dimitrisvetsikas1969 / pixabay |
Του Στέλιου Φενέκου
υποναυάρχου ε.α. - προέδρου Κοινωνίας Αξιών
Η ΕΞΕΛΙΞΗ
Ας δούμε όμως την εξέλιξη των ενεργειών της Τουρκίας (από το 2006 περίπου που ξεκίνησε η προσπάθεια της Κύπρου να εκμεταλλευθεί τους υποθαλάσσιους πόρους της και μέχρι σήμερα), και το πως διαμορφώθηκαν οι αντιδράσεις της Τουρκίας στην συνέχεια,
• Κλιμακώθηκαν σταδιακά με δηλώσεις και σύντομα με διελεύσεις μόνο πολεμικών πλοίων,
• Με οριοθέτηση παράνομων βυθοτεμαχίων στην Ελληνική και Κυπριακή ΑΟΖ και με θαλάσσιες έρευνες από μισθωμένα ερευνητικά σκάφη ξένης σημαίας
• Στην συνέχεια με αγορά ερευνητικών πλοίων και γεωτρύπανων,
• έφθασαν στο σημείο όχι μόνο να κάνουν έρευνες στις παράνομα οριοθετημένες περιοχές αλλά και με την απειλητική παρουσία πολεμικών πλοίων να αμφισβητούν ενεργητικά το δικαίωμα της Κύπρου να κάνει έρευνες σε συγκεκριμένα νόμιμα οριοθετημένα βυθοτεμάχια, και να παρεμποδίζουν ξένες εταιρείες να κάνουν έρευνες σε αυτά,
• καταλήγοντας πλέον να κάνουν γεωτρήσεις στην οριοθετημένη και μη υφαλοκρηπίδα της Κύρπου, καταπατώντας τα νόμιμα κυριαρχικά της δικαιώματα.
θα διαπιστώσουμε μία συνεχή προοδευτική επέκταση από πλευράς Τουρκίας στην πράξη και μία ταυτόχρονη διολίσθηση δική μας, που καταλήξαμε πλέον σήμερα να αντιδρούμε με ανακοινώσεις και ρητορικές ανταπαντήσεις:
• Στην αρχή αντιδράσαμε ρητορικά
• Μετά κάναμε διαβήματα στον ΟΗΕ και στην ΕΕ
• Στείλαμε τα π.πλοία μας για παρακολούθηση και για ενδεχόμενη αποτροπή άμεσα είτε έμμεσα, εκμεταλλευόμενοι τις διεθνείς επιχειρήσεις στις οποίες συμμετείχαμε στην περιοχή
• Φέραμε το θέμα στην ΕΕ και το Συμβούλιο αποφάσισε συγκεκριμένα μέτρα κατά των πλοίων ξένης σημαίας που ερευνούσαν αλλά και του προσωπικού των εταιρειών που επέβαιναν σε αυτά αλλά και στα Τουρκικά ερευνητικά πλοία και στα γεωτρύπανα
• Λόγω της προσφυγής μας στην ΕΕ από κοινού με την Κύπρο και αραγούς διατήρησης των προσπαθειών μας, ξεκίνησε το θέμα της επιβολής κυρώσεων κατά της Τουρκίας
• Το θέμα απασχόλησε τέσσερις και πλέον συνεδριάσεις του Συμβουλίου της ΕΕ αλλά και του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου, με συγκεκριμένες προειδοποιήσεις για κυρώσεις προς την Τουρκία
ΟΙ ΠΡΩΤΕΣ ΡΩΓΜΕΣ
Οπότε ξαφνικά η Κύπρος έγινε άλλο κράτος, και το αραγές μέτωπο άρχισε να κάνει ρωγμές,
• Με την Κύπρο να υποβάλλει μονομερώς άστοχα ΒΕΤΟ για τις κυρώσεις στην Λευκορωσία (για παραβίαση των ανθρωπίνων δικαιωμάτων), εάν η ΕΕ δεν αποφάσιζε επέκταση των κυρώσεων και κατά της Τουρκίας (για την καταπάτηση κυριαρχικών δικαιωμάτων, τις έρευνες και τις απειλές με ΠΠ)
• Ξεκινήσαμε παρά τις συνεχιζόμενες προκλήσεις τις καταπατήσεις και τις παραβιάσεις, σε Ελλάδα και Κύπρο, να συνομιλούμε με την Τουρκία
• Σε προσωπικό επίπεδο ηγετών, σε διερευνητικές, στο περιθώριο διεθνών συνεδριάσεων, άλλοτε κρυφά με προσχήματα στον μπουφέ ξενοδοχείων
• Δηλώνοντας ταυτόχρονα ότι η Κύπρος είναι άλλο κράτος
• Αποδεχόμενοι την άρση της συζήτησης από το Συμβούλιο της ΕΕ και το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο, και της προετοιμασίας κυρώσεων κατά της Τουρκίας σε περίπτωση που συνέχιζε τις προκλήσεις
• Καλλιεργώντας την ψευδαίσθηση βελτίωσης των σχέσεων μας στο εσωτερικό αλλά και στο εξωτερικό, παρασυρόμενοι από τον ελιγμό Ερντογάν
• Αντιδρώντας χαλαρά στην αρχή στις δηλώσεις και στις διερευνητικές δράσεις των Τούρκων στα Βαρώσια (είχε προηγηθεί διερευνητική δράση και στο Στροφύλι)
ΥΠΑΡΧΕΙ ΑΡΑΓΕΣ ΜΕΤΩΠΟ ΣΗΜΕΡΑ;
Καταλήγοντας σήμερα να προχωράει ανενόχλητη η Τουρκία:
• Στην πλήρη κατάληψη των Βαρωσίων με άνοιγμα της παραλίας και πανηγυρικές εκδηλώσεις στην αρχή και στην έναρξη πλέον χωματουργικών έργων προετοιμασίας οικοδομικής δραστηριότητας σήμερα, παραβιάζοντας κάθε είδους απόφαση του ΣΑ/ΟΗΕ και κάθε προειδοποίηση υπήρξε από ΗΠΑ και ΕΕ.
