Μεγάλη καταστροφή αποφεύχθηκε στο παρά πέντε στην παγωμένη Θάλασσα Κάρα

Marine Rescue Service
«Υπήρχε πραγματική απειλή οικολογικής καταστροφής συγκρίσιμης με την κατάσταση έκτακτης ανάγκης κοντά στο Norilsk», είναι οι διατυπώσεις που χρησιμοποίησε η Rosmorrechflot, η Ομοσπονδιακή Υπηρεσία Ναυτιλίας και Ποταμομεταφοράς, όταν ενημέρωσε για το μέχρι στιγμής μη αναφερόμενο περιστατικό με δύο φορτηγίδες πετρελαίου που προσάραξαν στο βορειοδυτικό άκρο του νησιού Vaygach στις 24 Νοεμβρίου πέρυσι.

Thomas Nielsen - https://thebarentsobserver.com/en/2022/01/oil-disaster-prevented-icy-kara-sea / Παρουσίαση Freepen.gr

Η μία από τις δύο τεράστιες φορτηγίδες περιείχε 7.000 τόνους καύσιμο ντίζελ, ενώ η άλλη ήταν φορτωμένη με 170 τόνους κηροζίνη (παραφίνη).

Και οι δύο φορτηγίδες ρυμουλκήθηκαν από το ίδιο θαλάσσιο ρυμουλκό, το « Pak » που διαχειριζόταν η Lena River United Shipping Company με έδρα τη Γιακουτία.
Ξαφνικό πάγωμα

Ο προορισμός για τις δύο φορτηγίδες δεν αποκαλύπτεται, αλλά οι προμήθειες μαζούτ στις απομακρυσμένες περιοχές της Αρκτικής της Ρωσίας πραγματοποιούνται συνήθως το φθινόπωρο με λιμάνια αναχώρησης όπως το Μούρμανσκ και το Αρχάγγελσκ. Το περασμένο φθινόπωρο, ωστόσο, παρατηρήθηκε ξαφνικό πάγωμα και γρήγορη συσσώρευση θαλάσσιου πάγου στη Βόρεια θαλάσσια διαδρομή, συμπεριλαμβανομένης της Θάλασσας Καρά.

Το Vaygach, όπου προσάραξαν οι δύο φορτηγίδες πετρελαίου, είναι το νησί που χωρίζει το αρχιπέλαγος Novaya Zemlya από την ηπειρωτική χώρα, περισσότερο γνωστό για την Πύλη Kara, τη δυτική είσοδο της Βόρειας Θαλάσσιας Διαδρομής μεταξύ Ευρώπης και Ασίας.

Όταν έγινε η κλήση κινδύνου, το ρυμουλκό με τις φορτηγίδες έπλεε σε θυελλώδεις ανέμους, κύματα, παρασυρόμενους πάγους και πολικό σκοτάδι, ενημερώνει η Rosmorrechflot . Το σωστικό ρυμουλκό « Beisug » βρισκόταν αυτή τη στιγμή στην Πύλη Kara και έφτασε στο σημείο έκτακτης ανάγκης μετά από μόλις 35 λεπτά.

Τότε, οι δύο πετρελαιοφόρες MN-4001 και MN-4002 βρίσκονταν ήδη στα βράχια. Δύο άλλα πλοία διάσωσης στάλθηκαν στο σημείο με πρόσθετο εξοπλισμό. Αργότερα, ένα σκάφος υποστήριξης αναχώρησε από το Μούρμανσκ για να συμμετάσχει στην επιχείρηση διάσωσης.

Οι διασώστες δυσκολεύτηκαν να σπάσουν τον πάγο που είχε συσσωρευτεί στο κατάστρωμα των φορτηγίδων. Το πάγος του πάγου είχε περίπου 30-50 εκατοστά, σύμφωνα με πληροφορίες που δημοσίευσε η Υπηρεσία Ναυτικής Διάσωσης της Ρωσίας την περασμένη εβδομάδα.
Δύο μήνες στη σκιά

Δεν είναι σαφές γιατί χρειάστηκαν σχεδόν δύο μήνες από το ατύχημα μέχρι να δημοσιοποιηθούν οι πληροφορίες. Ένας λόγος θα μπορούσε να είναι ότι οι διασωθείσες φορτηγίδες την πρώτη εβδομάδα παραδόθηκαν στο λιμάνι του Severodvinsk στη Λευκή Θάλασσα και ο κίνδυνος οποιασδήποτε διαρροής έχει πλέον τελειώσει.

Είναι η τοπική εφημερίδα Severny Rabotchy που ενημέρωσε για την άφιξη των φορτηγίδων στο Severodvinsk.

Η επιχείρηση ήταν πολύ δύσκολη και το πλήρωμα των σκαφών διάσωσης εργαζόταν όλο το εικοσιτετράωρο για να αποφύγει μια μεγάλη πετρελαιοκηλίδα στο εύθραυστο θαλάσσιο περιβάλλον της Αρκτικής.

Το τράβηγμα των φορτηγίδων από τα βράχια θεωρήθηκε μη ασφαλές. Αυτό θα είχε σίγουρα οδηγήσει σε πρόσθετες και τεράστιες ζημιές στα σκαριά της φορτηγίδας με εγγυημένη διαρροή προϊόντων πετρελαίου, είπε η υπηρεσία διάσωσης.

