Η φθηνή αγορά του ψευδοκράτους, τα εκατομμύρια που ξοδεύουν οι Ελληνοκύπριοι και πως αυτό βοηθά την τουρκική οικονομία να ανακάμψει.
Από: simerini.sigmalive.com / Γαβριέλλα Θεοφάνους
Είμαστε το μόνο κράτος το οποίο είναι μοιρασμένο στα δυο με το ένα κομμάτι να είναι το νόμιμο και το άλλο κομμάτι παράνομο και μη αναγνωρίσιμο από άλλες χώρες εκτός από τη Τουρκία. Από τότε που η κατεχόμενη γη μας πέρασε στους Τούρκους δεν μπορούσε κανένας να επισκεφθεί το κατεχόμενο χωριό του ή το σπίτι του που βίαια πέρασε σε άλλη ιδιοκτησία. Το ζήτημα του «Κυπριακού» απασχολούσε και απασχολεί για χρόνια τον ΠτΔ και τον Τουρκοκύπριο ηγέτη που αλλάζουν συνεχώς πρόσωπα άλλα το πρόβλημα παραμένει άλυτο.
Τα κατεχόμενα εδάφη μας από τότε που κατακτήθηκαν συντηρούνταν οικονομικά από τη Τουρκία, η οποία τροφοδοτούσε επιδόματα, υγεία, εκπαίδευση κτλ. Όμως, όπως και σήμερα συμβαίνει, η Τουρκία επήλθε σε οικονομική κρίση και τότε δεν μπορούσε πια να συντηρήσει τα κατεχόμενα. Εκμεταλλευόμενοι λοιπόν οι Τούρκοι έποικοι τον διακαή πόθο των Κυπρίων να επισκεφθούν τα χώματα που μεγάλωσαν και να δουν από μακριά έστω τα σπίτια που έζησαν, οι Τούρκοι έποικοι άνοιξαν τα οδοφράγματα και άφησαν του Κύπριους, μετα από σοβαρό έλεγχο, να περάσουν στη κατεχομένη γη που κάποτε τους ανήκε. Ο έλεγχος τολμηρός, αφού οι Κύπριοι για να περάσουν στα εδάφη που κάποτε ζούσαν ελεύθεροι και εκδιώχθηκαν βίαια, έπρεπε να δείξουν ταυτότητες και να καταγραφούν ως επισκέπτες στα «τούρκικα εδάφη».
Ο λόγος λοιπόν που οι Τούρκοι έποικοι άνοιξαν τα οδοφράγματα δεν είναι η αλληλεγγύη προς του Κύπριους που πεθύμησαν τα χωριά τους αλλά η οικονομική κρίση που έπληττε την περιοχή τους μετα και την αποκοπή χρηματοδότησης από τη Τουρκία. Έτσι οι Κύπριοι με την άνετη πρόσβαση τους πια στο ψευδοκράτος, αγόρασαν προϊόντα, υπηρεσιες, φάρμακα, καύσιμα κ.α. Τα οποία ήταν πιο φθηνά στις κατεχόμενες περιοχές. Έτσι τα κατεχόμενα απέκτησαν δική τους οικονομία στις πλάτες των ελληνοκυπρίων και σιγά σιγά ανέκαμψαν όπως και η Τουρκία μετέπειτα.
Οι απαγορεύσεις της πράσινης γραμμής
Τα σημεία διέλευσης της πράσινης γραμμής - όπως ονομάζεται η γραμμή που χωρίζει τη κατεχόμενη γη από την ελεύθερη και δημιουργήθηκε στις 30/12/1963 μετά από συμφωνία Ελληνοκυπρίων, Τουρκοκυπρίων και Άγγλων, όταν ξέσπασαν οι πρώτες σοβαρές διακοινοτικές ταραχές- είναι τα σημεία που είναι ελεγχομενα από την Κηπριακή Δημοκρατία και αυτά είναι ο δρόμος της Λήδρα Πάλλας, ο Άγιος Δομέτιος, Πέργαμος, Στροβίλια, οδός Λήδρας (μόνο για πεζούς), Αστρομερίτης-Ζώδια, Κάτω Πύργος- Καραβοστάσι, Λεύκα-Απλίκι, Δερύνεια, Κόκκινα – Παχύαμμος και Κάτω Πύργος- Κόκκινα.