• Ταυτόχρονα βγάζει πάλι τα ερευνητικά να παραβιάζουν την οριοθετημένη και μη ΑΟΖ και υφαλοκρηπίδα της Κύπρου συνοδεία πολεμικών,
• Απειλεί και επιδιώκει να απαγορεύσει τις εργασίες ακόμη και στα μισθωμένα από εμάς και την Κύρπο ερευνητικά πλοία ξένης σημαίας, που κάνουν νόμιμες έρευνες για την πόντιση καλωδίου σύνδεσης μεταφοράς ηλεκτρικής ενέργειας και για την μελλοντική διέλυση του αγωγού East Med
• Χωρίς να υπάρχει από την πλευρά μας κλιμάκωση των αντιδράσεων μας διεθνώς, και κυρίως στην ΕΕ, για επαναφορά της συζήτησης για κυρώσεις προς την Τουρκία για εκ νέου παραβίαση των κυριαρχικών δικαιωμάτων της Κύπρου (ενός μέλους της ΕΕ) αλλά και την παραβίαση των αποφάσεων του ΣΑ/ΟΗΕ και των αποφάσεων του Συμβουλίου της ΕΕ,
• Χωρίς καν να στέλνουμε πλοία μας για να διεκδικούμε ενεργητικά και να επιβεβαιώνουμε τα δικαιώματά μας “για τα μάτια του κόσμου" έστω (πως αλλιώς θα μας πάρουν σοβαρά υπ’ όψη οργανισμοί, κράτη και εταιρείες) στις προσπάθειες απαγόρευσης των ερευνών στο Nautical Geo που δρούσε προς όφελός μας και εντός της δικής μας (όπως είναι και η εθνική θέση) υφαλοκρηπίδας, εγγύς του σημείου τομής της Κυπριακής και της Ελληνικής ΑΟΖ.
Και όχι μόνο αυτό αλλά και οι διαπραγματεύσεις που διενεργούνται σήμερα με την Τουρκία για το Κυπριακό μας έχουν φέρει σε δυσμενέστερη σχέση ακόμη και από αυτό το σχέδιο Ανάν, το οποίο απορρίφθηκε από τον Κυπριακό λαό και στην συνέχεια όλο το πολιτικό μας σύστημα κρύφθηκε (υπεκφεύγοντας να τοποθετηθεί με σαφήνεια), όπως κρύβεται και σήμερα στην αντιμετώπιση των τετελεσμένων που επιβάλλει ο Ερντογάν.
Κατά τα άλλα οι συναντήσεις για συζητήσεις και διαμόρφωση κοινής γραμμής και διατήρησης του αραγούς μετώπου καλά κρατούν, δεν επιβεβαιώνουν όμως στην πράξη την διατήρηση αραγούς μετώπου (κατηγορηθήκαμε μάλιστα από την Κύπρο όταν ξεκίνησαν οι ρωγμές, ότι διαχωρίσαμε την θέση),
πόσο μάλλον όταν στην πράξη η Τουρκία διευρύνει σταδιακά τους στόχους της στην Κύπρο ανενόχλητη.
ΣΗΜΑΝΤΙΚΗ ΣΗΜΕΙΩΣΗ:
Η ανάλυση των δεδομένων (και η συλλογή πληροφοριών) ως βάση για την διαμόρφωση πολιτικής και στρατηγικής οφείλει να είναι ΑΠΟΛΥΤΩΣ ρεαλιστική χωρίς ωραιοποίηση είτε επιλεκτική χρήση των πληροφοριών για ορθολογικοποίηση στερεοτυπικής σκέψης, προκαταλήψεων, κατά συνθήκη ψευδών και ήδη ειλημμένων αποφάσεων.
Ιδιαίτερα οφείλει να λαμβάνει σοβαρά υπ' όψη το χειρότερο σενάριο στις υποθέσεις που αναγκαστικά κάνει για να συμπληρώσει τα οιαδήποτε κενά.
Τα οιαδήποτε αξιολογικά στοιχεία πολιτικής επιλογής υπεισέρχονται στην συνέχεια, κατά την διαμόρφωση των επιλογών πολιτικής και στρατηγικής επί τη βάσει των εθνικών συμφερόντων.