Οι εργασίες περιπλέκονταν περαιτέρω από τα περιορισμένα βάθη, τον θυελλώδη καιρό, τα κύματα, τον πάγο που μετατοπίζεται κι οι θερμοκρασίες έως τους μείον 20 βαθμούς Κελσίου. Οι διασώστες έπρεπε να σπάσουν με το χέρι τον πάγο για να αποκτήσουν πρόσβαση σε καταπακτές και άλλες κατασκευές και να μειώσουν το βάρος των φορτηγίδων.

Οι επιθεωρήσεις κατάδυσης αποκάλυψαν ότι οι δεξαμενές έρματος και στις δύο φορτηγίδες ήταν τρυπημένες. Δύο βυτιοφόρα ήρθαν στο σημείο και περίπου 5.000 τόνοι καυσίμου ντίζελ φορτώθηκαν εκ νέου.

Η πρώτη φορτηγίδα απομακρύνθηκε από τα βράχια το Δεκέμβριο και σύντομα ακολούθησε η άλλη.



Μετά από πρόσθετους καταδυτικούς ελέγχους, έγινε σχέδιο για τον τρόπο ρυμούλκησης των φορτηγίδων σε ασφαλές λιμάνι. Η λειτουργία ρυμούλκησης περιγράφεται ότι πραγματοποιείται σε «εξαιρετικά δύσκολες συνθήκες πάγου» και πως «κόλλησε επανειλημμένα» σε πυκνό πάγο, με πεδία πάγου σε ορισμένα σημεία με πάχος έως και ένα μέτρο. Το πλήρωμα έπρεπε να αντιδράσει γρήγορα στο κατάστρωμα απέναντι στο σπρέι πάγου κατά τη διάρκεια της επιχείρησης ρυμούλκησης μέσω του ανατολικού τμήματος της Θάλασσας του Μπάρεντς και της Λευκής Θάλασσας στο Severodvinsk κοντά στο Αρχάγγελσκ.

Χάρη σε ικανές, καλά συντονισμένες ενέργειες από τους θαλάσσιους διασώστες κατάφεραν να αποτρέψουν μια περιβαλλοντική καταστροφή στην αρκτική ζώνη της Ρωσίας, κατέληξαν οι υπηρεσίες έκτακτης ανάγκης.
Βαθιά ανήσυχος

Ο Sigurd Enge, ειδικός στη ναυτιλία της Αρκτικής και στο θαλάσσιο περιβάλλον με το Ίδρυμα Bellona στο Όσλο, ανησυχεί βαθιά για αυτό που συνέβη.

«Είναι μόνο τύχη που αυτό δεν κατέληξε σε μια καταστροφική πετρελαιοκηλίδα», είπε σε μια τηλεφωνική συνέντευξη στο Barents Observer.

«Δείχνει ξεκάθαρα ότι η Βόρεια Θαλάσσια Διαδρομή δεν είναι έτοιμη για δρομολόγια όλο το χρόνο. Η ρυμούλκηση φορτηγίδων με μαζούτ θέτει σε σοβαρό κίνδυνο το αρκτικό περιβάλλον. Δεν μπορούμε να βασίσουμε την ετοιμότητα έκτακτης ανάγκης στην τύχη», είπε ο Sigurd Enge.

Ο Ένγκε έχει εμπειρίες από πρώτο χέρι από τα νεανικά του χρόνια στα νερά της Αρκτικής με την αλιεία γαρίδας βόρεια στη Θάλασσα Μπάρεντς, γύρω από το αρχιπέλαγος του Σβάλμπαρντ.

«Το πάγωμα στα πλοία συμβαίνει πολύ γρήγορα», εξηγεί. «Στις χειρότερες συνθήκες, το πάγωμα με θαλάσσιο ψεκασμό εμφανίζεται όταν ο ψεκασμός που δημιουργείται από το κρύο κύμα έρχεται σε επαφή με οποιαδήποτε κατασκευή στο σκάφος».

«Το θαλασσινό νερό μπορεί να παγώσει και να γίνει πάγος στο κατάστρωμα μέσα σε λίγα δευτερόλεπτα», σημείωσε.

Τον Δεκέμβριο του 2020, το πάγο πιστεύεται ότι προκάλεσε τη βύθιση του ρωσικού αλιευτικού σκάφους «Onega» κοντά στη Novaya Zemlya στην ανατολική Θάλασσα Μπάρεντς. Μόνο δύο από τα 19 μέλη του πληρώματος διασώθηκαν.

Ο Sigurd Enge είπε πως ο κίνδυνος παγώματος καθιστά ιδιαίτερα δύσκολη τη ρυμούλκηση και την πλοήγηση έκτακτης ανάγκης.

«Δεν μπορείς να πλεύσεις κόντρα στον άνεμο. Αυτό θα δημιουργήσει ακόμα περισσότερο σπρέι που παγώνει στο σκάφος».

«Στην Bellona συνιστούμε ανεπιφύλακτα την επιβολή απαγόρευσης για τη ρυμούλκηση φορτηγίδων με μαζούτ σε παγωμένα νερά, ειδικά κατά τη διάρκεια της πολικής νύχτας», δήλωσε ο Sigurd Enge.

«Είναι απλώς πολύ επικίνδυνο». 

Φωτογραφίες - Marine Rescue Service 





Νεότερη Παλαιότερη
--------------
Ακούστε το τελευταίο ηχητικό από τη ΜΕΣΗ ΓΡΑΜΜΗ


Η Freepen.gr ουδεμία ευθύνη εκ του νόμου φέρει για τα άρθρα / αναρτήσεις που δημοσιεύονται και απηχούν τις απόψεις των συντακτών τους και δε σημαίνει πως τα υιοθετεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών ή ότι υπάρχει κάποιο σφάλμα, επικοινωνήστε μέσω e-mail