southfront.org/ - Παρουσίαση Freepen.gr
Τα ασιατικά διυλιστήρια προσπαθούν να εγκαταλείψουν τις αγορές του ρωσικού αργού Sokol, που πουλήθηκε στη δημοπρασία πριν από δύο εβδομάδες. Οι προσπάθειες εγκατάλειψης του πετρελαίου Sokol προκαλούνται από τη συμμετοχή της μεγαλύτερης ρωσικής ναυτιλιακής εταιρείας Sovcomflot, η οποία μεταφέρει πετρέλαιο που παράγεται στο έργο Sakhalin-1 σε καταναλωτές στη Βόρεια Ασία. Τα δεξαμενόπλοια της εταιρείας αντιμετώπισαν δυσκολίες με την απόκτηση ασφάλισης από διεθνείς εταιρείες μετά την εγγραφή του ομίλου Sovcomflot στη βρετανική λίστα κυρώσεων.
Σε αυτή την περίπτωση, το αγγλοσαξονικό δίκαιο χρησιμεύει ως εξαιρετική βάση για την προώθηση των βρετανικών και αμερικανικών συμφερόντων και το Πολεμικό Ναυτικό των ΗΠΑ παρέχει σταθερότητα στο νόμο. Μέσω του πολέμου στην Ουκρανία, η Ουάσιγκτον στοχεύει όχι μόνο να αποκόψει τη Ρωσία από την Ευρώπη. Οι ΗΠΑ επιδιώκουν να διώξουν το φυσικό αέριο από τους αγωγούς «στη θάλασσα». Όλες οι θαλάσσιες επικοινωνίες ελέγχονται από το Πολεμικό Ναυτικό των ΗΠΑ και οι ασφάλειες είναι υπό τον έλεγχο της αγγλοσαξονικής νομοθεσίας.
Σε αντίθεση με το ηπειρωτικό μοντέλο ολοκλήρωσης μέσω των αγωγών, η θαλάσσια μεταφορά δεν απαιτεί συγχρονισμό των συμφερόντων του προμηθευτή, του διαμετακομιστή και του αγοραστή. Χρειάζεται ρυθμιστή. Οι Ηνωμένες Πολιτείες παίζουν το ρόλο του ρυθμιστή στην αγορά πετρελαίου.
Όσον αφορά τη Ρωσία, οι επιπτώσεις του εμπάργκο πετρελαίου είναι πιθανό να είναι ασήμαντες για αυτήν, καθώς οι περισσότερες πρώτες ύλες μεταφέρονται με δεξαμενόπλοια και η Ρωσία έχει την ευκαιρία να τις εκτρέψει και να πουλήσει πετρέλαιο στην Ασία σε υψηλότερες τιμές. Η Ρωσία θα αναπροσανατολιστεί από τη μια αγορά στην άλλη, αλλά η απώλεια της ευρωπαϊκής αγοράς θα συνεχίσει να πλήττει τη χώρα.
Όσο για την Ευρώπη, χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι η Γερμανία. Τρία έργα τερματικού σταθμού LNG αξίας αρκετών εκατοντάδων εκατομμυρίων ευρώ επιτάχυναν το ρυθμό ανάπτυξης αφού η Γερμανία τα κήρυξε ζωτικής σημασίας για τον τερματισμό της εξάρτησης από τη ρωσική ενέργεια. Νωρίτερα, αυτά τα έργα είχαν επιβραδυνθεί καθώς ο αγωγός Nord Stream 2 μείωσε την ανάγκη διαφοροποίησης των καναλιών ανεφοδιασμού. Οι πιθανοί επενδυτές δήλωσαν πως θα αναπτύξουν τους τερματικούς σταθμούς ως τοποθεσίες που θα μπορούσαν να φιλοξενήσουν μελλοντικές αλυσίδες εφοδιασμού εναλλακτικών φυσικών αερίων με μηδενικές εκπομπές. Η Γερμανία προσαρμόζεται επίσης σε ευνοϊκές συνθήκες και το κάνει μέσω θαλάσσης καθώς σχεδόν όλοι οι τερματικοί σταθμοί LNG βρίσκονται στο νερό.
Οι ΗΠΑ επέκτειναν τις αποστολές LNG στην Ευρώπη. Το Υπουργείο Ενέργειας των ΗΠΑ ενέκρινε αυξημένες εξαγωγές υγροποιημένου φυσικού αερίου από τερματικούς σταθμούς στα νότια της χώρας. Οι άδειες που θα εκδώσει το Τμήμα θα επιτρέψουν την αύξηση των προμηθειών LNG κατά 20,4 εκατομμύρια κυβικά μέτρα ημερησίως.
Οι ΗΠΑ αποφάσισαν να επεκτείνουν το φυσικό αέριο στην Ευρώπη εν μέσω της κρίσης στην Ουκρανία. Οι άδειες θα επιτρέψουν την εξαγωγή φυσικού αερίου από τους τερματικούς σταθμούς Sabine Pass και Corpus Christi, που βρίσκονται στο Τέξας και τη Λουιζιάνα.
