Από: sofokleousin.gr
Άλλη μια σοβαρή διεθνής κρίση μετατρέπεται σε μεγάλη επιχειρηματική ευκαιρία για τους Έλληνες εφοπλιστές, οι οποίοι έχουν πάρει τον έλεγχο της μεταφοράς ρωσικού πετρελαίου στις διεθνείς αγορές, όπως αναφέρει ανάλυση της Lloyd's List Intelligence.
Πριν λίγες ημέρες, με παρέμβαση της ελληνικής κυβέρνησης, κατόπιν πίεσης των εφοπλιστών, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή υποχρεώθηκε να αποσύρει την πρόταση για απαγόρευση της μεταφοράς ρωσικού πετρελαίου και προϊόντων από εταιρείες με έδρα στην Ευρώπη.
Όπως τονίζεται στο άρθρο της Lloyd's List Intelligence, που δημοσιεύθηκε στα τέλη Απριλίου και παρουσιάζει στοιχεία για τις κινήσεις του προηγούμενου μήνα από τα ρωσικά λιμάνια, οι κυρώσεις στη Ρωσία προσφέρουν εξαιρετική ευκαιρία στους Έλληνες εφοπλιστές, οι οποίοι έχουν σπεύσει να καλύψουν το κενό στη μεταφορά φορτίων από τη Ρωσία.
Από τις 24 Φεβρουαρίου, ως τα τέλη Απριλίου, υπολογίζεται ότι κάθε μέρα έφευγαν από τη Ρωσία, παρά τις πολύπλευρες κυρώσεις που έχουν επιβληθεί, 4,5 εκατ. βαρέλια αργού, αξίας 509 εκατ. δολαρίων. Επιπλέον, μεταφέρονταν άλλα 2,2 εκατ. βαρέλια πετρελαϊκών προϊόντων, κυρίως ντίζελ που κατευθύνθηκε στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Όλα αυτά, παρά το γεγονός ότι τα διυλιστήρια της Βαλτικής και της βορειοδυτικής Ευρώπης έχουν πάψει να δέχονται ρωσικό αργό, πριν ακόμη επιβληθεί από την Ε.Ε. το σχεδιαζόμενο εμπάργκο στο ρωσικό πετρέλαιο.
Πολλές ευρωπαϊκές και αμερικανικές εταιρείες και πάροχοι ναυτιλιακών υπηρεσιών έχουν τερματίσει τις συναλλαγές τους με ρωσικές εταιρείες μετά την εισβολή στην Ουκρανία, αλλά την ίδια περίοδο, σύμφωνα με τη Lloyd's List Intelligence, οι μεγαλύτεροι πλοιοκτήτες της Ελλάδας έχουν αυξήσει την έκθεσή τους στη Ρωσία.
Ονόματα και στοιχεία
Τα στοιχεία που παρατίθενται είναι αποκαλυπτικά της έντονης αυξημένης δραστηριότητας ελληνόκτητων πλοίων:
- Από τα 190 δεξαμενόπλοια (15.000 dwt και άνω) μεταφοράς αργού πετρελαίου και προϊόντων από τα βασικά λιμάνια της Ρωσίας (Πριμόρσκ, Νοβοροσίσκ, Ουστ-Λιούγκα και Αγία Πετρούπολη), κατά την περίοδο από 1η έως 27 Απριλίου, τα 76 ανήκαν σε Έλληνες πλοιοκτήτες.
- Την ίδια περίοδο του 2021, οι Έλληνες εφοπλιστές είχαν πολύ μικρότερη συμμετοχή στη μεταφορά ρωσικού πετρελαίου. Από τα 172 τάνκερ που είχαν κινηθεί από ρωσικά λιμάνια, μόνο τα 30 ήταν ελληνικής ιδιοκτησίας.
Όπως φαίνεται στο γράφημα της Lloyds List Intelligence, οι όμιλοι Οικονόμου (TMS Tankers) και Ανδρέα Μαρτίνου (Minerva Maritime) είχαν τη μεγαλύτερη δραστηριότητα στη μεταφορά ρωσικού πετρελαίου τον Απρίλιο, διακινώντας ποσότητες μεγαλύτερες από αυτές διακίνησε η ρωσική ναυτιλιακή εταιρεία μεταφοράς πετρελαίου Sovcomflot.
Παρουσία στη διακίνηση είχαν πολλές ακόμη μεγάλες ναυτιλιακές εταιρείες ελληνικής ιδιοκτησίας (όμιλοι Κ. Μαρτίνου, Δ. Διαμαντίδη, Δ. Προκοπίου, Αθ. Μαρτίνου και Τσάκου).
