Μοναδική στον κόσμο και ανυπολόγιστης ιστορικής αξίας σήμερα, η «Φαλκονέρα», είναι το μόνο ελληνικό τρόλεϊ που κατασκευάστηκε ποτέ και επιβιώνει μέχρι σήμερα. Στο περίπου...
Από: carandmotor.gr
Το να βάζουμε τα χέρια μας και να βγάζουμε τα μάτια μας είναι διαχρονικά ένα από τα παραδοσιακά γνωρίσματα του λαού μας. Ως εξαίρεση του κανόνα, ευτυχώς κάτι τέτοιο δεν συνέβη -στο παρά πέντε τουλάχιστον- για ένα από τα πλέον ιστορικά οχήματα που βρίσκονται αυτή τη στιγμή στην Ελλάδα, ένα όχημα που αγνοείται ως ύπαρξη από μια μεγάλη μερίδα του κοινού, το οποίο σώζεται μέχρι σήμερα χάρη στις φιλότιμες προσπάθειες του τότε πρόεδρου του ΟΣΥ Κ. Καραγιαννόπουλου και τις εκκλήσεις του Συλλόγου Μελέτης Ιστορίας των Συγκοινωνιών στην Ελλάδα. Κυρίες και κύριοι γνωρίστε τη «Φαλκονέρα»!
Το μοναδικό «Made in Greece» τρόλεϊ
Το τρόλεϊ με αριθμό κυκλοφορίας στην Ελλάδα 1127 κατασκευάστηκε το 1967 με αμάξωμα της Βιαμάξ και έφερε πλαίσιο Lancia και ηλεκτρικό εξοπλισμό CGE. Μπορούσε να μεταφέρει συνολικά 100 άτομα, εκ των οποίων οι 73 όρθιοι και οι υπόλοιποι καθήμενοι. Ως επίτευγμα της αμαξοβιομηχανίας της Ελλάδας, που ήταν τότε υπαρκτή, το συγκεκριμένο τρόλεϊ παρουσιάστηκε και στη Διεθνή Έκθεση Θεσσαλονίκης ως το πρώτο πιλοτικό μοντέλο που θα έμπαινε έπειτα σε κανονική παραγωγή, κάτι που τελικά δεν έγινε ποτέ.
Αν και δεν κλωνοποιήθηκε, η «Φαλκονέρα» υπηρέτησε κανονικά τον σκοπό για τον οποίο δημιουργήθηκε και παραγματοποίησε δρομολόγια για δεκαετίες. Προς το τέλος της «ζωής» του, το αμάξωμα του ιστορικού τρόλεϊ ανακατασκευάστηκε και ήρθε πιο κοντά στα αισθητικά πρότυπα των άλλων αντίστοιχης «γενιάς» ιταλικών τρόλεϊ της ΗΛΠΑΠ που εκτελούσαν δρομολόγια στους δρόμους της Αθήνας. Τα τελευταία από αυτά αποσύρθηκαν οριστικά από την κυκλοφορία στις αρχές της 10ετίας του '90 και συγκεκριμένα το 1993.
Η «Φαλκονέρα» παρέμεινε έπειτα παροπλισμένη σε αμαξοστάσιο της ΟΣΥ με το 2012 να αποτελεί ένα ιδιαίτερης σημασίας έτος για την μετέπειτα επιβίωση της. Ήταν τότε που η ΟΣΥ αποφάσισε να εκποιήσει ένα μεγάλο μέρος του παροπλισμένου στόλου της βγάζοντας στο σφυρί και τη «Φαλκονέρα», με τους ανθρώπους που πήραν αυτή την απόφαση να αγνοούν την ιστορική σημασία της. Τελικά, όπως αναφέρθηκε και νωρίτερα, το εν λόγω τρόλεΐ μαζί με μερικά ακόμη ιστορικά για τα ελληνικά δεδομένα λεωφορεία, εξαιρέθηκε της διαδικασίας. Έκτοτε βρίσκεται παρατημένο μαζί με άλλα τρόλει και λεωφορεία ιστορικής σημασίας, που σαπίζουν στο πέρασμα του χρόνου, στο αμαξοστάσιο της ΟΣΥ στα Άνω Λιόσια.
