Από: echedoros-a.gr
Η Αίγυπτος φοβάται ότι ο σχεδιαζόμενος ισραηλινός αγωγός πετρελαίου θα έχει αντίκτυπο στα έσοδά της από τη Διώρυγα του Σουέζ, ειδικά αν αρχίσει να τον χρησιμοποιεί και η Σαουδική Αραβία, σύμφωνα με την έκθεση, η οποία ανέφερε ότι το Κάιρο περιμένει με ανυπομονησία την τελική ισραηλινή απόφαση για τη συμφωνία.
Άλλωστε κατά την υπογραφή της συμφωνίας το Reuters είχε γράψει ότι ήταν μία από τις μεγαλύτερες συμφωνίες που προέκυψαν από την εξομάλυνση των σχέσεων μεταξύ Ισραήλ και ΗΑΕ πέρυσι.
Η συμφωνία, που υπογράφηκε μεταξύ μιας κρατικής εταιρείας του Ισραήλ και ενός ομίλου που ανήκει από κοινού σε Εμιράτα και Ισραηλινούς επενδυτές, επιτρέπει την εκφόρτωση πετρελαίου από δεξαμενόπλοια στο λιμάνι Εϊλάτ της Ερυθράς Θάλασσας, μέσω Ισραήλ, σε έναν ήδη υπάρχοντα αγωγό, προς την ακτή της Μεσογείου.
Ωστόσο, το ισραηλινό υπουργείο Προστασίας του Περιβάλλοντος δήλωσε τον περασμένο μήνα ότι «δεν θα επιτρέψει σε πετρελαιοφόρα να εισέλθουν στο θέρετρο Εϊλάτ στην Ερυθρά Θάλασσα», όπως προβλεπόταν βάσει της συμφωνίας.
Η ανάλυση της Haaretz αναφέρει ότι δεν είναι σαφές γιατί ο υπουργός Άμυνας Μπένι Γκατς επέλεξε να καθυστερήσει την απόφαση, εικάζοντας ότι θα μπορούσε να οφείλεται σε αναφορές αξιωματούχων ασφαλείας για τους κινδύνους λειτουργίας του αγωγού ή επειδή ο υπουργός περιβάλλοντος και ενέργειας αντιτάχθηκε στο έργο ή επειδή ο Αιγύπτιος πρόεδρος Αμπντέλ Φατάχ αλ Σίσι ανέφερε τις ανησυχίες του στον Ισραηλινό πρωθυπουργό Ναφτάλι Μπένετ σχετικά με τη βλάβη που θα υποστεί η αιγυπτιακή οικονομία.
Η ανησυχία των Αιγυπτίων έγκειται στο γεγονός ότι η εκτροπή ορισμένων αποστολών πετρελαίου που προέρχονται από την Ασία και τα κράτη του Κόλπου στον ισραηλινό αγωγό θα επηρεάσει την κυκλοφορία στο κανάλι καθώς τα έσοδα από αυτό αντιπροσωπεύουν το 2 τοις εκατό του ΑΕΠ της Αιγύπτου.
Τα έσοδα από τη διέλευση των πλοίων από το κανάλι του Σουέζ
Εκπρόσωπος της Αρχής της Διώρυγας του Σουέζ είπε στον αιγυπτιακό ιστότοπο «Al Mal News» ότι το 9% των παγκόσμιων εμπορευμάτων διέρχεται από το κανάλι, καθώς και το 24,5% της κυκλοφορίας δεξαμενόπλοιων, συμπεριλαμβανομένης της κυκλοφορίας δεξαμενόπλοιων στη διαδρομή Ασίας-Ευρώπης.
Επιπλέον, η Αρχή της Διώρυγας του Σουέζ ανακοίνωσε, την Κυριακή, ότι πέτυχε αύξηση 13% στα ετήσια έσοδά της το 2021 σε σύγκριση με το προηγούμενο έτος, με έσοδα 6,3 δισεκατομμυρίων δολαρίων, εξηγώντας ότι είναι τα μεγαλύτερα ετήσια έσοδα που έχουν καταγραφεί στην ιστορία του καναλιού, σύμφωνα με το Γαλλικό Πρακτορείο.
Δεύτερη ανησυχία
Και δεν είναι μόνο ο αγωγός που ανησυχεί την Αίγυπτο. Σύμφωνα με την εφημερίδα, γίνεται επίσης λόγος για κατασκευή σιδηροδρόμου μεταξύ Ισραήλ και ΗΑΕ.
Αλλά η εφημερίδα ανέφερε ότι η κατασκευή μιας γραμμής που θα διέρχεται από την Ιορδανία είναι εντελώς εκτός θέματος, εφόσον η Σαουδική Αραβία δεν είναι στο παιχνίδι, επειδή πρέπει να περάσει από αυτήν.