Τάνκερ που κινήθηκαν από ρωσικά λιμάνια τον Απρίλιο
Το δημοσίευμα τονίζει ότι δεν υπάρχει οποιαδήποτε ένδειξη ότι κάποια από τις εταιρείες παραβιάζει τις κυρώσεις και σημειώνει ότι για όσους είναι διατεθειμένοι να αναλάβουν το ρίσκο φήμης, υπάρχουν τεράστια οικονομικά οφέλη.
Αστρονομικά ναύλα
Τα ναύλα για τα τάνκερ των κατηγοριών Aframax και Suezmax, για απευθείας ναυλώσεις από τα ρωσικά λιμάνια της Βαλτικής και της Μαύρης Θάλασσας εκτινάχθηκαν στα 350.000 δολ. την ημέρα μετά την εισβολή, σε σύγκριση με τα επίπεδα των περίπου 6.000 δολαρίων ημερησίως στις αρχές Φεβρουαρίου, όπως δείχνουν τα στοιχεία του Baltic Exchange. Οι υψηλότερες τιμές, σχεδόν κατά 60 φορές (!), αντανακλούσαν το υψηλό κόστος ασφάλισης, παράλληλα με τον περιορισμένο αριθμό δεξαμενόπλοιων που είναι διαθέσιμα για τη μεταφορά φορτίων.
Παράλληλα, υπάρχουν ενδείξεις ότι έχει δημιουργηθεί και μια δευτεροβάθμια αγορά μεταφοράς ρωσικού πετρελαίου, με φορτία ρωσικού αργού και ντίζελ που πηγαίνουν από πλοίο σε πλοίο. Αυτό παρατηρήθηκε σε ύδατα ανοικτά του Σκάγκεν της Δανίας, στην Καλαμάτα και στο Γιβραλτάρ. Στα ανοικτά της Καλαμάτας, σε διεθνή ύδατα, αρκετά φορτία ρωσικού αργού από το Νοβοροσίσκ μεταφέρθηκαν σε νέα δεξαμενόπλοια για περαιτέρω ταξίδια.
Η Ολλανδία είναι ο κορυφαίος προορισμός για το ρωσικό αργό και η ρωσική πετρελαϊκή εταιρεία Lukoil κατέχει μερίδιο 45% στον εφοδιασμό του διυλιστήριου Zeebrugge. Ακολουθούν η Κίνα,η Τουρκία, η Ινδία και η Νότια Κορέα.
Δεν περνά η πρόταση για απαγόρευση διακίνησης
Ακόμη και αν απαγορεύσει η Ευρώπη, όπως σχεδιάζεται, σταδιακά την εισαγωγή ρωσικού πετρελαίου, οι ναυτιλιακές εταιρείες με έδρα στην Ευρώπη δεν θα απαγορευθεί να διακινούν πετρέλαιο από τη Ρωσία σε προορισμούς εκτός Ε.Ε., καθώς η ελληνική κυβέρνηση, μαζί με τις κυβερνήσεις Μάλτας και Κύπρου, μπλόκαραν τις σχετικές κυρώσεις που είχαν προταθεί από την Κομισιόν.
Το μόνο από τα μέτρα που συζητούνται που θα δημιουργούσε κάποια προβλήματα, όχι αξεπέραστα, είναι η απαγόρευση ασφάλισης φορτίων ρωσικού πετρελαίου και προϊόντων από εταιρείες που εδρεύουν στην Ευρώπη. Αυτό, πάντως, όπως εκτιμάται, απλώς θα κάνει ακριβότερη τη μεταφορά των φορτίων πετρελαίου, χωρίς να την εμποδίζει εντελώς, αφού θα υπάρχουν εταιρείες εκτός ευρωπαϊκού χώρου για να αναλαμβάνουν την ασφάλιση με πολύ υψηλά ασφάλιστρα.
Το ευρωπαϊκό εμπάργκο θα μειώσει τη διακίνηση σε ορισμένους σημαντικούς προορισμούς, όπως η Ολλανδία, όμως εκτιμάται ότι ζήτηση για ρωσικό πετρέλαιο θα εξακολουθήσει να υπάρχει από πολλές χώρες εκτός Ευρώπης.
Σήμερα έγινε γνωστό ότι απομακρύνεται κατά περίπου μία εβδομάδα η επίτευξη συμφωνίας στην ΕΕ για το 6ο πακέτο κυρώσεων κατά της Ρωσίας, ενώ οι συζητήσεις για το εμπάργκο στο ρωσικό πετρέλαιο συνεχίζονται και στις 16 Μαΐου θα καταλήξουν στο Συμβούλιο Υπουργών Εξωτερικών. Η Ουγγαρία, η Σλοβακία και η Βουλγαρία ζητούν εγγυήσεις για την ενεργειακή τους ασφάλεια και έχουν μπλοκάρει ως τώρα το σχέδιο για σταδιακό εμπάργκο στο ρωσικό πετρέλαιο.