Του Κωνσταντίνου Κούσαντα, αντιστρατήγου ε.α.
Σε μία εξαιρετική συνεργασία δύο χρόνων - κάτω από δύσκολες καταστάσεις - λογικό είναι να υπάρχουν διαφωνίες και σκληρές αντιπαραθέσεις με γνώμονα το εθνικό συμφέρον, αν και πρέπει σε τέτοιες επίσημες τελετές αυτές οι εκφράσεις να αποφεύγονται.
Το παράδειγμα της καλής συνεργασίας και εμπιστοσύνης της πολιτικής ηγεσίας με τον νυν Α/ΓΕΕΘΑ είναι αναμφισβήτητο και αυτό έχει αποδειχθεί από την επιτυχημένη επιχειρησιακή σχεδίαση και σε τακτικό επίπεδο της διετούς κρίσης με την Τουρκία αρχικά με την παράνομη μετανάστευση και στην συνέχεια με τα ερευνητικά πλοία της. Ο ίδιος ο Υπουργός στην ίδια τελετή, αναφέρθηκε στην αμέριστη συμπαράσταση που έχει από τον Α/ΓΕΕΘΑ Στρατηγό Κωνσταντίνο Φλώρο και τους Αρχηγούς των Επιτελείων.
https://www.mod.mil.gr/teleti-paradosis-paralavis.../
Οι ΕΔ ως βασικός πυλώνας της υπόστασης του κράτους, αποτελούν κρατικό μηχανισμό της πολιτικής και στρατιωτικής ηγεσίας για την προάσπισης της εθνικής κυριαρχίας και οι διαφωνίες θα πρέπει να εστιάζονται ΜΟΝΟ σε ότι αφορά τον θεσμικό ρόλο χρησιμοποίησής τους.
Όταν όμως υπάρχει διαφωνία της στρατιωτικής ηγεσίας με την πολιτική ηγεσία (εξοπλισμοί, μειώσεις μισθών των στελεχών, κατάχρηση διάθεσης μέσων μεταφοράς ως VIP, κρίσεις ανωτάτων αξιωματικών ΕΔ, μεταθέσεις, πειθαρχικών – ποινικών ελέγχων, κα), θα πρέπει οι εκάστοτε Αρχηγοί να αναλαμβάνουν την ευθύνη της θεσμικής προάσπισης των ΕΔ και όχι να ενδίδουν στα αιτήματα ή τις προθέσεις ή τις εντολές της πολιτικής ηγεσίας που δεν έχουν σχέση με τον θεσμό λειτουργίας των ΕΔ. Στην Γαλλία το 2017 παραιτήθηκε ο Α/ΓΕΕΘΑ προκειμένου να διαμαρτυρηθεί για τις αμυντικές περικοπές ύψους 850 εκατομμυρίων ευρώ στον αμυντικό προϋπολογισμό.
Τα φαινόμενα απαξίωσης του παρελθόντος των Αρχηγών των ΕΔ ή του θεσμών των ΕΔ από την πολιτική ηγεσία, όπως τα παραδείγματα της απαξίωσης της Σημαίας των Ιμίων και του τότε Αρχηγού ή της σύγκλησης του ΚΥΣΕΑ δια περιφοράς του φακέλου ή τον χαρακτηρισμό των μαθητών των ΑΣΕΙ ως αυτιστικών, θα πρέπει να αποτελούν παραδείγματα καταφανέστατης υπέρβασης της κόκκινης γραμμής – προσβολής από την πολιτική ηγεσία.
Ελάχιστοι είναι αυτοί που παραιτήθηκαν ή αντέδρασαν σθεναρά για ανάμειξη της πολιτικής ηγεσίας στα καθήκοντά τους ενώ είναι πασιφανές ότι ορισμένοι επηρεάσθηκαν πολιτικά. Μάλιστα υπήρξαν και μερικοί οι οποίοι αποτέλεσαν προέκταση πολιτικών κηρυγμάτων στα στελέχη σε επισκέψεις Σχηματισμών, εν μέσω μεγάλων μειώσεων μισθών, μη έχοντας την στοιχειώδη ενσυναίσθηση των οικογενειών των στελεχών. Το παράδειγμα της κομματικής υποταγής του Ναύαρχου Αποστολάκη που από Α/ΓΕΕΘΑ σε μία νύχτα έγινε Υπουργός Εθνικής Άμυνας υπογράφοντας την συμφωνία των Πρεσπών αποτελεί παράδειγμα προς αποφυγή.
Οι Αρχηγοί των ΕΔ εκτός των θεσμικών τους υποχρεώσεων με την πολιτική ηγεσία, έχουν το χρέος της προάσπισης, υποστήριξης, επιβράβευσης, προστασίας και διατήρησης του κύρους του θεσμού των ΕΔ . Οι ΕΔ δεν είναι για να εξυπηρετούν συμφέροντα και καταστάσεις. Για τον λόγο αυτό θα πρέπει να υπάρχει πάντα η κόκκινη γραμμή της θεσμικής προστασίας των.