Περισσότεροι από 3.300 εργαζόμενοι από 70 βρετανικές επιχειρήσεις, από καταστήματα της γειτονιάς ως μεγάλες οικονομικές επιχειρήσεις, ξεκινούν από σήμερα ΤΟ ΠΕΙΡΑΜΑ της τετραήμερης εργασίας χωρίς μισθολογικές απώλειες, ως δοκιμή ενός νέου εργασιακού μοντέλου για 6 μήνες.
Του Στέλιου Φενέκου
υποναυάρχου ε.α. - προέδρου Κοινωνίας Αξιών
Το πείραμα βασίζεται στο σχήμα 100:80:100, δηλαδή 100% απολαβές για το 80% του χρόνου εργασίας, με δέσμευση να διατηρηθεί το 100% της παραγωγικότητας.
ΤΟ ΠΕΙΡΑΜΑ ΣΤΟ ΝΑΡΚΑΛΙΕΥΤΙΚΟ "ΚΛΕΙΩ"
Όταν παρέλαβα ως νέος Υποπλοίαρχος, Κυβερνήτης στο Ναρκαλιευτικό Κλειώ, (ομολογουμένως ένα άριστο πλοίο που μου παρέδωσε ο προηγούμενος Κυβερνήτης Υποπλοίαρχος Πάνος Ευσταθίου), προσπάθησα να δω πως καταναλώνουν τον εργασιακό χρόνο όλα τα μέλη του πληρώματος.
Διαπίστωσα ότι οι καθημερινές εργασίες μπορούσαν να τελειώσουν πολύ γρηγορότερα, με την ίδια αποτελεσματικότητα και ο χρόνος που θα εξοικονομείτο μπορούσε να διατεθεί για καλύτερη εκπαίδευση.
Ακόμη κι έτσι όμως, τα αντικείμενα εκπαιδεύσεως (δεμένοι στον Ναύσταθμο) ήταν περιορισμένα και εξαντλούνταν γρήγορα.
Αποφάσισα να εφαρμόσω ένα εσωτερικό σύστημα εργασίας, όπου η εργασία ξεκινούσε αμέσως το πρωί χωρίς καθυστερήσεις, με πολύ καλό σχεδιασμό εργασιών από τους υπεύθυνους αξιωματικούς και Υπαξιωματικούς, με αυστηρό έλεγχο επί της εξέλιξης και των αποτελεσμάτων, που μας έδινε την δυνατότητα να εξοικονομήσουμε πολύτιμο χρόνο, που τον αφιερώναμε σε συγκεκριμένες ημέρες για βελτίωση της εκπαίδευσης.
Και εφόσον οι εργασίες και οι εκπαιδεύσεις είχαν τελειώσει αποτελεσματικά, ακόμη και αν αυτό ήταν νωρίτερα από τον χρόνο του επίσημου ωραρίου, το πλήρωμα έβγαινε εξόδου, πλην της ημερήσιας 24ης βάρδιας.
Η κατάσταση ήταν ιδανική:
Το πλοίο έλαμπε, τα οπλικά συστήματα και οι μηχανές δούλευαν άριστα, τα βοηθητικά μηχανήματα, το σκάφος και όλες οι συσκευές ήταν καλοσυντηρημένες και λειτουργούσαν άψογα, και η απόδοση του πληρώματος ήταν εξαιρετική τόσο εν όρμω όσο και εν πλω.
Και ήμασταν όλοι ευχαριστημένοι και υπερήφανοι για την συνεχιζόμενη καλή παράδοση του πλοίου.
Μία ημέρα με φώναξε ο Διοικητής του Στολίσκου, εξαίρετος και ευφυής αξιωματικός και με ρώτησε πως γίνεται να πάει τόσο καλά το πρόγραμμα αυτό.
Του εξήγησα με λεπτομέρειες και ενέκρινε να συνεχίσουμε ΤΟ ΠΕΙΡΑΜΑ.
Και συνεχίσαμε με την ίδια επιτυχία.
ΟΜΩΣ...
