Η συμφωνία για τις κορβέτες θα επηρεάσει άμεσα και την απόφαση για τον εκσυγχρονισμό των τεσσάρων ΜΕΚΟ κλάσης «ΥΔΡΑ», αφού θα καθορίσει το μπάτζετ που θα περισσέψει.
Από: newpost.gr / Του Κώστα Σαρικά
«Σφήνα» στη Γαλλο-Ιταλική σύγκρουση για τις καινούργιες φρεγάτες του Στόλου φαίνεται ότι είναι αποφασισμένοι να μπουν οι Ολλανδοί της Damen. Tην ερχόμενη Παρασκευή αναμένεται να περάσουν το κατώφλι της Γενικής Διεύθυνσης Αμυντικών Εξοπλισμών και Επενδύσεων προκειμένου να καταθέσουν τον δικό τους φάκελο για την SIGMA 10514. Πρόκειται για το πλοίο το οποίο είχε προταθεί στο Πολεμικό Ναυτικό εντός του Ολλανδικού «πακέτου» όταν η Damen διεκδικούσε το Ελληνικό πρόγραμμα φρεγατών.
Παρά το γεγονός ότι εκείνη η «ναυμαχία» είχε στο νήμα νικητή την Γαλλική Naval Group αν και η Ολλανδική SIGMA 11515 αποτελούσε σύμφωνα με την αξιολόγηση του Πολεμικού Ναυτικού μια εξαιρετικά δελεαστική πρόταση η Damen επιστρέφει δριμύτερη. Και με «όπλα» της το χαμηλό κόστος της κορβέτας που προσφέρει αλλά και την διάθεσή της να ναυπηγήσει όλες τις κορβέτες του Πολεμικού Ναυτικού σε Ελληνικά ναυπηγεία θα επιχειρήσει να πάρει τη ρεβάνς. Η κορβέτα που προσφέρει στον Ελληνικό Στόλο, η SIGMA 10514 θα είναι σύμφωνα με πληροφορίες η έκδοση που κατασκευάζουν για λογαριασμό του πολεμικού ναυτικού της Ινδονησίας.
Με εκτόπισμα 2.365 τόνους, μήκος που ξεπερνά τα 105 μέτρα, ταχύτητα 28 κόμβων και αυτονομία 5.000 χλμ. Εκτός από το βασικό πυροβόλο Οto Melara 76mm, η κορβέτα διαθέτει 8 αντιπλοικούς πυραύλους Exocet και 12 αντιαεροπορικούς Mica. Διπλούς τορπιλοσωλήνες, Sonar τρόπιδος Kingklip και δυνατότητα μεταφοράς ελικοπτέρου 10 τόνων. Είναι εξοπλισμένη με το ισχυρό ραντάρ Τhales Smart-S MK2.
Με την Ολλανδική πρόταση στα χέρια τους τα Στελέχη του Στόλου θα προχωρήσουν άμεσα τις διαδικασίες για τη συνολική αξιολόγηση των προτάσεων. Η εμπειρία άλλωστε που ήδη διαθέτουν από την πολύμηνη ανάλογη διαδικασία με την αξιολόγηση των φρεγατών αποτελεί πολύτιμο εργαλείο στην επιτάχυνση της τελικής απόφασης. Απέναντι στην Sigma 10514 θα βρεθεί η Γαλλική Gowind της Naval Group η οποία ναι μεν αποτελεί το φαβορί ωστόσο τίποτα δεν έχει ακόμη «κλειδώσει» αλλά και η Ιταλική Doha της Fincantieri. H oμοιογένεια είναι το ισχυρό «χαρτί» των Γάλλων αφού η Gowind αποτελεί μια μικρή έκδοση της Belharra με πολλά κοινά συστήματα και τεχνολογίες ενώ το μεγάλο εκτόπισμα της Doha που παραπέμπει σε μικρή φρεγάτα είναι το πιο σοβαρό ατού των Ιταλών.
Η ταχύτητα παράδοσης αλλά και το κόστος κάθε Μονάδας αποτελούν σημαντικές παραμέτρους τις οποίες αναμένεται να λάβει σοβαρά υπόψη του το Πολεμικό Ναυτικό κατά τη διαδικασία αξιολόγησης με δεδομένο ότι και τα τρία προτεινόμενα πλοία θεωρούνται ότι σε γενικές γραμμές καλύπτουν τις ανάγκες του Στόλου.
Το κόστος κάθε Μονάδας είναι αυτό που θα καθορίσει και τον αριθμό των κορβετών που θα αποκτηθούν με τα Στελέχη του ΠΝ να μην κρύβουν ότι προτιμούν περισσότερα πλοία σε χαμηλότερη τιμή. Και εκεί το πλεονέκτημα φαίνεται ότι έχουν Γάλλοι και Ολλανδοί αφού η Doha αποτελεί πιο ακριβή επιλογή.
Όμως η διαπραγμάτευση για τις φρεγάτες έδειξε ότι οι εταιρείες μπορούν να κατεβάσουν τις τιμές για να κερδίσουν το πρόγραμμα και εκεί ποντάρει το ΠΝ για να καταλήξει στην πιο συμφέρουσα πρόταση.
Επιπλέον το Πολεμικό Ναυτικό φαίνεται ότι θέτει και το ζήτημα του χρόνου παράδοσης ψηλά στα κριτήρια αξιολόγησης αφού οι ανάγκες για γρήγορη αντικατάσταση των παλαιότερων πλοίων πιέζουν ασφυκτικά. Στην εξίσωση μπαίνει και το ζήτημα της κατασκευής των κορβετών σε Ελληνικά ναυπηγεία, κάτι που επιθυμεί η Αθήνα με αποτέλεσμα η τελική επιλογή να γίνεται ακόμη πιο περίπλοκη.
Η συμφωνία για τις κορβέτες θα επηρεάσει άμεσα και την απόφαση για τον εκσυγχρονισμό των τεσσάρων ΜΕΚΟ κλάσης «ΥΔΡΑ», αφού θα καθορίσει το μπάτζετ που θα περισσέψει. Προτεραιότητα πάντως για το ΠΝ αποτελούν τα καινούργια πλοία και εκεί θα πέσει το βάρος αφού πρόκειται για Μονάδες που θα χρησιμοποιηθούν για πολλές δεκαετίες σε αντίθεση με τις ΜΕΚΟ οι οποίες σε κάθε περίπτωση έχουν περιορισμένο επιχειρησιακό χρονικό απόθεμα.