Του Στέλιου Φενέκου
υποναυάρχου ε.α. - προέδρου Κοινωνίας Αξιών
Η δική μoυ θέση ήταν μία και μοναδική:
Έκανε τους απαιτούμενους ελέγχους η ΥΠΑ όπως προβλέπεται; Τι δήλωσε το συγκεκριμένο αεροσκάφος στην Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας, όσον αφορά τον προορισμό του και το επικίνδυνο φορτίο που κουβαλούσε; Πολεμικό υλικό απλώς ή νάρκες και βόμβες; Και εάν ήταν έτσι ποίος ήταν ο αποστέλλων και ο τελικός χρήστης, σύμφωνα με τις διεθνώς θεσμοθετημένες προβλέψεις;
Όπως αποδεικνύεται, διαφορές προκύπτουν από τις δηλώσεις της Σερβικής πλευράς, όσον αφορά το ιδιοκτησιακό καθεστώς αεροσκάφους και φορτίου και την εθνικότητα της εταιρείας που ναύλωσε το αεροσκάφος, το υλικό που κουβαλούσε, που πήγαινε, εάν η Νις ήταν ο σταθμός φόρτωσης ή απλά σταμάτησε εκεί ήδη φορτωμένο για ανεφοδιασμό προερχόμενο από Ουκρανία (λόγω μειωμένων αποθεμάτων καυσίμων στην Ουκρανία), εάν γνώριζαν οι Σερβικές αρχές για το φορτίο και τον προορισμό του (που πήγαινε τελικά; Ιορδανία, Συρία, σε χώρα του Κόλπου;).
Η κατάσταση περιπλέχτηκε ακόμη περισσότερο από τις δηλώσεις του Ουκρανού πρόξενου, ο οποίος πήγε στον τόπο του δυστυχήματος και δήλωσε ότι το αεροσκάφος έφυγε από Ουκρανία, ότι οι 8 επιβαίνοντες ήταν Ουκρανοί και ότι κουβαλούσε υλικό για το Μπανγκλαντές.
Τι πολεμικό υλικό άραγε μπορεί να έφυγε από Ουκρανία με προορισμό το Μπάνγκλαντές;
Ο γενικός διευθυντής της Ιντερπόλ Γερμανός Γιούργκεν Στοκ (μόλις στις 2 Ιουν 2022) προειδοποίησε σε δημόσια τοποθέτησή του ότι ένας μεγάλος αριθμός των όπλων που στέλνονται στην Ουκρανία θα καταλήξουν λαθραία σε χέρια εγκληματιών στην Ευρώπη και πέραν αυτής, κάνοντας έκκληση στις χώρες της ΕΕ να ελέγχουν τις μεταφορές που διενεργούνται. Θα πρέπει να διερευνηθεί στο ακέραιο εάν είναι ή όχι μία τέτοια περίπτωση.
Όσον αφορά τις δικές μας αρχές, ας θυμηθούμε την λειτουργία της ΥΠΑ, όσον αφορά το λαθρεμπόριο πολεμικού υλικού που έκανε μέσα από το δικό μας FIR η Τουρκία, σπάζοντας το εμπάργκο για την Λιβύη.
Ελπίζω να αναλάβουμε σήμερα τις ευθύνες μας ως κυρίαρχο κράτος και να διερευνήσουμε πλήρως την υπόθεση αυτή, για την οποία οι πρώτες ενδείξεις είναι αντιφατικές.
ΣΗΜ: Και για να απαντήσω συλλογικά σε όσους δεν γνωρίζουν την Αποστολή και την Οργάνωση της ΥΠΑ, τα δικαιώματα μας αλλά και τους κανονισμούς της ΕΕ για μεταφορές επικίνδυνων φορτίων, λαθρεμπορίου και ελέγχων για την τρομοκρατία:
Υπάρχει αρμόδια διεύθυνση στην ΥΠΑ με την συγκεκριμένη ευθύνη ελέγχων και δίνει Εγκρίσεις ή όχι επί των υπερπτήσεων της Ελληνικής επικράτειας εάν απαιτείται και έχει αμφιβολίες:
Δ1/Α
ΤΜΗΜΑ ΕΓΚΡΙΣΕΩΝ ΤΑΚΤΙΚΩΝ ΚΑΙ ΕΚΤΑΚΤΩΝ ΝΑΥΛΩΜΕΝΩΝ ΠΤΗΣΕΩΝ ΑΛΛΟΔΑΠΩΝ (ΜΗ ΚΟΙΝΟΤΙΚΩΝ) ΑΕΡΟΜΕΤΑΦΟΡΕΩΝ ΚΑΙ ΜΕΤΑΦΟΡΕΣ ΕΠΙΚΙΝΔΥΝΩΝ ΥΛΙΚΩΝ, ΟΠΛΩΝ ΚΑΙ ΕΚΡΗΚΤΙΚΩΝ
Αφενός έχουμε το δικαίωμα να ρωτάμε και να γνωρίζουμε για τα φορτία τα επικίνδυνα και να εγκρίνουμε ή όχι, αφετέρου οι εταιρείες έχουν την υποχρέωση να μας το αναφέρουν. Πέραν του ότι έχουν τεράστια εμπειρία οι υπηρετούντες στην ΥΠΑ ώστε να μπορούν να εντοπίσουν από τα συναφή στοιχεία πτήσεως και το pattern τις ύποπτες πτήσεις και μεταφορές.