Η Κίνα στο παιχνίδι
Ο εμπειρογνώμονας ναυσιπλοΐας, Βάελ Καντούρ, δήλωσε σε συνέντευξη Τύπου ότι η ύπαρξη χερσαίου διαδρόμου μεταξύ του Ισραήλ και των κρατών του Κόλπου μπορεί να βλάψει τα έσοδα της Αιγύπτου από τη Διώρυγα του Σουέζ, επομένως η Αίγυπτος πρέπει να εξετάσει πώς να άρει τα εμπόδια στις ξένες επενδύσεις στην περιοχή της διώρυγας.
Είπε ότι είναι ιδιαίτερα σημαντικό να δοθεί στην Κίνα σημαντικός ρόλος στις επενδύσεις κατά μήκος του καναλιού και στην παροχή υπηρεσιών σε διερχόμενα πλοία.
Η εφημερίδα σημειώνει ότι το 2019, η Κίνα και η Αίγυπτος υπέγραψαν μνημόνιο συνεννόησης για κινεζικές επενδύσεις αξίας 5 δισεκατομμυρίων δολαρίων για την ανάπτυξη μιας βιομηχανικής ζώνης έκτασης 6 τετραγωνικών χιλιομέτρων και η Κίνα επένδυσε δισεκατομμύρια δολάρια για την ολοκλήρωση του διοικητικού κεφαλαίου ανατολικά του Καΐρου.
Αυτό που ανησυχεί την Αίγυπτο είναι επίσης η πρόσφατη συμφωνία μεταξύ των ΗΑΕ, του Ιράν και της Τουρκίας για μεταφορά εμπορευμάτων από τα λιμάνια του Ντουμπάι και του Άμπου Ντάμπι στο νότιο Ιράν και στη συνέχεια αποστολή από εκεί μέσω ξηράς στην Τουρκία και την Ευρώπη, η οποία μπορεί να συντομεύσει τον χρόνο μεταφοράς από 20 ημέρες σε μια εβδομάδα.
Τα Παράδοξα στη Μέση Ανατολή
Η ειρωνεία είναι ότι τα ΗΑΕ είναι επίσης ένας από τους μεγαλύτερους επενδυτές στη Βιομηχανική Ζώνη της Διώρυγας του Σουέζ. Τον Νοέμβριο υπέγραψε συμφωνία ύψους 800 εκατομμυρίων δολαρίων για επενδύσεις στην υποδομή του νέου λιμανιού δίπλα στην Αλεξάνδρεια και 1 δισεκατομμυρίου δολαρίων για την κατασκευή δύο ηλιακών πάρκων.
Η ενεργειακή εταιρεία των ΗΑΕ AJ Holding υπέγραψε μια προκαταρκτική συμφωνία με το Ιράν για την κατασκευή σταθμών φυσικού αερίου και ηλιακής ενέργειας στην επαρχία Χουζεστάν του Ιράν, παρά τις αμερικανικές κυρώσεις.
Δεν είναι τυχαίο που αξιωματούχοι των Εμιράτων λένε ότι εάν το Ισραήλ ακυρώσει τη συμφωνία για τον αγωγό, δεν θα επηρεάσει τις σχέσεις των ΗΑΕ με το Ισραήλ, σύμφωνα με τη Haaretz.
Και οι σχέσεις με την Αίγυπτο είναι «εξίσου σημαντικές για τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα με τον ισραηλινό αγωγό», κάτι που μπορεί να εξοικονομήσει χρόνο και χρήμα, αλλά μπορεί να οδηγήσει σε «απαράδεκτο διπλωματικό κόστος».
Η Haaretz λέει ότι ο χάρτης των αγωγών πετρελαίου και φυσικού αερίου, των ναυτιλιακών λωρίδων και των χερσαίων ναυτιλιακών οδών είναι σε ροή, όπως και οι διπλωματικές σχέσεις.
Ήταν δύσκολο να φανταστεί κανείς τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα να υπογράφουν εμπορικές συμφωνίες με το Ιράν, πόσο μάλλον ναυτιλιακές συμφωνίες πετρελαίου με το Ισραήλ, αλλά τα οικονομικά συμφέροντα υπαγορεύουν τώρα τον διπλωματικό χάρτη «στον οποίο το Ισραήλ στέκεται σταθερά» ακόμα κι αν πρέπει επίσης να φιλοξενήσει τις ανταγωνιστικές δυνάμεις.
Αλλά το Ισραήλ βρίσκεται επίσης σε ένα παράδοξο, το οποίο είναι ότι, παρά την απειλή του να ξεκινήσει πόλεμο εναντίον του Ιράν, δεν είναι σε θέση να επιπλήξει τα ΗΑΕ για τη στενότερη σχέση τους με την Τεχεράνη.
Επιπλέον, οποιαδήποτε στρατιωτική ή διπλωματική κίνηση κατά του Ιράν απαιτεί από το Ισραήλ να λάβει υπόψη τα συμφέροντα των ΗΑΕ και άλλων χωρών του Κόλπου, διαφορετικά μια ισραηλινή επίθεση στο Ιράν θα μπορούσε να περιορίσει τη ναυτιλία και τα έσοδα αυτών των χωρών.