Οι απαγορεύσεις από τη Κυπριακή Δημοκρατία είναι σαφής με τους περισσότερους Ελληνοκυπρίους όμως να μην τηρούν αυτές τις απαγορεύσεις. Όπως αναφέρεται, για τα εμπορεύματα που περιέχονται στις προσωπικές αποσκευές των επισκεπτών στις κατεχόμενες περιοχές, και εφόσον δεν έχουν εμπορικό χαρακτήρα και η συνολική αξία τους δεν υπερβαίνει τα €260 κατ’ άτομο μπορούν να τα «περάσουν» στις ελεύθερες περιοχές. Το ίδιο ισχύει και για σαράντα τσιγάρα και για ένα λίτρο οινοπνευματωδών ποτών για προσωπική κατανάλωση. Ωστόσο απαγορεύεται η μεταφορά οποιασδήποτε ποσότητας καπνού από τις περιοχές της Κυπριακής Δημοκρατίας που βρίσκονται εκτός του αποτελεσματικού ελέγχου της Κυβέρνησης της Κυπριακής Δημοκρατίας
Ωστόσο, η διέλευση εμπορευμάτων από τη γραμμή, επιτρέπεται μόνο στα καθορισμένα σημεία διέλευσης και θα πρέπει αυτά να συνοδεύονται από έγγραφο που εκδίδεται από το τουρκοκυπριακό εμπορικό επιμελητήριο το οποίο καθορίζει την προέλευση τους από τις μη ελεγχόμενες από την Κυβέρνηση της Κυπριακής Δημοκρατίας περιοχές. Εξάλλου δεν επιτρέπεται η διέλευση όλων των ειδών από την πράσινη γραμμή προς τις ελεύθερες περιοχές, και αυτό μεταφράζεται ως εξής:
Απαγορεύεται η διέλευση εμπορευμάτων και προϊόντων τα οποία έχουν εισαχθεί από τα κλειστά λιμάνια και από το παράνομο αεροδρόμιο
Απαγορεύεται η μεταφορά αποβλήτων στις ελεύθερες περιοχές (υπό προϋποθέσεις)
Απαγορεύεται η μεταφορά ζώντων ζώων και ζωικών προϊόντων διαμέσου της γραμμής, εκτός από τη διέλευση νωπών ψαριών
Απαγορεύεται η μεταφορά εμπορευμάτων και προϊόντων,έστω και ενός τεμαχίου, που παραβιάζουν δικαιώματα διανοητικής ιδιοκτησίας. Δηλαδή, σύμφωνα με το οποίο οι αρχές της Κυπριακής Δημοκρατίας διασφαλίζουν ότι τα εμπορεύματα που διέρχονται τη γραμμή δεν είναι εμπορεύματα παραποίησης ή απομίμησης και πειρατικών εμπορευμάτων
Απαγορεύεται η διέλευση προϊόντων δομικών κατασκευών
Απαγορεύεται η μεταφορά ραδιοεξοπλισμού για άσκηση ραδιοεπικοινωνιακής δραστηριότητας
Απαγορεύεται η διακίνηση σάκων τσιμέντου σε συσκευασία των 50 κιλών
Απαγορεύεται η διέλευση ελεγχόμενων φαρμάκων
Απαγορεύεται επίσης η διέλευση φαρμάκων για τα οποία δημιουργούνται αμφιβολίες κατά πόσο αυτά προορίζονται για προσωπική χρήση καθώς επίσης και για όσα δεν φέρουν σήμανση ή ένδειξη ή φέρουν παραπλανητική σήμανση.
