Από: newsauto.gr - Αναστάσης Γαλάνης
Σε έναν από τους μεγαλύτερους εξαγωγείς οχημάτων έχει εξελιχθεί η Τουρκία, με κορυφαίο προορισμό τις χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης οι οποίες απορροφούν κοντά στο 80% της ετήσιας παραγωγής.
Η αυτοκινητοβιομηχανία συνιστά τον πλέον εξωστρεφή κλάδο της τουρκικής οικονομίας, διοχετεύοντας ζεστό χρήμα στα ταμεία της χώρας. Αυτή τη στιγμή στην Τουρκία δραστηριοποιούνται κορυφαίοι κατασκευαστές όπως είναι η Hyundai, η Toyota, η Ford, η Mercedes, η Renault και η Fiat, ενώ μέχρι πρότινος ισχυρή ήταν και η παρουσία της Honda.
Αναντίρρητα, τις τελευταίες δεκαετίες η Τουρκία έχει καταφέρει να εδραιωθεί στο αυτοκινητικό στερέωμα, αναδειχθείσα σε μια απόλυτα υπολογίσιμη δύναμη. Για να συνεχίσει, όμως, να βιώνει στιγμές δόξας, καλείται να προχωρήσει σε ριζικές αλλαγές, σύμφωνα και με τις επιταγές της νέας αυτοκινητικής πραγματικότητας.
Ford Otosan: «Να γίνουμε κορυφαίοι στα ηλεκτρικά επαγγελματικά»
Με την ΕΕ να σφίγγει τη θηλιά γύρω από τον αυτοκινητικό κλάδο, προκρίνοντας την κατάργηση των αυτοκινήτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης έως το 2035, η γείτονα χώρα καλείται να αποδείξει πως μπορεί να συμβαδίσει με τους ρυθμούς μετασχηματισμού της παγκόσμιας αυτοκινητοβιομηχανίας.
Διότι, προκειμένου να συνεχίσει να αποτελεί κορυφαίο εξαγωγέα στην Ευρώπη, απαιτείται να παράγει -και κατ’ επέκταση να εξάγει- αυτοκίνητα που σε βάθος χρόνο πρέπει πληρούν το κυριότερο κριτήριο: Μηδενικές εκπομπές ρύπων.
Και, όπως φαίνεται, η πρόκληση έχει ιντριγκάρει τα περισσότερα από τα εμπλεκόμενα μέρη, που ήδη ετοιμάζουν την αντεπίθεσή τους. Αυτή πυροδοτήθηκε τον περασμένο Απρίλιο όταν γνωστοποιήθηκε το μεγαλύτερο επενδυτικό εγχείρημα στην ιστορία της τουρκικής αυτοκινητοβιομηχανίας.
Η Ford Otosan – κοινοπραξία μεταξύ της Ford και του μεγαλύτερου ομίλου της χώρας, Koc Holding – σχεδιάζει 2 δισ να επενδύσει. ευρώ για την παραγωγή αμιγώς ηλεκτρικών βαν από το 2023.
Η γιγαντία επιχειρηματική πρωτοβουλία χαιρετίστηκε από τον πρόεδρο της χώρας, Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν, αναφέροντας –διεπόμενος από μαξιμαλιστικές τάσεις- πως «η Τουρκία θα γίνει το μεγαλύτερο παραγωγικό κέντρο για ηλεκτρικά επαγγελματικά παγκοσμίως».
Ειδικότερα, το πρώτο μισό του 2023, η εταιρεία σχεδιάζει να ξεκινήσει την παραγωγή της πλήρως ηλεκτρικής και υβριδικής έκδοσης του νέου Transit για την ευρωπαϊκή αγορά, με τα οχήματα να κατασκευάζονται στο εργοστάσιο της πόλης Golcuk, στην επαρχία Κοτζάελι της βορειοαναλοτικής Τουρκίας. Στην ατζέντα, παράλληλα, των διοικούντων υπάρχει η δημιουργία γραμμών συναρμολόγησης για αμιγώς ηλεκτρικά, αλλά και τις μπαταρίες τους.
