- Βαρύνουσας σημασίας στην τελική απόφαση η εισήγηση του υπουργού Άμυνας Νίκου Παναγιωτόπουλου με τη σύμφωνη γνώμη και του Πολεμικού Ναυτικού
Μετά από μια διετία προσέγγισης και ειλικρινούς συνεργασίας ήρθε η ώρα να ολοκληρωθεί και να δεθεί το αμυντικό σύμφωνο της Ελλάδας και της Γαλλίας.
Από: hellasjournal.com
Η αρχή έγινε με την άμεση βοήθεια στα νερά της ανατολικής Μεσογείου και η ανυποχώρηση στάση της Γαλλίας απέναντι στις προκλήσεις και τις προβοκάτσιες της Τουρκίας στην ευρύτερη περιοχή.
Η Ελλάδα έκανε το επόμενο βήμα με την παραγγελία των Rafale ενώ όλο αυτό το χρονικό διάστημα τόσο σε επίπεδο κορυφής όσο και σε επίπεδο υπουργών, επιτελών και τεχνικών ομάδων τα δύο κράτη συζήτησαν διεξοδικά και κατέληξαν σε μια ιστορική συμφωνία win win.
Η Ελλάδα εξασφαλίζει αμυντική ομπρέλα και εξαιρετικά εργαλεία στον αέρα και στην θάλασσα που την βοηθούν να αποτελεί χωρίς καμία αμφισβήτηση την ισχυρότερη δύναμη στον χώρο του Αιγαίου και της ανατολικής Μεσογείου.
Η συμφωνία στην οποία κατέληξαν τα δύο κράτη προβλέπει 3+1 φρεγάτες FDI Belh@ra HN & 3+1 κορβέτες Gowind.
Όμως, όπως αποκαλύπτει η HJ δεν αποκλείεται να υπάρξει πρόβλεψη και για επιπλέον κορβέτες Gowind πέραν των τριών που βρίσκονται στο διαπραγματευτικό τραπέζι.
Το πρόγραμμα ενίσχυσης του Πολεμικού Ναυτικού το 2021 ξεπερνά σε δυναμική ακόμη και εκείνο της δεκαετίας του 1980, όταν ο στόλος απέκτησε τις φρεγάτες τύπου S από την Ολλανδία, με τις οποίες έως σήμερα διατηρεί υψηλή επιχειρησιακή ετοιμότητα στο Αιγαίο αλλά και τη Μεσόγειο.
Οι ίδιες πηγές ομιλούν για μια διαπραγμάτευση που φέρνει εξαιρετική υποστήριξη για πολλά χρόνια, βασισμένη στην τεχνογνωσία που αποκτήθηκε από την Ελληνογαλλική συμφωνία των Rafale.
Οι παραδόσεις των πρώτων πλοίων θα γίνει το 2025 (2 φρεγάτες Belh@ra – 1 κορβέτα Gowind), σε χρόνο ρεκόρ. Την επόμενη χρονιά ακολουθούν μία φρεγάτα Belh@ra & 2 κορβέτες Gowind, ενώ όπως γράψαμε στην αρχή δεν αποκλείεται η πρώτη κορβέτα να είναι στα Ελληνικά χέρια αρκετά νωρίτερα.
- Ο οπλισμός τους σχεδόν γνωστός, αλλά μετά τις ανακοινώσεις θα επανέλθουμε αναλυτικά καθώς με το ραντάρ εμβέλειας σχεδόν 200 χλμ «Sea Fire», η «Hellenique» είναι πλοίο «ελεγκτής αεράμυνας» και με τους φονικούς Aster 30 δημιουργεί τεράστιο ρίσκο για κάθε εχθρικό αεροσκάφους που θα επιχειρήσει να προσεγγίσει σε μια περιοχή τεράστιου εύρους.
Όμως τα asset είναι πολλά περισσότερα: Οι Aster 15 για αεράμυνα σημείου, οι αντιπλοϊκοί EXOCET, οι εξαιρετικές ανθυποβρυχιακές δυνατότητες του Captas 4 & Kingklip κι άλλα οπλικά συστήματα «ταξιδεύουν» το Πολεμικό Ναυτικό στο μέλλον σε μια δυναμική είσοδο στην ψηφιακή εποχή.