Απαγορεύεται η μεταφορά φυτοφαρμάκων.
Απαγορεύεται επίσης η διέλευση ηλεκτρολογικού Εξοπλισμού Χαμηλής Τάσης
Απαγορεύεται η μεταφορά πλαστικών αντικειμένων που προορίζονται για επαφή με τρόφιμα.
Τρέχουν για… ψώνια στα κατεχόμενα οι Ελληνοκύπριοι
Από τότε που η οικονομική κρίση το 2003 έπληξε την Τουρκία και συνάμα τα κατεχόμενα και το αποτέλεσμα ήταν το άνοιγμα των οδοφραγμάτων για την έλευση …τουρισμού, κάποιοι Κύπριοι έκαναν καθημερινότητα την έλευση τους στα κατεχόμενα ενώ άλλοι επισκέφθηκαν τα σπίτια και τις αλάνες που μεγάλωσαν μόνο για μια φορά. Ωστόσο φαίνεται πως πολλοί είναι αυτοί που κατέφυγαν στα κατεχόμενα για φθηνές λύσεις, όπως είναι η ένδυση και υπόδηση, τσιγάρα, οινοπνευματώδη και φάρμακα. Προϊόντα που στις ελεύθερες περιοχές είναι ακριβότερα διότι, μεταξύ άλλων, οι ελεύθερες περιοχές οι οποίες ανήκουν στην ΕΕ κάνουν εισαγωγές προϊόντων και φυσικά πληρούνται όλοι οι δασμοί εισαγωγής που προνοούν οι νόμοι, ενώ σε σύγκριση με τα κατεχόμενα που κάνουν εισαγωγές μόνο από και μέσω Τουρκίας με αποτέλεσμα να μην υπάρχει φόρος εισαγωγής άλλα ούτε και έλεγχος ποιότητας προϊόντων.
Ως εκ τούτου, συνολικά, το δεύτερο τρίμηνο του 2021, σύμφωνα με την JCC Payments, οι Ελληνοκύπριοι ξόδεψαν €1,350,620,633 στην εγχώρια αγορά μέσω καρτών, ποσό που ήταν αυξημένο κατά 16% σε σύγκριση με πέρσι, ενώ για το ίδιο διάστημα στο εξωτερικό ξόδεψαν €471,924,658, ποσό αυξημένο κατά 46%, σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2020. Τέλος, στο δεύτερο τρίμηνο του 2021 οι ξένοι επισκέπτες δαπάνησαν το ποσό των €231,561,592 για αγορές και αναλήψεις μετρητών, ποσό που ήταν αυξημένο κατά 113% σε σύγκριση με πέρσι. Από τα χρήματα πάντως που δαπάνησαν οι Ελληνοκύπριοι στα κατεχόμενα, το 37% αφορά ξενοδοχεία, εστιατόρια και κέντρα διασκέδασης, το 20% καταστήματα ένδυσης, το 14% πρατήρια βενζίνης και τις υπεραγορές το 13%.
Ωστόσο, πολλοί ήταν και οι ασθενείς που έτρεχαν για τα απαραίτητα φάρμακα τους στα κατεχόμενα, πριν από την εφαρμογή του ΓεΣΥ, λόγω των χαμηλών τιμών άλλα και αποθεμάτων μια περίοδο που η Κύπρος αντιμετώπιζε σοβαρό πρόβλημα σε προμηθεύσεις φαρμάκων. Όμως, ο μη έλεγχος των φαρμάκων που συντελούσε και στη χαμηλή τιμή, μπορούσε να προκαλέσει ανεπανόρθωτες ζημίες στον ασθενή και στην υγεία του.
Τους πήραμε τα… καύσιμα!
