Μετά τον καταιγισμό των δηλώσεων Αμερικανών αξιωματούχων σχετικά με τον προβληματισμό που έχει προκαλέσει στις ένοπλες δυνάμεις των ΗΠΑ το υψηλό κόστος χρήσης του F-35 πριν από έναν περίπου χρόνο, το ζήτημα επανέρχεται στην επικαιρότητα καθώς το πρόβλημα “επανεμφανίζεται” στην Αυστραλία αυτή τη φορά.
Από: defencereview.gr / Γιάννης Νικήτας
Σύμφωνα με δημοσίευμα των “Τhe EurAsian Times” (https://eurasiantimes.com/16-billion-f-35-stealth-fighter-deal-triggers-political-storm-australia/#aoh=16450109111331&csi=1&referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.com&_tf=From%20%251%24s&share=https%3A%2F%2Feurasiantimes.com%2F16-billion-f-35-stealth-fighter-deal-triggers-political-storm-australia%2F), το πρόγραμμα απόκτησης 72 συνολικά μαχητικών 5ης γενιάς F-35A, ύψους 16,6 δισεκατομμυρίων δολαρίων ΗΠΑ, έγινε πρόσφατα αντικείμενο σφοδρής πολιτικής διαμάχης και κριτικής από την αντιπολίτευση στην Αυστραλία.
Αιτία είναι η δημοσιοποίηση μέσω επίσημων κρατικών εγγράφων, της σημαντικής περικοπής των ωρών πτήσης των 44 αεροσκαφών του τύπου που έχουν παραληφθεί μέχρι σήμερα, κατά 25% για το τρέχον οικονομικό έτος. Στα εν λόγω έγγραφα υπήρχαν επίσης καταγεγραμμένες αναφορές για την αντιμετώπιση σειράς προβλημάτων για τα οποία η αντιπολίτευση ζητά διευκρινίσεις από τον υπουργό άμυνας Peter Dutton.
H Aεροπορία της Αυστραλίας (RAAF – Royal Australian Air Force), απέσυρε πέρυσι όλα τα παλιά F/A-18A/B Hornet που είχε σε υπηρεσία για περισσότερα από 30 χρόνια, έχοντας ήδη παραλάβει περί τα 40 νέα μαχητικά F-35A. Σε πρώτη φάση περιέκοψε τον σχεδιαζόμενο – προγραμματισμένο αριθμό των ωρών πτήσης από 11.813 για την περίοδο 2021-2022, σε 8.773! Επιπρόσθετα, στα έγγραφα που προαναφέρθηκαν υπήρχε αναφορά περαιτέρω μείωσης του πτητικού έργου για λόγους περικοπής κόστους κατά 17%, 14% και 13% για τα επόμενα τρία οικονομικά έτη…
Μέχρι το τέλος του 2023, η Αεροπορία της Αυστραλίας πρόκειται να παραλάβει το σύνολο των 72 μονάδων που έχουν παραγγελθεί, ενώ η πρώτη μονάδα που ενέταξε τον τύπου σε υπηρεσία ήταν η Νο.75 Μοίρα. Στο ίδιο δημοσίευμα των The EurAsian Times αναφέρεται επίσης ότι υψηλόβαθμοι αξιωματικοί της Αμερικανικής Αεροπορίας σε δηλώσεις τους στην εφημερίδα Independent της Αυστραλίας, κάνουν λόγο για εφιαλτική εξέλιξη στο αυστραλιανό πρόγραμμα λόγω του υπερβολικά υψηλού κόστους χρήσης του F-35A. Το οποίο αναφέρεται ότι ανέρχεται σε 100 εκατομμύρια δολάρια ΗΠΑ (140 εκατομμύρια δολάρια Αυστραλίας), ανά αεροσκάφος!
Η Αυστραλία είναι εταίρος Επιπέδου 3 στο πρόγραμμα JSF από το 2003 και σήμερα διατηρεί σε υπηρεσία 24 διθέσια F/A-18F Super Hornet στην Αεροπορία της. Στα μαχητικά αυτά θα πιστοποιηθεί ο AGM-158C LRASM, αντιπλοϊκή έκδοση μεγάλης ακτίνας του AGM-158B JASSM-ER, επειδή η αντίστοιχη διαδικασία για το F-35A δεν έχει ακόμη ολοκληρωθεί από την κατασκευάστρια του F-35A, LM.
