Από: capital.gr / Του Γιώργου Λαμπίρη
Όπως χαρακτηριστικά αναφέρουν οι ίδιες πηγές, επί του παρόντος οι αυξήσεις που έχουν υλοποιηθεί και στις τρεις κατηγορίες προϊόντων – κλιματιστικών, ψυγείων, καταψυκτών – είναι στα επίπεδα του 7%-10%. Ο λόγος για τον οποίο οι αυξήσεις διατηρούνται σε αυτά τα επίπεδα έως και αυτή τη στιγμή, είναι διότι για παράδειγμα στον τομέα των κλιματιστικών, οι έμποροι έχουν συμπιέσει τα περιθώρια κερδοφορίας στα συγκεκριμένα προϊόντα. Σημειώνεται ότι οι αυξήσεις στα κλιματιστικά κυμαίνονται στα προαναφερόμενα επίπεδα, ωστόσο πρόκειται για μία κατηγορία που διαχρονικά διατηρεί υψηλό διψήφιο ποσοστό κερδοφορίας.
Μεγαλύτερες αυξήσεις μετακυλύουν στα κλιματιστικά οι γνωστές και εδραιωμένες μάρκες, οι οποίες έχουν ευρύτερη αποδοχή στο καταναλωτικό κοινό. Το ποσοστό ανατίμησης σε αυτές τις περιπτώσεις είναι μεγαλύτερο κατά 2% από τον μέσο όρο ανατιμήσεων στις περισσότερες μάρκες της αγοράς.
Ταυτόχρονα η επιδότηση που προσφέρεται από το υπουργείο Περιβάλλοντος μέσα ΕΣΠΑ με αντικείμενο την αντικατάσταση συσκευών, ξεκινά από ποσοστό 30% έως και 50% ανά συσκευή, ανάλογα με την εισοδηματική κατηγορία στην οποία υπάγεται ο εκάστοτε καταναλωτής. Ήδη πάντως και όπως αναφέρουν στελέχη της αγοράς στο Capital.gr, τα πρώτα σημάδια από την έναρξη της διαδικασίας υποβολής των δηλώσεων που βρίσκεται σε εξέλιξη είναι ιδιαίτερα ενθαρρυντικά. Θυμίζουμε ότι ο συνολικός προϋπολογισμός του προγράμματος ανέρχεται στα 150 εκατ. ευρώ, με την επιδότηση ανά συσκευή να κυμαίνεται από 135 έως και 710 ευρώ.
Πόσο περιορίστηκαν τα περιθώρια κερδοφορίας στα κλιματιστικά
Κατά τις ίδιες πληροφορίες η μεικτή κερδοφορία στα κλιματιστικά φέρεται να έχει περιοριστεί κατά περίπου 8% έως 10% σε σύγκριση με πέρυσι, με το περιθώριο κερδοφορίας των συγκεκριμένων συσκευών αυτή τη στιγμή να ανέρχεται σε ποσοστό 25%. Οι αυξήσεις που προηγήθηκαν στα κλιματιστικά πραγματοποιήθηκαν λόγω της αύξησης του κόστους παραγωγής σε εργοστάσια του εξωτερικού, σε χώρες όπως η Κίνα, η Ταϊλάνδη ή αλλού. Ταυτόχρονα όμως αυξήθηκαν τα ναύλα των εμπορευματικών μεταφορών, γεγονός που επίσης επηρέασε τις τιμές της αγοράς κλιματιστικών, ενθαρρύνοντας τις ανατιμήσεις. Επιπλέον, όταν ανακοινώθηκαν οι νέοι τιμοκατάλογοι στην αγορά κλιματιστικών τον Φεβρουάριο και τον Μάρτιο του 2022 η τιμή του δολαρίου ήταν στα επίπεδα του 1,13. Ωστόσο σήμερα που η τιμή του δολαρίου βρίσκεται στα επίπεδα του 1,05 οι περισσότερες επιχειρήσεις δεν προτίθενται σύμφωνα με τις ίδιες πηγές να προβούν σε αυξήσεις, επισημαίνοντας μάλιστα ότι οι αντιπρόσωποι στην αγορά των κλιματιστικών αλλά και ευρύτερα των ηλεκτρικών συσκευών δεν προβαίνουν σε ανατιμήσεις, δεδομένων των ήδη περιορισμένων οικονομικών δυνατοτήτων του καταναλωτικού κοινού.
Tην διαδικασία χορήγησης της ενίσχυσης για την αντικατάσταση ηλεκτρικών συσκευών, έρχεται να διασφαλίσει η δημοσίευση των ενδεικτικών τιμών τιμοκαταλόγου που ορίζεται από τις εταιρείες παραγωγής και όχι από τους εκάστοτε εμπόρους. Έτσι θα δίνεται η δυνατότητα στους καταναλωτές να ελέγχουν πλήρως τη διαδικασία και να έχουν μέτρο σύγκρισης ως προς τις τιμές στην αγορά, ούτως ώστε να αποφεύγονται πιθανά φαινόμενα ανατιμήσεων από μερίδα εμπορικών επιχειρήσεων. Πρακτικά η τιμή των αναρτώμενων προτεινόμενων λιανικών τιμών στην σχετική πλατφόρμα, όπως αναφέρεται από τις ίδιες πηγές αντιστοιχεί στα επίπεδα τιμών που ίσχυαν για τις επιδοτούμενες συσκευές κατά τους μήνες Φεβρουάριο και Μάρτιο του 2022.
Σταθερά ανοδική η διαδρομή για τις πωλήσεις κλιματιστικών σε όλη τη διάρκεια του 2022
Να σημειωθεί πάντως ότι με βάση τα τελευταία στοιχεία της αγοράς τα προϊόντα κλιματισμού αποτελούν και την μόνη κατηγορία συσκευών, η οποία καταγράφει άνοδο πωλήσεων στο πεντάμηνο, με ποσοστό περίπου 25% από πλευράς πωλήσεων σε τεμάχια. Αντιθέτως όλες οι υπόλοιπες κατηγορίες, όπως είναι για παράδειγμα τα ψυγεία ή και οι καταψύκτες κινούνται πτωτικά σε πωλήσεις τεμαχίων κατά την ίδια περίοδο, καταγράφοντας υψηλό διψήφιο αρνητικό ποσοστό μεταβολής.