Image: Creative Commons |
Freepen.gr - Το πρόγραμμα της Τουρκίας για την ανάπτυξη του πρώτου εγχώριου κύριου άρματος μάχης, του Altay, «δείχνει πώς η αμυντική της βιομηχανία παραμένει εμποδισμένη από ξένες κυρώσεις σε βασικές τεχνολογίες και θολωμένη από βυζαντινές βιομηχανικές ίντριγκες», έγραψε ο αμυντικός αναλυτής Sebastien Roblin για το περιοδικό 19FortyFive το Σάββατο.
Καθώς το πρόγραμμα του Altay σταμάτησε ως αποτέλεσμα αυτών των εξουθενωτικών παραγόντων, η Νότια Κορέα έριξε στην Τουρκία «μια πολύ αναγκαία σανίδα σωτηρίας» «προσφέροντας τεχνολογία κινητήρα απαραίτητη για να προχωρήσει κυριολεκτικά το μοντέλο παραγωγής Altays», σημείωσε ο Roblin.
Αναμένει ότι εάν η Σεούλ μπορέσει να βοηθήσει την Άγκυρα να αναπτύξει τον κινητήρα, τότε η Τουρκία μπορεί να πραγματοποιήσει τα φιλόδοξα σχέδιά της να κατασκευάσει έως και 1.000 άρματα μάχης Altay, τόσο για τις δικές της ένοπλες δυνάμεις όσο και για εξαγωγή. Ο στενός σύμμαχος της Τουρκίας, Κατάρ έχει ήδη παραγγείλει 100. Άλλοι πιθανοί αγοραστές περιλαμβάνουν το Αζερμπαϊτζάν, το Ομάν, το Πακιστάν και τη Σαουδική Αραβία.
Οι χερσαίες δυνάμεις της Τουρκίας εκτιμάται ότι διατηρούν περίπου 2.500 έως 3.000 άρματα μάχης αμερικανικής και γερμανικής προέλευσης, κάτι που ο Ρόμπλιν σημειώνει ότι είναι «μια παράδοση που χρονολογείται από τον Β' Παγκόσμιο Πόλεμο, όταν η Άγκυρα έλαβε και γερμανικά Panzer και αμερικανικά άρματα μάχης Sherman και Stuart.
Ενώ η Τουρκία έχει εκσυγχρονίσει ορισμένα από τα παλαιότερα άρματα μάχης της, εξακολουθεί να χρησιμοποιεί μεγάλους αριθμούς vintage αμερικανικών αρμάτων μάχης M48 και M60 Patton. Τα γερμανικής κατασκευής Leopard 1 και 2 MBT γερνούν επίσης. Όταν η Τουρκία χρησιμοποίησε άρματα μάχης σε διασυνοριακές επιχειρήσεις στο Ιράκ και τη Συρία το 2016-18, οι Κούρδοι και οι μαχητές του ISIS κατέστρεψαν αρκετά M60 και περίπου 8-10 Leopard 2A4.
Η Τουρκία, περιγράφει ο Roblin, είχε σχέδια να κατασκευάσει το δικό της τανκ από τη δεκαετία του 1990. Πρώτα έδωσε 500 εκατομμύρια δολάρια στην Otokar για την κατασκευή τεσσάρων πρωτοτύπων Altay. Το Altay πήρε το όνομά του από τον Fahrettin Altay, αρχηγό του 5ου Σώματος Ιππικού της Τουρκίας που πολέμησε πίσω από τις ελληνικές γραμμές στη μάχη του Dumlupinar.
Τα εξαρτήματα του Altay προέρχονται από διαφορετικές πηγές. Η τεχνολογία για το όπλο Rh-120 διαμετρήματος 55, τον κινητήρα MTU833 και το κιβώτιο ταχυτήτων RENK είναι γερμανική, ενώ η σχεδίαση του πυργίσκου είναι νοτιοκορεάτικη.
Ο Ρόμπλιν σημειώνει ότι οι γερμανικές μεταφορές τεχνολογίας κατέρρευσαν την τελευταία δεκαετία ως αποτέλεσμα του αυξανόμενου αυταρχισμού του Τούρκου Προέδρου Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν και της χρήσης από την Τουρκία γερμανικής κατασκευής τανκς σε επιχειρήσεις εκτός των συνόρων της.
