάζονται έξι μήνες θαλασσίων δοκιμών αποδοχής και εν συνεχεία 18 μήνες εντατικής εκπαίδευσης του προσωπικού.
Το πλοίο βέβαια θα είναι διαθέσιμο στα μισό του 2026 αλλά πραγματικά αξιόμαχο θα είναι στο τέλος του 2027. Και ο χρόνος εδώ είναι πρόβλημα…
Βλέπετε σε αυτά τα επτά χρόνια ο καλός μας γείτονας θα έχει παραλάβει τα υποβρύχια 214 (οι ίδιες οι Γερμανικές πηγές λένε ότι είναι ελαφρώς καλύτερα από τα αντίστοιχα δικά μας και λογικό είναι αφού είναι σχεδόν δέκα χρόνια νεότερα), θα έχει τουλάχιστον μια φρεγάτα κατηγορίας Ιστανμπούλ (ίσως και δύο) πλήρως επιχειρησιακά έτοιμες και φυσικά το καμάρι τους το Αναντολού (αν βρει και αεροσκάφη καθέτου απονηώσεως θα είναι ακόμα μεγαλύτερο πρόβλημα).
Επίσης υπάρχει ένα ακόμα θεματάκι για το οποίο η ελληνική κυβέρνηση τηρεί σιγήν ιχθύος προς το παρόν.
Τι θα γίνει με την αναβάθμιση των ΜΕΚΟ.
Εδώ ή θα τις παρατήσουν, αφού στα 5 δις σύμφωνα με τα όσα ακούγονται και γράφονται τις τελευταίες ώρες, δεν αφορούν την αναβάθμιση των ΜΕΚΟ, άρα πρέπει να προβλεφθεί ένα κονδύλι πάνω από 500 εκατομμύρια για τις ελάχιστες εργασίες αναβάθμισης, ώστε να υπάρχει διαλειτουργικότητα με τα καινούρια πλοία κι ο Έλληνας θα βάλει ακόμα πιο βαθιά το χέρι στην τσέπη.
Το ακόμα πιο σημαντικό είναι πότε θα γίνει αυτή η αναβάθμιση. Γιατί αν ισχύουν αυτά που οι ίδιοι διέρρεαν στα μέσα ενημέρωσης το προηγούμενο διάστημα, ότι δηλαδή οι ΜΕΚΟ θα πάνε ναυπηγείο για αναβαθμίσεις από τα μέσα του 2022 αρχές του 2023, τότε έχουμε ένα ακόμα μεγάλο πρόβλημα.
Από το 2023 έως το 2027 θα είμαστε μόνιμα μια φρεγάτα μείον σε σχέση με σήμερα και μάλιστα φρεγάτες που αποτελούν το 10- 15% της δύναμης πυρός του συνόλου των φρεγατών μας.