Τις τελευταίες βδομάδες αντιμετωπίζουμε στις ελεύθερες περιοχές ένα μεγάλο κύμα αύξησης τιμών στα είδη πρώτης ανάγκης άλλα και στα καύσιμα αυτοκινήτων και θέρμανσης. Την ίδια ώρα που η τουρκική λίρα κατρακυλά και πάλι και ρίχνει την οικονομία της χώρας και των κατεχομένων στα τάρταρα. Την ίδια ώρα λοιπόν που η ακρίβεια στις ελεύθερες περιοχές ώθησε περίπου 30% των καταναλωτών προς τα κατεχόμενα για ανεφοδιασμό των οχημάτων τους, ενώ αυτό αντιστοιχεί με απώλεια εσόδων για το κράτος της τάξης των 70 σεντ το λίτρο.
Μάλιστα, υπάρχουν και αυτοί που πάνε στη νεκρή ζώνη εκεί που δεν υπάρχουν ελέγχοι και μεταγγίζουν καύσιμα από 1 βιτιοφόρο σε άλλο. Αλλά υπάρχουν και αυτοί που έχουν φτιάξει δικά τους βυτιοφόρα, δικά τους φορτηγά μεγάλα και έχουν βάλει δικά τους ντεπόζιτα πάνω στα φορτηγά και εισέρχονται στις κατεχόμενες περιοχές γεμίζοντας τα με 2,5 - 3 χιλιάδες λίτρα και έρχονται στις ελεύθερες περιοχές για να τα μεταγγίσουν και να τα πουλήσουν στις ελεύθερες περιοχές. Αυτό, μάλιστα, επαναλαμβάνεται δύο με τρεις φορές κάθε μέρα, με αποτέλεσμα πολλά άλλα πρατήρια στις ελεύθερες περιοχές να αντιμετωπίζουν τον κίνδυνο να κλείσουν.
Ωστόσο, οι χαμηλές τιμές των καυσίμων στα κατεχομένων οφείλεται στις αποχωρήσεις των εταιριών που παρείχαν καύσιμα σε Τουρκία και κατεχόμενα λόγω της σφοδρής οικονομικής κατάστασης αυτή τη στιγμή στη Τουρκία. Οπόταν, οι πρατηριούχοι στα κατεχόμενα έριξαν τις τιμές λόγω της οικονομίας τους με τους Ελληνοκύπριους να σπεύδουν να γεμίσουν τα οχήματα τους, εφόσον στις ελεύθερες περιοχές αντιμετωπίζουμε σφοδρή αύξηση τιμών. Πάντως, η ανταλλαγή προϊόντων δεν άργησε να έρθει αφού οι Ελληνοκύπριοι άδειασαν κανονικά τα πρατήρια στα κατεχόμενα με πολλούς Τούρκους έποικους να ακινητοποιούν τα οχήματα τους όπως και τα γεωργικά οχήματα. Μετέπειτα, οι εταιρίες καυσίμων έκλεισαν ορίστηκα τα πρατήρια τους με τους Τούρκους έποικους να μεταβαίνουν αυτοί στις ελεύθερες περιοχές και να προμηθεύονται καύσιμα πολύ μεγαλύτερης αξίας από ότι αγόρασαν οι Ελληνοκύπριοι τα δικά τους.
Είμαστε το μόνο κράτος το οποίο είναι μοιρασμένο στα δυο με το ένα κομμάτι να είναι το νόμιμο και το άλλο κομμάτι παράνομο και μη αναγνωρίσιμο από άλλες χώρες εκτός από τη Τουρκία. Από τότε που η κατεχόμενη γη μας πέρασε στους Τούρκους δεν μπορούσε κανένας να επισκεφθεί το κατεχόμενο χωριό του ή το σπίτι του που βίαια πέρασε σε άλλη ιδιοκτησία. Το ζήτημα του «Κυπριακού» απασχολούσε και απασχολεί για χρόνια τον ΠτΔ και τον Τουρκοκύπριο ηγέτη που αλλάζουν συνεχώς πρόσωπα άλλα το πρόβλημα παραμένει άλυτο.