Τον Νοέμβριο του 2018, η Άγκυρα ανέθεσε ένα επικερδές συμβόλαιο 3,5 δισεκατομμυρίων δολαρίων στην κοινή επιχείρηση Τουρκίας-Κατάρ BMC για την κατασκευή του Altay αντί του Otokar.
Ο Roblin εκτιμά ότι, με κόστος 13,75 εκατομμύρια δολάρια ανά μονάδα, το Altay μπορεί να είναι το πιο ακριβό τανκ στον κόσμο. Σημείωσε επίσης πως είναι ένα άλλο βαρύ δυτικού τύπου κύριο άρμα μάχης παρόμοιο με το γερμανικό Leopard 2, το αμερικανικό M1 Abrams και το British Challenger 2.
Το Altay έχει επίσης αναθεωρηθεί τα τελευταία χρόνια για να συμπεριλάβει νέα τεθωρακισμένα και ενεργά αμυντικά συστήματα υπό το φως των μαθημάτων μάχης που πήρε η Τουρκία μετά από μάχες στη Συρία όπου έχασε άρματα μάχης στο πεδίο.
Εάν η Νότια Κορέα μπορεί να προμηθεύσει τον εξαιρετικά σημαντικό κινητήρα, τότε η Τουρκία μπορεί να «ανακεφαλαιοποιήσει ολόκληρο τον στόλο αρμάτων της» με το Altay, καταργώντας σταδιακά τα πολύ παλαιότερα άρματα μάχης που είναι όλο και πιο άσχετα με τον σύγχρονο πόλεμο. Στη συνέχεια, η Άγκυρα ελπίζει να προχωρήσει στην κατασκευή ενός μη επανδρωμένου τανκ κάποια στιγμή στο μέλλον.
«Ωστόσο, αυτά τα φιλόδοξα σχέδια εξαρτώνται από τον νέο κορεατικό κινητήρα και το κιβώτιο ταχυτήτων που θα σταματήσει τη συμφόρηση της αυτοκινητοβιομηχανίας που καθυστέρησε την παραγωγή του τουρκικού τανκ για χρόνια», κατέληξε ο Roblin.
Καθώς το πρόγραμμα του Altay σταμάτησε ως αποτέλεσμα αυτών των εξουθενωτικών παραγόντων, η Νότια Κορέα έριξε στην Τουρκία «μια πολύ αναγκαία σανίδα σωτηρίας» «προσφέροντας τεχνολογία κινητήρα απαραίτητη για να προχωρήσει κυριολεκτικά το μοντέλο παραγωγής Altays», σημείωσε ο Roblin.
Αναμένει ότι εάν η Σεούλ μπορέσει να βοηθήσει την Άγκυρα να αναπτύξει τον κινητήρα, τότε η Τουρκία μπορεί να πραγματοποιήσει τα φιλόδοξα σχέδιά της να κατασκευάσει έως και 1.000 άρματα μάχης Altay, τόσο για τις δικές της ένοπλες δυνάμεις όσο και για εξαγωγή. Ο στενός σύμμαχος της Τουρκίας, Κατάρ έχει ήδη παραγγείλει 100. Άλλοι πιθανοί αγοραστές περιλαμβάνουν το Αζερμπαϊτζάν, το Ομάν, το Πακιστάν και τη Σαουδική Αραβία.
Οι χερσαίες δυνάμεις της Τουρκίας εκτιμάται ότι διατηρούν περίπου 2.500 έως 3.000 άρματα μάχης αμερικανικής και γερμανικής προέλευσης, κάτι που ο Ρόμπλιν σημειώνει ότι είναι «μια παράδοση που χρονολογείται από τον Β' Παγκόσμιο Πόλεμο, όταν η Άγκυρα έλαβε και γερμανικά Panzer και αμερικανικά άρματα μάχης Sherman και Stuart.