Η αμυντική συνδρομή
Πάντως η «αμυντική συνδρομή» Ελλάδας- Γαλλίας σε περίπτωση που απειληθεί κάποια εκ των δυο χωρών ή δεχτεί επιθετικές ενέργειες από τρίτες χώρες, είναι το επιστέγασμα των στενών και στέρεων σχέσεων που έχουν αναπτυχθεί. Μάλιστα, αυτές οι σχέσεις είχαν φανεί ιδιαίτερα κατά την ελληνοτουρκική κρίση, το καλοκαίρι του 2020, όταν πρώτο το Παρίσι απέστειλε δυνάμεις στη Μεσόγειο και τα ελληνικά πολεμικά έπλευσαν πλάι- πλάι με το αεροπλανοφόρο Σαρλς Ντε Γκολ ενώ τα «μπλε φτερά» συνεκπαιδεύτηκαν με τα γαλλικά Rafale Μ.
Στο πλαίσιο αυτό, σύμφωνα με τις πληροφορίες της HJ γίνεται ακόμη εντονότερη η παρουσία της Γαλλίας στην Ελλάδα και την Κύπρο γεγονός που καταδεικνύει την στόχευση δημιουργίας ενός επιπλέον τόξου για την διασφάλιση των πραγματικών ήρεμων νερών…
- Με τον πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη να βρίσκεται ήδη στην γαλλική πρωτεύουσα και να συνομιλεί με τον Εμμανουέλ Μακρόν στο Λούβρο αλλά κυρίως στο Ελιζέ και το ταξίδι αστραπή των υπουργών Νίκου Δένδια- Νίκου Παναγιωτόπουλου στο Παρίσι για τις ανακοινώσεις της αμυντικής συνδρομής, επισφραγίζεται η νέα εποχή για το Ελληνικό Πολεμικό Ναυτικό.
Η επικείμενη ελληνογαλλική συμφωνία αναμένεται ν’ ανακοινωθεί το πρωί της Τρίτης, περίπου στις 10:00 ώρα Ελλάδας και θα περιλαμβάνει όλα εκείνα που αφορούν τόσο την αμυντική συνδρομή των δυο Ευρωπαϊκών κρατών αλλά και τα όσα σχεδιάζονται για το Ελληνικό Πολεμικό Ναυτικό.
Όλο το παρασκήνιο της συμφωνίας
Πηγές από το υπουργείο Εθνικής Άμυνας αλλά και στρατιωτικές πηγές επιβεβαιώνουν ότι δεν είναι λίγοι αυτοί που αιφνιδιάστηκαν από την επικείμενη συμφωνία των φρεγατών τύπου Belh@ra και των κορβετών Gowind. Οι ίδιες πηγές εξηγούσαν μάλιστα ότι το ασφαλές κλείσιμο των στεγανών είχε αναλάβει ο ίδιος ο υπουργός Εθνικής Άμυνας, εμπιστευόμενος απόλυτα τα όσα πρότειναν από το Πολεμικό Ναυτικό.
- Τα τρία κέντρα λήψης αποφάσεων που εργάστηκαν κάτω από αυτές τις συνθήκες είναι: το Πολεμικό Ναυτικό, ο Νίκος Παναγιωτόπουλος και ο πρωθυπουργός ο οποίος ενημερώνονταν για όλες τις εξελίξεις από τον υπουργό, δίνοντας τις απαραίτητες κατευθύνσεις.
Ο Νίκος Παναγιωτόπουλος φαίνεται ότι εξ αρχής είχε πεισθεί από το ναυτικό Επιτελείο ότι οι ανάγκες που του παρουσιάζουν για τα νέα πολεμικά πλοία είναι το χαμένο έδαφος των επιχειρησιακών απαιτήσεων για την διατήρηση της αποτρεπτικής ισχύος στο Αιγαίο και τη Μεσόγειο.
Ο υπουργός είχε αναφερθεί σε συνεντεύξεις του στο παρελθόν στις Γαλλικές φρεγάτες, όπως τον Οκτώβριο του 2019, λέγοντας «Οι Belhara είναι υπερσύγχρονες φρεγάτες. Επιμένω, όμως, ότι έχουμε πολύ δρόμο ακόμα, προκειμένου να συμφωνηθεί τι ακριβώς θα έχει αυτό το σκάφος. Όπως σας είπα, η ελληνική πλευρά βοηθά τη γαλλική. Και να πάμε και στο «παρασύνθημα» που είναι εξίσου σημαντικό, πώς θα χρηματοδοτηθεί αυτή η ναυπήγηση. Αν όμως δεν καταλήξουμε στο πρώτο, δεν μπορούμε να πάμε στο δεύτερο.»
Ο Νίκος Παναγιωτόπουλος διατήρησε ίσες αποστάσεις απ’ όλους τους πρεσβευτές που υποδέχονταν στο υπουργείο και από όλες τις εταιρείες, επιμένοντας ακόμη και μέσα στο κοινοβούλιο, ότι στόχος της κυβέρνησης για τις νέες φρεγάτες είναι η κάλυψη των επιχειρησιακών αναγκών του Πολεμικού Ναυτικού και μόνο…