Η αδήλωτη πυραυλική κρίση που προκλήθηκε από τις ΗΠΑ στην Ευρώπη φαίνεται να έχει αποκλιμακωθεί αισθητά μετά τη δεύτερη Σύνοδο Κορυφής Πούτιν-Μάιντεν την περασμένη εβδομάδα μέσα σε μόλις μισό χρόνο. Αν και οι ΗΠΑ επιβεβαίωσαν πρόσφατα τη λεγόμενη πολιτική «ανοιχτών θυρών» τους προς την επέκταση του ΝΑΤΟ και απείλησαν για άλλη μια φορά με κυρώσεις κατά της Ρωσίας, αυτές φαίνεται να ήταν απλώς χειρονομίες «σωτηρίας» από την πλευρά τους για έναν από τους πολλούς συμβιβασμούς που συμφώνησαν οι δύο ηγέτες κατά τις συνομιλίες τους. Ειδικότερα, αυτό αφορά τη δέσμευση των ΗΠΑ να μην στείλουν στρατεύματα στην Ουκρανία σε περίπτωση που το Κίεβο έλθει σε σύγκρουση με τη Ρωσία. Αντίθετα, θα στείλουν τους στρατιώτες τους μόνο στο έδαφος συμμάχων του ΝΑΤΟ σε αυτό το σενάριο.
Andrew Korybko - oneworld.press / Παρουσίαση Freepen.gr
Δεδομένου ότι αυτό αφορά την επανεξέταση αυτού που μέχρι εκείνο το σημείο θεωρούνταν πολιτική του ΝΑΤΟ, είναι λογικό γιατί οι ηγέτες τους τόνισαν την ανάγκη να διαπραγματευτούν τέτοια θέματα με το μπλοκ. Αυτό εξηγεί την επακόλουθη πρόταση του Μπάιντεν για μια συνάντηση ΝΑΤΟ-Ρωσίας, η πρόσκληση για την οποία δόθηκε λίγο αργότερα επίσημα στη Μόσχα. Στη συνέχεια αναφέρθηκε πως ο Μπάιντεν θα πιέσει την Ουκρανία να παραχωρήσει την αυτονομία στο Ντονμπάς σε συμμόρφωση με τις Συμφωνίες του Μινσκ που είχε νωρίτερα συμφωνήσει το ίδιο το Κίεβο, κάτι που ώθησε τον Ζελένσκι να επικαλεστεί την ιδέα της διεξαγωγής δημοψηφίσματος για την περιοχή. Αν και οι ΗΠΑ παρέδωσαν πυραύλους στην Ουκρανία, σύμφωνα με πληροφορίες, σταμάτησαν την παράδοση άλλων όπλων για να μειώσουν τις εντάσεις.
Αυτό που συνδέει όλες αυτές τις κινήσεις μαζί είναι εκείνο που ο Αρχηγός του Γενικού Επιτελείου των Ρωσικών Ενόπλων Δυνάμεων Valery Gerasimov περιέγραψε νωρίτερα ως την «προσφάτως προτεινόμενη εξίσωση ασφαλείας» της χώρας του για υπεύθυνη ρύθμιση του ανταγωνισμού ΗΠΑ-Ρωσίας. Οι ακριβείς λεπτομέρειες δεν έχουν ακόμη δημοσιοποιηθεί, αλλά είπε λίγο μετά την τελευταία Σύνοδο Κορυφής Πούτιν-Μάιντεν πως «αυτές τις μέρες απαιτείται μια νέα προσέγγιση για την επινόηση μηχανισμών ελέγχου των εξοπλισμών. Η Ρωσία έχει προτείνει μια νέα εξίσωση ασφάλειας, που περιλαμβάνει όλους τους τύπους επιθετικών και αμυντικών όπλων που επηρεάζουν την στρατηγική σταθερότητα, καθώς και νέες σφαίρες αντιπαράθεσης, όπως ο κυβερνοχώρος, το διάστημα και η τεχνητή νοημοσύνη».