Τα κατεχόμενα εδάφη μας από τότε που κατακτήθηκαν συντηρούνταν οικονομικά από τη Τουρκία, η οποία τροφοδοτούσε επιδόματα, υγεία, εκπαίδευση κτλ. Όμως, όπως και σήμερα συμβαίνει, η Τουρκία επήλθε σε οικονομική κρίση και τότε δεν μπορούσε πια να συντηρήσει τα κατεχόμενα. Εκμεταλλευόμενοι λοιπόν οι Τούρκοι έποικοι τον διακαή πόθο των Κυπρίων να επισκεφθούν τα χώματα που μεγάλωσαν και να δουν από μακριά έστω τα σπίτια που έζησαν, οι Τούρκοι έποικοι άνοιξαν τα οδοφράγματα και άφησαν του Κύπριους, μετα από σοβαρό έλεγχο, να περάσουν στη κατεχομένη γη που κάποτε τους ανήκε. Ο έλεγχος τολμηρός, αφού οι Κύπριοι για να περάσουν στα εδάφη που κάποτε ζούσαν ελεύθεροι και εκδιώχθηκαν βίαια, έπρεπε να δείξουν ταυτότητες και να καταγραφούν ως επισκέπτες στα «τούρκικα εδάφη».
Ο λόγος λοιπόν που οι Τούρκοι έποικοι άνοιξαν τα οδοφράγματα δεν είναι η αλληλεγγύη προς του Κύπριους που πεθύμησαν τα χωριά τους αλλά η οικονομική κρίση που έπληττε την περιοχή τους μετα και την αποκοπή χρηματοδότησης από τη Τουρκία. Έτσι οι Κύπριοι με την άνετη πρόσβαση τους πια στο ψευδοκράτος, αγόρασαν προϊόντα, υπηρεσιες, φάρμακα, καύσιμα κ.α. Τα οποία ήταν πιο φθηνά στις κατεχόμενες περιοχές. Έτσι τα κατεχόμενα απέκτησαν δική τους οικονομία στις πλάτες των ελληνοκυπρίων και σιγά σιγά ανέκαμψαν όπως και η Τουρκία μετέπειτα.
Οι απαγορεύσεις της πράσινης γραμμής
Τα σημεία διέλευσης της πράσινης γραμμής - όπως ονομάζεται η γραμμή που χωρίζει τη κατεχόμενη γη από την ελεύθερη και δημιουργήθηκε στις 30/12/1963 μετά από συμφωνία Ελληνοκυπρίων, Τουρκοκυπρίων και Άγγλων, όταν ξέσπασαν οι πρώτες σοβαρές διακοινοτικές ταραχές- είναι τα σημεία που είναι ελεγχομενα από την Κηπριακή Δημοκρατία και αυτά είναι ο δρόμος της Λήδρα Πάλλας, ο Άγιος Δομέτιος, Πέργαμος, Στροβίλια, οδός Λήδρας (μόνο για πεζούς), Αστρομερίτης-Ζώδια, Κάτω Πύργος- Καραβοστάσι, Λεύκα-Απλίκι, Δερύνεια, Κόκκινα – Παχύαμμος και Κάτω Πύργος- Κόκκινα.