Σύμφωνα με δημοσίευμα των “Τhe EurAsian Times” (https://eurasiantimes.com/16-billion-f-35-stealth-fighter-deal-triggers-political-storm-australia/#aoh=16450109111331&csi=1&referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.com&_tf=From%20%251%24s&share=https%3A%2F%2Feurasiantimes.com%2F16-billion-f-35-stealth-fighter-deal-triggers-political-storm-australia%2F), το πρόγραμμα απόκτησης 72 συνολικά μαχητικών 5ης γενιάς F-35A, ύψους 16,6 δισεκατομμυρίων δολαρίων ΗΠΑ, έγινε πρόσφατα αντικείμενο σφοδρής πολιτικής διαμάχης και κριτικής από την αντιπολίτευση στην Αυστραλία.
Αιτία είναι η δημοσιοποίηση μέσω επίσημων κρατικών εγγράφων, της σημαντικής περικοπής των ωρών πτήσης των 44 αεροσκαφών του τύπου που έχουν παραληφθεί μέχρι σήμερα, κατά 25% για το τρέχον οικονομικό έτος. Στα εν λόγω έγγραφα υπήρχαν επίσης καταγεγραμμένες αναφορές για την αντιμετώπιση σειράς προβλημάτων για τα οποία η αντιπολίτευση ζητά διευκρινίσεις από τον υπουργό άμυνας Peter Dutton.
H Aεροπορία της Αυστραλίας (RAAF – Royal Australian Air Force), απέσυρε πέρυσι όλα τα παλιά F/A-18A/B Hornet που είχε σε υπηρεσία για περισσότερα από 30 χρόνια, έχοντας ήδη παραλάβει περί τα 40 νέα μαχητικά F-35A. Σε πρώτη φάση περιέκοψε τον σχεδιαζόμενο – προγραμματισμένο αριθμό των ωρών πτήσης από 11.813 για την περίοδο 2021-2022, σε 8.773! Επιπρόσθετα, στα έγγραφα που προαναφέρθηκαν υπήρχε αναφορά περαιτέρω μείωσης του πτητικού έργου για λόγους περικοπής κόστους κατά 17%, 14% και 13% για τα επόμενα τρία οικονομικά έτη…
Μέχρι το τέλος του 2023, η Αεροπορία της Αυστραλίας πρόκειται να παραλάβει το σύνολο των 72 μονάδων που έχουν παραγγελθεί, ενώ η πρώτη μονάδα που ενέταξε τον τύπου σε υπηρεσία ήταν η Νο.75 Μοίρα. Στο ίδιο δημοσίευμα των The EurAsian Times αναφέρεται επίσης ότι υψηλόβαθμοι αξιωματικοί της Αμερικανικής Αεροπορίας σε δηλώσεις τους στην εφημερίδα Independent της Αυστραλίας, κάνουν λόγο για εφιαλτική εξέλιξη στο αυστραλιανό πρόγραμμα λόγω του υπερβολικά υψηλού κόστους χρήσης του F-35A. Το οποίο αναφέρεται ότι ανέρχεται σε 100 εκατομμύρια δολάρια ΗΠΑ (140 εκατομμύρια δολάρια Αυστραλίας), ανά αεροσκάφος!
Η Αυστραλία είναι εταίρος Επιπέδου 3 στο πρόγραμμα JSF από το 2003 και σήμερα διατηρεί σε υπηρεσία 24 διθέσια F/A-18F Super Hornet στην Αεροπορία της. Στα μαχητικά αυτά θα πιστοποιηθεί ο AGM-158C LRASM, αντιπλοϊκή έκδοση μεγάλης ακτίνας του AGM-158B JASSM-ER, επειδή η αντίστοιχη διαδικασία για το F-35A δεν έχει ακόμη ολοκληρωθεί από την κατασκευάστρια του F-35A, LM.
Η είδηση έχει φυσικά και ελληνικό ενδιαφέρον γιατί αποτελεί άλλη μία ένδειξη – προειδοποίηση του ότι η Ελλάδα θα πρέπει να σταθμίσει πολύ σοβαρά τις συνέπειες της ενδεχόμενης άμεσης προμήθειας μίας Μοίρας μαχητικών τύπου F-35A και αν μη τι άλλο να την αναβάλλει. Τουλάχιστον μέχρι το κόστος χρήσης του αεροσκάφους να περιοριστεί σε αποδεκτά, όχι μόνο για τα ελληνικά οικονομικά δεδομένα, επίπεδα. Αν η οικονομία της Αυστραλίας, μίας χώρας – Ηπείρου με σημαντικές πλουτοπαραγωγικές πηγές, δεν αντέχει το κόστος χρήσης του F-35A, τότε δεν έχει παρά να φανταστεί κανείς το μέγεθος του προβλήματος για την ελληνική οικονομία.