Όσον αφορά τους συμβιβασμούς που θα μπορούσε να είχε αναλάβει η Ρωσία για την προώθηση αυτής της ρεαλιστικής ειρηνευτικής πολιτικής, ο αναπληρωτής υπουργός Εξωτερικών Σεργκέι Ριάμπκοφ υποστήριξε ότι η χώρα του δε θα εναντιωθεί στην ένταξη των ΗΠΑ στο Μορφότυπο της Νορμανδίας των συνομιλιών για την Ουκρανία, παρόλο που εξακολουθεί να αγωνίζεται προς το παρόν να καταλάβει τι θα μπορούσε να της φέρει αυτή η χώρα. Παρ' όλα αυτά, προειδοποίησε επίσης για μια άλλη αντιπαράθεση όπως το 1962, εάν οι συνομιλίες αποτύχουν να επιφέρουν κάποια απτή πρόοδο στην ουσιαστική αποκλιμάκωση της αδήλωτης πυραυλικής κρίσης στην Ευρώπη. Ο Ριάμπκοφ είπε επίσης πως η χώρα του θα μπορούσε να αναγκαστεί να αναπτύξει πυρηνικούς πυραύλους μέσου βεληνεκούς στην Ευρώπη εάν τα δυτικά έθνη αρνηθούν να υπογράψουν μορατόριουμ για αυτούς.
Αυτό υποδηλώνει ότι η αποκατάσταση της ζημιάς στην στρατηγική σταθερότητα που προκλήθηκε από την αποχώρηση της πρώην κυβέρνησης Τραμπ από τη Συνθήκη για τις πυρηνικές δυνάμεις μέσου βεληνεκούς (INF) του 1987 αποτελεί έναν κρίσιμο πυλώνα της «εξίσωσης ασφαλείας» της Ρωσίας που πρότεινε στις ΗΠΑ κατά τη διάρκεια της συνάντησης Πούτιν-Μάιντεν την περασμένη εβδομάδα. Αυτό είναι σύμφωνο με τις πολύ σοβαρές ανησυχίες της Ρωσίας για την εθνική ασφάλεια σχετικά με την πιθανή ανάπτυξη τέτοιων όπλων στην Ουκρανία, η οποία είναι μία από τις αιτίες που οδήγησαν πρόσφατα στην αδήλωτη πυραυλική κρίση που αυτές οι δύο Μεγάλες Δυνάμεις προσπαθούν τώρα να επιλύσουν ενεργά. Επιπλέον, ο Πρόεδρος Πούτιν χαρακτήρισε τα γεγονότα στο Ντονμπάς ως γενοκτονία, πράγμα που σημαίνει ότι η Ρωσία δε θα μείνει αδιάφορη εάν επιτεθεί στο Κίεβο.
Andrew Korybko - oneworld.press / Παρουσίαση Freepen.gr
Δεδομένου ότι αυτό αφορά την επανεξέταση αυτού που μέχρι εκείνο το σημείο θεωρούνταν πολιτική του ΝΑΤΟ, είναι λογικό γιατί οι ηγέτες τους τόνισαν την ανάγκη να διαπραγματευτούν τέτοια θέματα με το μπλοκ. Αυτό εξηγεί την επακόλουθη πρόταση του Μπάιντεν για μια συνάντηση ΝΑΤΟ-Ρωσίας, η πρόσκληση για την οποία δόθηκε λίγο αργότερα επίσημα στη Μόσχα. Στη συνέχεια αναφέρθηκε πως ο Μπάιντεν θα πιέσει την Ουκρανία να παραχωρήσει την αυτονομία στο Ντονμπάς σε συμμόρφωση με τις Συμφωνίες του Μινσκ που είχε νωρίτερα συμφωνήσει το ίδιο το Κίεβο, κάτι που ώθησε τον Ζελένσκι να επικαλεστεί την ιδέα της διεξαγωγής δημοψηφίσματος για την περιοχή. Αν και οι ΗΠΑ παρέδωσαν πυραύλους στην Ουκρανία, σύμφωνα με πληροφορίες, σταμάτησαν την παράδοση άλλων όπλων για να μειώσουν τις εντάσεις.