Οι απαγορεύσεις από τη Κυπριακή Δημοκρατία είναι σαφής με τους περισσότερους Ελληνοκυπρίους όμως να μην τηρούν αυτές τις απαγορεύσεις. Όπως αναφέρεται, για τα εμπορεύματα που περιέχονται στις προσωπικές αποσκευές των επισκεπτών στις κατεχόμενες περιοχές, και εφόσον δεν έχουν εμπορικό χαρακτήρα και η συνολική αξία τους δεν υπερβαίνει τα €260 κατ’ άτομο μπορούν να τα «περάσουν» στις ελεύθερες περιοχές. Το ίδιο ισχύει και για σαράντα τσιγάρα και για ένα λίτρο οινοπνευματωδών ποτών για προσωπική κατανάλωση. Ωστόσο απαγορεύεται η μεταφορά οποιασδήποτε ποσότητας καπνού από τις περιοχές της Κυπριακής Δημοκρατίας που βρίσκονται εκτός του αποτελεσματικού ελέγχου της Κυβέρνησης της Κυπριακής Δημοκρατίας
Ωστόσο, η διέλευση εμπορευμάτων από τη γραμμή, επιτρέπεται μόνο στα καθορισμένα σημεία διέλευσης και θα πρέπει αυτά να συνοδεύονται από έγγραφο που εκδίδεται από το τουρκοκυπριακό εμπορικό επιμελητήριο το οποίο καθορίζει την προέλευση τους από τις μη ελεγχόμενες από την Κυβέρνηση της Κυπριακής Δημοκρατίας περιοχές. Εξάλλου δεν επιτρέπεται η διέλευση όλων των ειδών από την πράσινη γραμμή προς τις ελεύθερες περιοχές, και αυτό μεταφράζεται ως εξής:
Απαγορεύεται η διέλευση εμπορευμάτων και προϊόντων τα οποία έχουν εισαχθεί από τα κλειστά λιμάνια και από το παράνομο αεροδρόμιο
Απαγορεύεται η μεταφορά αποβλήτων στις ελεύθερες περιοχές (υπό προϋποθέσεις)
Απαγορεύεται η μεταφορά ζώντων ζώων και ζωικών προϊόντων διαμέσου της γραμμής, εκτός από τη διέλευση νωπών ψαριών
Απαγορεύεται η μεταφορά εμπορευμάτων και προϊόντων,έστω και ενός τεμαχίου, που παραβιάζουν δικαιώματα διανοητικής ιδιοκτησίας. Δηλαδή, σύμφωνα με το οποίο οι αρχές της Κυπριακής Δημοκρατίας διασφαλίζουν ότι τα εμπορεύματα που διέρχονται τη γραμμή δεν είναι εμπορεύματα παραποίησης ή απομίμησης και πειρατικών εμπορευμάτων
Απαγορεύεται η διέλευση προϊόντων δομικών κατασκευών
Απαγορεύεται η μεταφορά ραδιοεξοπλισμού για άσκηση ραδιοεπικοινωνιακής δραστηριότητας
Απαγορεύεται η διακίνηση σάκων τσιμέντου σε συσκευασία των 50 κιλών
Απαγορεύεται η διέλευση ελεγχόμενων φαρμάκων
Απαγορεύεται επίσης η διέλευση φαρμάκων για τα οποία δημιουργούνται αμφιβολίες κατά πόσο αυτά προορίζονται για προσωπική χρήση καθώς επίσης και για όσα δεν φέρουν σήμανση ή ένδειξη ή φέρουν παραπλανητική σήμανση.
Απαγορεύεται η μεταφορά φυτοφαρμάκων.
Απαγορεύεται επίσης η διέλευση ηλεκτρολογικού Εξοπλισμού Χαμηλής Τάσης
Απαγορεύεται η μεταφορά πλαστικών αντικειμένων που προορίζονται για επαφή με τρόφιμα.