Ενώ η Τουρκία έχει εκσυγχρονίσει ορισμένα από τα παλαιότερα άρματα μάχης της, εξακολουθεί να χρησιμοποιεί μεγάλους αριθμούς vintage αμερικανικών αρμάτων μάχης M48 και M60 Patton. Τα γερμανικής κατασκευής Leopard 1 και 2 MBT γερνούν επίσης. Όταν η Τουρκία χρησιμοποίησε άρματα μάχης σε διασυνοριακές επιχειρήσεις στο Ιράκ και τη Συρία το 2016-18, οι Κούρδοι και οι μαχητές του ISIS κατέστρεψαν αρκετά M60 και περίπου 8-10 Leopard 2A4.
Η Τουρκία, περιγράφει ο Roblin, είχε σχέδια να κατασκευάσει το δικό της τανκ από τη δεκαετία του 1990. Πρώτα έδωσε 500 εκατομμύρια δολάρια στην Otokar για την κατασκευή τεσσάρων πρωτοτύπων Altay. Το Altay πήρε το όνομά του από τον Fahrettin Altay, αρχηγό του 5ου Σώματος Ιππικού της Τουρκίας που πολέμησε πίσω από τις ελληνικές γραμμές στη μάχη του Dumlupinar.
Τα εξαρτήματα του Altay προέρχονται από διαφορετικές πηγές. Η τεχνολογία για το όπλο Rh-120 διαμετρήματος 55, τον κινητήρα MTU833 και το κιβώτιο ταχυτήτων RENK είναι γερμανική, ενώ η σχεδίαση του πυργίσκου είναι νοτιοκορεάτικη.
Ο Ρόμπλιν σημειώνει ότι οι γερμανικές μεταφορές τεχνολογίας κατέρρευσαν την τελευταία δεκαετία ως αποτέλεσμα του αυξανόμενου αυταρχισμού του Τούρκου Προέδρου Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν και της χρήσης από την Τουρκία γερμανικής κατασκευής τανκς σε επιχειρήσεις εκτός των συνόρων της.
Τον Νοέμβριο του 2018, η Άγκυρα ανέθεσε ένα επικερδές συμβόλαιο 3,5 δισεκατομμυρίων δολαρίων στην κοινή επιχείρηση Τουρκίας-Κατάρ BMC για την κατασκευή του Altay αντί του Otokar.
Ο Roblin εκτιμά ότι, με κόστος 13,75 εκατομμύρια δολάρια ανά μονάδα, το Altay μπορεί να είναι το πιο ακριβό τανκ στον κόσμο. Σημείωσε επίσης πως είναι ένα άλλο βαρύ δυτικού τύπου κύριο άρμα μάχης παρόμοιο με το γερμανικό Leopard 2, το αμερικανικό M1 Abrams και το British Challenger 2.
Το Altay έχει επίσης αναθεωρηθεί τα τελευταία χρόνια για να συμπεριλάβει νέα τεθωρακισμένα και ενεργά αμυντικά συστήματα υπό το φως των μαθημάτων μάχης που πήρε η Τουρκία μετά από μάχες στη Συρία όπου έχασε άρματα μάχης στο πεδίο.
Εάν η Νότια Κορέα μπορεί να προμηθεύσει τον εξαιρετικά σημαντικό κινητήρα, τότε η Τουρκία μπορεί να «ανακεφαλαιοποιήσει ολόκληρο τον στόλο αρμάτων της» με το Altay, καταργώντας σταδιακά τα πολύ παλαιότερα άρματα μάχης που είναι όλο και πιο άσχετα με τον σύγχρονο πόλεμο. Στη συνέχεια, η Άγκυρα ελπίζει να προχωρήσει στην κατασκευή ενός μη επανδρωμένου τανκ κάποια στιγμή στο μέλλον.
«Ωστόσο, αυτά τα φιλόδοξα σχέδια εξαρτώνται από τον νέο κορεατικό κινητήρα και το κιβώτιο ταχυτήτων που θα σταματήσει τη συμφόρηση της αυτοκινητοβιομηχανίας που καθυστέρησε την παραγωγή του τουρκικού τανκ για χρόνια», κατέληξε ο Roblin.