Μπορεί η απόφαση για το εμπάργκο στο ρωσικό πετρέλαιο να ελήφθη χθες από την Ευρωπαϊκή Ένωση, ωστόσο στην Ελλάδα οι εισαγωγές μαύρου χρυσού από τη Μόσχα είχαν ήδη σταματήσει εδώ και αρκετούς μήνες. Συγκεκριμένα, σύμφωνα με αρμόδιες πηγές των διυλιστηρίων, οι τελευταίες εισαγωγές ρωσικού αργού στην Ελλάδα έγιναν πριν τη ρωσική εισβολή στην Ουκρανία ενώ από την έναρξη του πολέμου και μετά έχουν σταματήσει όλες οι συναλλαγές με αντικείμενο το ρωσικό πετρέλαιο.
Από: capital.gr / Του Χάρη Φλουδόπουλου
Ουσιαστικά, τα ελληνικά διυλιστήρια βλέποντας ότι επίκειται η απόφαση για το εμπάργκο, θέλησαν να εκμεταλλευτούν το μεσοδιάστημα προκειμένου να εντοπίσουν εναλλακτικές πηγές τροφοδοσίας και να είναι έτοιμα να υποκαταστήσουν το ρωσικό πετρέλαιο με την έναρξη εφαρμογής του επίσημου εμπάργκο.
Αξίζει να σημειωθεί ότι πριν τον πόλεμο της Ουκρανίας, κατά τη διάρκεια του 2021, το ρωσικό αργό αποτελούσε μια από τις κύριες πηγές τροφοδοσίας για τα ελληνικά διυλιστήρια. Συγκεκριμένα για τα Ελληνικά Πετρέλαια οι εισαγωγές ρωσικών αργών αντιπροσώπευαν περίπου το 15% του συνολικού μείγματος αργών πετρελαίων που χρησιμοποιούν τα τρία διυλιστήρια του ομίλου. Αντίστοιχα για τη Motor Oil Hellas οι εισαγωγές πετρελαίου τύπου Urals, έφτασαν το 2021 στο 6%, με το μεγαλύτερο μέρος των προμηθειών του ομίλου να προέρχεται από το Ιράκ (Basrah, Kirkouk).
Αξίζει να σημειωθεί ότι κατά κύριο λόγο τα ελληνικά διυλιστήρια προμηθεύονταν ρωσικό αργό πετρέλαιο όχι απευθείας από ρωσικές εταιρείες αλλά μέσω traders. Σύμφωνα μάλιστα με παλαιότερες δηλώσεις της διοίκησης των ΕΛΠΕ, το ρωσικό πετρέλαιο μπορεί εύκολα να αντικατασταθεί με ποικιλίες αργών πετρελαίων από τη Μέση Ανατολή, κάτι που ούτως ή άλλως συνέβαινε και στο παρελθόν ακόμη και χωρίς την απειλή του εμπάργκο.
Σε κάθε περίπτωση τα ελληνικά διυλιστήρια έχουν αποδείξει στο παρελθόν ότι είναι εξαιρετικά ευέλικτα και μπορούν να προσαρμόσουν την παραγωγή τους, ανάλογα με τα φορτία πετρελαίου που είναι διαθέσιμα στις διεθνείς αγορές σε ανταγωνιστικές τιμές ή με έκπτωση.
Να αναφερθεί ότι εκτός από εισαγωγές αργού πετρελαίου, στο παρελθόν, ακόμη και πέρυσι τα ελληνικά διυλιστήρια πραγματοποιούσαν εισαγωγές ακατέργαστων αποσταγμάτων βαρέος πετρελαίου, οι oποίες επίσης έχουν σταματήσει.
Σε κάθε περίπτωση πάντως, εκτός από το θέμα της αναπλήρωσης, το εμπάργκο στο ρωσικό πετρέλαιο έχει οδηγήσει σε νέα αύξηση της διεθνούς τιμής του πετρελαίου, πιέζοντας σημαντικά τα διεθνή περιθώρια διύλισης και δημιουργώντας πρόσθετο οικονομικό βάρος στις εταιρείες οι οποίες επίσης έχουν σταματήσει λόγω των εξελίξεων και του πολέμου στην Ουκρανία.
Ουσιαστικά, τα ελληνικά διυλιστήρια βλέποντας ότι επίκειται η απόφαση για το εμπάργκο, θέλησαν να εκμεταλλευτούν το μεσοδιάστημα προκειμένου να εντοπίσουν εναλλακτικές πηγές τροφοδοσίας και να είναι έτοιμα να υποκαταστήσουν το ρωσικό πετρέλαιο με την έναρξη εφαρμογής του επίσημου εμπάργκο.
Αξίζει να σημειωθεί ότι πριν τον πόλεμο της Ουκρανίας, κατά τη διάρκεια του 2021, το ρωσικό αργό αποτελούσε μια από τις κύριες πηγές τροφοδοσίας για τα ελληνικά διυλιστήρια. Συγκεκριμένα για τα Ελληνικά Πετρέλαια οι εισαγωγές ρωσικών αργών αντιπροσώπευαν περίπου το 15% του συνολικού μείγματος αργών πετρελαίων που χρησιμοποιούν τα τρία διυλιστήρια του ομίλου. Αντίστοιχα για τη Motor Oil Hellas οι εισαγωγές πετρελαίου τύπου Urals, έφτασαν το 2021 στο 6%, με το μεγαλύτερο μέρος των προμηθειών του ομίλου να προέρχεται από το Ιράκ (Basrah, Kirkouk).
Αξίζει να σημειωθεί ότι κατά κύριο λόγο τα ελληνικά διυλιστήρια προμηθεύονταν ρωσικό αργό πετρέλαιο όχι απευθείας από ρωσικές εταιρείες αλλά μέσω traders. Σύμφωνα μάλιστα με παλαιότερες δηλώσεις της διοίκησης των ΕΛΠΕ, το ρωσικό πετρέλαιο μπορεί εύκολα να αντικατασταθεί με ποικιλίες αργών πετρελαίων από τη Μέση Ανατολή, κάτι που ούτως ή άλλως συνέβαινε και στο παρελθόν ακόμη και χωρίς την απειλή του εμπάργκο.
Σε κάθε περίπτωση τα ελληνικά διυλιστήρια έχουν αποδείξει στο παρελθόν ότι είναι εξαιρετικά ευέλικτα και μπορούν να προσαρμόσουν την παραγωγή τους, ανάλογα με τα φορτία πετρελαίου που είναι διαθέσιμα στις διεθνείς αγορές σε ανταγωνιστικές τιμές ή με έκπτωση.
Να αναφερθεί ότι εκτός από εισαγωγές αργού πετρελαίου, στο παρελθόν, ακόμη και πέρυσι τα ελληνικά διυλιστήρια πραγματοποιούσαν εισαγωγές ακατέργαστων αποσταγμάτων βαρέος πετρελαίου, οι oποίες επίσης έχουν σταματήσει.
Σε κάθε περίπτωση πάντως, εκτός από το θέμα της αναπλήρωσης, το εμπάργκο στο ρωσικό πετρέλαιο έχει οδηγήσει σε νέα αύξηση της διεθνούς τιμής του πετρελαίου, πιέζοντας σημαντικά τα διεθνή περιθώρια διύλισης και δημιουργώντας πρόσθετο οικονομικό βάρος στις εταιρείες οι οποίες επίσης έχουν σταματήσει λόγω των εξελίξεων και του πολέμου στην Ουκρανία.