Αυτό που συνδέει όλες αυτές τις κινήσεις μαζί είναι εκείνο που ο Αρχηγός του Γενικού Επιτελείου των Ρωσικών Ενόπλων Δυνάμεων Valery Gerasimov περιέγραψε νωρίτερα ως την «προσφάτως προτεινόμενη εξίσωση ασφαλείας» της χώρας του για υπεύθυνη ρύθμιση του ανταγωνισμού ΗΠΑ-Ρωσίας. Οι ακριβείς λεπτομέρειες δεν έχουν ακόμη δημοσιοποιηθεί, αλλά είπε λίγο μετά την τελευταία Σύνοδο Κορυφής Πούτιν-Μάιντεν πως «αυτές τις μέρες απαιτείται μια νέα προσέγγιση για την επινόηση μηχανισμών ελέγχου των εξοπλισμών. Η Ρωσία έχει προτείνει μια νέα εξίσωση ασφάλειας, που περιλαμβάνει όλους τους τύπους επιθετικών και αμυντικών όπλων που επηρεάζουν την στρατηγική σταθερότητα, καθώς και νέες σφαίρες αντιπαράθεσης, όπως ο κυβερνοχώρος, το διάστημα και η τεχνητή νοημοσύνη».
Όσον αφορά τους συμβιβασμούς που θα μπορούσε να είχε αναλάβει η Ρωσία για την προώθηση αυτής της ρεαλιστικής ειρηνευτικής πολιτικής, ο αναπληρωτής υπουργός Εξωτερικών Σεργκέι Ριάμπκοφ υποστήριξε ότι η χώρα του δε θα εναντιωθεί στην ένταξη των ΗΠΑ στο Μορφότυπο της Νορμανδίας των συνομιλιών για την Ουκρανία, παρόλο που εξακολουθεί να αγωνίζεται προς το παρόν να καταλάβει τι θα μπορούσε να της φέρει αυτή η χώρα. Παρ' όλα αυτά, προειδοποίησε επίσης για μια άλλη αντιπαράθεση όπως το 1962, εάν οι συνομιλίες αποτύχουν να επιφέρουν κάποια απτή πρόοδο στην ουσιαστική αποκλιμάκωση της αδήλωτης πυραυλικής κρίσης στην Ευρώπη. Ο Ριάμπκοφ είπε επίσης πως η χώρα του θα μπορούσε να αναγκαστεί να αναπτύξει πυρηνικούς πυραύλους μέσου βεληνεκούς στην Ευρώπη εάν τα δυτικά έθνη αρνηθούν να υπογράψουν μορατόριουμ για αυτούς.
Αυτό υποδηλώνει ότι η αποκατάσταση της ζημιάς στην στρατηγική σταθερότητα που προκλήθηκε από την αποχώρηση της πρώην κυβέρνησης Τραμπ από τη Συνθήκη για τις πυρηνικές δυνάμεις μέσου βεληνεκούς (INF) του 1987 αποτελεί έναν κρίσιμο πυλώνα της «εξίσωσης ασφαλείας» της Ρωσίας που πρότεινε στις ΗΠΑ κατά τη διάρκεια της συνάντησης Πούτιν-Μάιντεν την περασμένη εβδομάδα. Αυτό είναι σύμφωνο με τις πολύ σοβαρές ανησυχίες της Ρωσίας για την εθνική ασφάλεια σχετικά με την πιθανή ανάπτυξη τέτοιων όπλων στην Ουκρανία, η οποία είναι μία από τις αιτίες που οδήγησαν πρόσφατα στην αδήλωτη πυραυλική κρίση που αυτές οι δύο Μεγάλες Δυνάμεις προσπαθούν τώρα να επιλύσουν ενεργά. Επιπλέον, ο Πρόεδρος Πούτιν χαρακτήρισε τα γεγονότα στο Ντονμπάς ως γενοκτονία, πράγμα που σημαίνει ότι η Ρωσία δε θα μείνει αδιάφορη εάν επιτεθεί στο Κίεβο.