Το Υπουργείο Ενέργειας των ΗΠΑ δήλωσε: «Το ΥΦΑ των ΗΠΑ παραμένει σημαντικό συστατικό της παγκόσμιας ενεργειακής ασφάλειας και το Υπουργείο Ενέργειας παραμένει προσηλωμένο στην εξεύρεση τρόπων για να βοηθήσει τους συμμάχους και τους εμπορικούς μας εταίρους να έχουν την ενέργεια που χρειάζονται».
Δηλαδή, οι προμήθειες LNG των ΗΠΑ θεωρούνται παράγοντας ασφάλειας στο παγκόσμιο εμπόριο. Στο μέλλον, οι ΗΠΑ ελπίζουν να αυξήσουν τις προμήθειες στην Ευρώπη κατά άλλο 20%. Θα μεταφέρουν LNG μέσω της θάλασσας και το ναυτικό θα διασφαλίζει την ασφάλεια του εφοδιασμού.
Η υπουργός Ενέργειας των ΗΠΑ Τζένιφερ Γκράνχολμ δήλωσε πως η παραγωγή πετρελαίου και φυσικού αερίου της χώρας αυξάνεται και θα αυξηθεί για να αντισταθμίσει την απώλεια 1-1,5 εκατομμυρίου BOE στην αγορά. Η αύξηση της προσφοράς αργού στις ΗΠΑ θα είναι περίπου 1 εκατομμύριο BOE, κυρίως λόγω της αποδέσμευσης ρεκόρ αποθεμάτων από το Στρατηγικό Αποθεματικό Πετρελαίου. Ο Γκράνχολμ είπε επίσης ότι οι παγκόσμιες και εγχώριες αγορές πετρελαίου ενδέχεται να αντιδράσουν εάν η ΕΕ απαγορεύσει τις εισαγωγές ρωσικού πετρελαίου. Σύμφωνα με την ίδια, αυτό αναμφίβολα θα επηρέαζε την τιμή των πρώτων υλών, γιατί θα οδηγούσε σε αύξηση της προσφοράς στην αγορά.
Ταυτόχρονα, οι ΗΠΑ βγάζουν εξαιρετικά κέρδη από τις υψηλές τιμές του φυσικού αερίου στην Ευρώπη. Οι περισσότερες προμήθειες φυσικού αερίου γίνονται με συμβόλαια spot (συμβόλαια γρήγορης αγοράς-πληρωμής), επίσης το αμερικανικό αέριο είναι φθηνότερο από το ρωσικό αέριο, γεγονός που καθιστά τις προμήθειες LNG πιο βολικές, αλλά στο μέλλον οι τιμές του φυσικού αερίου τόσο στην παγκόσμια αγορά όσο και στην αγορά των ΗΠΑ θα αυξηθούν. Η σταθερότητα τέτοιων εμπορικών σχέσεων εγείρει ερωτήματα. Επηρεάζεται και ο όγκος της παραγωγής, οι Αμερικάνοι αυξάνουν κατά μέσο όρο 6 δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα φυσικού αερίου ετησίως, που δεν είναι και πολύ.
Οι ΗΠΑ εξάγουν φυσικό αέριο και στην περιοχή Ασίας-Ειρηνικού. Έτσι, το 2021 οι μισές εξαγωγές φυσικού αερίου των ΗΠΑ πήγαν εκεί. Η πλήρης ανακατεύθυνση του αμερικανικού LNG από το APR στην Ευρώπη θα οδηγήσει σε υψηλότερες τιμές του φυσικού αερίου, γεγονός που θα μπορούσε να προκαλέσει κρίση.
Έτσι, οι ΗΠΑ συνεχίζουν να αγωνίζονται ενάντια στις προμήθειες αγωγών, που παραδοσιακά πραγματοποιούνται με μακροπρόθεσμα συμβόλαια, προσπαθώντας να δημιουργήσουν μια ενιαία παγκόσμια αγορά spot για το LNG. Ωστόσο, τα μακροπρόθεσμα συμβόλαια διαδραματίζουν σημαντικό ρόλο και στην επιχείρηση LNG, καθώς ένας παραγωγός σε έναν κλάδο με μακρύ επενδυτικό κύκλο πρέπει να κατανοήσει την στρατηγική πωλήσεων για πολλά χρόνια στο μέλλον. Και ο αγοραστής θέλει επίσης εγγυήσεις για τη λήψη των σωστών όγκων σε μια σαφή φόρμουλα τιμής. Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο το 60-65% του παγκόσμιου εμπορίου LNG πραγματοποιείται με μακροπρόθεσμα συμβόλαια.
Τώρα η Αμερική προσπαθεί να δημιουργήσει μια νέα αρχιτεκτονική για την αγορά φυσικού αερίου στον κόσμο, τα κύρια εργαλεία της οποίας είναι ο στόλος και το βρετανικό δίκαιο. Ωστόσο, η διαμόρφωση μιας τέτοιας δομής συνδέεται στενά με νέες προκλήσεις και κινδύνους για όλους τους συμμετέχοντες στην αγορά. Από αυτή την άποψη, οι προοπτικές της νέας δομής της αγοράς φυσικού αερίου και πετρελαίου, ιδίως οι προσπάθειες μετάβασης σε συμβόλαια spot, φαίνονται πολύ αμφίβολες.