Από: capital.gr / Του Γιώργου Λαμπίρη
Ενδεικτική είναι η τριμηνιαία έρευνα της ΕΥ σε δείγμα 18.000 καταναλωτών, όπου διαπιστώνει ότι το αυξανόμενο κόστος αγαθών και υπηρεσιών επηρεάζει τις αγοραστικές δυνατότητες και αποφάσεις του 52% των ερωτηθέντων σε όλον τον κόσμο.
Επιπλέον, στοιχεία που αποτυπώνουν την ευρύτερη τάση αύξησης τιμών σε συγκεκριμένες κατηγορίες τροφίμων αποτυπώνονται και μέσα από πρόσφατη καταμέτρηση της NielsenIQ, η οποία έχει ως επίκεντρο την περίοδο του Πάσχα. Είναι χαρακτηριστικό το γεγονός ότι την εβδομάδα πριν το Πάσχα που έληξε στις 24 Απριλίου, τα πουλερικά και το κοτόπουλο κατέγραψαν υψηλότερες πωλήσεις σε αξία κατά 5,5% και 5,7% αντίστοιχα. Το γεγονός αυτό οφείλεται σε μεγάλο βαθμό στις αυξήσεις τιμών στις συγκεκριμένες κατηγορίες αγαθών, γεγονός που έρχεται σε αντίθεση με την μείωση της κατανάλωσης στην αγορά. Ταυτόχρονα προϊόντα όπως τα λαχανικά παρέμειναν στα ίδια επίπεδα με πέρυσι σε επίπεδο τζίρου, ωστόσο οι ντομάτες αύξησαν το τζίρο τους κατά την περίοδο αναφοράς σε ποσοστό 11,6%, το αγγούρι κατά 17,2% και τα μαρούλια κατά 33,2%, αποτελώντας τα προϊόντα που έχουν δεχτεί τις μεγαλύτερες αυξήσεις.
Εικόνα δύο ταχυτήτων στα ράφια
Σύμφωνα με τον διευθύνοντα σύμβουλο του ομίλου Metro, Αριστοτέλη Παντελιάδη, η αγορά των ελληνικών σούπερ μάρκετ τον Απρίλιο σημείωσε πτώση σε όγκο κατά 8%, με σταθερότητα σε τζίρο πωλήσεων γεγονός που αποδίδεται στην αύξηση των τιμών. Αναφορικά με τις προωθητικές ενέργειες της βιομηχανίας στα ράφια των σούπερ μάρκετ, ο κύριος Παντελιάδης επισήμανε ότι υφίσταται μία διπλή εικόνα αυτή τη στιγμή στην αγορά. "Όποιοι προμηθευτές μας μπορούν, συνεχίζουν να κάνουν προωθητικές ενέργειες και όσοι δεν μπορούν τις έχουν διακόψει. Επί της ουσίας αυτό σημαίνει πως όσοι έχουν απορροφήσει μεγάλο μέρος της αύξησης κόστους στα ράφια, έχουν περιορίσει ή και διακόψει εντελώς τις προωθητικές, ενώ εκείνοι που έχουν περάσει αυξήσεις στα ράφια, έχουν προσπαθήσει να αντισταθμίσουν τις ανατιμήσεις με ενίσχυση των προωθητικών ενεργειών". Όπως χαρακτηριστικά σημείωσε: "όλοι αυτή τη στιγμή βάζουν το χέρι τους στην τσέπη".
Αυξημένες τιμές σε είδη διατροφής και μη αλκοολούχα κατά 10,9% τον Απρίλιο
Θα θυμίσουμε ότι την εβδομάδα που πέρασε η ΕΛΣΤΑΤ ανακοίνωσε αύξηση του γενικού δείκτη τιμών καταναλωτή κατά 10,2% τον Απρίλιο σε σύγκριση με τον αντίστοιχο μήνα του 2021. Το γεγονός αυτό οφείλεται μεταξύ άλλων και στην αύξηση τιμών στα αγαθά διατροφής και μη αλκοολούχα ποτά κατά 10,9% τον συγκεκριμένο μήνα.
Agrino: Αύξηση σε όλα τα προϊόντα από 5% έως και 7%
Για το θέμα των ανατιμήσεων, ο εκπρόσωπος διοίκησης και διευθυντής μάρκετινγκ και εξαγωγών της Agrino, Άγις Πιστιόλας, αναφέρει ότι η εταιρεία του έχει περάσει ήδη μία αύξηση 5% έως και 7% στο σύνολο των προϊόντων – ρύζι και όσπρια – που διαθέτει, κάτι που συνέβη σταδιακά από τον Νοέμβριο του 2021 έως και τον Ιανουάριο του 2022. Ωστόσο αυτή τη στιγμή η Agrino τηρεί στάση αναμονής και αναμένει πριν κάνει τα επόμενα βήματά της, με τον κύριο Πιστιόλα να σημειώνει ότι η εταιρεία έχει προσπαθήσει και απορρόφησε σημαντικό μέρος του υφιστάμενου κόστους.