Μετά από μερικές εβδομάδες με ξαναφωνάζει και στενοχωρημένος μου λέει ότι πρέπει να επανέλθουμε στο προηγούμενο πρόγραμμα, γιατί πολλά άλλα πλοία διαμαρτυρήθηκαν, επειδή το πλήρωμα του Κλειώ έβγαινε εξόδου μόλις τελείωνε τις εργασίες του, ενώ αυτοί εξαντλούσαν το ωράριο. Και φυσικά δεν τους απασχολούσε η αποδοτικότητα της εργασίας και το αποτέλεσμα, αλλά κάποιους η τυπολατρία και κάποιους άλλους η εξίσωση προς τα κάτω, επί τα χείρω.
Και επανήλθαμε ξανά στην σπατάλη χρόνου (σε κάνει ράθυμο η σπατάλη χρόνου), αν και αυτό που μας είχε μείνει ήταν η εμπιστοσύνη μεταξύ των μελών όλου του πληρώματος, αλλά και προς τα διάφορα επίπεδα διοίκησης του πλοίου, η αγάπη, η φροντίδα και η υπερηφάνεια για το ΠΛΟΙΟ ΜΑΣ, γεγονός που βελτίωσε όλη την ζωή του πλοίου, την εκπαίδευση και τελικά την επιχειρησιακή ικανότητα του πλοίου.
ΚΑΤΑΛΗΓΟΝΤΑΣ
Εξαιρετικό πείραμα αυτό που γίνεται στη Μ. Βρετανία από την εταιρεία 4 Day Week Global σε συνεργασία με το think tank Autonomy και άλλους φορείς αλλά και πανεπιστήμια, όπως του Κέιμπριτζ και της Οξφόρδης.
Έχω σοβαρές ενδείξεις ότι θα επιτύχει σε μικρή και ελεγχόμενη κλίμακα.
Η εφαρμογή του όμως και η διεύρυνσή του σε πολύ μεγαλύτερα εργασιακά περιβάλλοντα απαιτεί πρώτα από όλα μεγάλες και τολμηρές αλλαγές στον σχεδιασμό και τον έλεγχο της παραγωγικής εργασίας, δομικές αλλαγές στην εργασιακή οργάνωση, αλλαγές μεγάλες στο θεσμικό πλαίσιο και τόλμη από το κράτος αλλά και τους εργοδότες.
Και οπωσδήποτε αλλαγή πολιτισμικού προτύπου ΣΕ ΟΛΟΥΣ.
Εύχομαι να επιτύχει γιατί θα φέρει επανάσταση στην εργασία, στην απόδοση και στην παραγωγικότητα των εταιρειών αλλά και μεγάλες κοινωνικές αλλαγές.
Του Στέλιου Φενέκου
υποναυάρχου ε.α. - προέδρου Κοινωνίας Αξιών
Το πείραμα βασίζεται στο σχήμα 100:80:100, δηλαδή 100% απολαβές για το 80% του χρόνου εργασίας, με δέσμευση να διατηρηθεί το 100% της παραγωγικότητας.
ΤΟ ΠΕΙΡΑΜΑ ΣΤΟ ΝΑΡΚΑΛΙΕΥΤΙΚΟ "ΚΛΕΙΩ"
Όταν παρέλαβα ως νέος Υποπλοίαρχος, Κυβερνήτης στο Ναρκαλιευτικό Κλειώ, (ομολογουμένως ένα άριστο πλοίο που μου παρέδωσε ο προηγούμενος Κυβερνήτης Υποπλοίαρχος Πάνος Ευσταθίου), προσπάθησα να δω πως καταναλώνουν τον εργασιακό χρόνο όλα τα μέλη του πληρώματος.
Διαπίστωσα ότι οι καθημερινές εργασίες μπορούσαν να τελειώσουν πολύ γρηγορότερα, με την ίδια αποτελεσματικότητα και ο χρόνος που θα εξοικονομείτο μπορούσε να διατεθεί για καλύτερη εκπαίδευση.
Ακόμη κι έτσι όμως, τα αντικείμενα εκπαιδεύσεως (δεμένοι στον Ναύσταθμο) ήταν περιορισμένα και εξαντλούνταν γρήγορα.
Αποφάσισα να εφαρμόσω ένα εσωτερικό σύστημα εργασίας, όπου η εργασία ξεκινούσε αμέσως το πρωί χωρίς καθυστερήσεις, με πολύ καλό σχεδιασμό εργασιών από τους υπεύθυνους αξιωματικούς και Υπαξιωματικούς, με αυστηρό έλεγχο επί της εξέλιξης και των αποτελεσμάτων, που μας έδινε την δυνατότητα να εξοικονομήσουμε πολύτιμο χρόνο, που τον αφιερώναμε σε συγκεκριμένες ημέρες για βελτίωση της εκπαίδευσης.
