Από: carandmotor.gr
Αν και η αξιοποίηση του δεν έχει φτάσει ακόμη εκεί που του αρμόζει, πρόκειται για ένα έργο που αναβάθμισε ουσιαστικά με την υλοποίηση του την ένωση της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης με τρένο. Ο λόγος για την εντυπωσιακή «δίδυμη» σήραγγα Καλλιδρόμου, που διασχίζει το ομώνυμο βουνό και αποτελεί την μακρύτερη σήραγγα τρένων τόσο στην Ελλάδα όσο και στα Βαλκάνια.
Η σήραγγα Καλλιδρόμου αποτελεί μέρος της αναβαθμισμένης σιδηροδρομικής γραμμής υψηλών ταχυτήτων Πειραιά-Θεσσαλονίκης και δημιουργήθηκε ως μέρος του υπόλοιπου έργου για να μειώσει το χρόνο Αθήνα-Θεσσαλονίκη στις 3,5 ώρες και να μπορέσει να χρησιμοποιείται με ασφάλεια από τρένα που μπορούν να αναπτύξουν ταχύτητες 200 χλμ./ώρα.
Η κατασκευή της σήραγγας ξεκίνησε το 1997 και κράτησε σχεδόν δύο δεκαετίες, μέχρι να παραδοθεί, λόγω των σοβαρών τεχνικών προβλημάτων που προέκυψαν κατά την διάνοιξη και την κατασκευή της εξαιτίας του δύσκολου υπεδάφους. Οι εργασίες διάνοιξης πραγματοποιήθηκαν μέσω κοινοπρακτικού σχήματος από δύο μέτωπα, το Νότιο στην Τιθορέα και το Βόρειο στην Κόμνηνα προς τον σιδηροδρομικό σταθμού Μώλου Φθιώτιδας, ενώ το κόστος της υπολογίζεται ότι ξεπέρασε τα 350 εκατομμύρια ευρώ.
Σύμφωνα με τους ειδικούς πρόκειται για ένα από τα κορυφαία τεχνικά και δύσκολα έργα που έχουν πραγματοποιηθεί στην Ελλάδα με το μήκος της σήραγγας να φτάνει τα εντυπωσιακά 9.036 μέτρα.
Η σήραγγα Καλλιδρόμου είναι υψηλών ταχυτήτων και φέρει όλες τις σύγχρονες προδιαγραφές ασφάλειας, Αποτελείται από δύο σήραγγες, οι οποίες επικοινωνούν μεταξύ τους κάθε 500 μέτρα, οι οποίες επιτρέπουν τη διέλευση τρένων με ταχύτητες έως και 250 χλμ./ώρα.
Έπειτα και από νέες καθυστερήσεις, το πρώτο τρένο υψηλών ταχυτήτων αναμένεται να περάσει από τη σήραγγα Καλλιδρόμου την ερχόμενη άνοιξη, κάτι που είχε προγραμματιστεί αρχικά για την 25η Μαρτίου του 2021, για τον εορτασμό των 200 ετών από την Ελληνική Επανάσταση.