Λάμπρος Τζούμης, αντιστράτηγος ε.α.
Η ελληνική πλευρά ισχυρίσθηκε ότι η πτώση ήταν ατύχημα και η Τουρκία ότι υπήρξε κατάρριψη. Είκοσι χρόνια μετά την πτώση του τούρκικου F-16, το 2016, οι Τούρκοι είχαν το θράσος και απαίτησαν να ασκηθεί ποινική δίωξη εναντίον του Έλληνα πιλότου, να καταδικαστεί σε δις ισόβια δεσμά και να τους καταβληθεί αποζημίωση 1,5 εκατ. ευρώ. Το κατηγορητήριο αφορούσε στην ανθρωποκτονία του Ναΐλ Ερντογάν, αλλά και την «έργω υπονόμευση της ανεξαρτησίας της Τουρκίας» ως έθνους γενικώς.
Οι Τούρκοι μετά το περιστατικό της πτώσης «τρύπωσαν» ένα εξάμηνο και επανήλθαν τα επόμενα χρόνια με αποκορύφωμα χθες με τις 168 παραβιάσεις και 41 υπερπτήσεις. Στο θράσος της Τουρκίας η απάντηση είναι ότι δεν ξεχνάμε το Νίκο Σιαλμά, τον Κώστα Ηλιάκη, τον Γιώργο Μπαλταδώρο και τον αγώνα που κάνουν καθημερινά οι πιλότοι μας αναχαιτίζοντας τουρκικά μαχητικά που παραβιάζουν τον ελληνικό εναέριο χώρο.
Εκτός από την ενημέρωση του ΝΑΤΟ και της Ε.Ε. για την προκλητικότητα της Τουρκίας που προφανώς δεν χρειάζονται ενημέρωση γιατί γνωρίζουν τι ακριβώς συμβαίνει στο Αιγαίο είναι απαραίτητο να διατυπωθούν με σαφήνεια απέναντι στην Τουρκία οι «κόκκινες γραμμές» από πλευράς μας και να υλοποιηθούν. Υπόψη 17 δευτερόλεπτα εισήλθε το 2015 ρωσικό Α/Φ στον εναέριο χώρο της Τουρκίας και το κατέρριψε…Σε πρώτη φάση : «Υπέρπτηση από τουρκικό drones σημαίνει κατάρριψη» και σε δεύτερη φάση αν δεν αντιληφθούν το μήνυμα κατάρριψη τουρκικού μαχητικού. Απέναντι στην τουρκική προκλητικότητα είναι επιβεβλημένη η αποτίναξη φοβικών συνδρόμων και η αλλαγή στρατηγικής. Η επέκταση των χωρικών υδάτων στα 12 ν.μ. παράλληλα με την ενοποίηση του Εθνικού Εναερίου Χώρου είναι στόχοι που σχετίζονται με την εθνική μας επιβίωση.