Αυτές οι δηλώσεις δείχνουν πως η Ρωσία δεν πρόκειται να αφήσει τον εαυτό της να παρασυρθεί από τις ΗΠΑ σε περίπτωση που η Αμερική εγκαταλείψει την πρόταση της Μόσχας για την «εξίσωση ασφαλείας» περνώντας τις δύο κόκκινες γραμμές του Κρεμλίνου: την ανάπτυξη πυραύλων μέσου βεληνεκούς (ακόμη και υπό την κάλυψη των λεγόμενων συστημάτων αντιπυραυλικής άμυνας) προς την Ουκρανία και το Κίεβο ξεκινώντας μια εκστρατεία εθνοκάθαρσης παρόμοια με την «Επιχείρηση Καταιγίδα» στο Ντονμπάς σαν απειληθεί. Συγκρίνοντας τους αντίστοιχους συμβιβασμούς κάθε πλευράς πριν και αμέσως μετά την τελευταία Σύνοδο Κορυφής Πούτιν-Μπάιντεν, μπορεί να συναχθεί το συμπέρασμα ότι οι συμβιβασμοί της Ρωσίας ήταν πολύ λιγότεροι από τις ΗΠΑ, καθώς το μόνο που έκανε η Μόσχα ήταν να μην αντιτεθεί στη συμμετοχή της Ουάσιγκτον στις συνομιλίες στο Format της Νορμανδίας.
Εν τω μεταξύ, οι ΗΠΑ έκαναν πολλά περισσότερα για να αποκλιμακώσουν την κατάσταση που ήταν εξ ολοκλήρου υπεύθυνες για την πρόκληση. Για να αναθεωρήσουμε όσα αναφέρθηκαν προηγουμένως σε αυτήν την ανάλυση, αυτό περιλαμβάνει: τη δέσμευση να μην αποσταλούν στρατεύματα στην Ουκρανία εάν το Κίεβο συγκρουστεί με τη Ρωσία. προτείνοντας μια συνάντηση ΝΑΤΟ-Ρωσίας· πιέζοντας την Ουκρανία να παραχωρήσει την αυτονομία στο Ντονμπάς· να κάνει τον Ζελένσκι να αψηφά τη σχετική ιδέα ενός δημοψηφίσματος προς αυτόν τον σκοπό· και σύμφωνα με πληροφορίες κρατούσε πίσω περισσότερα όπλα από αυτά που αρχικά σχεδίαζε να στείλει σε αυτή τη χώρα. Όταν το δούμε με αυτόν τον τρόπο, είναι σαφές ότι οι ΗΠΑ έκαναν περισσότερα για να αποκλιμακώσουν τις εντάσεις με τη Ρωσία λόγω του πόσο φοβούνταν πως η κρίση που προκάλεσαν είχε αξιόπιστα τον κίνδυνο να ξεφύγει από τον έλεγχο.
Αυτό επιβεβαιώνει ότι η Ρωσία υπερασπίστηκε με επιτυχία τις κόκκινες γραμμές της που αποτελούν τα βασικά της συμφέροντα εθνικής ασφάλειας σε αυτό το πλαίσιο. Ωστόσο, δεν έχουν δοθεί ακόμη νομικές εγγυήσεις στη Μόσχα σχετικά με τα ζητούμενα όριά της για την ανατολική επέκταση του ΝΑΤΟ, ούτε η Συνθήκη INF έχει αναβιώσει de facto σε οποιαδήποτε μορφή. Η αντιρωσική παράταξη των ΗΠΑ που είναι υπεύθυνη για την πυροδότηση των τελευταίων εντάσεων στην απελπισμένη ιδεολογικά καθοδηγούμενη προσπάθειά της να διατηρήσει την αντίληψη της Ρωσίας ως της μεγαλύτερης στρατηγικής απειλής της χώρας τους αντί της Κίνας θα μπορούσε να σαμποτάρει αυτήν τη διαδικασία εάν ο Μπάιντεν δεν είναι σε θέση να την ελέγξει. Επομένως, είναι προς το συμφέρον της κυβέρνησής του να καταφέρει να περιορίσει την επιρροή της πριν να είναι πολύ αργά.
Αυτό συμβαίνει επειδή η αντικινεζική φατρία που έγινε κυρίαρχη σε αυτόν τον αγώνα του «βαθέως κράτους» ως η μεγαλύτερη στρατηγική κληρονομιά του Τραμπ εξαρτάται από τη σύναψη ενός λεγόμενου «συμφώνου μη επίθεσης» με τη Ρωσία (σήμερα αναφέρεται ευφημιστικά στην επίσημη ρωσική γλώσσα ως η πρόταση της «εξίσωσης ασφαλείας» αυτής της χώρας σύμφωνα με την προαναφερθείσα δήλωση του Gerasimov) προκειμένου να της επιτραπεί να αναδιατάξει ορισμένες από τις δυνάμεις της που εδρεύουν στην Ευρώπη στην Ασία-Ειρηνικό με σκοπό τον πιο επιθετικό «περιορισμό» της Κίνας. Για να είμαστε σαφείς, η Ρωσία δε θα υποστήριζε τις ΗΠΑ να κάνουν μια τέτοια κίνηση, αλλά επίσης δε θα ήταν σε θέση να επηρεάσει τη λήψη των αποφάσεών της από αυτή την άποψη στο σενάριο οι ευρωπαϊκές εντάσεις να αποκλιμακώνονται επιτυχώς.