Γιατί «Φαλκονέρα»
Σύμφωνα με δημοσιεύματα, το μοναδικής ιστορικής σημασίας τρόλεϊ πήρε το συγκεκριμένο παρατσούκλι από τους οδηγούς της Ηλεκτρικής Εταιρείας Μεταφορών (ΗΕΜ), της εταιρείας που προϋπήρξε της ΗΛΠΑΠ. Το παρατσούκλι το πήρε από την βραχονησίδα Φαλκονέρα, σε κοντινή απόσταση από την οποία έγινε μια από τις μεγαλύτερες ναυτικές τραγωδίες της Ελλάδας, το ναυάγιο του οχηματαγωγού πλοίου «Ηράκλειον», τον Δεκέμβριο του 1966. Ήταν επίσης ένα από τα δεξιοτίμονα τρόλεϊ με ιταλικό σασί που εκτελούσαν δρομολόγια στην Αθήνα, τα οποία και απέφευγαν οι οδηγοί για ευνόητους λόγους.
Αφημμένο στο έλεος των καιρικών φαινομένων, η «Φαλκονέρα», μαζί με δεκάδες ακόμη ιστορικά λεωφορεία και τρόλεϊ, περιμένει στωικά τη δημιουργία ενός μουσείου ΜΜΜ-Συγκοινωνιών που δεν έχει γίνει ακόμη πράξη στη χώρα μας, υπάρχει όμως στις περισσότερες προηγμένες ευρωπαϊκές χώρες. Η φωτογραφία που βλέπετε στις οθόνες σας κυκλοφορεί εδώ και αρκετά χρόνια στο Διαδίκτυο και αυτό σημαίνει ότι σήμερα η κατάσταση του τρόλεϊ είναι ακόμη χειρότερη από τότε. Πόσο θα αντέξει ακόμη άραγε;
Δείτε επίσης
Φωτογραφία: texnikoiosy.blogspot.com
Το να βάζουμε τα χέρια μας και να βγάζουμε τα μάτια μας είναι διαχρονικά ένα από τα παραδοσιακά γνωρίσματα του λαού μας. Ως εξαίρεση του κανόνα, ευτυχώς κάτι τέτοιο δεν συνέβη -στο παρά πέντε τουλάχιστον- για ένα από τα πλέον ιστορικά οχήματα που βρίσκονται αυτή τη στιγμή στην Ελλάδα, ένα όχημα που αγνοείται ως ύπαρξη από μια μεγάλη μερίδα του κοινού, το οποίο σώζεται μέχρι σήμερα χάρη στις φιλότιμες προσπάθειες του τότε πρόεδρου του ΟΣΥ Κ. Καραγιαννόπουλου και τις εκκλήσεις του Συλλόγου Μελέτης Ιστορίας των Συγκοινωνιών στην Ελλάδα. Κυρίες και κύριοι γνωρίστε τη «Φαλκονέρα»!
Το μοναδικό «Made in Greece» τρόλεϊ
Το τρόλεϊ με αριθμό κυκλοφορίας στην Ελλάδα 1127 κατασκευάστηκε το 1967 με αμάξωμα της Βιαμάξ και έφερε πλαίσιο Lancia και ηλεκτρικό εξοπλισμό CGE. Μπορούσε να μεταφέρει συνολικά 100 άτομα, εκ των οποίων οι 73 όρθιοι και οι υπόλοιποι καθήμενοι. Ως επίτευγμα της αμαξοβιομηχανίας της Ελλάδας, που ήταν τότε υπαρκτή, το συγκεκριμένο τρόλεϊ παρουσιάστηκε και στη Διεθνή Έκθεση Θεσσαλονίκης ως το πρώτο πιλοτικό μοντέλο που θα έμπαινε έπειτα σε κανονική παραγωγή, κάτι που τελικά δεν έγινε ποτέ.