Και εφόσον οι εργασίες και οι εκπαιδεύσεις είχαν τελειώσει αποτελεσματικά, ακόμη και αν αυτό ήταν νωρίτερα από τον χρόνο του επίσημου ωραρίου, το πλήρωμα έβγαινε εξόδου, πλην της ημερήσιας 24ης βάρδιας.
Η κατάσταση ήταν ιδανική:
Το πλοίο έλαμπε, τα οπλικά συστήματα και οι μηχανές δούλευαν άριστα, τα βοηθητικά μηχανήματα, το σκάφος και όλες οι συσκευές ήταν καλοσυντηρημένες και λειτουργούσαν άψογα, και η απόδοση του πληρώματος ήταν εξαιρετική τόσο εν όρμω όσο και εν πλω.
Και ήμασταν όλοι ευχαριστημένοι και υπερήφανοι για την συνεχιζόμενη καλή παράδοση του πλοίου.
Μία ημέρα με φώναξε ο Διοικητής του Στολίσκου, εξαίρετος και ευφυής αξιωματικός και με ρώτησε πως γίνεται να πάει τόσο καλά το πρόγραμμα αυτό.
Του εξήγησα με λεπτομέρειες και ενέκρινε να συνεχίσουμε ΤΟ ΠΕΙΡΑΜΑ.
Και συνεχίσαμε με την ίδια επιτυχία.
ΟΜΩΣ...
Μετά από μερικές εβδομάδες με ξαναφωνάζει και στενοχωρημένος μου λέει ότι πρέπει να επανέλθουμε στο προηγούμενο πρόγραμμα, γιατί πολλά άλλα πλοία διαμαρτυρήθηκαν, επειδή το πλήρωμα του Κλειώ έβγαινε εξόδου μόλις τελείωνε τις εργασίες του, ενώ αυτοί εξαντλούσαν το ωράριο. Και φυσικά δεν τους απασχολούσε η αποδοτικότητα της εργασίας και το αποτέλεσμα, αλλά κάποιους η τυπολατρία και κάποιους άλλους η εξίσωση προς τα κάτω, επί τα χείρω.
Και επανήλθαμε ξανά στην σπατάλη χρόνου (σε κάνει ράθυμο η σπατάλη χρόνου), αν και αυτό που μας είχε μείνει ήταν η εμπιστοσύνη μεταξύ των μελών όλου του πληρώματος, αλλά και προς τα διάφορα επίπεδα διοίκησης του πλοίου, η αγάπη, η φροντίδα και η υπερηφάνεια για το ΠΛΟΙΟ ΜΑΣ, γεγονός που βελτίωσε όλη την ζωή του πλοίου, την εκπαίδευση και τελικά την επιχειρησιακή ικανότητα του πλοίου.
ΚΑΤΑΛΗΓΟΝΤΑΣ
Εξαιρετικό πείραμα αυτό που γίνεται στη Μ. Βρετανία από την εταιρεία 4 Day Week Global σε συνεργασία με το think tank Autonomy και άλλους φορείς αλλά και πανεπιστήμια, όπως του Κέιμπριτζ και της Οξφόρδης.
Έχω σοβαρές ενδείξεις ότι θα επιτύχει σε μικρή και ελεγχόμενη κλίμακα.
Η εφαρμογή του όμως και η διεύρυνσή του σε πολύ μεγαλύτερα εργασιακά περιβάλλοντα απαιτεί πρώτα από όλα μεγάλες και τολμηρές αλλαγές στον σχεδιασμό και τον έλεγχο της παραγωγικής εργασίας, δομικές αλλαγές στην εργασιακή οργάνωση, αλλαγές μεγάλες στο θεσμικό πλαίσιο και τόλμη από το κράτος αλλά και τους εργοδότες.
Και οπωσδήποτε αλλαγή πολιτισμικού προτύπου ΣΕ ΟΛΟΥΣ.
Εύχομαι να επιτύχει γιατί θα φέρει επανάσταση στην εργασία, στην απόδοση και στην παραγωγικότητα των εταιρειών αλλά και μεγάλες κοινωνικές αλλαγές.