3αλφα: Αυξήσεις 6% σε όσπρια και ρύζι
Ο Κώστας Καραγεωργίου, γενικός διευθυντής της 3αλφα, μίας ακόμα μεγάλης εταιρείας στο χώρο των οσπρίων και του ρυζιού, επισημαίνει ότι οι αυξήσεις που έχει κάνει η εταιρεία του στο τέλος Φεβρουαρίου ανέρχονται μεσοσταθμικά στα επίπεδα του 6%. Η συνολική αύξηση κόστους σε όλες τις γραμμές λειτουργίας της επιχείρησης ανέρχεται μεσοσταθμικά στο 45%, ενώ σύμφωνα με τον ίδιο η αύξηση του κόστους στα όσπρια έχει φτάσει το 35%.
Ζυμαρικά Ήλιος: Στο 23% η συνολική αύξηση τιμών από τον Νοέμβριο
Στον κλάδο των ζυμαρικών, η εταιρεία Ήλιος καθυστέρησε να κάνει ανατιμήσεις παρά το γεγονός ότι γεγονός ότι οι αυξήσεις στο σκληρό σιτάρι που αποτελεί την πρώτη ύλη για τα προϊόντα της είχαν ήδη αρχίσει να εμφανίζονται από τον Σεπτέμβριο του 2021. "Ωστόσο εμείς περάσαμε τις πρώτες αυξήσεις στα ζυμαρικά τον Νοέμβριο", λέει η Αθανασία Δάκου, εμπορική διευθύντρια και μέλος του διοικητικού συμβουλίου της βιομηχανίας.
Η πρώτη αύξηση του Νοεμβρίου ήταν της τάξεως του 15% και ακολούθησε μία νέα αναπροσαρμογή των τιμών τον Ιανουάριο του 2022 με περίπου 8%. "Αναμένουμε και εμείς από την πλευρά μας να δούμε πώς θα εξελιχθούν οι συνθήκες για να καθορίσουμε τις επόμενες κινήσεις μας", προσθέτει η κυρία Δάκου.
"Δεν φαίνεται ότι θα έχουμε πτώση τιμών"
"Πρόκειται για ένα αγροτικό προϊόν και σε καμία περίπτωση δεν μπορούμε να έχουμε σαφή εικόνα πριν τη νέα σοδειά. Επιπλέον τα παγκόσμια αποθέματα σιτηρών βρίσκονται αυτή τη στιγμή σε χαμηλό επίπεδο, γεγονός που αποτελεί έναν βασικό δείκτη που επιβαβαιώνει ότι δεν θα έχουμε μείωση τιμών", αναφέρει η επιχειρηματίας.
Coffee Island: Μείωση της κατανάλωσης καφέ στα καταστήματα
Μία διαφορετική περίπτωση επιχείρησης που σχετίζεται με τη λιανική, είναι η αλυσίδα καφεστίασης, Coffee Island. Η εταιρεία που διατηρεί 473 σημεία διάθεσης καφέ και ροφημάτων στην Ελλάδα και στο εξωτερικό, έχει δει αύξηση της επιβάρυνσης σε όλους τους τομείς – πρώτη ύλη, μεταφορικό κόστος, ενέργεια – που μεσοσταθμικά ανέρχεται στο 35%, σύμφωνα με τον γενικό διευθυντή της εταιρείας, Αλέξανδρο Ζαπανιώτη. Ο κύριος Ζαπανιώτης σημειώνει ότι αυτή την περίοδο υφίσταται κάμψη στην κατανάλωση καφέ στα καταστήματα της αλυσίδας λόγω των ισχυρών πληθωριστικών τάσεων που επικρατούν στην αγορά. Τα στελέχη της Coffee Island αναμένουν την έλευση της τουριστικής περιόδου για να δουν σημάδια ανάκαμψης της ζήτησης.
Επιδότηση στην αγορά του καφέ – Σκληρό το τοπίο του ανταγωνισμού
Χαρακτηριστικό της τάσης που επικρατεί στην αγορά, είναι το γεγονός ότι η Coffee Island έχει επιλέξει να πριμοδοτεί την αγορά του καφέ, προκειμένου να προσελκύσει πελάτες στα καταστήματά της έναντι του ανταγωνισμού. Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι ένας καφές fredo espresso κοστίζει στα καταστήματά της 1,90 ευρώ, ωστόσο η εταιρεία κάνει έκπτωση 0,10 ευρώ για όποιον φέρει το δικό του ποτήρι. Από το προαναφερόμενο ποσό αφαιρούνται επιπλέον 0,10 ευρώ από το περιβαλλοντικό τέλος που επιβάλλεται για το ποτήρι και το καπάκι του καφέ. Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι η τιμή του καφέ της ανέρχεται στο 1,70 ευρώ, τη στιγμή που το σύνολο του ανταγωνισμού αυτή τη στιγμή στο take away πουλάει στα 2 ευρώ ή και περισσότερο τον συγκεκριμένο καφέ. Ωστόσο η έντονη εκπτωτική πολιτική που εφαρμόζει η εν λόγω εταιρεία καταδεικνύει την εικόνα που επικρατεί στη συγκεκριμένη αγορά, όπου υφίσταται σημαντικός αριθμός επώνυμων αλυσίδων τα τελευταία χρόνια γεγονός που έχει εντείνει ακόμα περισσότερο τον ανταγωνισμό και το παιχνίδι των τιμών.