Τρέχουν για… ψώνια στα κατεχόμενα οι Ελληνοκύπριοι
Από τότε που η οικονομική κρίση το 2003 έπληξε την Τουρκία και συνάμα τα κατεχόμενα και το αποτέλεσμα ήταν το άνοιγμα των οδοφραγμάτων για την έλευση …τουρισμού, κάποιοι Κύπριοι έκαναν καθημερινότητα την έλευση τους στα κατεχόμενα ενώ άλλοι επισκέφθηκαν τα σπίτια και τις αλάνες που μεγάλωσαν μόνο για μια φορά. Ωστόσο φαίνεται πως πολλοί είναι αυτοί που κατέφυγαν στα κατεχόμενα για φθηνές λύσεις, όπως είναι η ένδυση και υπόδηση, τσιγάρα, οινοπνευματώδη και φάρμακα. Προϊόντα που στις ελεύθερες περιοχές είναι ακριβότερα διότι, μεταξύ άλλων, οι ελεύθερες περιοχές οι οποίες ανήκουν στην ΕΕ κάνουν εισαγωγές προϊόντων και φυσικά πληρούνται όλοι οι δασμοί εισαγωγής που προνοούν οι νόμοι, ενώ σε σύγκριση με τα κατεχόμενα που κάνουν εισαγωγές μόνο από και μέσω Τουρκίας με αποτέλεσμα να μην υπάρχει φόρος εισαγωγής άλλα ούτε και έλεγχος ποιότητας προϊόντων.
Ως εκ τούτου, συνολικά, το δεύτερο τρίμηνο του 2021, σύμφωνα με την JCC Payments, οι Ελληνοκύπριοι ξόδεψαν €1,350,620,633 στην εγχώρια αγορά μέσω καρτών, ποσό που ήταν αυξημένο κατά 16% σε σύγκριση με πέρσι, ενώ για το ίδιο διάστημα στο εξωτερικό ξόδεψαν €471,924,658, ποσό αυξημένο κατά 46%, σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2020. Τέλος, στο δεύτερο τρίμηνο του 2021 οι ξένοι επισκέπτες δαπάνησαν το ποσό των €231,561,592 για αγορές και αναλήψεις μετρητών, ποσό που ήταν αυξημένο κατά 113% σε σύγκριση με πέρσι. Από τα χρήματα πάντως που δαπάνησαν οι Ελληνοκύπριοι στα κατεχόμενα, το 37% αφορά ξενοδοχεία, εστιατόρια και κέντρα διασκέδασης, το 20% καταστήματα ένδυσης, το 14% πρατήρια βενζίνης και τις υπεραγορές το 13%.
Ωστόσο, πολλοί ήταν και οι ασθενείς που έτρεχαν για τα απαραίτητα φάρμακα τους στα κατεχόμενα, πριν από την εφαρμογή του ΓεΣΥ, λόγω των χαμηλών τιμών άλλα και αποθεμάτων μια περίοδο που η Κύπρος αντιμετώπιζε σοβαρό πρόβλημα σε προμηθεύσεις φαρμάκων. Όμως, ο μη έλεγχος των φαρμάκων που συντελούσε και στη χαμηλή τιμή, μπορούσε να προκαλέσει ανεπανόρθωτες ζημίες στον ασθενή και στην υγεία του.
Τους πήραμε τα… καύσιμα!
Τις τελευταίες βδομάδες αντιμετωπίζουμε στις ελεύθερες περιοχές ένα μεγάλο κύμα αύξησης τιμών στα είδη πρώτης ανάγκης άλλα και στα καύσιμα αυτοκινήτων και θέρμανσης. Την ίδια ώρα που η τουρκική λίρα κατρακυλά και πάλι και ρίχνει την οικονομία της χώρας και των κατεχομένων στα τάρταρα. Την ίδια ώρα λοιπόν που η ακρίβεια στις ελεύθερες περιοχές ώθησε περίπου 30% των καταναλωτών προς τα κατεχόμενα για ανεφοδιασμό των οχημάτων τους, ενώ αυτό αντιστοιχεί με απώλεια εσόδων για το κράτος της τάξης των 70 σεντ το λίτρο.