Χαρακτηριστικό είναι ότι αυτή τη στιγμή, οι εξαγωγές της Ford Otosan καταλαμβάνουν σχεδόν ένα τρίτο επί του συνόλου των εξαχθέντων οχημάτων της χώρας, με τον Σουλτάνο να αναφέρει ότι η νέα επένδυση θα αυξήσει την αξία των ετήσιων εξαγωγών της εταιρείας από τα 5,9 δισ. δολάρια στα 13 δισ.
Η αποφασιστικότητα της Ford Otosan να κυριαρχήσει στα επαναφορτιζόμενα επαγγελματικά καταδεικνύεται και από τη λήψη δανείου ύψους 650 εκ. ευρώ από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Ανασυγκρότησης και Ανάπτυξης, για την επιτάχυνση του στρατηγικού πλάνου για παραγωγή ηλεκτρικών.
Ηλεκτρική στροφή δεν καλείται να πραγματοποιήσει, όμως, μόνο η Ford Otosan, αλλά και οι υπόλοιπες κοινοπραξίες όπως η Oyak-Renault και Hyundai Assan.
Η Hyundai έχει ανακοινώσει ότι από το 2035 θα παράγει αποκλειστικά ηλεκτρικά μοντέλα, με τον όμιλο Renault να στοχεύει στο λανσάρισμα 10 νέων ηλεκτρικών μοντέλων έως το 2025. Όλα, λοιπόν, συνηγορούν ότι η ηλεκτρική ενέργεια… θα χτυπήσει την πόρτα και των προαναφερθέντων κοινοπραξιών.
TOGG: Το καμάρι των γειτόνων
Εντούτοις, η τουρκική κυβέρνηση δεν εστιάζει μόνο στην παραγωγή μηδενικών ρύπων οχημάτων για λογαριασμό «ξένων» εταιρειών, αλλά έχει φιλόδοξα σχέδια και για την TOGG, την πρώτη εγχώρια εταιρεία παραγωγής αμιγώς ηλεκτρικών μοντέλων.
Πρόκειται για μια κοινοπραξία 5 τουρκικών εταιρειών-κολοσσών (Anadolu, BMC, Kok, Turkcell και Zorlu) που χαίρει της ακλόνητης στήριξης του «Σουλτάνου».
Τον Ιούλιο του 2020, η κοινοπραξία ξεκίνησε την κατασκευή εργοστασίου στην Προύσα, στη βορειοδυτική Τουρκία, το οποίο θα είναι έτοιμο το 2022. Πρόκειται για μια έκταση 1.200 στρεμμάτων όπου θα απασχολούνται 4.300 εργαζόμενοι, εκ των οποίων το 30% θα είναι γυναίκες.
Σύμφωνα με τον Διευθύνοντα Σύμβουλο της TOGG, Gurcan Karakas, η εμπορική διάθεση του πρώτου Made in Turkey ηλεκτρικού θα εγκαινιαστεί μέσα στο καλοκαίρι του 2022, με τις εξαγωγές στην Ευρώπη να ξεκινάνε το 2024, με πρώτο προορισμό τη Γερμανία.
Θα πρόκειται για ένα μικρομεσαίο SUV που έχει ήδη πατήσει άσφαλτο –σε πρωτότυπη μορφή – και εντυπωσιάζει με τις επιδόσεις του (δείτε εδώ), επιταχύνοντας στα πρώτα 100 χλμ./ώρα σε 4,8 δλ.
Τα εύσημα πρέπει να αποδοθούν σε δύο ηλεκτροκινητήρες (ένας σε κάθε άξονα) που αποδίδουν 400 άλογα, την ίδια ώρα που θα προσφέρεται και μια πολιτισμένη με ένα ηλεκτρομοτέρ 203 ίππων.
Επιπροσθέτως θα υπάρχουν και δύο εκδόσεις μπαταριών ιόντων λιθίου (αυτονομίας 300 είτε 500 χλμ. και δυνατότητα φόρτισης 0-80% σε μόλις μισή ώρα.
Τη σκυτάλη από το παρθενικό μοντέλο της TOGG, θα πάρει ένα sedan, για να ακολουθήσει ένα hatchback, ένα μικρό SUV και ένα MPV.