Αυτό επιβεβαιώνει ότι η Ρωσία υπερασπίστηκε με επιτυχία τις κόκκινες γραμμές της που αποτελούν τα βασικά της συμφέροντα εθνικής ασφάλειας σε αυτό το πλαίσιο. Ωστόσο, δεν έχουν δοθεί ακόμη νομικές εγγυήσεις στη Μόσχα σχετικά με τα ζητούμενα όριά της για την ανατολική επέκταση του ΝΑΤΟ, ούτε η Συνθήκη INF έχει αναβιώσει de facto σε οποιαδήποτε μορφή. Η αντιρωσική παράταξη των ΗΠΑ που είναι υπεύθυνη για την πυροδότηση των τελευταίων εντάσεων στην απελπισμένη ιδεολογικά καθοδηγούμενη προσπάθειά της να διατηρήσει την αντίληψη της Ρωσίας ως της μεγαλύτερης στρατηγικής απειλής της χώρας τους αντί της Κίνας θα μπορούσε να σαμποτάρει αυτήν τη διαδικασία εάν ο Μπάιντεν δεν είναι σε θέση να την ελέγξει. Επομένως, είναι προς το συμφέρον της κυβέρνησής του να καταφέρει να περιορίσει την επιρροή της πριν να είναι πολύ αργά.
Αυτό συμβαίνει επειδή η αντικινεζική φατρία που έγινε κυρίαρχη σε αυτόν τον αγώνα του «βαθέως κράτους» ως η μεγαλύτερη στρατηγική κληρονομιά του Τραμπ εξαρτάται από τη σύναψη ενός λεγόμενου «συμφώνου μη επίθεσης» με τη Ρωσία (σήμερα αναφέρεται ευφημιστικά στην επίσημη ρωσική γλώσσα ως η πρόταση της «εξίσωσης ασφαλείας» αυτής της χώρας σύμφωνα με την προαναφερθείσα δήλωση του Gerasimov) προκειμένου να της επιτραπεί να αναδιατάξει ορισμένες από τις δυνάμεις της που εδρεύουν στην Ευρώπη στην Ασία-Ειρηνικό με σκοπό τον πιο επιθετικό «περιορισμό» της Κίνας. Για να είμαστε σαφείς, η Ρωσία δε θα υποστήριζε τις ΗΠΑ να κάνουν μια τέτοια κίνηση, αλλά επίσης δε θα ήταν σε θέση να επηρεάσει τη λήψη των αποφάσεών της από αυτή την άποψη στο σενάριο οι ευρωπαϊκές εντάσεις να αποκλιμακώνονται επιτυχώς.
Δεδομένου ότι η κυβέρνηση Μπάιντεν όχι μόνο κληρονόμησε την κυρίαρχη αντικινεζική φατρία του «βαθού κράτους» του Τραμπ, αλλά και τη διατήρησε, όπως αποδεικνύεται από την προθυμία του να συναντηθεί με τον Πούτιν δύο φορές σε μόλις έξι μήνες, μπορεί να συναχθεί πως οι ΗΠΑ προς το παρόν έχουν περισσότερα κίνητρα από τη μεγάλη στρατηγική τους επιθυμία να «περιορίσουν» την Κίνα παρά τη Ρωσία, αφού απλά δεν μπορούν να «περιορίσουν» και τις δύο ταυτόχρονα λόγω έλλειψης πόρων. Αυτή η παρατήρηση εμπνέει αισιοδοξία ότι οι ΗΠΑ θα σεβαστούν ειλικρινά τους συμβιβασμούς που έχουν γίνει μέχρι στιγμής με τη Ρωσία προς όφελος της επείγουσας αποκλιμάκωσης της αδήλωτης πυραυλικής κρίσης στην Ευρώπη που προκάλεσε η αντιρωσική φατρία του «βαθέως κράτους» στην απεγνωσμένη προσπάθειά τους να ανακτήσουν εξουσία.