Μάλιστα, υπάρχουν και αυτοί που πάνε στη νεκρή ζώνη εκεί που δεν υπάρχουν ελέγχοι και μεταγγίζουν καύσιμα από 1 βιτιοφόρο σε άλλο. Αλλά υπάρχουν και αυτοί που έχουν φτιάξει δικά τους βυτιοφόρα, δικά τους φορτηγά μεγάλα και έχουν βάλει δικά τους ντεπόζιτα πάνω στα φορτηγά και εισέρχονται στις κατεχόμενες περιοχές γεμίζοντας τα με 2,5 - 3 χιλιάδες λίτρα και έρχονται στις ελεύθερες περιοχές για να τα μεταγγίσουν και να τα πουλήσουν στις ελεύθερες περιοχές. Αυτό, μάλιστα, επαναλαμβάνεται δύο με τρεις φορές κάθε μέρα, με αποτέλεσμα πολλά άλλα πρατήρια στις ελεύθερες περιοχές να αντιμετωπίζουν τον κίνδυνο να κλείσουν.
Ωστόσο, οι χαμηλές τιμές των καυσίμων στα κατεχομένων οφείλεται στις αποχωρήσεις των εταιριών που παρείχαν καύσιμα σε Τουρκία και κατεχόμενα λόγω της σφοδρής οικονομικής κατάστασης αυτή τη στιγμή στη Τουρκία. Οπόταν, οι πρατηριούχοι στα κατεχόμενα έριξαν τις τιμές λόγω της οικονομίας τους με τους Ελληνοκύπριους να σπεύδουν να γεμίσουν τα οχήματα τους, εφόσον στις ελεύθερες περιοχές αντιμετωπίζουμε σφοδρή αύξηση τιμών. Πάντως, η ανταλλαγή προϊόντων δεν άργησε να έρθει αφού οι Ελληνοκύπριοι άδειασαν κανονικά τα πρατήρια στα κατεχόμενα με πολλούς Τούρκους έποικους να ακινητοποιούν τα οχήματα τους όπως και τα γεωργικά οχήματα. Μετέπειτα, οι εταιρίες καυσίμων έκλεισαν ορίστηκα τα πρατήρια τους με τους Τούρκους έποικους να μεταβαίνουν αυτοί στις ελεύθερες περιοχές και να προμηθεύονται καύσιμα πολύ μεγαλύτερης αξίας από ότι αγόρασαν οι Ελληνοκύπριοι τα δικά τους.
Θα ανεβάσουν (ξανά) την οικονομία της Τουρκίας οι Ελληνοκύπριοι;
Όπως έγινε και το 2003, με την πολύ έξυπνη κίνηση, με το άνοιγμα των οδοφραγμάτων η οικονομία της Τουρκίας βρισκόταν σε δυσμενή θέση και με την έλευση των Ελληνοκυπρίων και των χρήματων που σπατάλησαν σε προϊόντα και υπηρεσίες στις κατεχόμενες περιοχές, δεν άργησε η οικονομία των κατεχομένων να ανακάμψει και να γίνει πιο αυτόνομη αλλά και να προσφέρει στην οικονομία της Τουρκίας. Σήμερα λοιπόν και την ίδια ώρα που στις ελεύθερες περιοχές αντιμετωπίζουμε το κύμα αυξήσεων σε είδη πρώτης ανάγκης και καυσίμων, σπεύδουμε για άλλη μια φορά στα κατεχόμενα για «ανεφοδιασμό» και βοηθώντας την οικονομία τους να ανακάμψει και πάλι όπως τότε. Φυσικά δεν είναι μόνο τα καύσιμα, αφού αρκετοί είναι οι Ελληνοκύπριοι που φέρνουν και μεγάλες ποσότητες εμπορευμάτων για πώληση στις ελεύθερες περιοχές, άλλοι πάλι ψυχαγωγούνται στα καζίνο και στα ξενοδοχεία και άλλοι πάλι κάνουν τα προσωπικά τους ψώνια. Θα ανακάμψει άραγε η οικονομία του ψευδοκράτους με την βοήθεια μας και θα κλείσουν οι επιχειρήσεις στις ελεύθερες περιοχές, ρίχνοντας και πάλι ευθύνες σε άλλους;