Οι μπαταρίες των ανωτέρω οχημάτων θα κατασκευάζονται στις εγκαταστάσεις της νεοσύστατης εταιρείας Silk Road Clean Energy Solutions (SIRO) δίπλα στην παραγωγική μονάδα της TOGG στην Προύσα.
H SIRO, άλλωστε, αποτελεί μια κοινοπραξία μεταξύ της TOGG και της κινεζικής Farasis Energy, με τις δύο πλευρές να προσβλέπουν σε ετήσια παραγωγική ικανότητα άνω των 20 GWh, σε μια επένδυση μεγαλύτερη τω 2 δισ. ευρώ έως το 2035.
Πρόκειται για μια πρωτοβουλία που αποδεικνύει πως η TOGG δεν αφήνει τίποτα στην τύχη, απλώνοντας τα δίχτυα της σε κάθε επιμέρους σκέλος της παραγωγής ενός ηλεκτρικού. Μην ξεχνάμε ότι οι προμηθευτές της εταιρείας θα είναι κατά 75% τούρκικες εταιρείες και κατά 25% της ευρωπαϊκές και ασιατικές.
Για την επίτευξη των μακρόπνοων σχεδίων της, η τουρκική εταιρεία έχει φροντίσει από νωρίς για την οικονομική της ενίσχυση, τοποθετώντας στο τιμόνι της τον Gurcan Karakas, πρώην διευθυντής της Bosch, την ίδια ώρα που καθήκοντα Επιχειρησιακού Διευθυντή (COO) εκτελεί ο Sergio Rocha πρώην CEO της General Motors σε Αργεντινή, Ουρουγουάη και Παραγουάη. Σχετικά πρόσφατη είναι, επίσης, η προσθήκη του σχεδιαστή Murat Gunak, που στο παρελθόν είχε υπηρετήσει σε υψηλόβαθμες θέσεις στις Mercedes και VW Group.
Όπως είναι αντιληπτό, η TOGG τα έχει όλα: Έντονη επιθυμία για κυριαρχία, κορυφαία στελέχη, αποκρυσταλλωμένο όραμα, υπερσύγχρονες εγκαταστάσεις, και την ανεξάντλητη υποστήριξη του Σουλτάνου.
Τα κακώς κείμενα
Από την άλλη, υπάρχει και η αντίθετη όψη του νομίσματος. Οι προσπάθειες της Τουρκίας για ηλεκτρική κυριαρχία ενδέχεται να αποδειχθούν άκαρπες, εφόσον δεν επεκταθεί το «φτωχό» προσώρας δίκτυο υποδομών φόρτισης, που αυτή τη στιγμή απαρτίζεται από μόλις 1.500 σταθμούς.
Στο ίδιο μήκος κύματος και οι πωλήσεις αμιγώς ηλεκτρικών μοντέλων, που το πρώτο οκτάμηνο του τρέχοντος έτους δεν ξεπέρασαν τις 1.196 μονάδες. Και θα παραμείνουν σε χαμηλά επίπεδα αν η κυβέρνηση συνεχίσει τις ακατανόητες κινήσεις, όπως αύξηση του «ειδικού φόρου κατανάλωσης» στα ηλεκτρικά από 3 έως 15% σε 10 έως 60%!
Μέσα σε όλα αυτά, το όνομα TOGG δύσκολα θα γίνει ξακουστό στη Γηραιά Ήπειρο, εφόσον η εταιρεία δεν συγκροτήσει ένα συμπαγές πλάνο εκστρατείας για την προώθηση των προϊόντων της.
Η Τουρκία, λοιπόν, καλείται να πάρει τολμηρές αποφάσεις για την αυτοκινητοβιομηχανία της. Μεγάλο μέρος των οποίων ήδη έχουν ληφθεί και ευθυγραμμίζονται με τις νεοθωμανικές ορέξεις του Σουλτάνου. Ο οποίος καλείται να αποδείξει ότι οι μεγαλοστομίες περί ηλεκτρικής κυριαρχίας δεν είναι άλλο ένα επικοινωνιακό πυροτέχνημα.