Αν και δεν κλωνοποιήθηκε, η «Φαλκονέρα» υπηρέτησε κανονικά τον σκοπό για τον οποίο δημιουργήθηκε και παραγματοποίησε δρομολόγια για δεκαετίες. Προς το τέλος της «ζωής» του, το αμάξωμα του ιστορικού τρόλεϊ ανακατασκευάστηκε και ήρθε πιο κοντά στα αισθητικά πρότυπα των άλλων αντίστοιχης «γενιάς» ιταλικών τρόλεϊ της ΗΛΠΑΠ που εκτελούσαν δρομολόγια στους δρόμους της Αθήνας. Τα τελευταία από αυτά αποσύρθηκαν οριστικά από την κυκλοφορία στις αρχές της 10ετίας του '90 και συγκεκριμένα το 1993.
Η «Φαλκονέρα» παρέμεινε έπειτα παροπλισμένη σε αμαξοστάσιο της ΟΣΥ με το 2012 να αποτελεί ένα ιδιαίτερης σημασίας έτος για την μετέπειτα επιβίωση της. Ήταν τότε που η ΟΣΥ αποφάσισε να εκποιήσει ένα μεγάλο μέρος του παροπλισμένου στόλου της βγάζοντας στο σφυρί και τη «Φαλκονέρα», με τους ανθρώπους που πήραν αυτή την απόφαση να αγνοούν την ιστορική σημασία της. Τελικά, όπως αναφέρθηκε και νωρίτερα, το εν λόγω τρόλεΐ μαζί με μερικά ακόμη ιστορικά για τα ελληνικά δεδομένα λεωφορεία, εξαιρέθηκε της διαδικασίας. Έκτοτε βρίσκεται παρατημένο μαζί με άλλα τρόλει και λεωφορεία ιστορικής σημασίας, που σαπίζουν στο πέρασμα του χρόνου, στο αμαξοστάσιο της ΟΣΥ στα Άνω Λιόσια.
Γιατί «Φαλκονέρα»
Σύμφωνα με δημοσιεύματα, το μοναδικής ιστορικής σημασίας τρόλεϊ πήρε το συγκεκριμένο παρατσούκλι από τους οδηγούς της Ηλεκτρικής Εταιρείας Μεταφορών (ΗΕΜ), της εταιρείας που προϋπήρξε της ΗΛΠΑΠ. Το παρατσούκλι το πήρε από την βραχονησίδα Φαλκονέρα, σε κοντινή απόσταση από την οποία έγινε μια από τις μεγαλύτερες ναυτικές τραγωδίες της Ελλάδας, το ναυάγιο του οχηματαγωγού πλοίου «Ηράκλειον», τον Δεκέμβριο του 1966. Ήταν επίσης ένα από τα δεξιοτίμονα τρόλεϊ με ιταλικό σασί που εκτελούσαν δρομολόγια στην Αθήνα, τα οποία και απέφευγαν οι οδηγοί για ευνόητους λόγους.
Αφημμένο στο έλεος των καιρικών φαινομένων, η «Φαλκονέρα», μαζί με δεκάδες ακόμη ιστορικά λεωφορεία και τρόλεϊ, περιμένει στωικά τη δημιουργία ενός μουσείου ΜΜΜ-Συγκοινωνιών που δεν έχει γίνει ακόμη πράξη στη χώρα μας, υπάρχει όμως στις περισσότερες προηγμένες ευρωπαϊκές χώρες. Η φωτογραφία που βλέπετε στις οθόνες σας κυκλοφορεί εδώ και αρκετά χρόνια στο Διαδίκτυο και αυτό σημαίνει ότι σήμερα η κατάσταση του τρόλεϊ είναι ακόμη χειρότερη από τότε. Πόσο θα αντέξει ακόμη άραγε;
Δείτε επίσης
Φωτογραφία: texnikoiosy.blogspot.com