Η δυναμική είναι τέτοια που η κυβέρνηση Μπάιντεν έχει μέχρι στιγμής αποτρέψει με επιτυχία το παγκόσμιο αποσταθεροποιητικό στοίχημα να σαμποτάρει επικίνδυνα την στρατηγική ισοτιμία μεταξύ ΗΠΑ και Ρωσίας, αλλά μπόρεσε να το κάνει μόνο λόγω της πρότασης της Ρωσίας για την «εξίσωση ασφαλείας». Οι ΗΠΑ δεν είχαν κανένα σχέδιο για την αποκλιμάκωση των εντάσεων με τη Ρωσία, καθώς η ίδια η χώρα άρχιζε να χάνει τον έλεγχο της κατάστασης λόγω των δόλιων μηχανορραφιών της αντιρωσικής φατρίας του «βαθέως κράτους». Η Ρωσία, ως η υπεύθυνη Μεγάλη Δύναμη που ήταν πάντα σε όλη την ιστορία, είχε ήδη σκεφτεί μια λύση πακέτου που θα παρουσιάσει κατά την τελευταία Σύνοδο Κορυφής Πούτιν-Μάιντεν προκειμένου να επιτευχθεί αυτό το σκοπό.
Αυτή ήταν αυτή η «εξίσωση ασφαλείας» που έσωσε την Ευρώπη προς το παρόν, τουλάχιστον αφού ήταν αρκετά ρεαλιστικό για τις ΗΠΑ να εξετάσουν σοβαρά και να αρχίσουν σταδιακά να εφαρμόζουν εν μέρει, όπως αποδεικνύεται από τους μεταγενέστερους συμβιβασμούς τους προς τη Ρωσία, ιδίως συμπεριλαμβανομένης της πρότασής τους να πάνε σε μια συνάντηση ΝΑΤΟ-Ρωσίας και την πίεση που άσκησε στο Κίεβο για να συμμορφωθεί επιτέλους με τις Συμφωνίες του Μινσκ που κωδικοποιούνται ως διεθνές δίκαιο σύμφωνα με σχετικό ψήφισμα του ΣΑ των ΗΕ. Απομένει πολλή δουλειά να γίνει αφού «ο διάβολος κρύβεται στις λεπτομέρειες», όπως λέει και η παροιμία, αλλά το ίδιο το γεγονός ότι όλα έχουν ήδη αποκλιμακωθεί αισθητά μιλά για την ιστορία που επαναλαμβάνεται από τη Ρωσία για άλλη μια φορά σώζοντας την Ευρώπη, τουλάχιστον προς το παρόν.
Αυτή ήταν αυτή η «εξίσωση ασφαλείας» που έσωσε την Ευρώπη προς το παρόν, τουλάχιστον αφού ήταν αρκετά ρεαλιστικό για τις ΗΠΑ να εξετάσουν σοβαρά και να αρχίσουν σταδιακά να εφαρμόζουν εν μέρει, όπως αποδεικνύεται από τους μεταγενέστερους συμβιβασμούς τους προς τη Ρωσία, ιδίως συμπεριλαμβανομένης της πρότασής τους να πάνε σε μια συνάντηση ΝΑΤΟ-Ρωσίας και την πίεση που άσκησε στο Κίεβο για να συμμορφωθεί επιτέλους με τις Συμφωνίες του Μινσκ που κωδικοποιούνται ως διεθνές δίκαιο σύμφωνα με σχετικό ψήφισμα του ΣΑ των ΗΕ. Απομένει πολλή δουλειά να γίνει αφού «ο διάβολος κρύβεται στις λεπτομέρειες», όπως λέει και η παροιμία, αλλά το ίδιο το γεγονός ότι όλα έχουν ήδη αποκλιμακωθεί αισθητά μιλά για την ιστορία που επαναλαμβάνεται από τη Ρωσία για άλλη μια φορά σώζοντας την Ευρώπη, τουλάχιστον προς το παρόν.