Από: capital.gr - Του Κώστα Κετσιετζή
"Σήμερα το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης δουλεύει στο 25% της δυναμικότητας του και αν σκεφτούμε ότι με τις κατάλληλες επενδύσεις αυτή δυναμικότητα μπορεί να τετραπλασιαστεί, τότε γίνεται κατανοητό πως δεν αξιοποιείται ούτε το 5%”, δηλώνει στο Capital.gr ο Ed McKechnie επικεφαλής της Proxenos International που μαζί με την επίσης αμερικανική Quintana Infrastructure Development, συμμετέχουν στον διαγωνισμό του ΤΑΙΠΕΔ για την πώληση του πλειοψηφικού πακέτου μετοχών του Οργανισμού Λιμένα Αλεξανδρούπολής.
Ενόψει της κατάθεσης των δεσμευτικών προσφορών, η οποία αναμένεται στις αρχές Μαΐου, κλιμάκιο της κοινοπραξίας επισκέφθηκε την Αλεξανδρούπολη και είχε συναντήσεις με φορείς της πόλης. "Είδαμε από κοντά το πόσο σημαντικό είναι το λιμάνι για την τοπική κοινωνία και επιβεβαιώσαμε την πρόθεσή μας αν είμαστε εμείς οι πλειοδότες να συμπεριλάβουμε όλους τους τοπικούς παράγοντες στην επένδυσή μας”, αναφέρει ο κ. McKechnie.
Σύμφωνα με τον ίδιο η Αλεξανδρούπολη έχει όλες τις προοπτικές για να αποτελέσει ένα σημαντικό περιφερειακό σημείο μεταφοράς εμπορευμάτων από την Ανατολή στη Δύση και αντίστροφα. Σε αυτό βοηθά η θέση αλλά και οι σιδηροδρομικές και οδικές συνδέσεις που θα διαθέτει.
Σημειώνεται ότι λίγο πριν την αλλαγή του έτους υπεγράφη η σύμβαση για την κατασκευή της Ανατολικής Περιφερειακής Οδού Αλεξανδρούπολης, η οποία ουσιαστικά αποτελεί την οδική σύνδεση της Εγνατίας Οδού με τον λιμένα Αλεξανδρούπολης. Το έργο που αναμένεται να ολοκληρωθεί μέσα σε δύο χρόνια, είναι προϋπολογισμού 36 εκατομμυρίων ευρώ με ΦΠΑ.
Το λιμάνι διαθέτει σιδηροδρομική σύνδεση, ενώ έχει ξεκινήσει και η διαγωνιστική διαδικασία για την αναβάθμιση του τμήματος Αλεξανδρούπολη – Ορμένιο. Το συγκεκριμένο έργο περιλαμβάνεται στο πακέτο έργων 3,3 δισ. ευρώ που προωθεί η ΕΡΓΟΣΕ με τη διαδικασία του Ανταγωνιστικού Διαλόγου και είναι απαραίτητο για την υλοποίηση του σχεδιασμού για τη σιδηροδρομική σύνδεση με τα λιμάνια της Βουλγαρίας και την λεγόμενη παράκαμψη του Βοσπόρου.
Μια ισορροπημένη στρατηγική
Η Αλεξανδρούπολη έχει ιδιαίτερη σημασία ως ενεργειακός κόμβος της ΝΑ Ευρώπης. Ωστόσο, σύμφωνα με τον Ed McKechnie στόχος είναι να ακολουθηθεί μια ισορροπημένη στρατηγική, ανάλογα βέβαια και με τις απαιτήσεις των πελατών. "Αναμένουμε πως τα φορτία από και προς την κεντρική Ευρώπη πρόκειται να αυξηθούν το επόμενο διάστημα και η Αλεξανδρούπολη με τις κατάλληλες επενδύσεις μπορεί να διεκδικήσει ένα κομμάτι απ’ αυτή την αγορά”, σημειώνει.
Πέρα όμως από την προσέλκυση φορτίων το business plan της κοινοπραξίας Proxenos ID περιλαμβάνει και την αξιοποίηση των περιουσιακών στοιχείων του ΟΛΑ. "Μιλάμε στην ουσία όχι απλά για ένα λιμάνι αλλά για ένα επιχειρηματικό κέντρο, και εμείς θέλουμε να δημιουργήσουμε ένα σημείο αναφοράς για την ευρύτερη περιοχή της ΒορειοΑνατολικής Ελλάδας”, αναφέρει ο κ. McKehnie.
Ένας ακόμη παράγοντας που τραβά το ενδιαφέρον των Αμερικανών είναι και η αξιοποίηση τμήματος του νότιου προβλήτα του ΟΛΑ που χρησιμοποιείται σήμερα από τις Ένοπλες Δυνάμεις των ΗΠΑ στο πλαίσιο της συμφωνίας αμυντικής συνεργασίας με την Ελλάδα.
"Η αυξανόμενη χρήση του λιμανιού από τα στρατιωτικά κλιμάκια των ΗΠΑ και του ΝΑΤΟ είναι ένας παράγοντας που πρέπει να ληφθεί υπόψη. Το λιμάνι θα πρέπει να είναι κατάλληλα εξοπλισμένο για να εξυπηρετεί την τρέχουσα και ειδικά την μελλοντική εμπορική κίνηση”, αναφέρει ο πρόεδρος της Proxenos.
Σε κάθε περίπτωση, η μάχη για την αποκρατικοποίηση του ΟΛΑ αναμένεται να είναι σκληρή, καθώς στον διαγωνισμό που βρίσκεται σε εξέλιξη από το ΤΑΙΠΕΔ συμμετέχουν πολλοί ισχυροί εγχώριοι και διεθνείς παίκτες.
Εκτός της Proxenos-Quintana στη δεύτερη φάση έχουν περάσει η κοινοπραξία του ομίλου Κοπελούζου (Cameron) με τον όμιλο Goldair και τον γαλλικό όμιλο Bollore, η κοινοπραξία της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ με την αμερικανική Black Summit Financial Group, την Euroports και την EFA Group και ο Οργανισμός Λιμένα Θεσσαλονίκης (ΟΛΘ).